Cena v podniku CR
Cena v podniku CR
- ako jediný prvok marketingového mixu prináša podniku výnos.
- je
peňažným vyjadrením hodnoty produktu alebo služby.
- je stanovená na základe kriviek ponuky a dopytu.
- Mala by pokryť náklady
a priniesť zisk.
- Cena je súhrn všetkých hodnôt, ktoré zákazníci vymenia za úžitok z vlastníctva alebo užívania.
- Cena
je pre zákazníka hodnota výrobku alebo služby vyjadrená sumou, ktorej sa musí vzdať aby získal inú hodnotu.
- Cena je peňažná suma
dohodnutá na trhu medzi kupujúcimi a predávajúcimi pri kúpe a predaji produktov.
Významné činitele cenotvorby (výhodná
lokalita, druh klientely, sezónnosť, komplexnosť služieb, alternatívnosť ponúkaných služieb).
Podnik CR v súčasnosti používajú
rozličné cenové stratégie. Najčastejšie sú diferencované ceny:
- Podľa segmentu – pr. pre dôchodcov, študentov, rodiny
s deťmi...
- Podľa konkrétneho miesta – zohľadňujú pr. s výhľadom na more, centrum strediska CR, okraj mesta..
- Podľa
konkrétneho času – ohľad na sezónu
- Podľa konkrétneho odberateľa – zohľadňuje väčší počet hostí (školy v prírode,
lyžiarske zájazdy..)
Ubytovacie zariadenie ktoré začína pôsobiť na trhu CR používa ceny tzv. prienikové (akciové),
psychologické (ceny končiace 9).
Faktory ovplyvňujúce cenu:
Interné faktory
Z vnútorných faktorov
majú na cenu vplyv najmä marketingové ciele.
Ceny závisia od toho či cieľom podniku je jeho použitie, maximalizácia zisku či trvalého
podielu alebo či podnik chce svoju pozíciu vybudovať na produktoch vysokej kvality.
Cenu ovplyvňuje aj marketingový mix pre ktorý sa
podnik rozhodne.
Náklady sú veľmi dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje tvorbu cien.
Náklady určujú dolnú hranicu ceny,
pretože ceny musia pokryť všetky náklady podniku a zároveň vytvoriť primeraný zisk.
Cenu ovplyvňuje aj organizácia cenotvorby –
vrcholový manažment.
Externé faktory
Na cenu má veľký vplyv najmä typ trhu a dopytu lebo ovplyvňujú hornú
hranicu ceny.
Zásadným spôsobom ceny ovplyvňujú dopyt, preto sa pri tvorbe prihliada na veľkosť dopytu a vzťahy medzi cenou
a dopytom.
Konkurencia
Firmy robia prieskum konkurenčných cien a potom ich zohľadňujú pri tvorbe cien
Ostatné faktory
Legislatíva, inflácia, úrokové sadzby.
Tvorba ceny:
- Nákladovo
orientovaná tvorba cien – cena s prirážkou (nákladová cena je minimálna cena pri ktorej je možné podnikať bez straty). Prirážka
(marža)sa stanovuje v %.
- Hodnotovo orientovaná tvorba cien – cena ktorú akceptuje zákazník. Ceny sa stanovujú podľa
toho koľko je zákazník ochotný za produkt zaplatiť.
- Stanovenie cien podľa konkurencie – pri stanovení bežných
cien sa vychádza z bežných konkurenčných cien. Firma môže stanoviť vyššie, nižšie alebo rovnako vysoké ceny ako konkurencia. Pri
stanovení cenových ponúk (konkurzových cien) firmy určujú svoje ceny skôr na základe očakávaných cien konkurencie.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta