Podstata marketingu
Podstatou marketingu je myšlienka, ktorá platí vo všetkých profesiách: ,,Úspech vychádza z porozumenia potrebám a prianiam okolia a z vytvárania myšlienok, služieb alebo produktov ktoré tieto potreby priania napĺňajú.“
Pojem marketing môžeme chápať v rôznych významoch, ale v každom nachádzame jeho podstatu – zákazníka a jeho potreby.
Marketing je anglický výraz, ktorý sa do slovenského jazyka nedá doslovne preložiť.
The market – trh, trhovisko
Koncovka ing – vyjadruje priebeh, činnosť, dej
Marketing – práca s trhom, ktorým sa ulahčuje výmena s cieľom uspokojiť ľudské potreby a želania.
Marketing je podnikovou funkciou, útvarom, oddelením podniku, ktorý plní popri ostatných úsekoch špecifické funkcie.
Ústrednou myšlienkou všetkých definícii marketingu sú zákazníci a ich poreby od ktorých sa následne odvíja výroba či poskytovaná služba v CR.
Historia marketingu je zdokumentovaná v týchto etapách:
I. Primitívny marketing 1850-1920 | à II. Masový marketing 1920-1940 | à III. Diferencovaný marketing 1950-1960 |
à IV. Integrovaný marketing 1960-1980 | à V. Medzinárodný (súčastnosť) marketing | à VI. Futuristický (budúcnosť) marketing |
Marketing ako teoretická disciplína vzniká začiatkom 20. stor. Používali ho ludia pri obchodovaní. Marketing sa postupne presadil v Západnej Europe, Japonsku ako aj iných krajinách. Za priekopníka v marketingu sa považuje Tomáš Baťa. Od Baťu pochádza heslo ,,Náš zákazník, náš pán“à tz. orientácia na zákazníka.
Za hlavné funkcie marketingu sa považujú tieto činnosti:
Formy racionálnej koncepcie marketingu | Funkcie marketingu |
Spotrebitelsky orientovaný | Vytrvalo vypracovať na uspokojovaní potrieb zákazníkov, získanie ich dôvery o maximálnom úsilí firmi |
Inovačný | Ustavične hladať skutočné zdokonalovanie služieb marketingu CR |
Hodnototvorný | Využívať čo najviac svojich zdrojov na také marketingové investície ktoré vytvárajú hodnoty |
Uvedomelý | Definovať svoje spoločenské poslanie |
Spoločensky orientovaný | Vyvíjať produkty a uspokojovať služby, ktoré poskytujú nielen bezprostredné uspokojenie služby (oblúbené produkty) ale aj dlhový úžitok (zdravé a prospešné produkty, služby) |
Etický | Uplatňovať vysoko morálne a mravné kritéria o marketingovej činnosti |
V marketingu CR rozoznávame 6 marketingových základov:
Princípy sú základné zásady marketingu:
Marketingový mix
-predstavuje a konkretizuje všetky kroky, ktoré organizácia robí aby vzbudila dopyt po produkte
Tieto kroky sa rozdelujú:
1.Produkt označuje nielen samotný výrobok alebo služku, ale aj sortimenty, kvalitu, dizajn, obal, imidž výrobcu, značku, záruku, služby a dalšie faktory, ktoré z pohladu spotrebitela rozhoduje o tom ako produkt uspokojí jeho očakávanie