Zájazd je vopred pripravená kombinácia najmenej dvoch služieb: doprava, ubytovanie, iné služby (strava, zabezpečenie sprievodcu, spoločensko-kultúrneho programu, rekreačno-športového programu). Najmenej na 24 hod.
Pobyt zahŕňajúci iba ubytovanie na viac ako 3 noci v jednom ubytovacom zariadení akejkoľvek kategórie a triedy vrátane stanu, karavanu a ubytovania v súkromí.
Pobyt predstavuje účasť osôb, ktoré sa buď normálne, individuálne dopravili na jedno pobytové miesto.
1) Zájazdy z geografického hľadiska:
2) Zájazd podľa spôsobu prepravy:
3) Zájazdy podľa použitého dopravného prostriedku:
4) Zájazd podľa ročného obdobia:
5) Zájazd podľa tematického zamerania:
Uskutočňuje sa rôznymi dopravnými prostriedkami, s kompletnými alebo vybranými službami, uspokojujú špecifické požiadavky klientov, napr. spoznávanie hradov, zámkov južného Francúzska, fauna a flóra Afriky, potápanie v stredozemnom mori a pod.
Tvorba zájazdu zahŕňa:
Program zostavuje kolektív skúsených pracovníkov CK, vrátane sprievodcov, ktorí majú praktické poznatky a skúsenosti s danou destináciou.
Obsah zmluvy o obstaraní zájazdu:
1) Podstatné náležitosti
- označenie zmluvných strán
- vymedzenie zájazdu – termín začiatku a skončenia zájazdu, poskytované služby
- cena zájazdu
2) Ďalšie náležitosti (podmienky)
- lehota a spôsob ako môže klient uplatniť svoje nároky pri neplnení zmluvy.
- výška pokút, ktorú môže CK uplatniť v prípade, ak klient odstúpi od zmluvy (stornovacie poplatky)
- ubytovanie, ak je súčasťou zájazdu, treba uviesť jeho názov, polohu, kategóriu, triedu
- doprava, ak je súčasťou zájazdu (druh dopravného prostriedku, údaje o trase)
- spôsob a rozsah stravovania
- lehota, doba, v ktorej sa zákazníkovi najneskôr oznámi zrušenie zájazdu z dôvodu neplnenia kapacity.
Zmluva o obstaraní zájazdu musí mať písomnú formu.
Na tvorbu a spracovanie zájazdu treba urobiť prieskum trhu, stanoviť cenu, spôsob predaja a propagácie. Okrem týchto marketingových aktivít je nutné spracovať aj samotný produkt CK – zájazd, to znamená, pripraviť trasovanie, itinerár, informačné minimum, organizačné pokyny, zostaviť program a zabezpečiť účastníkom CR všetky služby, ktoré sú uvedené v zmluve.
Príprava zájazdu má aj ekonomickú stránku (zahŕňa problematiku nákladov, účtovníctva a tvorby cien) a právnu stránku (zahŕňa problematiku uzatvárania zmlúv, vo vzťahu k obchodným partnerom, klientom a zamestnancom, vypracovanie záväzkových dokumentov, napr. všeobecné zmluvné podmienky CK.)
Trasovanie – je vytýčenie úsekov, na ktorých sa uskutočňuje príprava účastníkov rôznymi druhmi dopravných prostriedkov, prípadne pešo, určenie miest pohybu, prírodné, kultúrne a iné podmienky zaujímavé pre CR.
Pomôcky: automapa, cestovné poriadky, knižné príučky, prospekty, internet, tarify..
Základné náležitosti trasovania:
Informačné minimum (informačná karta) – je prehľadne usporiadaný súbor základných informácii o určitej atraktivite CR. Obsahuje základné, všeobecné informácie o krajine.
Časový harmonogram (itinerár)
Deň dátumu |
Vzdialenosť km/h | Priebežné km | Miesto a program | Čas odchodu | Čas príchodu | poznámka |