Štýly vedenia ľudí
Štýly vedenia ľudí
Vedenie ľudí – vedenie je procesom pôsobenia jedného človeka na druhého tak, aby konali alebo správali sa v súlade s požiadavkami, cieľmi či želaniami.
Výsledkom je cieľové správanie objektu riadenia.
Vedenie je však komplexný proces, ktorý vodca (vedúci, manažér) ovplyvňuje výkon zamestnanca. To znamená, že vedenie v sebe zahŕňa aj pôsobenie na rozvoj zamestnanca, na ich motiváciu, ale aj na vytváranie vhodných podmienok na žiaduci výkon.
Vedenie ľudí v organizácii plní niektoré základné funkcie:
- podnecovanie, stimulovanie (stanovenie a spresňovanie cieľov, stanovenie podmienok, ich plnenia)
- regulovanie a usmerňovanie (sledovanie cieľov, ovplyvňovanie smeru a efektívnosti činnosti)
- informovanie (poskytovanie informácií z vnútorného i vonkajšieho prostredia)
- podpora (vytváranie vhodnej klímy, udržiavanie vzťahov v skupine, povzbudzovanie)
- hodnotenie (plnenia cieľov, postupov)
Schéma základných vplyvov na motivované správanie:
Schopnosť dosahovať výkon |
|
Motivácia |
Pracovné a organizačné podmienky |
Schéma znázorňuje vplyv znalostí, zručností a skúseností zamestnanca, jeho ochoty a vôle odovzdať očakávaný výkon.
Štýly vedenia ľudí:
1) Autoritatívny štýl
- centralizácia na vedúcu pozíciu (sústredenie)
- preferuje priame metódy riadenia, ako sú prikazovanie a dôsledná kontrola
- kontakty medzi vedúcim a podriadeným sú minimálne
- medzi záujmami a názormi vedúceho a podriadeného existujú protiklady
- podriadený má nedostatok informácií čo umožňuje vedúcemu upevňovať moc nad ním
- u podriadeného sa brzdí iniciatíva, je pasívny a necháva sa viesť
2) Demokratický štýl
- používa nepriame („mäkké“) metódy riadenia: motivácia, spoločné rozhodovanie a vzájomná spolupráca.
- komunikácia je rozsiahlejšia, viac obojstranná
- je dobrá úroveň kontaktov medzi vedúcimi a podriadenými
- je výrazný záujem o pracovníkov, ich poznanie umožňuje ich lepšie motivovať, ovplyvňovať
- podriadený má viac informácii, môže lepšie realizovať svoje úlohy
- názory pracovníkov sa akceptujú
3) Liberálny štýl
- vzájomná dôvera medzi členmi skupiny a vedúcimi
- minimálne využívanie autority pozície vedúceho
- funkčná komunikácia – spoločné riešenie problémov
- minimálna miera kontroly
Dôležité je, aby pracovník v CR na splnenie svojich cieľov vedel využívať:
- charizmu – je to osobná charakteristika spočívajúca v schopnosti vyvolať u iných úctu, obdiv, dôveru a pod.
- osobnú úctu – prejavuje sa v prístupe k ľuďom
- citové povzbudenie –zaraďujeme sem napr. spätnú väzbu, podporu, atď.