Služby CK (Cestovná kancelária)
Služby CK
CK:
- Je základná prevádzková jednotka CR
- V zákone č. 281/2001 zb. z o zájazdoch, podmienkach CK je CK definovaná ako – Podnikateľ, ktorí na základe živnostenského oprávnenia organizuje, ponúka a predáva zájazdy a uzatvára zmluvu o obstaraní zájazdu.
- Predmetom CK je sprostredkovanie, organizovanie ako aj zabezpečenie služieb súvisiace s CR.
FUNKCIE CK:
- Preklenovacia funkcia – odstraňuje nesúlad medzi ponukou a dopytom
- Kontaktná funkcia – dojednáva zmluvy, dohody
- Informačná funkcia – poskytuje informácie rôzneho druhu
- Kontrolná funkcia – zisťuje kvalitu poskytovaných služieb
- Realizačná funkcia – realizuje také akcie, ktoré prinášajú zisk ale nie na úkor poskytovaných služieb
- Výchovná funkcia – adekvátnym, primeraným spôsobom prispieva k všeobecnému rozhľadu účastníkov
DELENIE CK:
- Podľa dĺžky prevádzky
- Celoročné
- Sezónne
- Podľa veľkosti (podľa počtu zamestnancov):
- Malé
- Stredné
- Veľké
- Podľa organizačno právnej formy:
- O.S verejná obchodná spoločnosť
- S komanditná spoločnosť
- S akciová spoločnosť
- R.O spoločnosť s ručením obmedzeným
ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA :
- Ovplyvňuje ju veľkosť a rozsah CK
- Dôležitým faktorom je (zamestnanec) ktorý ovplyvňuje kvalitu služieb CR a zároveň ju aj vytvára
- Veľké CK majú vytvorenú sieť pobočiek nielen na území SR ale aj v zahraničí
- Vnútornú organizačnú štruktúru stanovuje organizačný poriadok
Organizačný poriadok určuje – hlavné zásady a pravidla organizácie, práva a povinnosti ako aj zodpovednosť pracovníkov, deľbu práce medzi organizačnými jednotkami, ako aj rozsah ich právomoci.
- Riadením podniku sa zaoberá manažment, podnikové centrum, riaditeľ.
- Výkonnými zložkami sú jednotlivé prevádzkové jednotky.
- Za plnenie úloh zodpovedá riaditeľ CK.
- Každý pracovník CK má stanovenú pracovnú náplň a je zaradený do určitého prevádzkového úseku
- CK môže mať trvalo alebo sezónne vyčlenené pracoviská == expozitúry
- Problematikou zákazníkov sa zaoberá niekoľko vedných disciplín napr: psychológia, sociológia, etika, marketing.
- Marketing CR potrebuje predovšetkým dôkladnú analýzu spotrebiteľa, jeho nákupného správania
Z hľadiska CR je potrebné poznať:
- Vek (pozor! Existujú 30 ročný starci a 60 ročný mladíci)
- Životný štýl
- Sumu akú je zákazník schopný investovať do dovolenky
- Preferované lokality
- Zo zistených charakteristík urobíme tzv. segmentáciu trhu
Zákazníkov môžeme rozdeliť do skupín:
- Podľa geografických faktorov (dediny, mestá, regióny, kraje..)
- Podľa demografických faktorov (vek, pohlavie, vzdelanie)
- Podľa psychologických faktorov (temperament, životný štýl..)
Pre zákazníka sú dôležité informácie ktoré možno získať dvojakým spôsobom
- Aktívne – zákazník sám študuje, telefonuje, číta prospekty, literatúru... využíva personálne zdroje, komerčné zdroje, skúsenosti...
Zákazník hľadá známky kvality odporúčania známych (pozitívny ohlas v médiách, kvalitu katalógu, reklamačné podmienky, prostredie kde CK poskytuje svoje služby...)
- Pasívne – zákazník čaká čo mu CK pripraví, aká je ponuka v katalógu, čo mu pracovník CK odporučí...
Organizačná schéma malej CK
Riaditeľ – ekonóm
Externí pracovníci – referent predaja
delegát sprievodca
CK na Slovensku
- Podľa živnostenského zákona patrí prevádzkovanie CK medzi viazané živnosti podľa premetu podnikania medzi obchodné podmienky.
Osobitné podmienky na prevádzkovanie CK sú:
- Stredoškolské vzdelanie v odbore CR alebo v podobnom odbore ukončené maturitou a 5 rokov praxe v odbore
- Vyššie odborné vzdelanie v odbore + 3 roky praxe v odbore
- Vysokoškolské vzdelanie ekonomického alebo právnického smeru + 2 roky praxe v odbore
SLUŽBY CK
Produktom CK sú rôznorodé služby:
- Letná turistika a pobyt pri vode
- Kúpeľný a zdravotný CR
- Zimný CR a zimné športy
- Mestský a kultúrny CR
- Vidiecka turistika a agroturistika
Služby môžeme všeobecne klasifikovať:
- Sprostredkovateľské služby (nakúpené od iných dodávateľov)
- Vlastné (organizovanie zájazdov a pobytov)
- Platené (zdrojom na ich úhradu je cena)
- Neplatené (pokryjú sa z výnosov vlastných služieb, alebo z iných zdrojov pr. od sponzorov, z rozpočtu obce, mesta..)
Klasifikácia služieb z vecného hľadiska:
- Poskytovanie informácií
- Rezervovanie miest v dopravných prostriedkoch
- Zabezpečenie dopravných cenín
- Zabezpečenie ubytovacích služieb
- Zabezpečenie a organizovanie zájazdov
- Zabezpečenie a predaj kúpeľných a liečebných pobytov
- Zabezpečenie stravovacích služieb
- Poistné služby
- Animačné služby
- Zmenárenské služby