Komunikácia na pracovisku

Komunikácia na pracovisku

N pracovisku plní jeden človek rolu nadriadeného (riaditeľ, vedúci), ale riadenie môže byť rozdelené medzi niekoľkých ľudí. Rola nadriadeného je veľmi dôležitá pre úspešnosť pracoviska a celého podniku.

Štýl komunikácie s nadriadeným:

Komunikácia s kolegami

Potrebné je vylúčiť z komunikácie najmä prikazovanie, vyhrážanie sa, vnucovanie rád, povýšenecké vystupovanie, zatajovanie informácii. Dôležité je dodržiavať zásady aktívneho počúvania a zásady asertívnej komunikácie.

Aktívne počúvanie = empatické – je, keď pozorne vnímame informácie a vieme sa vcítiť do situácie druhých ľudí. Ten, kto aktívne počúva, aktívne reaguje, dáva spätnú väzbu, kladie otázky.

Jazyk a reč

Jazyk – systém ustálených znakov a pravidiel, na základe ktorých vzniká reč. Je to spoločenský jav, osvojujeme si ho v sociálnom prostredí.

Reč – konkrétne využitie jazyka na vyjadrenie určitých myšlienok, názorov, postojov.

Rečou a rečníckym umením sa zaoberá veda = rétorika.

Základne funkcie jazyka:

  1. Dorozumievacia = komunikatívna (vyjadrujeme svoje názory, postoje, city)
  2. Poznávacia = kognitívna (jazyk slúži ako nástroj myslenia)
  3. Reprezentatívna – jazyk patrí k dôležitým znakom národa
  4. Estetická – rozvíja estetické cítenie človeka

Masová komunikácia

Je to proces, v ktorom sa používajú rôzne typy hromadných, informačných prostriedkov s cieľom informovať rýchlo na veľkú vzdialenosť, čo najväčší počet adresátov. K prenosu tohto druhu informácii sa používajú masovo-komunikačné prostriedky, teda médiá. Odosielateľ správy je aktívny, prijímateľ (adresát) je pasívny. Špecifickou črtou MK je, že komunikátor a komunikant sa nemusia poznať a je možné, že sa ani nikdy nespoznajú.

Znaky masovej komunikácie:

Prostriedky masovej komunikácie: noviny, knihy, tlačové médiá, TV, internet, rozhlas, rádio,..

Funkcie masmédií:

Komunikácia prostredníctvom techniky:

Internet – je najrozsiahlejšia databáza informácii na svete. Ponúka rôzne služby (prenos textu, zvuku, obrazu, internetové telefonovanie, elektronická pošta a pod.)

Z internetu sa stalo aj „stredisko obchodu“ (môžeme nakupovať, predávať)

Marketingová komunikácia

Špecifickým typom komunikácie s vonkajším prostredím je marketingová komunikácia. Znamená na jednej strane informovať oboznamovať spotrebiteľov, zákazníkov službami, s tovarom a na druhej strane prijímať, počúvať požiadavky spotrebiteľov a reagovať na ne.

Základné pojmy mar. komunikácie sú:

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/17382-komunikacia-na-pracovisku/