N pracovisku plní jeden človek rolu nadriadeného (riaditeľ, vedúci), ale riadenie môže byť rozdelené medzi niekoľkých ľudí. Rola nadriadeného je veľmi dôležitá pre úspešnosť pracoviska a celého podniku.
Štýl komunikácie s nadriadeným:
Komunikácia s kolegami
Potrebné je vylúčiť z komunikácie najmä prikazovanie, vyhrážanie sa, vnucovanie rád, povýšenecké vystupovanie, zatajovanie informácii. Dôležité je dodržiavať zásady aktívneho počúvania a zásady asertívnej komunikácie.
Aktívne počúvanie = empatické – je, keď pozorne vnímame informácie a vieme sa vcítiť do situácie druhých ľudí. Ten, kto aktívne počúva, aktívne reaguje, dáva spätnú väzbu, kladie otázky.
Jazyk a reč
Jazyk – systém ustálených znakov a pravidiel, na základe ktorých vzniká reč. Je to spoločenský jav, osvojujeme si ho v sociálnom prostredí.
Reč – konkrétne využitie jazyka na vyjadrenie určitých myšlienok, názorov, postojov.
Rečou a rečníckym umením sa zaoberá veda = rétorika.
Základne funkcie jazyka:
Masová komunikácia
Je to proces, v ktorom sa používajú rôzne typy hromadných, informačných prostriedkov s cieľom informovať rýchlo na veľkú vzdialenosť, čo najväčší počet adresátov. K prenosu tohto druhu informácii sa používajú masovo-komunikačné prostriedky, teda médiá. Odosielateľ správy je aktívny, prijímateľ (adresát) je pasívny. Špecifickou črtou MK je, že komunikátor a komunikant sa nemusia poznať a je možné, že sa ani nikdy nespoznajú.
Znaky masovej komunikácie:
Prostriedky masovej komunikácie: noviny, knihy, tlačové médiá, TV, internet, rozhlas, rádio,..
Funkcie masmédií:
Komunikácia prostredníctvom techniky:
Internet – je najrozsiahlejšia databáza informácii na svete. Ponúka rôzne služby (prenos textu, zvuku, obrazu, internetové telefonovanie, elektronická pošta a pod.)
Z internetu sa stalo aj „stredisko obchodu“ (môžeme nakupovať, predávať)
Marketingová komunikácia
Špecifickým typom komunikácie s vonkajším prostredím je marketingová komunikácia. Znamená na jednej strane informovať oboznamovať spotrebiteľov, zákazníkov službami, s tovarom a na druhej strane prijímať, počúvať požiadavky spotrebiteľov a reagovať na ne.
Základné pojmy mar. komunikácie sú: