Plánovanie - východisková, najdôležitejšia funkcia manažmentu
- je to proces vytičovania cieľov podniku, vymedzenia zdrojov a určenia postupov na ich dosiahnutie
Ciele – sú to budúce stavy, ktoré chceme dosiahnuť k určitému časovo-vymedzenému termínu.
Základné charakteristiky cieľov sú:
Z časového hľadiska rozlišujeme tieto ciele:
Hierarchia cieľov:
Spoločenské ciele – orientované na spoločnosť (napr. ochrana ŽP, ochrana právnych noriem)
Zákaznícky orientované ciele – uspokojenie potrieb zákazníkov
Zamestnanecky orientované ciele – (napr. zabezpečiť pracovné prostredie, istotu zamestnancov, pracovná motivácia-účinná)
Ekonomické ciele – prežitie na trhu, udržanie si pozície na trhu, aktíva, pasíva (účt.)
Zdroje na dosiahnutie cieľov:
Druhy plánov:
-vykonávacie plány – slúžiace na bežné riadenie, na koordináciu činnosti
- funkčné plány – na riadenie čiastkových procesov
- strategické plány (dlhodobé) – úloha vrcholového manažmentu
- ročné (vnútorne členené na kvartály, mesiace, atď.)
- strednodobé (3 – 5 rokov)
- dlhodobé (strategické)
Postup tvorby plánov (marketingových):
1) zber údajov o minulosti
2) spracovanie údajov z minulosti + zber – externá analýza (identifikácia hrozieb, príležitostí)
– interná analýza (identif. silných a slabých stránok)
3) rozvoj marketingových cieľov a kritérii – musia byť konzistentné (súdržné) s poslaním a všeobecnými cieľmi podniku
Metódy plánovania: najčastejšie sa používajú:
- umožňujú využitie počítačovej techniky
- patria sem metódy: štatistické, bilančné, optimalizačné
- patria sem metódy:
expertízy – sú zamerané na posúdenie a riešenie problému a vypracovanie expertného stanoviska, môže ich vypracovať jednotlivec alebo skupina.
- využívajú sa pri tvorbe alternatív plánov
scenare – sú metódou prognózovania a plánovania, sú založené na identifikácii kľúčových faktorov budúceho vývoja podniku
- poskytujú (umožňujú) nám celkový (komplexný) pohľad na riešenie danej situácie
Strategické plánovanie
- je zamerané na splnenie dlhodobých cieľov, ktoré sa dosahujú prostredníctvom metód a prostriedkov, (metódami napr. žiadaný prostriedok, kvalitné služby, silná pozícia výrobcu na trhu).
- základom je vytváranie základnej stratégie podniku – má 4 kroky:
Operatívne plánovanie
- je zamerané na krátke obdobie, je pružné, plynulé a je zamerané na 3 oblasti: