Plánovanie a druhy plánov
Plánovanie a druhy plánov
Plánovanie - východisková, najdôležitejšia funkcia manažmentu
- je to proces vytičovania cieľov podniku, vymedzenia zdrojov a určenia postupov na ich dosiahnutie
Ciele – sú to budúce stavy, ktoré chceme dosiahnuť k určitému časovo-vymedzenému termínu.
Základné charakteristiky cieľov sú:
- Vecné vymedzenie cieľa –znamená to, že musí byť jasné do akej oblasti sú ciele orientované, napr. sociálne ciele (stabilita zamestnancov), marketingové ciele (podiel firmy na trhu), finančné ciele (zisk, produkty a pod.)
- Merateľnosť – znamená, že cieľ má vyjadrovať konkrétny určitý stav (musí byť presne a jasne určený stanovený cieľ)
- Časové vymedzenie cieľa – je dôležité určiť časový termín, ku ktorému treba cieľ naplniť
Z časového hľadiska rozlišujeme tieto ciele:
- Krátkodobé ciele (menej ako 1 rok) – cieľ robený na polrok, mesiac a pod.
- Bežné ciele (1 – 2 roky)
- Strednodobé (3 – 5 rokov)
- Dlhodobé (7 – 10 rokov)
Hierarchia cieľov:
Spoločenské ciele – orientované na spoločnosť (napr. ochrana ŽP, ochrana právnych noriem)
Zákaznícky orientované ciele – uspokojenie potrieb zákazníkov
Zamestnanecky orientované ciele – (napr. zabezpečiť pracovné prostredie, istotu zamestnancov, pracovná motivácia-účinná)
Ekonomické ciele – prežitie na trhu, udržanie si pozície na trhu, aktíva, pasíva (účt.)
Zdroje na dosiahnutie cieľov:
- pracovné – manažéri, zamestnanci
- kapacitné – stroje, zariadenia
- materiálové – suroviny, polotovary
- finančné – vlastné imanie (môj vstupný kapitál), úver (cudzie zdroje)
Druhy plánov:
- a) Z hľadiska účelu:
-vykonávacie plány – slúžiace na bežné riadenie, na koordináciu činnosti
- funkčné plány – na riadenie čiastkových procesov
- strategické plány (dlhodobé) – úloha vrcholového manažmentu
- b) Z hľadiska časového horizontu:
- ročné (vnútorne členené na kvartály, mesiace, atď.)
- strednodobé (3 – 5 rokov)
- dlhodobé (strategické)
Postup tvorby plánov (marketingových):
1) zber údajov o minulosti
2) spracovanie údajov z minulosti + zber – externá analýza (identifikácia hrozieb, príležitostí)
– interná analýza (identif. silných a slabých stránok)
3) rozvoj marketingových cieľov a kritérii – musia byť konzistentné (súdržné) s poslaním a všeobecnými cieľmi podniku
Metódy plánovania: najčastejšie sa používajú:
- a)kvantitatívne metódy – zameriavajú sa na projektovanie budúceho vývoja podniku
- umožňujú využitie počítačovej techniky
- patria sem metódy: štatistické, bilančné, optimalizačné
- b) kvalitatívne metódy – zakladajú sa na vedomostiach a schopnostiach odborníkov
- patria sem metódy:
expertízy – sú zamerané na posúdenie a riešenie problému a vypracovanie expertného stanoviska, môže ich vypracovať jednotlivec alebo skupina.
- využívajú sa pri tvorbe alternatív plánov
scenare – sú metódou prognózovania a plánovania, sú založené na identifikácii kľúčových faktorov budúceho vývoja podniku
- poskytujú (umožňujú) nám celkový (komplexný) pohľad na riešenie danej situácie
Strategické plánovanie
- je zamerané na splnenie dlhodobých cieľov, ktoré sa dosahujú prostredníctvom metód a prostriedkov, (metódami napr. žiadaný prostriedok, kvalitné služby, silná pozícia výrobcu na trhu).
- základom je vytváranie základnej stratégie podniku – má 4 kroky:
- a) tvorba podnikovej analýzy: je zameraná na: silné a slabé stránky podniku, finančnú oblasť, vedu a výskum, na oblasť predaja (nové výrobky).
- b) analýza prostredia: podnik zachytáva to, čo ho môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť
- c) prognózy: ich úlohou je skúmať vývoj podniku ako celku, vypracované sú z (a,b)
- d) rozhodnutie o základnom smerovaní podniku: je prijaté z výsledkov krokov (a,b,c)
Operatívne plánovanie
- je zamerané na krátke obdobie, je pružné, plynulé a je zamerané na 3 oblasti:
- a) oblasť marketingu
- b) oblasť výroby a služieb
- c) oblasť personálneho zabezpečenia (zamestnanci)