Informácia, manažment
Informácia, manažment
Pod pojmom informácia rozumieme správu, oznámenie o určitej udalosti, fakte, jave.
Správa je širší pojem ako informácia.
Pod info sa v riadení rozumejú také správy, kt. :
- sú v určitom vzťahu k systému riadenia
- sú informačným zdrojom pre niekt. z prvkov systému riadenia
- pre príjemcu znamenajú zmenšenie jeho neistoty alebo iným spôsobom ovplyvnia jeho správanie.
Rozlišujeme 2 stránky informácie:
- kvalitatívna (sématická, významová) – hodnotí:
- primeranosť zobrazenia skutočnosti danou info
- užitočnosť obsahu info pre príjemcu
- kvantitatívna (syntaktická) – zloženie správy z jednotl. znakov, kt. umožňujú prenos správ (výpočtová technika)
Z pohľadu manažéra sú dôležité tieto charakteristiky info:
- kvalita (ako výstižne a presne info zobrazuje skutočnosť)
- včasnosť (ako rýchlo je info k dispozícií)
- úplnosť (príliš málo – príliš veľa)
- relevantnosť (ako sa info týkajú daného problému)
- dostupnosť
- jasnosť (či tomu rozumiem).
Rozdelenie info
- podľa obsahu
- ekonomické – zisk, N(zamestnanci), cena
- neekonomické – výkon stroja, počasie (poľnohospodárstvo, cest. ruch)
- podľa pôvodu zdroja
- externé – info o dodávateľoch, odberateľoch, konkurencii
- interné – info o zamestnancoch, DM, výrobe
- podľa stupňa agregácie
- prvotné (pôvodné) – FA, sklad. karta, inventárna karta
- druhotné (odvodené) – veľkosť tržieb, VH
- podľa stupňa dôležitosti
- základné (rozhodujúce) – sortiment, objem výroby ; počet zamestnancov, strojov
- doplnkové (odvodené) – evidenčné číslo, vek zamestnancov
- podľa miery stálosti
- fixné – právne predpisy
- variabilné (premenlivé) – všetky krátkodobé info
- podľa dokumentácie
- dokumentované – účt. doklady
- nedokumentované – info povedané ústne
- podľa spôsobu
vyjadrovania
- verbálne – povedané
- číselné – 13, 7
- grafické –
- zmiešané (kombinované)
Informačný systém podniku
- zahŕňa jednak súbor info, ale aj materiálne prostriedky a pracovníkov, kt. sú potrební na prácu s info
- info systém zabezpečuje nevyhnutné info pre účinné riadenie podniku, pre účinné prepojenie riadiaceho a riadeného systému
- nežiaducimi javmi sú tzv. informačné šumy (znehodnotenie info)
Fázy (činnosti) info systému:
- zber a prenos
- uchovávanie
- spracovanie
- distribúcia
Zákl. požiadavky na info systém podniku:
- IS musí sprostredkovať potrebné info. vstupy do podniku a výstupy do okolia
- IS musí pripraviť všetky info potrebné pre riadenie na
rôznych úrovniach:
- vrcholový manažment – info o externom prostredí, napr. trendy vývoja dopytu, predpoveď vývoja inflácie
- stredný manažment – info o internom a externom prostredí (objem výroby, predaja), info o zákazníkoch, konkurencii
- prvostupňový manažment – info o internom prostredí (normy platné v podniku, produktivita, dochádzka, požívanie alkoholu, fajčenie)
- IS musí poskytovať info k požadovanej forme, kvalite, času, rozsahu a usporiadaní
- IS musí byť dostatočne pružný a efektívny
Rozdelenie info systému
- Formálny – vyjadrený v organizačných normách, je kostrou IS podniku, do značnej miery je nezávislý od osôb, kt. sa na ňom podieľajú (obch. účt. dokladov)
- Neformálny – výsledkom neformálnych vzťahov medzi pracovníkmi resp. útvarmi, takmer celkom závisí od konkrétnych osôb, kt. sa na ňom podieľajú (ohováranie, poškodzovanie dobrého mena)
Rozdelenie podľa jednotlivých hľadísk
- Z hľadiska spôsobu práce s info
- manuálny
- počítačový
- Z hľadiska tvorby systémov
- podľa hierarchického usporiadania – podsystém závodu, prevádzky
- podľa riadených činností – podsystém zásobovania, výroby
- podľa funkcií riadenia – podsystém plánovania, kontroly
- Z hľadiska podpory manažérskej práce
- transakčné – pracujú na základe jednoduchého PC vybavenia, používajú ich predovšetkým I. stupňový manažéri (evidencia platieb, FA)
- manažérske – pomáhajú zvyšovať výkonnosť funkčných útvarov, kvalitu manažérskej práce (hlásenia, hodnotiace správy)
- exekutívne – najvyššia úroveň info. technológií (PC siete, videozáznamy)
Zones.sk – Najväčší študentský portál