Zóny pre každého študenta

Odbyt a marketing

Odbyt a marketing

Odbyt – súbor činností, kt. súvisia so zabezpečením umiestnenia a úspešnosti výrobku na trhu. Odbyt je cesta výrobku od výrobcu k spotrebiteľovi. Odbytom tiež rozumieme samotný predaj.

Teória odbytu – skúma zákonitosti, kt. určujú výsledky predaja podniku a učí ako ich využívať v praxi aby bol výsledok čo najlepší.

Poznáme:

market (obchod, trh)

Marketing činnosť na trhu

ing (činnosť)

Marketing

Trh je východiskom a cieľom marketingu.

Vznik a vývoj marketingu

  1. etapa – primitívny marketing (1850 – 1920)

- súvisí s nástupom priemyselnej revolúcie v USA

- výroba rástla, predaj klesal (nedostatočná starostlivosť o spotrebiteľa)

- vznikol prieskum trhu

  1. etapa – masový marketing (1920 – 1940)

- rozvíja sa výroba a konkurencia

- prehlbovanie prieskumu trhu (matematicko – štatistické metódy)

- hromadné zavádzanie marketingu do podnikov

  1. etapa – diferencovaný marketing (1950 – 1960)

- do marketingu vstupujú nové odbory – psychológia, sociológia

- k prieskumu potrieb sa priraďuje motivačný prieskum

- k spotrebiteľovi sa pristupuje diferencovane

  1. etapa – integrovaný [zlúčený] marketing

- nové poznatky z vedy a techniky, matematické metódy, štatistika

- marketing je spojením viacerých častí so celku, zjednocovanie odborov do postupov

  1. etapa – medzinárodný marketing (od 1980)

- reklama

  1. etapa – marketing budúcnosti (vízia)

- „Výrobca musí neustále sledovať trh s cieľom naučiť sa chápať spotrebiteľa.“ (výrobca pristupuje s výskumom k jednotlivcom nie skupinovo)

Marketingový algoritmus

tvorba produktu

 

 

Marketingová filozofia

 – súhrn nástrojov, kt. podnik príjme s cieľom uskutočnenia konečných cieľov podľa želaní zákazníkov (výrobná, výrobková, predajná)

Obchodné príležitosti

– dobré nápady, kt. sú podnetom pre tvorivé aktivity podniku (zásobník obchodných príležitostí)

Veľkosť trhu

– celkový objem a jeho predpokladaný vývoj

Segmentácia trhu

rozdelenie trhu podľa jednotlivých hľadísk (geografická seg. – podľa podnebia, veľkosti miest; demografická seg. – pohlavie, vek, povolanie, náboženstvo, cyklus rodiny; psychologická seg.- soc. vrstvy, život. štýl; seg. Podľa správania sa – stupeň vernosti)

Výkonnosť trhu

 – schopnosť trhu ovplyvňovať cenu a kvalitu

Dynamika trhu

 – napätie medzi ponukou a dopytom

Môžu nastať 3 možnosti:

  1. ponuka = dopyt
  2. ponuka > dopyt (presýtenie trhu, dynamika stráca)
  3. ponuka < dopyt (dynamickejší trh, obch. príležitosti pre predávajúcich)

Marketingový mix (4P marketingu):

  1. product – výrobková politika
  2. price – kontraktačná politika
  3. place – distribučná politika
  4. promotion – komunikačná politika

Marketingová stratégia

Na určenie marketingovej stratégie podnik využíva info získané prieskumom trhu. Podľa zvolenej stratégie sa rozhoduje, aké nástroje market. mixu použije.

Prieskum trhu – prieskumom trhu podnik získava info trhu, kt. pomáhajú správne sa rozhodovať o odbytovej politike.

Cieľom prieskumu je:

Podnik si musí zabezpečiť odpovede na 3 zákl. otázky:

Rozdelenie prieskumu trhu

Metódy prieskumu trhu

respondenti odpovedajú úprimnejšie než pri osobnom pohovore

nevýhody: problém s návratnosťou dotazníkov

vyžaduje jasné, jednoduché a presné otázky

  1. otázky s otvoreným koncom – obsahujú odpovede
  1. otázky s otvoreným koncom

Pri zostavovaní otázok je dôležitá ich formulácia a poradie, prvá otázka by mala vyvolať záujem.

Zhromažďovanie info prostredníctvom pošty, telefónu, osobným pohovorom zaraďujeme medzi kontaktné metódy prieskumu trhu.

vysvetlenie nepochopenej otázky

vynechanie otázok

nevýhody : N sú vyššie ako u dotazníkov

neochota ľudí rozprávať sa

Skupina, vzorka respondentov je skupina osôb vyberaná tak, aby reprezentovala populáciu ako celok.

Prístupy k zákazníkom

  1. Výrobný prístup

Výrobca predpokladá, že zákazníci uprednostňujú nízku cenu výrobkov a ich dostupnosť. Modernizuje výrobu, využíva nové technológie, zvyšuje produktivitu práce -> z toho vyplýva – viac výrobkov za nižšiu cenu.

  1. Predajný prístup

Výrobca vyrobí výrobky podľa vlastného rozhodnutia až potom presvedčia zákazníkov aby si ich kúpili.

  1. Výrobkový prístup

Výrobca predpokladá, že zákazníci uprednostňujú kvalitné, spoľahlivé a moderné výrobky ( neustále zdokonaľovanie)

  1. Marketingový prístup

(nepredávať vyrobené, predávať predajné)

Výrobca si prieskumom trhu zistí, o aké výrobky je záujem, aké by mali mať vlastnosti a akú cenu, až potom začne výrobok vyrábať.

  1. Spoločenský prístup

Pri uspokojovaní potrieb a želaní zákazníkov, podnik zohľadňuje dlhodobé záujmy spoločnosti (ochrana životného prostredia, zdravie...)

Prehľad marketingových stratégií

Marketingová stratégia - dlhodobá koncepcia činností podniku, v oblasti marketingu s cieľom splniť dva základné ciele :
- spokojnosť zákazníka
- dosiahnuté výhody v konkurenčnom boji

Marketingové stratégie podniku – je súhrn činností a zámerov, kt. podnik používa na dosiahnutie svojho cieľa.

Základné marketingové stratégie :
1. Stratégia využitia trhu - na doterajších trhoch s doterajšími výrobkami (zvýšenie výdavkov na reklamu, zlepšiť metódy predaja)
2. Stratégia rozšírenia trhu - nové trhy pre doterajšie výrobky
3. Stratégia diferenciácie výrobkov - nové výrobky na doterajším trhoch
4. Stratégia aj trhov - nové výrobky na nové trhy

Typy marketingových stratégií
1. Rozvojová stratégia – nové výrobky (udržanie podielu na trhu)
2. Ochranná stratégia - doterajší výrobný program, snažím sa ho ochrániť
3. Výklenku stratégie (diery) -
4. Útočná stratégia  - nové výrobky v hodne časovo odmieňané
5. Stratégia silného výrobku - podnik sa sústreďuje na jeden výrobok.
Kontraktačná politika

Definície ceny :
- cena je hodnota tovaru a služieb vyjadrená v peniazoch
- cena je dohodnutá hodnota pri výmene medzi predávajúcim a kupujúcim

Druhy cien:

  1. voľné ceny - na základe ponuky a dopytu,
    2. limitné ceny - maximálna cena dopyt vyšší ako ponuka, chránia spotrebiteľov,

Minimálne ceny ponuka vyšší ako dopyt, chránia výrobcu,
3. pevné ceny - cigarety, alkohol,
4. rovnovážna cena -  vzniká ak sa ponuka rovná dopytu,
5. vstupná cena – cena výstupov
6. svetové a domáce ceny - pohonné hmoty(zemný plyn, diamanty)
7. konkurenčné a monopolné ceny (na základe konkurencie, som jediný výrobca cenu stanovým sám – monopol)
8. Veľkoobchodné a maloobchodné – veľkoobchodná je nižšia (0.30€) maloobchod ( prirazí si cenu, chce mať zisk 0.50€),
9. Prieniková a smotánková cena

Prieniková cena bude nízka(aby sa ľudia dozvedeli o produktu, preto je v zľave)

Smotánková cena – spája sa výrobkami ktoré sú známe a sú v povedomí, hovorí sa im aj cena vlajkových.

Môžu si dovoliť priradiť k výrobkom vyššie ceny.

Faktory vplývajúce na rozhodnutia o cenách :
A) interné faktory

– Ciele
à cena prežitia ( podniky chcú sa udržať na trhu, znižujú ceny a dúfajú, že sa dopyt zvýši)
à cena maximalizácie zisku (podniky uprednostňujú okamžitý finančný efekt pred dlhodobou prosperitou)
à cena maximálne trhového podielu (aby bol najlepší na trhu, stanovím najnižšiu cenu ako výrobné náklady)
à cena kvality – vysoká kvalita = vysoká cena

Náklady (dolná hranica ceny)

  1. B) externé faktory

- charakter trhu (konkurencia)

- dopyt ( spotrebiteľské vnímanie ceny)

- ostatné faktory (legislatíva..)

Tvorba cenovej stratégie

  1. určovanie cien nových produktov
  2. prienikové ceny
  3. ceny vysoko – výnosné – (podnik si určí najvyššiu cenu pri poklese predaja ju zníži)
  1. určovanie cien sortimentu produkcie
  2. ceny stupňované podľa jednotlivých produktov (mlieko)
  3. ceny nepovinného príslušenstva (zákl. výbava pri aute)
  4. ceny komplementárnych produktov (tlačiareň – toner (farby) – výrobcovia stanovia nižšiu cenu ZV a vyššiu KV)
  5. cena výrobkových súborov (kombinácia viacerých výrobkov, nepoužíva sa výrobok samostatne ale spolu s niečím)
  1. stratégie cenových úprav
  2. aktivizujúce ceny – podniky oceňujú niektoré produkty dočasne nižšie (tesco, lidl, kaufland) zákazník si kúpy aj ďalší produkt.
  3. geograficky orientované ceny – (v rôznych oblastiach, rôzne ceny... vidiek – mesto)
  4. psychologicky orientované ceny – (Baťove ceny 99 buď končia číslom 9 alebo 0)
  5. cenová diferencia – schopnosť podniku pružne reagovať na zmenenú situáciu na trhu a využívať rozdielne ceny na jednotlivých trhoch.
  1. ceny zo zľavou – skonto – cenová zrážka pri platení pred dohodnutým termínom

rabat – cenová zľava, ktorá sa poskytuje z rôznym dôvodov

Metódy tvorby cien

  1. Podľa nákladov - teória prax pozná viacero metód, ktoré sa väčšinou rozdeľujú do 2 skupín:
  2. a) analytická metóda – zameriavajú sa na určenie minimálnej ceny ( spodného limitu) pri ktorej podnik nedosahuje zisk ale nie je ani stratový. Takouto metódou je metóda analýzy bilancie nákladov a výnosov. Je založená na princípe analýzy 0 ( kritického ) bodu. Na určenie minimálnej ceny platí vzorec :

Cmin

NF – fixné náklady

Nvy – variab. N na jednotku výkonu

Q – množstvo, objem výroby

Príklad:

Podnik predpokladá že sa vyrobí 10 000 ks súčiastok. Fixné náklady sú 20 000€, variabilné náklady na 1ks 4€. Vypočítajte minimálnu cenu.

Analytické metódy, ktoré považujú za spodný limit ceny variabilné náklady sa nazývajú metódy marginálnych hraničných nákladov.

  1. b) prirážková metóda – jej podstata spočíva vo vyčíslení nákladov na jednotku výrobku ku ktorým sa pripočíta prirážka na zisk.

Príklad:

Podnik vyčíslil vo svojej kalkulácii celkové náklady na 1ks stola 15€ . Prirážka na zisk je 10%. Vypočítajte cenu stola.

15 + 1,50= 16,50€ 10% = 1,5€

  1. Podľa dopytu - musíme poznať:

Všeobecne sa predpokladá že:

- pri poklese dopytu podnik môže znížiť

- pri raste dopytu podnik cenu zvýši

Citlivosť dopytu na zmenu ceny vyjadruje elasticita dopytu, môže mať 2 extrémy:

  1. úplne elastický dopyt – zmenou ceny možno predať neobmedzené množstvo tovaru

y

p0 E = ¥

D

 

 

p1

Q

  1. úplne neelastický dopyt  - zmena ceny sa neprejaví na množstve predaného tovaru

y

p0 D E = 0

p1

p2

 

q1 q

r Q x

 

Q x

 

r p x

 

Stupeň elasticity dopytu

p x

 

Podnik znížil pôvodnú cenu výrobku z 20 € na 15 €, pričom zaznamenal zvýšenie objemu predaja z 15 000 ks na 20 000 ks.

E = = = 1,33

Elasticita dopytu je 1,33.

E=1 – jednotková elasticity dopytu – dopyt sa vždy zvýši, resp. zníži o rovnaké % o aké sa zníži, resp. zvýši cena

E>1 – elastický dopyt – zníženie ceny vyvolá taký vzrast objemu predaja, že celkové tržby rastú

E<1 – neelastický dopyt – zníženie ceny vyvolá taký malý vzrast objemu predaja, že celkové tržby klesajú

Podnik vyrábal spálne, zistil, že pri cene 490 €/ ks predal 630 ks. Následne znížil cenu na 390 €/ ks a predal 930 ks. Z ďalšieho sortimentu predáva luxusné obývacie steny za 2 190 €/ ks. Predal ich 280 ks. Po úvahách znížil cenu na 1 900€/ ks. Predal 295 ks. Posúďte elasticitu dopytu.

E = = = 2,33 E = = = 0,40

P D P

 (cena)

600 2 200

2 100 

400 2 000

1 900

200 1 800

 

300 600 900 q (množstvo) 100 200 300 q

3.podľa konkurencie : správne stanovenie ceny si vyžaduje sledovať ceny konkurencie. Ceny konkurentov predstavujú horný limit.

Podnik si môže stanoviť cenu :

  1. na úrovni konkurencie
  2. mierne nad cenou konkurencie (vyššia kvalita)
  3. mierne pod cenou konkurencie

Skutočná cena je výsledkom obchodného dohovoru kupujúceho a predávajúceho pričom metódy tvorby cien sú len východiskom pre tento dohovor.

Politika ďalších obehových podmienok

  1. rabaty
  2. dodacie a platobné podmienky – dodávatelia menia dodacie a platobné podmienky s cieľom motivovať zákazníka
  1. financovanie odbytu (úverová politika)
  1. vyraďovanie produktov

Výrobková politika

Ide o sledovanie užitočnosti výrobku, ich život cyklu a práce s výrobkami.

Poznáme 2 stránky VP

poznáme :

  1. a) očakávaný úžitok
  2. základný úžitok (jazda)
  3. vedľajší úžitok (s prestížou)

Potreby :

  1. periodické potreby – pravidelné, jedlo...
  2. aperiodické potreby – nábytok, elektronika, auto...
  3. singulárne (jednorazové) – stavenie domu, drahý šperk

Práca s výrobkom –

  1. inovácia výrobkov – zaraďovanie nových produktov do výrobného programu alebo nahradenie starých produktov novými s lepšími technickými a úžitkovými vlastnosťami
  2. tvorba sortimentu – je spojená s ponukou podniku,

z hľadiska tvorby sortimentu rozlišujeme :

substitučné – (chlieb – rožok, káva – čaj) dajú sa nahradiť

komplementárne – (auto – benzín, tlačiareň – toner) sa dopĺňajú

Spôsoby tvorby sortimentu :

Príklad

Príklad

Uveďte základný a vedľajší úžitok daného produktu

Navrhnite substitučný produkt

Navrhnite komplementárny produkt

  1. služby zákazníkom – ovplyvňujú veľkosť predaja na trhu, sú dôležitým prostriedkom v konkurenčnej súťaži.

Poznáme :

 1) služby podľa charakteru :

  1. a) technické služby

- montáž (uvedenie výrobku do prevádzky)

  1. b) obchodné služby

2) služby podľa času poskytovanie :

  1. a) služby poskytované pred dodávkou tovaru

b)služby poskytované pri dodávke tovaru

c)služby poskytované po dodávke tovaru

Sledovanie životného cyklu produktu (výrobku)

obrat

životný cyklus produktu

náklady

zisk

0 1 2 3 4 5 čas

Po vývoji nového produktu

1 .fáza uvedenia na trh .... predaj sa rozbieha, obrat je malý, tržby väčšinou nepokrývajú náklady (strata),

2 .fáza rastu a predaja .... rastie objem, obrat a zisk, kt. však priláka nových konkurentov

3 .fáza zrelosti .... obrat sa stále zvyšuje ale pomalším tempom (viacej konkurentov), zisk je najvyšší, ale postupne začne klesať, výrobcovia musia postupne znižovať ceny, a zvyšovať náklady (na reklamu a podporu predaja, predaj začína stagnovať – 1. úroveň)

4 .fáza nasýtenosti .... trh je nasýtený, obrat klesá, v konkurenčnom boji sa uplatní najmä cenová konkurencia, z toho vyplýva výrazný pokles zisku, fáza sa končí poskytnutím nového výrobku, resp. služby

  1. fáza útlmu (starnutie) ..... obrat klesá, nový produkt vytláča starý z trhu, výroba je nerentabilná,

nakupujú len oneskorenci, výrobok treba stiahnuť z trhu 

6.nultá fáza (fáza oživenia) .... ak podnik urobí takú zmenu produktu, kt. ho zase vráti na trh.

Cvičenie :

Módne výstrelky

q

p

Štýlový výrobok – pretrvávajú celé generácie, dopyt klesá – stúpa ; baťovky 

q

p

Komunikačná politika

Nástroje KP:

Požiadavky na reklamu:

  1. učinnosť
  2. pravdivosť
  3. konkrétnosť
  4. hospodárnosť

Najčastejšie chyby reklamy :

  1. veriť, že jedna veľká reklama stačí
  2. umiestniť reklamu na zlom mieste, v zlom čase
  3. začať kampaň bez jasnej predstavy
  4. vyčleniť na reklamu nízky rozpočet
  5. pokračovať v reklame a nesledovať výsledky

5 M reklamy:

Základné typy reklamných kampaní

Reklamné prostriedky

– viacstránkové letáky (Kaufland, Billa, Tesco)

– katalóg (Ikea)

Zostavenie správy

  1. obsah správy
    • racionálne výzvy (Jar – ušetríte peniaze)
    • emocionálne -//- (kozmetika, reklamy na diéty)
    • morálne -//- (Lidl – minerálka – 1 cent ide na lesy)
  2. štruktúra správy
  1. formát správy
    • štýl správy – výsek zo života (Sporiteľňa – nový dom na bývanie)
      • životný štýl
      • fantázia
      • hudobný štýl (reklama je spievaná – Jacobs)
      • symbol osobnosti (kreslené postavy – Duracel)
      • vedecké dôkazy (vedecky dokázané, že ...)
      • doporučenia slávnych ľudí (Sagan – T-mobile)
    • tón správy – Coca – Cola
    • veľkosť
    • farba (čierna – pocit elegancie, pri drahom produkte)

Reklamný rozpočet

Môže sa stanoviť :

  1. podľa možností podniku
  2. podľa veľkosti tržieb
  3. na základe sledovania konkurencie
  4. podľa cien

Faktory ovplyvňujúce tvorbu rozpočtu:

Ciele pp:

Techniky pp:

Cieľ pp:

Techniky pp:

Distribučná politika

Podnik pri distribúcií rieši tieto problémy :

  1. fyzické premiestnenie produktov
  2. prevod vlastníctva produktov (kúpna zmluva)

Funkcie distribučnej politiky :

  1. prieskum trhu – získavanie informácií o možnostiach odbytu
  2. získavanie kontaktov
  3. prispôsobovanie ponuky potrebám spotrebiteľov (odberateľov)
  4. fyzická distribúcia – preprava a skladovanie
  5. vyjednávanie – dohoda o cene, resp. podmienkach odbytu
  6. financovanie odbytových činností
  7. preberanie rizika spojené s odbytovými činnosťami

Distribučná (odbytová) cesta je cesta, kt. sa dostanú produkty od výrobcu k zákazníkom.

Skladá sa z 2 etáp :

  1. expedičnej etapy – činnosti potrebné na expedíciu produktov až do ich prevzatia k dopravcom
  2. Prepravnej etapy – prevzatie produktov na prepravu až po dodanie

Základné stránky distribučnej cesty :

Metóda odbytu – spôsob ako sa dostane výrobok k spotrebiteľovi, súvisí s typom predajného systému.

Typy predajných systémov :

  1. podnikový predajný systém – podnik si vybuduje vlastnú sieť predajní, skladov...
  2. spoločný predajný systém – spojenie s inými podnikmi
  3. cudzí predajný systém – predajný systém je právne a ekonomicky oddelený od výrobcu

Spotrebný tovar

  1. priamy distribučný kanál (DK)

výrobca ------- spotrebiteľ (najnižšia cena)

  1. nepriamy distribučný kanál

výrobca ------- maloobchod ------- spotrebiteľ

výrobca ------- veľkoobchod ------- maloobchod ------- spotrebiteľ

výrobca ------- veľkoobchod ------ díler ------- maloobchod ------- spotrebiteľ

Výrobné faktory

  1. priamy distribučný kanál

výrobca ------- odberateľ

Priame distribučné kanály sú vhodné pri:

  1. nepriamy distribučný kanál

výrobca ------- obchodný zástupca výrobcu ------- distribútor výrobných faktorov ----- odberateľ

nepriame distribučné kanály sú vhodné pre :

Cvičenie :

Predaj technicky náročných produktov s vysokou cenou – priamy

Predaj produktov veľkému počtu zákazníkov – nepriamy

Predaj produktov dennej spotreby – nepriamy

Predaj produktov, ktoré sa dodávajú do mnohých miest – nepriamy

Predaj produktov, pri kt. sa vyžaduje špecializované poradenstvo – priamy

Predaj produktov, pri kt. podnik získa priamu spätnú väzbu odberateľov – nepriamy

Distribučné orgány – osoby alebo organizácie, ktoré vykonávajú premiestňovanie produktov

A –tradičné distribučné orgány :

B – nové distribučné orgány – priamy marketing, elektronický obchod

Distribučné stratégie

  1. intenzívna distribúcia – tovary sa predávajú, v tom najväčšom počte, aby boli spotrebiteľovi k dispozícií v každom čase a na každom mieste (lacné tovary, lieky, hygienické potreby)
  2. výhradná distribúcia – ohraničenie počtu spotrebiteľov výrobcom (značkové, exkluzívne potreby)
  3. selektívna distribúcia – selektovanie sprostredkovateľov ...... tovar občasnej spotreby (nábytok)
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/19505-odbyt-a-marketing/