Peniaze – podstata, vývoj, druhy a funkcia peňazí

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ivanus (18)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.06.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 233 slov
Počet zobrazení: 2 407
Tlačení: 129
Uložení: 121

Peniaze a funkcie peňazí

Súčasnú spoločnosť si nevieme predstaviť bez peňazí =>napr. nájomné, nákupy, cestovanie...

Peniaze vznikli preto, aby uľahčili výmenu tovarov. Bez nich by sa spoločnosť nerozvíjala.

PENIAZE sú špecifickým tovarom za ktorý možno vymeniť ostatné tovary!

V každej ekonomike plnia tri základné funkcie:

1)) Prostriedok výmeny (platidlo) – jednoduchá a rýchla výmena tovarov => za peniaze KUPUJEME všetky tovary...

2)) Zúčtovacia jednotka (meradlo cien) – pomocou peňazí vyjadrujeme hodnotu tovarov. Určujú sa nimi ceny iných tovarov za ktoré sa potom tieto tovary predávajú, výška mzdy, zisk firiem...

3)) Uchovávateľ hodnôt – peniaze sa zhromažďujú ako úspory => použijeme ich ak potrebujeme na kúpu...alebo odložíme ich odložíme do banky (zhodnotenie peňazí)

SÚČASNÉ FORMY PEŇAZÍ:

a)) Papierové peniaze – BANKOVKY = hotovostné peniaze à vydáva ich NBS (centrálna banka štátu)

b)) Kovové mince – hotovostné peniaze => na drobné platby (tovary a služby) => snaha odstraňovať z obehu, lebo ich výroba je nákladnejšia

c)) Bankové (depozitné) peniaze – bezhotovostné peniaze => platíme z účtu na účet ako napr. šeky, vklady, bežné účty v banke...možno ich zameniť na hotovostné peniaze = napr. výber z bankomatu

HODNOTA PEŇAZÍ bola v minulosti krytá zlatom => centrálna banka nemohla vydať do obehu viacej peňazí ako vlastnila zlata, lebo vymieňala papierové bankovky za zlato => zlatý štandard

V súčasnosti je hodnota peňazí v krajine krytá množstvom tovarov a služieb ktoré sa v nej vyrobia => centrálna banka vydá do obehu toľko peňazí, koľko zodpovedá hodnote vyrobených tovarov a služieb v krajine...

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu