Tvorba ceny v spoločnom stravovaní
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 713
Uložení: 161
Tvorba ceny v spoločnom stravovaní
Cena – je hodnota tovaru vyjadrená v peniazoch, dohodnutá medzi predávajúcim a kupujúcim
Základnou právnou úpravou je zákon o cenách, ktorý upravuje pravidlá dohadovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov a služieb v tuzemsku alebo v zahraničí
Dohoda o cene musí obsahovať – názov tovaru, jednotku množstva, kvalitatívne podmienky, dodacie podmienky, iné podmienky
Druhy cien – rovnovážna, predajná, nákupná cena, konkurenčná, monopolná cena, voľná, regulovaná, svetová, domáca cena
Cenová politika – sa zaoberá rozhodovaním o tvorbe cien
Určuje – celkovú úroveň cien, spôsob tvorenia cien, úroveň cien nových produktov, pravidlá pre zmeny cien, pravidlá pre zľavy
-vysvetlite funkcie ceny
V cene tovaru a služieb sa ich predajom vrátia podniku vynaložené náklady a priestor pre zisk
Cena usmerňuje ponuku a dopyt
Cena ovplyvňuje konkurencie schopnosť v podniku
Cena súvisí s tvorbou imidžu podniku (zákazník vníma cenu ako odraz kvality)
-uveďte koncepcie tvorby ceny
- Nákladová koncepcia – prevláda v našej praxi, východiskom sú vlastné náklady, ku ktorým sa pripočíta zisk, podnikateľ vypočíta hranicu, pod ktorú by cena nemala klesnúť
- Trhová koncepcia – cena sa neodvodzuje od vlastných nákladov, ale od stavu dopytu a ponuky, cena je zameraná na cieľové skupiny
- Kombinovaná koncepcia – nákladová cena sa prispôsobuje požiadavkám trhu
-vysvetlite princíp fungovania nepriamych daní
Nepriame dane: viažu sa na tovar a služby, odovzdávajú sa sprostredkovane, daňovník nie je známy, dane zaťažujú daňovníka (spotrebiteľa), ale platiteľom dane je dovozca, výrobca (pri spotrebnej dani) alebo predajca (pri DPH)
Delia sa na: univerzálne: vzťahujú sa na všetky druhy tovaru v tuzemsku (DPH)
Selektívne: vzťahujú sa len na vybrané druhy tovarov podľa daňových zákonov (spotrebné dane – daň z piva, vína, liehu, tabakových výrobkov, uhlia a zem. plynu,...)
Účty nepriamych daní:
- DPH – 343
- Spotrebné dane – 345
-vypočítajte výšku DPH ak predajná cena nápoja je 1,06€
- B) - vysvetlite tvorbu ceny v spoločnom stravovaní
Dôležitá úloha v gastronómii je kalkulácia cien jedál a nápojov
Cena tovaru má: 1. Zabezpečiť krytie nákladov podniku
- priniesť primeraný zisk
- byť akceptovaná zákazníkom
Obstarávacia cena (OC): cena, za ktorú podnik nakupuje tovar a služby od dodávateľov
Predajná cena (PC): cena, za ktorú podnik predáva tovar a služby konečným spotrebiteľom
Obchodná marža (OM): je rozdiel medzi OC a PC
: má podobu zrážky z PC alebo prirážky k OC
- popíšte tvorbu vlastných receptúr a ich význam
Pohostinské zariadenia vypracovávajú pre spestrenie ponuky vlastné receptúry. Novovytvorený pokrm musí byť kvalitatívne nový. Líši sa od dosiaľ známych receptúr.
Vlastné receptúry sa tvoria na základe:
- návrhov šéfa kuchyne, zamestnancov alebo hostí
- národných alebo regionálnych zvyklostí – odpozorovanie, rodinné recepty
- prekladu z cudzieho jazyka – musíme poznať reč, z ktorej prekladáme, ale aj národné gastronomické zvyklosti a technologické postupy. Prekladateľ musí presne vystihnúť gastronomickú terminológiu.
Náležitosti receptúr:
- názov jedla
- evidenčné číslo receptúry
- množstvo: 10 porcií, 100 porcií, 1 kg, 1 ks
- charakteristika pokrmu
- surovinové zloženie
- výrobné a tepelné straty
- výťažnosť
- výrobný postup
- objasnite princíp ochrany spotrebiteľa a charakterizujte ostatné orgány vonkajšej kontroly
Orgány vonkajšej kontroly:
Slovenská obchodná inšpekcia, Energetická inšpekcia, Daňový úrad, Živnostenský úrad, bankový dozor, obec, okresný úrad, protipožiarna inšpekcia, inšpekcia akosti, hygiena, colný úrad
C) - zaúčtujte nasledovné druhy nákladov:Spotreba materiálu 501/112
Údržba chladiacich zariadení vykonaných dodávateľsky 511/321
Faktúra za spotrebu elektrickej energie 502/321
Cestovné vyplatené zamestnancovi v hotovosti 512/211
Poštovné hradené v hotovosti 518/211
Hrubé mzdy zamestnancov 521/331
Krádež v pokladnici neznámym páchateľom 569/211
Poplatok za vedenie účtu v banke 538/221
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Nové trendy v stravovaní | Ostatné | 705 slov | |
Dodržiavanie hygieny, požiarnej ochrany a bezpečnosti práce v spoločnom stravovaní | Ostatné | 2 296 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Kalkulácie cien jedál a nápojov #tvorba cien jedál a nápojov #funkcie ceny #cena, význam ceny, druhy cien