Produkty – základný produkt, rozširený produkt

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 15.06.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 807 slov
Počet zobrazení: 1 540
Tlačení: 99
Uložení: 96

Produkty – základný produkt, rozširený produkt 

Definícia produktu

Produkt je čokoľvek, čo môže byť ponúkané na trhu k uspokojeniu potrieb.

Druhy produktov

  1. Materiálne produkty- tam patria automobily a knihy
  2. Služby- tam patrí holičstvo a koncerty
  3. Myšlienky- plánovanie rodiny
  4. Miesta- Benátky, Havaj

 4 hierarchicky usporiadaných rovín produktu:

  • Užitočnosť- z akého dôvodu môže spotrebiteľ kúpiť produkt
  • základný produkt- transformácia užitočnosť na jeden použiteľný produkt
  • Idealizovaný produkt- je súbor vlastnosti produkt čo spotrebiteľ môže očakávať. Tam patria napr. čas zrýchlenia auta z 0 na 100 km/h, maximálne množstvo uložených dát v počítači v GB,
  • Potenciálny produkt- niečo najviac, čo by potešilo spotrebiteľa, napr. iná značka, iný dizajn, vyššia rýchlosť, vyššia úroveň dezinfekcie, menší čas, menšia hmotnosť technológie atď.

Produktová hierarchia:

Každý produkt má vzťah k niektorým ďalším produktom

Produktová hierarchia sa delí na:

  1. Rodina potrieb- sú základné potreby podmieňujúce rodinu produktov , napr. služby, ktoré slúžia na uspokojenie potreby relaxácie spotrebiteľa , produkty, ktoré slúžia na uspokojenie potreby nasýtenia spotrebiteľa atď.
  2. Rodina produktov- sú to všetky produkty a služby, ktoré s určitou účinnosťou uspokojujú potreby spotrebiteľa
  3. Trieda produktov- skupina z rodiny produktov
  4. Položka- je konkrétny výrobok, ktorý sa od ostatných variantov líši cenou, rozmermi, vzhľadom a inými chakteristickými rysmi
  5. Značka- je meno spojené s jednou položkou výrobkovej rady
  6. Výrobkový mix- je súbor všetkých produktov a položiek, ktoré môže výrobca poskytnúť zákazníkovi

Klasifikácia produktov

  1. Trvanlivosť a hmotná podstata

Tam patria:

  • Trvanlivé produkty- majú hmotnú podstatu, za normálnych okolnosti je používaný dlhodobo a trvanlivo, vyžaduje triezvejší spôsob predaja
  • Netrvanlivé produkty- majú tiež hmotnú podstatu, je používaný len niekoľko dní, tam patrí napr. pivo a mlieko
  • Služby- majú nehmotnú podstatu, sú nedeliteľné a premenlivé, vyžadujú dôslednejšiu kontrolu kvality, spoľahlivosť a dôveryhodnosť dodávateľa, pružnejšiu ponuku
  1. Klasifikácia spotrebného tovaru
  • Tovar dennej spotreby- spotrebitelia to kupujú často bez nejakého rozmýšľania
  • Tovar dlhodobej spotreby- spotrebitelia to nekupujú tak často a keď to kupujú, tak to kupujú s rozmýšľaním

Tovar dlhodobej spotreby sa delí na

  • Homogénne výrobky- sú výrobky približne rovnakej kvality, líšia sa cenou
  • Heterogénne výrobky- líšia sa aj cenou aj kvalitou
  • Špeciality  sú druhy tovaru s mimoriadnymi charakteristikami
  • Neznámy a mimoriadny tovar- predstavuje tovar o ktorom zákazník nevie alebo o tovare vie, ale zákazník o tento tovar nemá záujem
  1. Klasifikácia priemyselných výrobkov
  • Materiál a polotovary sú tovary, ktoré vstupujú priamo do výrobkov, delia sa na suroviny a polotovary
  • Kapitálové investície sú tovarom dlhodobej spotreby, ktorý umožňuje výrobu, vývoj a predaj finálnych výrobkov
  • Investičné celky sú budovy a pevné zariadenia

Medzi 5 kategórii ponúk patrí:

  1. Rýdzo hmotný tovar- ponuka je tvorená len tovarom, nie je spojená so službou,

Príklad: mydlo, zubná pasta, soľ

  1. Rýdzo hmotný tovar so sprievodnými službami- ponuka je spojená prevažne s tovarom, ktorá je prepojená s drobnou službou

Príklad: automobil je sprevádzaný so servisnou službou, premietanie kina je sprevádzane s občerstovacou službou

  1. Hybridné: v ponuke je zastúpený rovnaký pomer tovarov a služieb

Príklad: Perfektná reštaurácia poskytuje výborné jedlo, perfektnú obsluhu, hudbu, bar a ďalšie zázemie

  1. Prevážajúca služba so sprievodným tovarom- ponuka je spojená s prevahou služby, ktorá je sprevádzaná drobnými službami

Príklad: základom leteckej dopravy je doprava, ktorá je sprevádzaná s občerstvením v lietadle

  1. Rýdza služba- ponuka je tvorená výlučne službou, nie je spojená s tovarom

Príklad: psychoterapia, stráženie detí alebo masáže

Produkčný proces je označenie transformácie vstupov na výstupy. Vstupom je ľudská práca, výstupmi sú hotové výrobky. Inými slovami je to premena zdrojov na produkty ( služby, tovary).

Produktové portfólio je označenie pre všetky tovary a služby poskytované zákazníkovi. Je kompletná ponuka všetkých produktov.

Segmentácia trhu je jedna z metód analýzy trhu. Cieľom je zistiť štruktúru trhu, na ktorom chce organizácia umiestniť svoj výrobok alebo službu.

Kritéria segmentácie  

  • Geografické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa geografického rozmiestnenia napr. podľa regiónov, krajín a kontinentov.
  • Demografické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa veku, pohlavia, etnika, náboženstva a rodinného stavu
  • Socioekonomické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa vzdelania, povolania, príjmu
  • Psychologické kritérium- zákazníci sú rozdelený podľa psychologického profilu a to napríklad podľa životných záujmov, postojov a hodnôt
  • Nákupné správanie- frekvencia a rozsah nákupov, lojalita k dodávateľovi, postoj k riziku
  • Charakteristika organizácie- sektor alebo odvetvie pôsobenia organizácie, veľkosť organizácie, kultúra organizácie a podobne
  • Prevádzkové charakteristiky- typ výroby, organizácia nákupu, naliehavosť dodávok

Životný cyklus produktu

  1. Fáza zavádzania- v tejto fáze sú zvyčajne náklady na zavedenie výrobku vysoké a prvotné čísla predaja sú nízke, všetko to závisí na správne prepracovanom marketingovom mixe
  2. Fáza rastu- táto fáza je charakteristická s rastom objemu predaja, produkcie a zisku
  3. Fáza zrelosti- v tejto fáze výrobcovia so slabým postavením opúšťajú trh a spomaľuje sa predaj
  4. Fáza poklesu- v tejto fáze zisk a predaj výrazne klesajú, konkurencia je silná

Druhy marketingových stratégii

  • Obranná stratégia- podnik si chce udržať doterajší trhový podiel a stabilitu ekonomiky podniku
  • Rozvojová stratégia- podnik sa usiluje zvýšiť predaj intenzifikáciou marketingového mixu
  • útočná stratégia- táto stratégia je založená na inovačnej politike výrobkového sortimentu
  • stratégia silného výrobku- pri tejto stratégii podnik sa sústreďuje na jeden najsilnejší produkt 
  • stratégia diferenciácie produktu- produkt je odlišný od konkurencie
  • Stratégia minimálnych nákladov- princípom tejto stratégie je zabezpečiť čo najväčšie ziskové rozpätie
  • Stratégia trhovej orientácie- zameriava sa len na určitý segment trhu
  • Rastová stratégia- zameriava na rast objemu výroby a na úspech podniku
  • Stabilizačná stratégia- sa zameriava na udržanie si terajšieho poslania a cieľov podniku
  • útlmová stratégia- jej cieľom je zastaviť niektoré podnikové aktivity a tak zastaviť ďalší pokles
  • Kombinovaná stratégia- stratégie sa môžu meniť
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu