Produkty – základný produkt, rozširený produkt
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 540
Uložení: 96
Produkty – základný produkt, rozširený produkt
Definícia produktu
Produkt je čokoľvek, čo môže byť ponúkané na trhu k uspokojeniu potrieb.
Druhy produktov
- Materiálne produkty- tam patria automobily a knihy
- Služby- tam patrí holičstvo a koncerty
- Myšlienky- plánovanie rodiny
- Miesta- Benátky, Havaj
4 hierarchicky usporiadaných rovín produktu:
- Užitočnosť- z akého dôvodu môže spotrebiteľ kúpiť produkt
- základný produkt- transformácia užitočnosť na jeden použiteľný produkt
- Idealizovaný produkt- je súbor vlastnosti produkt čo spotrebiteľ môže očakávať. Tam patria napr. čas zrýchlenia auta z 0 na 100 km/h, maximálne množstvo uložených dát v počítači v GB,
- Potenciálny produkt- niečo najviac, čo by potešilo spotrebiteľa, napr. iná značka, iný dizajn, vyššia rýchlosť, vyššia úroveň dezinfekcie, menší čas, menšia hmotnosť technológie atď.
Produktová hierarchia:
Každý produkt má vzťah k niektorým ďalším produktom
Produktová hierarchia sa delí na:
- Rodina potrieb- sú základné potreby podmieňujúce rodinu produktov , napr. služby, ktoré slúžia na uspokojenie potreby relaxácie spotrebiteľa , produkty, ktoré slúžia na uspokojenie potreby nasýtenia spotrebiteľa atď.
- Rodina produktov- sú to všetky produkty a služby, ktoré s určitou účinnosťou uspokojujú potreby spotrebiteľa
- Trieda produktov- skupina z rodiny produktov
- Položka- je konkrétny výrobok, ktorý sa od ostatných variantov líši cenou, rozmermi, vzhľadom a inými chakteristickými rysmi
- Značka- je meno spojené s jednou položkou výrobkovej rady
- Výrobkový mix- je súbor všetkých produktov a položiek, ktoré môže výrobca poskytnúť zákazníkovi
Klasifikácia produktov
- Trvanlivosť a hmotná podstata
Tam patria:
- Trvanlivé produkty- majú hmotnú podstatu, za normálnych okolnosti je používaný dlhodobo a trvanlivo, vyžaduje triezvejší spôsob predaja
- Netrvanlivé produkty- majú tiež hmotnú podstatu, je používaný len niekoľko dní, tam patrí napr. pivo a mlieko
- Služby- majú nehmotnú podstatu, sú nedeliteľné a premenlivé, vyžadujú dôslednejšiu kontrolu kvality, spoľahlivosť a dôveryhodnosť dodávateľa, pružnejšiu ponuku
- Klasifikácia spotrebného tovaru
- Tovar dennej spotreby- spotrebitelia to kupujú často bez nejakého rozmýšľania
- Tovar dlhodobej spotreby- spotrebitelia to nekupujú tak často a keď to kupujú, tak to kupujú s rozmýšľaním
Tovar dlhodobej spotreby sa delí na
- Homogénne výrobky- sú výrobky približne rovnakej kvality, líšia sa cenou
- Heterogénne výrobky- líšia sa aj cenou aj kvalitou
- Špeciality sú druhy tovaru s mimoriadnymi charakteristikami
- Neznámy a mimoriadny tovar- predstavuje tovar o ktorom zákazník nevie alebo o tovare vie, ale zákazník o tento tovar nemá záujem
- Klasifikácia priemyselných výrobkov
- Materiál a polotovary sú tovary, ktoré vstupujú priamo do výrobkov, delia sa na suroviny a polotovary
- Kapitálové investície sú tovarom dlhodobej spotreby, ktorý umožňuje výrobu, vývoj a predaj finálnych výrobkov
- Investičné celky sú budovy a pevné zariadenia
Medzi 5 kategórii ponúk patrí:
- Rýdzo hmotný tovar- ponuka je tvorená len tovarom, nie je spojená so službou,
Príklad: mydlo, zubná pasta, soľ
- Rýdzo hmotný tovar so sprievodnými službami- ponuka je spojená prevažne s tovarom, ktorá je prepojená s drobnou službou
Príklad: automobil je sprevádzaný so servisnou službou, premietanie kina je sprevádzane s občerstovacou službou
- Hybridné: v ponuke je zastúpený rovnaký pomer tovarov a služieb
Príklad: Perfektná reštaurácia poskytuje výborné jedlo, perfektnú obsluhu, hudbu, bar a ďalšie zázemie
- Prevážajúca služba so sprievodným tovarom- ponuka je spojená s prevahou služby, ktorá je sprevádzaná drobnými službami
Príklad: základom leteckej dopravy je doprava, ktorá je sprevádzaná s občerstvením v lietadle
- Rýdza služba- ponuka je tvorená výlučne službou, nie je spojená s tovarom
Príklad: psychoterapia, stráženie detí alebo masáže
Produkčný proces je označenie transformácie vstupov na výstupy. Vstupom je ľudská práca, výstupmi sú hotové výrobky. Inými slovami je to premena zdrojov na produkty ( služby, tovary).
Produktové portfólio je označenie pre všetky tovary a služby poskytované zákazníkovi. Je kompletná ponuka všetkých produktov.
Segmentácia trhu je jedna z metód analýzy trhu. Cieľom je zistiť štruktúru trhu, na ktorom chce organizácia umiestniť svoj výrobok alebo službu.
Kritéria segmentácie
- Geografické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa geografického rozmiestnenia napr. podľa regiónov, krajín a kontinentov.
- Demografické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa veku, pohlavia, etnika, náboženstva a rodinného stavu
- Socioekonomické kritérium- zákazníci sú rozdelení podľa vzdelania, povolania, príjmu
- Psychologické kritérium- zákazníci sú rozdelený podľa psychologického profilu a to napríklad podľa životných záujmov, postojov a hodnôt
- Nákupné správanie- frekvencia a rozsah nákupov, lojalita k dodávateľovi, postoj k riziku
- Charakteristika organizácie- sektor alebo odvetvie pôsobenia organizácie, veľkosť organizácie, kultúra organizácie a podobne
- Prevádzkové charakteristiky- typ výroby, organizácia nákupu, naliehavosť dodávok
Životný cyklus produktu
- Fáza zavádzania- v tejto fáze sú zvyčajne náklady na zavedenie výrobku vysoké a prvotné čísla predaja sú nízke, všetko to závisí na správne prepracovanom marketingovom mixe
- Fáza rastu- táto fáza je charakteristická s rastom objemu predaja, produkcie a zisku
- Fáza zrelosti- v tejto fáze výrobcovia so slabým postavením opúšťajú trh a spomaľuje sa predaj
- Fáza poklesu- v tejto fáze zisk a predaj výrazne klesajú, konkurencia je silná
Druhy marketingových stratégii
- Obranná stratégia- podnik si chce udržať doterajší trhový podiel a stabilitu ekonomiky podniku
- Rozvojová stratégia- podnik sa usiluje zvýšiť predaj intenzifikáciou marketingového mixu
- útočná stratégia- táto stratégia je založená na inovačnej politike výrobkového sortimentu
- stratégia silného výrobku- pri tejto stratégii podnik sa sústreďuje na jeden najsilnejší produkt
- stratégia diferenciácie produktu- produkt je odlišný od konkurencie
- Stratégia minimálnych nákladov- princípom tejto stratégie je zabezpečiť čo najväčšie ziskové rozpätie
- Stratégia trhovej orientácie- zameriava sa len na určitý segment trhu
- Rastová stratégia- zameriava na rast objemu výroby a na úspech podniku
- Stabilizačná stratégia- sa zameriava na udržanie si terajšieho poslania a cieľov podniku
- útlmová stratégia- jej cieľom je zastaviť niektoré podnikové aktivity a tak zastaviť ďalší pokles
- Kombinovaná stratégia- stratégie sa môžu meniť