Trh – monopol, oligopol, monopolisticka konkurencia

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 20.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 225 slov
Počet zobrazení: 2 193
Tlačení: 102
Uložení: 110

Trh – monopol, oligopol, monopolisticka konkurencia

Trh je miesto, kde sa stretávajú kupujúci a predávajúci za účelom výmeny produktov a služieb a za účelom dohodnutia sa na cene produktov a služieb.

  1. Podľa počtu predávaných produktov a služieb sa trh delí na:
  2. Čiastkový trh- je to trh, ktorý sa vyznačuje jedným špecifickým produktom a službou.
  3. Agregátny trh- je to trh všetkých tovarov a služieb.
  1. Podľa predmetu kúpy a predaja sa delí na:
  2. Trh tovarov a služieb- určených na osobnú spotrebu
  3. Trh výrobných faktorov- je to trh práce, pôdy a kapitálu
  4. Finančný trh- tam patrí kapitálový, poistný, devízový trh, trh drahých kovov
  1. Z územného hľadiska sa trh delí na:
  2. Miestny trh – Miestny trh sa nazýva aj regionálny trh.
  3. Národný trh- Národný trh vznikol zoskupením miestnych ( regionálnych) trhov
  4. Medzinárodný trh- Medzinárodný trh vznikol zoskupením národných trhov 
  5. Svetový trh- je to súbor všetkých trhov na svete

Charakteristika dopytu a ponuky

Dopyt je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú ochotní kupujúci kúpiť za určitú cenu.

Ponuka je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú ochotní predávajúci predať za určitú cenu.

Trhové subjekty

Medzi trhové subjekty patria domácnosti, podniky a štát.

  1. Domácnosti- kupujú statky a služby a predávajú výrobné faktory ( práca, pôda, kapitál).
  2. Podniky- kupujú výrobné faktory ( práca, pôda, kapitál) a predávajú statky a služby.
  3. Štát- je zvláštnym subjektom na trhu. Na trhu vystupuje ako predávajúci ( predaj štátnych obligácii), ale aj ako kupujúci ( vládne výdavky)

Veličiny trhu

Medzi veličiny trhu patria trhový potenciál, trhová kapacita, stupeň nasýtenia trhu, trhový podiel, relatívny trhový podiel

  1. Trhový potenciál- predstavuje najvyšší možný dopyt, ktorý sa môže vyprodukovať za určité obdobie.
  2. Trhová kapacita- predstavuje celkový odbyt predávajúcich.
  3. Stupeň nasýtenia trhu- predstavuje pomer medzi trhovou kapacitou a trhovým potenciálom.
  4. Trhový podiel- vyjadruje aké silné je postavenie výrobku v porovnaní s konkurenčnými výrobkami.
  5. Relatívny trhový podiel- vyjadruje pomer medzi trhovým podielom k podielu najväčšieho konkurenta.

Konkurencia- predstavujú podniky, ktoré poskytujú produkty a služby rovnakého alebo podobného charakteru.

Medzi 4 úrovne konkurencie patria konkurencia značiek, konkurencia odvetvia, konkurencia formy a konkurencia rodu.

  1. Konkurencia značiek- podnik považuje za konkurentov tie podniky, ktoré ponúkajú rovnaké alebo podobné výrobky a statky rovnakému zákazníkovi za rovnakú cenu
  2. Konkurencia odvetia- podnik považuje za konkurentov výrobcov tej istej rady, t.j. výrobcov, ktorý ponúkajú rovnaké statky
  3. Konkurencia formy- podnik považuje za konkurentov výrobcov, ktorí ponúkajú rovnaké služby.
  4. Konkurencia rodu- podnik, ktorý bojuje o každého zákazníka a za jeho peniaze

Konkurencia z hľadiska subjektami sa delí na

  1. Konkurenciu na strane dopytu( konkurencia dopytová)- predstavuje konkurenciu medzi spotrebiteľmi.
  2. Konkurencia na strane ponuky ( konkurencia ponuková)- predstavuje konkurenciu medzi predávajúcimi.

Konkurencia podľa formy predaja sa delí na:

Cenová konkurencia- výrobca súperí tým spôsobom, že sa vzdá časti zisku, tým, že zníži ceny svojich ponúkaných výrobkov a služieb.

Necenová konkurencia- výrobca súperí tým spôsobom, že zvýši kvalitu a technické parametre svojich ponúkaných výrobkov a služieb.

Konkurencia podľa trhových subjektov na:

  1. Dokonalú konkurenciu- táto konkurencia však v reálnej praxi neexistuje. Výrobcovia pri tejto konkurencii dodávajú ničím nelíšiace produkty a službu. Jedinou metódou pri konkurenčnom boji je znižovanie výrobných nákladov.
  2. Nedokonalú konkurenciu- je opakom dokonalej konkurencie. Podstatný rozdiel je v tom, že jednotlivý výrobca môže ovplyvniť cenu na trhu.

Nedokonalá konkurencia sa delí na:

  1. Monopol- na trhu existuje jediný výrobca určitého druhu výrobku a služby
  2. Oligopol- na trhu existujú niekoľkí výrobcovia na trhu určitého druhu výrobku a služby, ktorý svojou činnosťou nedovolia vstúpiť na trh ďalším výrobcom
  3. Monopolistickú konkurenciu- na trhu je veľa výrobcov. Ten istý tovar od rôznych výrobcov sa odlišuje obalom, farbou a dizajnom

Benchmarking

Benchmarking je porovnanie tovarov, služieb, podnikateľskej aktivity prostredníctvom parametrov v porovnaní s inými konkurenčnými podnikmi.

Marketingový výskum sa delí na 2 druhy a to

  1. Výskum ekoskopický- výskum ekoskopický sa zaoberá presne merateľnými veličinami napr. cena, obrat, predaj, počet kupujúcich.
  2. Výskum demoskopický- výskum deskopická sa zaoberá nemerateľnými veličinami napr. správaním sa spotrebiteľov na trhu, ich jednaním a reakciami.

Postup pri výskume trhu

  1. Cieľ výskumu- v tejto fáze sa definuje výskumný problém.
  2. Zdroje údajov- v tejto fáze sa definujú základné požiadavky na potrebné informácie., dáta a ich zdroje. Zdroje môžu byť interné, externé, sekundárne a primárne.
  3. Metóda výskumu- určuje akým spôsobom sa vykonáva daný výskum.
  4. Príprava výskumného projektu- v tejto fáze sa pripravuje výskumný projekt organizačne
  5. Určenie veľkosti vzorky- Výber môže byť náhodný alebo cielený
  6. Zber dát- pri zbere dát je potrebná pripravenosť zamestnancov, aby nedošlo k chybe
  7. Analýza a spracovanie dát- túto fázu vykonávajú špeciálne vyškolení pracovníci
  8. Implementácia výsledkov výskumu, odporučenia- v tejto fáze sa vypracováva špeciálna výskumná správa

Zdroje údajov sa delia na primárne, sekundárne, interné externé

  1. Primárne zdroje údajov- sú zbierané v súvislosti s konkrétnym problémom.
  2. Sekundárne zdroje údajov- sú zdroje údajov, ktoré nesúvisia s konkrétnym problémom.
  3. Vnútorné ( interné) zdroje údajov- Tieto informácie sú s podnikom úzko spojené
  4. Vonkajšie ( externé) zdroje údajov- v našich podmienkach je to v podstate zabezpečované zákonom o štatistike.

Metódy výskumu trhu

Medzi metódy výskumu trhu patria primárne a sekundárne metódy výskumu trhu

  1. Sekundárny výskum- je výskum zabezpečovaný zo stola
  2. Primárny výskum- je výskum zabezpečovaný z terénu

Medzi ďalšie metódy výskumu trhu patria:

  1. Pozorovanie- je cieľavedomé a plánovité zhromažďovanie údajov
  2. Osobné dopytovanie ( interview)- je najpoužívanejšia metóda výskumu trhu prostredníctvom dopytovania. Toto interview môže byť vopred pripravené alebo vedené voľným rozhovorom.
  3. Písomné dopytovanie- komunikácia prebieha prostredníctvom dotazníka, nie je potrebná prítomnosť účastníkov rozhovoru.
  4. Experiment- skúmajú sa veci, javy alebo určité situácie za vopred stanovených podmienok

Experiment môže byť:

  1. Laboratórny- sú vykonávané v laboratórnych podmienkach, kde sú všetky veci izolované okrem hlavného predmetu experimentu
  2. Terénny- vykonáva sa v prirodzených podmienkach trhu
  1. Panel- je stály reprezentatívny okruh respodentov, ktorí odpovedajú v pravidelných intervaloch na rovnaké otázky.

Zákazníci

Trhy zákazníkov sa delia na nasledujúce trhy

  1. Trhy spotrebiteľov- sú to domácnosti, ktoré kupujú statky a služby pre svoju vlastnú osobnú spotrebu.
  2. Trhy výrobnej sféry- sú to podniky, ktoré kupujú statky a služby pre svoj vlastný výrobný proces.
  3. Trhy spostredkovateľov- sú to trhové subjekty, ktoré kupujú statky a služby za účelom ich opätovného predaja za účelom zisku.
  4. Medzinárodné trhy- medzi medzinárodné trhy patria spotrebitelia, výrobcovia, sprostredkovatelia a vlády
  5. Vládne trhy- vládne inštitúcie a orgány, ktoré nakupujú statky a služby za účelom verejných služieb.

Zákazníci sa ďalej delia na vnútorných a vonkajších zákazníkov

  1. Vnútorní zákazníci- zamestnanci, ktorí napĺňajú predstavy podniku
  2. Vonkajší zákazníci tam patria samotní zákazníci a objednávatelia služieb

Segmentácia trhu sa delí na:

  1. Geografickú segmentáciu trhu- je to členenie trhu na rôzne geografické regióny napr. na štáty, regióny, mestá a dediny
  2. Demografickú segmentáciu trhu- je to rozdelenie trhu na skupiny zákazníkov podľa veku, pohlavia, povolania, vzdelania
  3. Psychografickú segmentáciu trhu- je to rozdelenie trhu podľa sociálnych vrstiev, životného štýlu a osobnosti
  4. Psychologickú segmentáciu trhu- je to rozdeleniu trhu podľa znalosti o výrobku, postoja k výrobku, ich použitia alebo reakcie na výrobok

Pojmy pri psychologickej segmentácii

  1. Príležitosti- zákazníkov treba rozlišovať podľa toho pri akých príležitostiach vznikajú ich priania a potreby.
  2. Úžitky – tam patria zdravotné úžitky, kozmetické úžitky, príjemná chuť
  3. Uživateľský status- zákazníkov môžeme rozdeliť na minulých, potenciálnych, stálych, zákazníkov prvý krát
  4. Stupeň pripravenosti ku kúpe- niektorí zákazníci o produkte a službe vôbec nič nevedia, iní o ňom vedia , niektorí po ňom túžia, iní zamyšľajú si ho kúpiť.
  5. Status vernosti- Pri statuse vernosti rozlišujeme tieto typy zákazníkov:
  6. Kmeňoví priaznivci sú to zákazníci, ktorí sú verní jednej značke produktov a služieb
  7. Viacnásobní priaznivci- sú to zákazníci, ktorí sú verní viacerým značkám produktov a služieb
  8. Premenliví priaznivci- sú to zákazníci, ktorí idú z jednej značky na druhú značku.
  9. Nestáli priaznivci- sú to zákazníci, ktorí nie sú verní žiadnej značke.

Pre efektívnu segmentáciu trhu sú dôležité tieto základné znaky

  1. Veľkosť trhu- Trh má byť dostatočne veľký aj čo sa týka počtu aj čo sa týka kúpnej sily
  2. Dôležitosť- Pre výber segmentu sú rozhodujúce vlastnosti ponúkaného produktu
  3. Dosiahnutelnosť- Po identifikovaní segmentu je dôležité, aby bol pre zákazníka dosiahnuteľný

Postup segmentáciu trhu

  1. Prieskumná fáza- výskumník prevádza výskum, kde zisťuje čo viedlo zákazníkov k motivácii, postoju a správaniu sa
  2. Analytická fáza- výskumník použije faktorovú analýzu pre odstránenie vysoko korelovaných premenných
  3. Fáza profilovania- v tejto fáze sa vymedzí profil každého zhluku/segmentu
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Stiahnuť
Trh
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu