Marketingový mix – Produkt

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 24.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 827 slov
Počet zobrazení: 1 396
Tlačení: 83
Uložení: 90

Marketingový mix

Marketingový mix je súbor marketingových nástrojov, ktoré slúžia na dosiahnutie marketingových cieľov na cieľovom trhu.

Prvky marketingový mixu-  prvky marketingového tvoria takzvané “ 4 P“

  1. Produkt ( Product)- je základný prvok marketingového mixu. Predstavuje všetky produkty, služby, myšlienky, ktoré podnik poskytuje k zákazníkovi v súlade s cieľmi podnikateľského plánu
  2. Cena ( Price)- je číselné vyjadrenie hodnoty produktov a služieb. Podnik sa snaží, aby tie ceny neboli na jednej strane vysoké ( aby si zákazníci boli ochotní kúpiť produkty a služby) a na druhej strane aby neboli nízke ( aby podnik z predaja tovarov a služieb mal určité tržby)
  3. Reklama ( Promotion)- je spôsob komunikácie so zákazníkmi, ktorý môže byť prostredníctvom letákov, internetu, rozhlasu, televízie, brožúrok atď.
  4. Miesto, Distribúcia ( Place)- predstavuje všetky aktivity, prostredníctvom ktorých sa podnik chce priblížiť čo najviac k zákazníkovi.

Produkt (Product)

Úrovne produktu

  1. Základný produkt- všeobecná užitočnosť a prospešnosť daného produktu a služby
  2. Idealizovaný očakávaný produkt- predstavujú určité vlastnosti, ktoré zákazník očakáva od daného produktu a služby
  3. Rozšírený produkt- predstavujú určité prídavky, ktoré sú doplnené k základnému produktu.
  4. Potenciálny produkt- predstavujú určité prídavky, ktoré budú k základnému produktu doplnené v budúcnosti.

Štruktúra komplexného produktu:

Symbol J- označuje jadro, úžitkovosť produktu

Symbol S- tvoria služby v čo najširšom ponímaní

Symbol I- predstava o imidžu podniku

Funkcie značky

  1. Identifikačná- táto funkcia sa snaží rozpoznať produkt.
  2. Ochranná- táto funkcia zabezpečuje ochranu pred poškodením produktu a služby.
  3. Segmentačná- táto funkcia zabezpečuje odlíšenie produktov podľa rôznych kritérii a to geografické, demografické, sociálne, kultúrne, politické kritérium.
  4. Komunikačná- je výmena informácii medzi výrobcom a zákazníkom.

Klasifikácia produktov:

Podľa hmotnej podstaty

  1. Hmotné produkty- môžeme ohmatať počas nákupu.
  2. Nehmotné produkty- sú výsledkom duševnej práce napr. nejaké umelecké obrazy.

Podľa životnosti

  1. Produkty krátkodobej spotreby- tieto produkty sa spotrebujú jednorázovo.
  2. Produkty dlhodobej spotreby- tieto produkty slúžia na dlhodobú spotrebu.

Podľa typu zákazníka:

  1. Spotrebné produkty- sú určené pre konečného spotrebiteľa
  2. Produkty dennej spotreby- sú to produkty, ktoré zákazník nakupuje pravidelne tam patria napr. potraviny, oblečenie, drogéria.
  3. Produkty príležitostného dopytu- spotrebiteľ si ich starostlivo vyberá a pri výbere prihliada na kvalitu, cenu
  • Rovnorodé produkty- líšia sa svojim charakterom veľmi málo.
  • Nerovnorodé produkty- líšia sa svojim charakterom výrazným spôsobom
  1. Produkty zvláštneho dopytu- tieto produkty vyvolávajú u zákazníka pocit, že sú jedinečné
  2. Neznáme produkty- zákazník o nich nemá žiadne informácie
  • nové neúvažené produkty- zákazník nemá o nich informácie, o produktoch sa dozvedá pomocou reklamy
  • Pravidelné neúvažene produkty- zákazník o ne väčšinou nejaví záujem tam patria napríklad náhrobné kamene
  1. Produkty určené na spracovateľské a investičné účely- sú to produkty, ktoré slúžia na ďalšie spracovanie. Tam patria budovy, stavby, doplnkové zariadenia , materiály a tovary.

Produktový rad je skupina produktov, ktoré majú rovnaký alebo podobný charakter a predávajú sa rovnakému alebo podobnému spotrebiteľovi.

Životný cyklus produktu- tvar životného cyklu produktu má tvar písmena S

  1. Vývoj produktu- v tejto fáze dochádza k nápadom na nový produkt
  2. Úvadzanie produktu- v tejto fáze dochádza k pomalému rastu predaja
  3. Rast produktu- v tejto fáze zisk výrazne rastie
  4. Zrelosť produktu- je to obdobie s najvyššími tržbami na danom produkte
  5. Pokles produktu- v tejto fáze tržby na danom produkte klesajú.

V marketingovej praxi dochádza k rôznym tvarom krivky životného cyklu produktu

  1. Rast- depresia- zrelosť- Najprv podiel tržieb na produktoch prudko rastie, neskôr klesá a napokon je v stabilizovanom stave
  2. Tvar cyklus-recyklus- keď je komunikácia výrobcu so zákazníkmi intenzívna, tak podiel tržieb rastie, keď táto komunikácia sa utlmuje, tak podiel tržieb na danom produkte klesá
  3. Tvar vlnovitý – keď predaj prebieha v niekoľkých úspešných cykloch.

Na uvedenie produktu na trh sa používajú tieto 4 marketingové stratégie

  1. Stratégia rýchleho zbierania- vyznačuje sa vysokou cenou a vysokými nákladmi na reklamu
  2. Stratégia pomalého prenikania- vyznačuje sa nízkou cenou a nízkymi nákladmi na reklamu
  3. Stratégia pomalého zbieranie- vyznačuje sa vysokou cenou a nízkymi nákladmi na reklamu
  4. Stratégia prenikania- vyznačuje sa nízkou cenou a vysokými nákladmi na reklamu

Na udržanie fázy stabilizácie podnik využíva 3 druhy modifikácie

  1. Modifikácia produktu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zlepšuje vlastnosti a kvalitu svojich produktov
  2. Modifikácia trhu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zlepšuje svoje postavenie na trhu.
  3. Modifikácia marketingového mixu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zvyšuje objem predaja uplatnením prvkov marketingového mixu.- produkt, cena, reklama a miesto.

Klasifikácia nových výrobkov

  1. Nové technológie- absolútna inovácia- to znamená, že vedú ku vzniku nového trhu. Príkladom pre absolútnu inováciu je počítač
  2. Následne inovácie- sú to inovácie, ktoré nadväzujú na absolútnu inováciu

Príkladom pre následnú inováciu je myš 

  1. Nové pre trh- niektoré inovácie nemusia byť nové pre zákazníka, ale nové pre určitý trh
  2. Nové pre krajinu- sú to inovácie, ktoré sú nové pre určitú krajinu . zavedenie počítačovej techniky v Slovenskej republike
  3. Nová značka- sú to inovácie, ktoré sa vyznačujú s novou značkou produktov
  4. Nová kategória výrobkov pre podnik- rozširovanie výrobného programu daného podniku

BCG matica sa skladá z nasledujúcich prvkov

  1. Psy- sú to produkty vo fáze útlmu.
  2. Hviezdy- sú to produkty s vysokým relatívnym podielom na trhu a vysokým tempom rastu na trhu.
  3. Dojné kravy- sú to produkty s vysokým relatívnym podielom na trhu, ale nízkym tempom rastu na trhu.
  4. Otázniky – sú to produkty s nízkym relatívnym podielom na trhu, ale aj vysokým tempom rastu na trhu.

Klasifikácia výrobkov

  1. Výrobky útočne- výrobky majú dobrú technickú úroveň, nízke ceny a vysoké množstvo výrobkov
  2. Výrobky kompletačné- predstavujú nadstavbu k základným produktom podniku
  3. Výrobky prestižné- sú to výrobky, ktoré podnik považuje za najkvalitnejšie
  4. Výrobky vývojové- sú rozhodujúcim faktorom pre vývoj výrobkov
  5. Výrobky výbehové- stavajú sa nezaujímavé pre zákazníka
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu