Maloobchod, jeho charakteristika a znaky

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 27.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 603 slov
Počet zobrazení: 4 002
Tlačení: 276
Uložení: 171

Maloobchod, jeho charakteristika a znaky

Maloobchod- predstavuje činnosti zamerané na predaj tovaru konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie

Základné znaky maloobchodu

  • Nákup tovaru vo veľkých množstvách od veľkoobchodníkov alebo výrobcov
  • Predaj tovaru prevažne konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie
  • Predaj tovaru spotrebiteľom v malých množstvách
  • Predaj prevažne spotrebného tovaru

Základnou prevádzkovou jednotkou maloobchodu je predajňa. Zaoberá sa predajom a ďalšími činnosťami spojenými s predajom (vážením, označovaním cenou, balením a i)

Základné úlohy maloobchodu

  • priblížiť tovar od veľkoobchodníkov a výrobcov k spotrebiteľom
  • zabezpečiť plynulý predaj tovaru konečným spotrebiteľom

Členenie maloobchodu

Maloobchod členíme podľa troch hľadísk:

  • podľa rozsahu poskytovaných služieb
  1. samoobslužný maloobchod
  • všetky činnosti spojené s predajom vykonáva zákazník
  • používa sa pri rýchloobrátkovom tovare (drogéria, textil, potraviny...)

Výhody pre zákazníka

  • rýchly prístup
  • nerušený výber
  • nižšie ceny

Výhody pre maloobchodníkov

  • vyššia produktivita práce
  • väčší objem predaja
  • menej namáhavá práca pre predavačov

Nevýhodou je že maloobchod je náročný na predajnú plochu

  1. maloobchod s vlastným výberom
  • zákazník si tovar vyberie sám a všetky ostatné činnosti vykonáva predavač (výber látky, obuvi)
  • vyššie náklady, viac kvalifikovaných zamestnancov
  1. maloobchod poskytujúci obmedzené služby
  • ide o tovar dlhodobej spotreby o ktorom zákazník žiada informácie
  • plus ďalšie služby napr. poskytnutie úveru, možnosť vrátenia tovaru (elektrospotrebiče, nábytok)
  1. maloobchod poskytujúci úplnú ponuku služieb
  • používa sa v špecializovaných predajniach a v luxusných obchodných domoch.
  • Zákazník si žiada obsluhu predavača, ten mu pomáha pri výbere, obslúži ho poskytne mu dodatočné služby (bezplatný odvoz, servis v domácnosti)
  • maloobchod podľa sortimentu
    1. predajne so širokým sortimentom- predstavuje veľký počet tovarových skupín (napr. obuv, odevy, textil, potraviny, bytové doplnky, nábytok, kvety)
    2. predajne s úzkym sortimentom- predstavuje len niekoľko tovarových skupín (napr. na čerpacej stanici s okrem potrieb pre motoristov predávajú vybrané potraviny, hračky a noviny)
    3. predajne s hlbokým sortimentom- predstavuje veľký počet variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializovaná predajňa hodín predáva pánske, dámske, detské hodinky, nástenné hodiny, budíky...)
    4. predajne s plytkým sortimentom- predstavuje jeden alebo len málo variantov v jednotlivých tovarových skupinách ( napr. v samoobsluhe je len niekoľko druhov syra, dva druhy šampónov, jeden druh záhradného grilu a dreveného uhlia)

Existujú aj kombinácie základných druhov sortimentu napr. :

  • široký a plytký sortiment (v obchodnom dome v malom meste)
  • úzky a plytký sortiment (v školskom bufete, v malej pultovej predajni)
  • úzky a hlboký sortiment (v špecializovanej predajni sa predávajú tovarové skupiny: čokoláda, čokoládové výrobky, nápoje, káva) – predáva tovar len niekoľkých tovarových skupín ale veľa variantov
  • maloobchod podľa miesta predaja
    1. maloobchodný predaj v predajniach

Špecializované predajne

  • predávajú úzky a zároveň hlboký sortiment
  • predávajú sa jedna alebo niekoľko tovarových skupín
  • ceny sú vyššie, ale kvalitnejší tovar
  • špecializuje sa na tovar jednej značky
  • veľa variantov tovaru

Menšie samoobsluhy

  • majú priemernú veľkosť
  • sú umiestnené v rámci sídlisk, čerpacích staníc
  • úzky a plytký alebo stredne široký sortiment
  • potravinársky a nepotravinársky tovar

Pultové predajne

  • typická je pultová (cudzia) obsluha
  • potravinársky alebo zmiešaný tovar
  • najčastejšie na vidieku
  • malé predajne

Obchodné domy

  • ponúka hlboký ale nie veľmi široký sortiment
  • jednotlivé druhy tovarov sa predávajú po oddeleniach
  • TESCO v meste

Supermarkety

  • sú umiestnené v centrách, prípadne na okrajoch miest (BILLA)

Znaky:

  • široká ponuka potravinárskeho tovaru
  • samoobslužný predaj
  • časť tovaru- pultový predaj (šaláty, mäso)
  • nepotravinársky tovar (doplnkový)

Hypermarkety

  • TESCO, KAUFLAND, HYPERNOVA

Znaky:

  • samoobslužný predaj
  • nižšie ceny
  • minimálne služby
  • zľavy, akcie
  • široký sortiment potravinárskeho aj nepotravinárskeho tovaru
  • ponuka služieb cestovnými kanceláriami, bankami, čistiarňami, občerstvením

Diskontné predajne

  • nízke ceny
  • množstevné zľavy kvôli veľkému objemu predaja
  • samoobslužný predaj
  • slabo vybavený interiér, slabé služby
  • nemajú stabilný sortiment, určuje ho aktuálny dopyt po tovaroch
  • umiestnenie na okrajoch miest kvôli nízkemu nájomnému
  • LIDL, PENNY MARKET

Marža- prirážky, ktorú si obchodník pripočítava k cene, za ktorú nakúpil tovar od veľkoobchodníkov alebo výrobcov

  1. maloobchodný predaj mimo predajní
  • pohyblivý, ambulantný, virtuálny predaj, ktorý sa delí na tri kategórie
    • Predaj prostredníctvom poštových zásielkových listov- elektronický obchod, zásielkový obchod, priamy marketing
    • Predaj prostredníctvom stánkov, kioskov a trhov- trhoviská
    • Iný maloobchodný predaj bez predajní- predaj cez automaty, predaj prostredníctvom obchodných zástupcov

Elektronický obchod

  • založený na elektronickom predaji medzi predajcom a kupujúcim
  • prenos informácií je prostredníctvom internetu

Odvetvia internetového obchodu

B2C (business-to-consumer)- je najrozšírenejší a predáva tovar konečným spotrebiteľom

B2B (business-to-business)- komunikácia medzi dodávateľmi a odberateľmi (objednávky, faktúry, platby)

C2C (consumer-to-consumer)- obchod medzi spotrebiteľmi- zákazníci sa stávajú predávajúcimi

C2B (consumer-to-business)- obchod z iniciatívy zákazníkov- zákazníci nemusia čakať na zaslanie katalógov alebo iných informácií. Sami si ich môžu vyhľadať, porovnať ponuky a rozhodnúť sa pre nákup

Výhody internetového obchodu

Pre predajcu

  • predaj non-stop
  • úspora nákladov
  • úspora času, online spracovanie objednávok
  • jednoduchá aktualizácia
  • rovnaký prístup malých i veľkých podnikov k trhom
  • urýchlenie kontaktu so zákazníkom
  • rýchlejší tok peňazí

Pre zákazníka

  • nákup non-stop, úspora času
  • pohodlný nákup z domu
  • úspora peňazí (zľavy oproti kamenným obchodom sú to 5-50%)
  • široký sortiment
  • možnosť vrátenia nepoužitého zabaleného výrobku do 14 dní
  • porovnanie cien
  • možnosť platiť elektronickým platobným prostriedkom

Zásielkový obchod (katalógový predaj)

  • uskutočňuje sa prostredníctvom katalógov
  • uskutočňujú ho buď samostatné obchodné domy podniky takzvané zásielkové domy (Magnet, Bonprix) alebo výrobné organizácie ako jednu z foriem predaja.

Výhody pre predajcu

  • nižšie náklady na predaj (nevznikajú náklady na prevádzku predajne napr. energie)
  • neprihliada sa na vzdialenosť zákazníka
  • odpadajú kvalifikované činnosti zamestnancov (napr. poradenstvo, obsluha)
  • neprejavujú sa časové výkyvy bežne v predajni (zamestnanci sú rovnomerne vyťažený počas pracovného dňa)

Výhody pre zákazníka

  • výber tovaru nie je obmedzený otváracím časom
  • možnosť porovnania cien a sortimentu s predajňami alebo inými katalógmi
  • rozšírenie ponuky tovarov
  • ceny sa určitý čas nemenia (obdobie jar-leto)
  • tovar je často predávaný za diskontné ceny (nižšie oproti bežným cenám)
  • možnosť vrátiť tovar, tovar na splátky

Nevýhody pre predajcu

  • chýba osobný kontakt so zákazníkom
  • vysoké náklady na reklamu, na výrobu a zasielanie katalógov
  • väčšinou znáša náklady na vrátenie tovaru

Nevýhody pre zákazníka

  • nemôže si tovar vyskúšať
  • nemôže získať dodatočné informácie o tovare
  • riziko, že dodaný tovar nebude zodpovedať predstavám podľa vyobrazenia a informácií v katalógu

Priamy marketing

  • predávajúci zostaví reklamnú kampaň, v ktorej predstaví ponúkaný tovar. Spotrebiteľovi poskytuje dostatok informácií prostredníctvom médií.
  • Spotrebiteľ si tovar objedná telefonicky, poštou, mailom, faxom

Formy priameho marketingu

  • Priame zasielanie zásielok poštou na adresu vybraných zákazníkov (obchodné vzorky, darčekové predmety, letáky, listy.)
  • Priama distribúcia- neposielajú sa poštou, ale vkladajú sa do schránok spotrebiteľovi.
  • Telemarketing- telefonická komunikácia so spotrebiteľom
    1. aktívny- aktívny je predajca
    2. pasívny- aktívny je spotrebiteľ
  • Priamy marketing v rozhlase, novinách, v časopisoch- uverejňovanie inzerátov z ktorých si spotrebiteľ tovar objedná
  • Teleshopping- má dve formy:
    1. reklamné spoty v TV (je tam uvedený kontakt a cena)
    2. takzvané nákupné kanály (vysielajú nepretržite)
  • Elektronický marketing- prostriedok komunikácie so zákazníkom cez internet
  • Mobil marketing- oslovenie zákazníka formou SMS správ

Predaj cez automaty

  • nápoje, cestovné lístky, drobný potravinársky tovar, cigarety, drogériový tovar

Výhody

  • nepretržitá prevádzka
  • rýchla obsluha
  • okamžitá platba

Nevýhody

  • vyššie náklady na predaj (na obstaranie automatov, na údržbu časté dopĺňanie tovaru), čo sa prejaví vo vyšších cenách tovaru
  • riziko poškodenia automatov a krádeže

Predaj prostredníctvom obchodných zástupcov

  • ide o predvedenie výrobkov v domácnosti alebo na inom mieste (ZEPTER)
  • osobitná forma je MULTILEVEL (Avon, Oriflame)

Výhody

  • priamy marketing so zákazníkom
  • možnosť podrobnejšie oboznámiť zákazníka s výrobkom
  • nerušený výber, pohodlie pri nákupe
  • možnosť dohodnúť sa na individuálnom čase

Nevýhody

  • vysoké náklady na predaj (na zaškolenie zamestnancov, ich mzdy a i.)
  • vyššie ceny výrokov
  • potreba častej aktualizácie katalógov

Formy kooperácie v maloobchode

  • ide o spájanie spoločnosti, ktoré majú veľký počet prevádzkových jednotiek, jedného vlastníka a jedno riadenie.

Formy

  • obchodný reťazec
  • franšizing
  • obchodné centrum

Obchodný reťazec

  • firma s pobočkami na viacerých miestach

Znaky obchodného reťazca

  • vlastníctvo počtu maloobchodných jednotiek (pobočky na viacerých miestach)
  • predajne sú umiestnené v typizovanej podobe (rovnaké stavby)
  • predaj takmer rovnakého tovaru
  • spoločná kontrola
  • spoločnosť riadi manažment z jedného centra
  • centralizácia niektorých činností (nákup, administratíva, prieskum)

Výhody obchodného reťazca

  • nákup vo väčších množstvách za nižšiu cenu
  • zamestnávajú špecialistov (na ceny, na reklamu, na nákup)
  • náklady na reklamu sa delia medzi všetky pobočky

Franšizing

  • poskytnutie licencie alebo práva na využívanie originálnej značky, metód a zvláštnych technik predaja
  • spolupráca prebieha medzi dvoma účastníkmi:
  • franšizér- poskytovateľ licencie
  • ponúka svoj nápad výroby, služby, technológiu na trhu pod známym menom, know-how inému podnikateľovi
  • franšizant- nadobúdateľ licencie, ktorý využíva nápad franšizéra
  • franšizingový reťazec
  • tvoria ho franšizérfranšizant
  • každý člen reťazca podniká vo vlastnom mene na vlastný účet
  • do podnikania vkladá svoj kapitál a nesie aj riziko
  • reťazec vystupuje na trhu pod spoločným menom a značkou (McDonald´s)

Hlavné znaky franšizingu

  • ide o poskytnutie na využívanie značky a mena poskytovateľa
  • franšizér poskytuje pomoc pri založení (zaškolenie, zariadenie prevádzky, prieskum trhu) s obchodnú značku a know how
  • spoločná reklama pre celý reťazec
  • franšizant platí franšizérovi % z objemu predaja
  • franšizant podniká na vlastné riziko
  • predmetom podnikania je činnosť známa na trhu (rýchle občerstvenie)

Franšizér

  • Výhody
  • Preniknutie na nové trhy
  • Otváranie nových predajní, financovaných z cudzích zdrojov a na cudzie riziko
  • Nevýhody
  • Vysoké náklady pri zavádzaní franšizingu
  • Riziko neúspechu franšizanta
  • Výchova budúceho konkurenta
  • Riziko prezradenia tajomstva

Franšizant

  • Výhody
  • Menšie riziko v podnikaní
  • Väčší predpoklad úspechu
  • Pomoc od franšizéra (reklama, výber miesta...)
  • Nevýhody
  • Dodržiavanie marketingovej stratégie a ponuky produktov
  • Kontrola od franšizéra
  • Obmedzenie podnikania na určité územie
  • Licenčné poplatky a % z predaja
  • Pri nedodržaní podmienok odobratie licencie

Obchodné centrá (shopping city)

  • sústreďujú sa tam rozličné typy maloobchodných jednotiek vrátane prevádzok poskytujúcich služby
  • vybuduje ho jedna spoločnosť, ktorá ho riadi, financuje a prevádzkuje
  • má charakter zábavno- obchodného centra (kiná, občerstvenie...)

Obchodné operácie v predajni

  1. Nákup tovaru
  2. Skladovanie tovaru
  3. Príprava tovaru na predaj
  4. Predaj tovaru spotrebiteľom

Nákup tovaru

  • začína sa spotrebiteľským dopytom
  • na základe toho vyhotoví zamestnanec nákupu objednávku
  • po vybavení objednávky prichádza tovar do predajne spolu so sprievodnými dokladmi
  • podľa dodacieho listu sa uskutoční odber tovaru na ktorý nadväzuje prebierka tovaru
    1. odber tovaru- prepočítava sa počet prepravných obalov a porovná ich s údajmi v dodacom liste. Môžu nastať tieto situácie:
  • Pri odbere sa nevyskytli žiadne nedostatky (podpíše sa dodací list a opečiatkuje sa pečiatkou predajne a dátumom a nasleduje prebierka tovaru)
  • Pri odbere sa zistí nejaký nedostatok
  • dodávka je chybná. Tento nedostatok sa zaznamená v dodacom liste, ktorý podpíše vedúci ako aj celá posádka vozidla
  • ak sú chyby v dodávke príliš rozsiahle musí byť uložená celá dodávka oddelene od ostatného tovaru
    1. prebierka tovaru
  • uskutoční sa priamo v predajni alebo v sklade
  • zistia sa viditeľné nedostatky dodávky (napr. v množstve, kvalite, sortimente)
  • vystavuje sa reklamačný zápis (na zistené chyby)
  • zápis do knihy došlých zásielok alebo denníka predajne (ak neboli zistené nedostatky)

Skladovanie tovaru

  • úlohou je preklenúť časový a priestorový nesúlad medzi dodávkou tovaru a jeho predajom
  • dodržiavajú sa rovnaké požiadavky ako vo veľkoobchodnom sklade aby sa predišlo znehodnoteniu alebo poškodeniu

Príprava tovaru na predaj

Cieľom prípravy na predaj je:

  •  urýchliť predaj tovaru, ktorí nie je dodávaný v požadovanej spotrebiteľskej úprave
  •  upraviť tovar tak, aby bol vystavený a predvedený spotrebiteľovi v takom stave aký požaduje

Zamestnanci vykonávajú rôzne činnosti (váženie, balenie, meranie, montáž, označovanie výrobkov...)

Predaj

  • základná činnosť maloobchodu, cieľom je poskytnúť tovar zákazníkovi

Fázy predaja tovaru

  • ponuka tovaru- informovanie zákazníka o sortimente predajne, zistenie priania zákazníka a ponúknutie vhodného tovaru
  • výber tovaru- pri ktorom sa kupujúci sám alebo za účasti predávajúceho rozhoduje o kúpe
  • platenie za tovar- pri ktorom tovar mení vlastníka a je pripravený na výdaj
  • výdaj tovaru- ktorý sa uskutoční priamo v predajni, alebo je tovar zákazníkovi dovezený na určené miesto

Významnú úlohu pri predaji majú služby, ktoré poskytujú predajcovia zákazníkom. Sú to služby obchodného i technického charakteru. Ide o služby:

  • ktoré znižujú čas potrebný na nákup (zásielkový predaj, predaj na základe telefonickej objednávky)
  • pri ponuke a predaji tovaru (poradenské služby, predvádzanie výrobkov, dovoz tovaru, montáž tovaru u spotrebiteľa, balenie tovaru)
  • ostatné služby (opravy, servis, parkovisko, poskytnutie práva na výmenu, úschovňa)

Prvky maloobchodného mixu

  1. umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete)
  2. imidž a atmosféra v predajni
  3. určovanie cien

Umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete)

  • tvoria ju prevádzkové jednotky, v ktorých sa uskutočňuje maloobchodná činnosť
  • cieľom je priblížiť nákupné zdroje v bydlisku obyvateľov

Maloobchodnú sieť môžeme členiť z viacerých hľadísk:

  • maloobchodná sieť podľa doby využitia
    1. celoročná sieť- je v prevádzke viac ako 9 mesiacov v kalendárnom roku
    2. sezónna sieť- je v prevádzke maximálne 9 mesiacov v kalendárnom roku
  • maloobchodná sieť podľa technického uspôsobenia
  1. stacionárna (stála) sieť- tvoria ju predajne umiestnené trvale na jednom mieste
  2. ambulantná sieť- tvoria ju pohyblivé predajné zariadenia (stánky s dočasným stanovišťom)
  • maloobchodná sieť podľa sortimentu
    1. potravinárske predajne- podiel potravín na celkovom predaji je minimálne 80%
    2. nepotravinárske predajne- nepredávajú potravinársky tovar
    3. zmiešané predajne- predávajú najmä potravinársky tovar, ale aj priemyselný tovar častého dopytu

Pri výbere miesta pre predajňu ovplyvňujú predajňu rozličné faktory z ktorých najdôležitejšie sú:

  •  zákazníci- koľko zákazníkov môže očakávať v súčasnosti a aký je predpokladaný vývoj v budúcnosti
  •  sociálna štruktúra obyvateľstva- aké skupiny tvoria obyvateľstvo (deti, mládež, študenti, pracujúci)
  •  kúpna sila obyvateľstva- aké sú príjmy obyvateľstva
  •  ponúkaný sortiment- aký tovar chce predajca predávať. Či je plánovaná predajňa vhodná na dané miesto
  •  predpokladané náklady a výnosy- ich porovnaním zistí predpoklaný výsledok hospodárenia
  •  forma ponuky- aká forma predaja bude najvhodnejšia (samoobslužný predaj, pultový predaj, zásielkový predaj)
  •  konkurencia- aká je súčasná konkurencia v danej lokalite, aké má predajca výhody oproti svojim konkurentom
  •  doprava zákazníkom- aké sú možnosti využitia mestskej hromadnej dopravy, zabezpečuje prepravy zákazníkov zo strany predajcu, počet parkovacích miest a i...

Imidž a atmosféra v predajni

  • Ak sa chce predajňa udržať v konkurenčnom prostredí, musí osloviť svojich zákazníkov jasným, zrozumiteľným a nezameniteľným interiérom

IMIDŽ- zahŕňa personál predajne, čistotu predajne, záručné doby, označenie tovaru v predajni, šírku a hĺbku sortimentu

ATMOSFÉRA PREDAJNE

  • Pôsobí na zmysly a psychiku spotrebiteľov
  • Ovplyvňujú ju napríklad veľkosť predajnej plchy, stavba a zariadenie predajní, farebná úprava, členenie predajnej plochy, orientačné tabule a nápisy, intenzita a spôsob osvetlenia, hudba, ponuka tovaru, umiestnenie regálov a pod...

Tvorba cien

Cena- peňažná suma pri nákupe a predaji tovaru alebo vytvorená na ocenenie tovaru na iné účely

Výšku cien v obchodných podnikoch ovplyvňujú viaceré faktory napr.:

  • Nadobúdacia cena
  • Výber dodávateľa
  • Náklady obchodného podniku (mzdy, reklama, skladovanie, balenie)
  • Výška zisku
  • Clo, spotrebné dane, DPH a pod...

Obchodný podnik si musí určiť cenové rozpätie.

Cenové rozpätie- suma, ktorá slúži na pokrytie nákladov obchodného podniku a zabezpečenie jeho zisku.

Výpočet cenového rozpätia

  1. ak poznáme predajnú aj nadobúdaciu cenu, cenové rozpätie vypočítame rozdielom

Cenové rozpätie= predajná cena – nadobúdacia cena

 
  1. cenová prirážka sa vypočíta v %

Cenová prirážka= cenové rozpätie/nadobúdacia cena * 100

 
  • je to určité % z nadobúdacej ceny, ak ho vyjadríme v € a pripočítame k nadobúdacej cene vypočítame predajnú cenu
  1. cenová marža- ak poznáme dopredu predajnú cenu

Cenová marža v % = cenové rozpätie/ predajná cena * 100

 
  • je to % z predajnej ceny ak ho vyjadríme v € a odpočítame od predajnej ceny dostaneme nadobúdaciu cenu

Príklad:

Nadobúdacia cena 24€

Predajná cena 30€

  1. cenové rozpätie = 30€ - 24€ = 6€
  2. prirážka v % = (6/24 * 100) = 25%

prirážka v € = 6€

  1. marža v % = 6/30 * 100 = 20%

marža v € = 6€

Poznáme dva systémy tvorby cien v obchodných podnikoch

  • systém tvorby netto ceny
    • obchodný podnik pridá svoju cenovú prirážku k nadobúdacej cene
    • v tomto prípade nemá dodávateľ záujem na tom aby ovplyvňoval predajnú cenu výrobku
  • systém tvorby brutto ceny
  • vychádza z konečnej predajnej ceny
  • obchodník vypočíta nadobúdaciu cenu odpočítaním marže od predajnej ceny
  • výrobca ovplyvňuje konečnú predajnú cenu

Predajná cena sa vypočíta : nákupná cena (zahŕňa náklady a zisk dodávateľa)

+ cenové rozpätie (náklady a zisk predajcu)

+ DPH

= PREDAJNÁ CENA

Hospodárenie obchodných podnikov

  • maloobchodný predaj- hodnota priamych predajov spotrebiteľom za predajné ceny s DPH. V maloobchode má podobu tržieb, ktoré sú pre obchodný podnik výnosom.
  • Rýchlosť obratu zásob- vyjadruje koľkokrát sa zásoby tovaru obrátia alebo ako dlho zotrvali zásoby v predajni alebo na sklade za určité obdobie napr. za rok.
  • ukazovatele pracovného výkonu
  • ukazovatele plochy

Elektronické registračné pokladnice

  • každý kto predáva v hotovosti musí evidovať pomocou ERB

Výhody pre predajcu

  • poskytuje informácie o výške predaja v naturálnych jednotkách i v eurách, o počte obslúžených zákazníkov v jednotlivých hodinách i celkom, o výške tržby za jednotlivé tovarové skupiny i celkom, za rôzne časové obdobia (za deň, týždeň, mesiac)
  • zjednodušuje administratívu
  • skracuje čas inventúry
  • poskytuje informácie o zásobách
  • zvyšuje a zlepšuje výkon zamestnancov a podobne....

Výhody pre spotrebiteľa

  • urýchľuje predaj
  • zlepšuje úroveň služieb
  • poskytuje prehľadné informácie o predaji pomocou pokladničných blokov

Čiarový kód

  • medzinárodný systém označovania tovaru
  • presne a rýchlo prenášajú informácie o tovare a automaticky riadia pohyb zásob
  • skener pri predaji prečíta čiarový kód a v databáze pokladničného systému sa vyhľadajú požadované informácie o tovare

Výhody pre predajcu

  • urýchľuje predaj
  • umožňuje automatické spracovanie objednávok
  • zvyšuje efektívnosť skladovania a prehľadnosť zásob
  • znižuje administratívne náklady
  • umožňuje určovať a meniť ceny v pokladniciach
  • poskytuje informácie o zásobách, o predaji a i ...

Výhody pre spotrebiteľa

  • urýchľuje predaj
  • zlepšuje úroveň služieb
  • znižuje počet omylov pri platení v neprospech zákazníka

Typy kódov

  • poznáme dva typy kódov:
  • Kód EAN, ktorý môže byť:
    1. 13- miestny
  • prvé 3 číslice – štát
  • nasledujúce 4 číslice – výrobca, dodávateľ
  • nasledujúce 5 číslice – druh výrobku
  • posledné číslo – kontrolná číslica
  1. b) 8- miestny

- prvé 3 číslice – krajina

- nasledujúce 4 číslice – charakteristika výrobku

- posledná číslica – kontrolná číslica

2) Kód UPS (univerzálny výrobkový kód)

  • pomocou neho sa označujú výrobky z USA a Kanady
  • číselne nerozlišujeme krajiny, takže nie je známa krajina pôvodu
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu