Maloobchod, jeho charakteristika a znaky
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 4 002
Uložení: 171
Maloobchod, jeho charakteristika a znaky
Maloobchod- predstavuje činnosti zamerané na predaj tovaru konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie
Základné znaky maloobchodu
- Nákup tovaru vo veľkých množstvách od veľkoobchodníkov alebo výrobcov
- Predaj tovaru prevažne konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie
- Predaj tovaru spotrebiteľom v malých množstvách
- Predaj prevažne spotrebného tovaru
Základnou prevádzkovou jednotkou maloobchodu je predajňa. Zaoberá sa predajom a ďalšími činnosťami spojenými s predajom (vážením, označovaním cenou, balením a i)
Základné úlohy maloobchodu
- priblížiť tovar od veľkoobchodníkov a výrobcov k spotrebiteľom
- zabezpečiť plynulý predaj tovaru konečným spotrebiteľom
Členenie maloobchodu
Maloobchod členíme podľa troch hľadísk:
- podľa rozsahu poskytovaných služieb
- samoobslužný maloobchod
- všetky činnosti spojené s predajom vykonáva zákazník
- používa sa pri rýchloobrátkovom tovare (drogéria, textil, potraviny...)
Výhody pre zákazníka
- rýchly prístup
- nerušený výber
- nižšie ceny
Výhody pre maloobchodníkov
- vyššia produktivita práce
- väčší objem predaja
- menej namáhavá práca pre predavačov
Nevýhodou je že maloobchod je náročný na predajnú plochu
- maloobchod s vlastným výberom
- zákazník si tovar vyberie sám a všetky ostatné činnosti vykonáva predavač (výber látky, obuvi)
- vyššie náklady, viac kvalifikovaných zamestnancov
- maloobchod poskytujúci obmedzené služby
- ide o tovar dlhodobej spotreby o ktorom zákazník žiada informácie
- plus ďalšie služby napr. poskytnutie úveru, možnosť vrátenia tovaru (elektrospotrebiče, nábytok)
- maloobchod poskytujúci úplnú ponuku služieb
- používa sa v špecializovaných predajniach a v luxusných obchodných domoch.
- Zákazník si žiada obsluhu predavača, ten mu pomáha pri výbere, obslúži ho poskytne mu dodatočné služby (bezplatný odvoz, servis v domácnosti)
- maloobchod podľa sortimentu
- predajne so širokým sortimentom- predstavuje veľký počet tovarových skupín (napr. obuv, odevy, textil, potraviny, bytové doplnky, nábytok, kvety)
- predajne s úzkym sortimentom- predstavuje len niekoľko tovarových skupín (napr. na čerpacej stanici s okrem potrieb pre motoristov predávajú vybrané potraviny, hračky a noviny)
- predajne s hlbokým sortimentom- predstavuje veľký počet variantov v jednotlivých tovarových skupinách (napr. špecializovaná predajňa hodín predáva pánske, dámske, detské hodinky, nástenné hodiny, budíky...)
- predajne s plytkým sortimentom- predstavuje jeden alebo len málo variantov v jednotlivých tovarových skupinách ( napr. v samoobsluhe je len niekoľko druhov syra, dva druhy šampónov, jeden druh záhradného grilu a dreveného uhlia)
Existujú aj kombinácie základných druhov sortimentu napr. :
- široký a plytký sortiment (v obchodnom dome v malom meste)
- úzky a plytký sortiment (v školskom bufete, v malej pultovej predajni)
- úzky a hlboký sortiment (v špecializovanej predajni sa predávajú tovarové skupiny: čokoláda, čokoládové výrobky, nápoje, káva) – predáva tovar len niekoľkých tovarových skupín ale veľa variantov
- maloobchod podľa miesta predaja
- maloobchodný predaj v predajniach
Špecializované predajne
- predávajú úzky a zároveň hlboký sortiment
- predávajú sa jedna alebo niekoľko tovarových skupín
- ceny sú vyššie, ale kvalitnejší tovar
- špecializuje sa na tovar jednej značky
- veľa variantov tovaru
Menšie samoobsluhy
- majú priemernú veľkosť
- sú umiestnené v rámci sídlisk, čerpacích staníc
- úzky a plytký alebo stredne široký sortiment
- potravinársky a nepotravinársky tovar
Pultové predajne
- typická je pultová (cudzia) obsluha
- potravinársky alebo zmiešaný tovar
- najčastejšie na vidieku
- malé predajne
Obchodné domy
- ponúka hlboký ale nie veľmi široký sortiment
- jednotlivé druhy tovarov sa predávajú po oddeleniach
- TESCO v meste
Supermarkety
- sú umiestnené v centrách, prípadne na okrajoch miest (BILLA)
Znaky:
- široká ponuka potravinárskeho tovaru
- samoobslužný predaj
- časť tovaru- pultový predaj (šaláty, mäso)
- nepotravinársky tovar (doplnkový)
Hypermarkety
- TESCO, KAUFLAND, HYPERNOVA
Znaky:
- samoobslužný predaj
- nižšie ceny
- minimálne služby
- zľavy, akcie
- široký sortiment potravinárskeho aj nepotravinárskeho tovaru
- ponuka služieb cestovnými kanceláriami, bankami, čistiarňami, občerstvením
Diskontné predajne
- nízke ceny
- množstevné zľavy kvôli veľkému objemu predaja
- samoobslužný predaj
- slabo vybavený interiér, slabé služby
- nemajú stabilný sortiment, určuje ho aktuálny dopyt po tovaroch
- umiestnenie na okrajoch miest kvôli nízkemu nájomnému
- LIDL, PENNY MARKET
Marža- prirážky, ktorú si obchodník pripočítava k cene, za ktorú nakúpil tovar od veľkoobchodníkov alebo výrobcov
- maloobchodný predaj mimo predajní
- pohyblivý, ambulantný, virtuálny predaj, ktorý sa delí na tri kategórie
- Predaj prostredníctvom poštových zásielkových listov- elektronický obchod, zásielkový obchod, priamy marketing
- Predaj prostredníctvom stánkov, kioskov a trhov- trhoviská
- Iný maloobchodný predaj bez predajní- predaj cez automaty, predaj prostredníctvom obchodných zástupcov
Elektronický obchod
- založený na elektronickom predaji medzi predajcom a kupujúcim
- prenos informácií je prostredníctvom internetu
Odvetvia internetového obchodu
B2C (business-to-consumer)- je najrozšírenejší a predáva tovar konečným spotrebiteľom
B2B (business-to-business)- komunikácia medzi dodávateľmi a odberateľmi (objednávky, faktúry, platby)
C2C (consumer-to-consumer)- obchod medzi spotrebiteľmi- zákazníci sa stávajú predávajúcimi
C2B (consumer-to-business)- obchod z iniciatívy zákazníkov- zákazníci nemusia čakať na zaslanie katalógov alebo iných informácií. Sami si ich môžu vyhľadať, porovnať ponuky a rozhodnúť sa pre nákup
Výhody internetového obchodu
Pre predajcu
- predaj non-stop
- úspora nákladov
- úspora času, online spracovanie objednávok
- jednoduchá aktualizácia
- rovnaký prístup malých i veľkých podnikov k trhom
- urýchlenie kontaktu so zákazníkom
- rýchlejší tok peňazí
Pre zákazníka
- nákup non-stop, úspora času
- pohodlný nákup z domu
- úspora peňazí (zľavy oproti kamenným obchodom sú to 5-50%)
- široký sortiment
- možnosť vrátenia nepoužitého zabaleného výrobku do 14 dní
- porovnanie cien
- možnosť platiť elektronickým platobným prostriedkom
Zásielkový obchod (katalógový predaj)
- uskutočňuje sa prostredníctvom katalógov
- uskutočňujú ho buď samostatné obchodné domy podniky takzvané zásielkové domy (Magnet, Bonprix) alebo výrobné organizácie ako jednu z foriem predaja.
Výhody pre predajcu
- nižšie náklady na predaj (nevznikajú náklady na prevádzku predajne napr. energie)
- neprihliada sa na vzdialenosť zákazníka
- odpadajú kvalifikované činnosti zamestnancov (napr. poradenstvo, obsluha)
- neprejavujú sa časové výkyvy bežne v predajni (zamestnanci sú rovnomerne vyťažený počas pracovného dňa)
Výhody pre zákazníka
- výber tovaru nie je obmedzený otváracím časom
- možnosť porovnania cien a sortimentu s predajňami alebo inými katalógmi
- rozšírenie ponuky tovarov
- ceny sa určitý čas nemenia (obdobie jar-leto)
- tovar je často predávaný za diskontné ceny (nižšie oproti bežným cenám)
- možnosť vrátiť tovar, tovar na splátky
Nevýhody pre predajcu
- chýba osobný kontakt so zákazníkom
- vysoké náklady na reklamu, na výrobu a zasielanie katalógov
- väčšinou znáša náklady na vrátenie tovaru
Nevýhody pre zákazníka
- nemôže si tovar vyskúšať
- nemôže získať dodatočné informácie o tovare
- riziko, že dodaný tovar nebude zodpovedať predstavám podľa vyobrazenia a informácií v katalógu
Priamy marketing
- predávajúci zostaví reklamnú kampaň, v ktorej predstaví ponúkaný tovar. Spotrebiteľovi poskytuje dostatok informácií prostredníctvom médií.
- Spotrebiteľ si tovar objedná telefonicky, poštou, mailom, faxom
Formy priameho marketingu
- Priame zasielanie zásielok poštou na adresu vybraných zákazníkov (obchodné vzorky, darčekové predmety, letáky, listy.)
- Priama distribúcia- neposielajú sa poštou, ale vkladajú sa do schránok spotrebiteľovi.
- Telemarketing- telefonická komunikácia so spotrebiteľom
- aktívny- aktívny je predajca
- pasívny- aktívny je spotrebiteľ
- Priamy marketing v rozhlase, novinách, v časopisoch- uverejňovanie inzerátov z ktorých si spotrebiteľ tovar objedná
- Teleshopping- má dve formy:
- reklamné spoty v TV (je tam uvedený kontakt a cena)
- takzvané nákupné kanály (vysielajú nepretržite)
- Elektronický marketing- prostriedok komunikácie so zákazníkom cez internet
- Mobil marketing- oslovenie zákazníka formou SMS správ
Predaj cez automaty
- nápoje, cestovné lístky, drobný potravinársky tovar, cigarety, drogériový tovar
Výhody
- nepretržitá prevádzka
- rýchla obsluha
- okamžitá platba
Nevýhody
- vyššie náklady na predaj (na obstaranie automatov, na údržbu časté dopĺňanie tovaru), čo sa prejaví vo vyšších cenách tovaru
- riziko poškodenia automatov a krádeže
Predaj prostredníctvom obchodných zástupcov
- ide o predvedenie výrobkov v domácnosti alebo na inom mieste (ZEPTER)
- osobitná forma je MULTILEVEL (Avon, Oriflame)
Výhody
- priamy marketing so zákazníkom
- možnosť podrobnejšie oboznámiť zákazníka s výrobkom
- nerušený výber, pohodlie pri nákupe
- možnosť dohodnúť sa na individuálnom čase
Nevýhody
- vysoké náklady na predaj (na zaškolenie zamestnancov, ich mzdy a i.)
- vyššie ceny výrokov
- potreba častej aktualizácie katalógov
Formy kooperácie v maloobchode
- ide o spájanie spoločnosti, ktoré majú veľký počet prevádzkových jednotiek, jedného vlastníka a jedno riadenie.
Formy
- obchodný reťazec
- franšizing
- obchodné centrum
Obchodný reťazec
- firma s pobočkami na viacerých miestach
Znaky obchodného reťazca
- vlastníctvo počtu maloobchodných jednotiek (pobočky na viacerých miestach)
- predajne sú umiestnené v typizovanej podobe (rovnaké stavby)
- predaj takmer rovnakého tovaru
- spoločná kontrola
- spoločnosť riadi manažment z jedného centra
- centralizácia niektorých činností (nákup, administratíva, prieskum)
Výhody obchodného reťazca
- nákup vo väčších množstvách za nižšiu cenu
- zamestnávajú špecialistov (na ceny, na reklamu, na nákup)
- náklady na reklamu sa delia medzi všetky pobočky
Franšizing
- poskytnutie licencie alebo práva na využívanie originálnej značky, metód a zvláštnych technik predaja
- spolupráca prebieha medzi dvoma účastníkmi:
- franšizér- poskytovateľ licencie
- ponúka svoj nápad výroby, služby, technológiu na trhu pod známym menom, know-how inému podnikateľovi
- franšizant- nadobúdateľ licencie, ktorý využíva nápad franšizéra
- franšizingový reťazec
- tvoria ho franšizér a franšizant
- každý člen reťazca podniká vo vlastnom mene na vlastný účet
- do podnikania vkladá svoj kapitál a nesie aj riziko
- reťazec vystupuje na trhu pod spoločným menom a značkou (McDonald´s)
Hlavné znaky franšizingu
- ide o poskytnutie na využívanie značky a mena poskytovateľa
- franšizér poskytuje pomoc pri založení (zaškolenie, zariadenie prevádzky, prieskum trhu) s obchodnú značku a know how
- spoločná reklama pre celý reťazec
- franšizant platí franšizérovi % z objemu predaja
- franšizant podniká na vlastné riziko
- predmetom podnikania je činnosť známa na trhu (rýchle občerstvenie)
Franšizér
- Výhody
- Preniknutie na nové trhy
- Otváranie nových predajní, financovaných z cudzích zdrojov a na cudzie riziko
- Nevýhody
- Vysoké náklady pri zavádzaní franšizingu
- Riziko neúspechu franšizanta
- Výchova budúceho konkurenta
- Riziko prezradenia tajomstva
Franšizant
- Výhody
- Menšie riziko v podnikaní
- Väčší predpoklad úspechu
- Pomoc od franšizéra (reklama, výber miesta...)
- Nevýhody
- Dodržiavanie marketingovej stratégie a ponuky produktov
- Kontrola od franšizéra
- Obmedzenie podnikania na určité územie
- Licenčné poplatky a % z predaja
- Pri nedodržaní podmienok odobratie licencie
Obchodné centrá (shopping city)
- sústreďujú sa tam rozličné typy maloobchodných jednotiek vrátane prevádzok poskytujúcich služby
- vybuduje ho jedna spoločnosť, ktorá ho riadi, financuje a prevádzkuje
- má charakter zábavno- obchodného centra (kiná, občerstvenie...)
Obchodné operácie v predajni
- Nákup tovaru
- Skladovanie tovaru
- Príprava tovaru na predaj
- Predaj tovaru spotrebiteľom
Nákup tovaru
- začína sa spotrebiteľským dopytom
- na základe toho vyhotoví zamestnanec nákupu objednávku
- po vybavení objednávky prichádza tovar do predajne spolu so sprievodnými dokladmi
- podľa dodacieho listu sa uskutoční odber tovaru na ktorý nadväzuje prebierka tovaru
- odber tovaru- prepočítava sa počet prepravných obalov a porovná ich s údajmi v dodacom liste. Môžu nastať tieto situácie:
- Pri odbere sa nevyskytli žiadne nedostatky (podpíše sa dodací list a opečiatkuje sa pečiatkou predajne a dátumom a nasleduje prebierka tovaru)
- Pri odbere sa zistí nejaký nedostatok
- dodávka je chybná. Tento nedostatok sa zaznamená v dodacom liste, ktorý podpíše vedúci ako aj celá posádka vozidla
- ak sú chyby v dodávke príliš rozsiahle musí byť uložená celá dodávka oddelene od ostatného tovaru
- prebierka tovaru
- uskutoční sa priamo v predajni alebo v sklade
- zistia sa viditeľné nedostatky dodávky (napr. v množstve, kvalite, sortimente)
- vystavuje sa reklamačný zápis (na zistené chyby)
- zápis do knihy došlých zásielok alebo denníka predajne (ak neboli zistené nedostatky)
Skladovanie tovaru
- úlohou je preklenúť časový a priestorový nesúlad medzi dodávkou tovaru a jeho predajom
- dodržiavajú sa rovnaké požiadavky ako vo veľkoobchodnom sklade aby sa predišlo znehodnoteniu alebo poškodeniu
Príprava tovaru na predaj
Cieľom prípravy na predaj je:
- urýchliť predaj tovaru, ktorí nie je dodávaný v požadovanej spotrebiteľskej úprave
- upraviť tovar tak, aby bol vystavený a predvedený spotrebiteľovi v takom stave aký požaduje
Zamestnanci vykonávajú rôzne činnosti (váženie, balenie, meranie, montáž, označovanie výrobkov...)
Predaj
- základná činnosť maloobchodu, cieľom je poskytnúť tovar zákazníkovi
Fázy predaja tovaru
- ponuka tovaru- informovanie zákazníka o sortimente predajne, zistenie priania zákazníka a ponúknutie vhodného tovaru
- výber tovaru- pri ktorom sa kupujúci sám alebo za účasti predávajúceho rozhoduje o kúpe
- platenie za tovar- pri ktorom tovar mení vlastníka a je pripravený na výdaj
- výdaj tovaru- ktorý sa uskutoční priamo v predajni, alebo je tovar zákazníkovi dovezený na určené miesto
Významnú úlohu pri predaji majú služby, ktoré poskytujú predajcovia zákazníkom. Sú to služby obchodného i technického charakteru. Ide o služby:
- ktoré znižujú čas potrebný na nákup (zásielkový predaj, predaj na základe telefonickej objednávky)
- pri ponuke a predaji tovaru (poradenské služby, predvádzanie výrobkov, dovoz tovaru, montáž tovaru u spotrebiteľa, balenie tovaru)
- ostatné služby (opravy, servis, parkovisko, poskytnutie práva na výmenu, úschovňa)
Prvky maloobchodného mixu
- umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete)
- imidž a atmosféra v predajni
- určovanie cien
Umiestnenie predajne (tvorba maloobchodnej siete)
- tvoria ju prevádzkové jednotky, v ktorých sa uskutočňuje maloobchodná činnosť
- cieľom je priblížiť nákupné zdroje v bydlisku obyvateľov
Maloobchodnú sieť môžeme členiť z viacerých hľadísk:
- maloobchodná sieť podľa doby využitia
- celoročná sieť- je v prevádzke viac ako 9 mesiacov v kalendárnom roku
- sezónna sieť- je v prevádzke maximálne 9 mesiacov v kalendárnom roku
- maloobchodná sieť podľa technického uspôsobenia
- stacionárna (stála) sieť- tvoria ju predajne umiestnené trvale na jednom mieste
- ambulantná sieť- tvoria ju pohyblivé predajné zariadenia (stánky s dočasným stanovišťom)
- maloobchodná sieť podľa sortimentu
- potravinárske predajne- podiel potravín na celkovom predaji je minimálne 80%
- nepotravinárske predajne- nepredávajú potravinársky tovar
- zmiešané predajne- predávajú najmä potravinársky tovar, ale aj priemyselný tovar častého dopytu
Pri výbere miesta pre predajňu ovplyvňujú predajňu rozličné faktory z ktorých najdôležitejšie sú:
- zákazníci- koľko zákazníkov môže očakávať v súčasnosti a aký je predpokladaný vývoj v budúcnosti
- sociálna štruktúra obyvateľstva- aké skupiny tvoria obyvateľstvo (deti, mládež, študenti, pracujúci)
- kúpna sila obyvateľstva- aké sú príjmy obyvateľstva
- ponúkaný sortiment- aký tovar chce predajca predávať. Či je plánovaná predajňa vhodná na dané miesto
- predpokladané náklady a výnosy- ich porovnaním zistí predpoklaný výsledok hospodárenia
- forma ponuky- aká forma predaja bude najvhodnejšia (samoobslužný predaj, pultový predaj, zásielkový predaj)
- konkurencia- aká je súčasná konkurencia v danej lokalite, aké má predajca výhody oproti svojim konkurentom
- doprava zákazníkom- aké sú možnosti využitia mestskej hromadnej dopravy, zabezpečuje prepravy zákazníkov zo strany predajcu, počet parkovacích miest a i...
Imidž a atmosféra v predajni
- Ak sa chce predajňa udržať v konkurenčnom prostredí, musí osloviť svojich zákazníkov jasným, zrozumiteľným a nezameniteľným interiérom
IMIDŽ- zahŕňa personál predajne, čistotu predajne, záručné doby, označenie tovaru v predajni, šírku a hĺbku sortimentu
ATMOSFÉRA PREDAJNE
- Pôsobí na zmysly a psychiku spotrebiteľov
- Ovplyvňujú ju napríklad veľkosť predajnej plchy, stavba a zariadenie predajní, farebná úprava, členenie predajnej plochy, orientačné tabule a nápisy, intenzita a spôsob osvetlenia, hudba, ponuka tovaru, umiestnenie regálov a pod...
Tvorba cien
Cena- peňažná suma pri nákupe a predaji tovaru alebo vytvorená na ocenenie tovaru na iné účely
Výšku cien v obchodných podnikoch ovplyvňujú viaceré faktory napr.:
- Nadobúdacia cena
- Výber dodávateľa
- Náklady obchodného podniku (mzdy, reklama, skladovanie, balenie)
- Výška zisku
- Clo, spotrebné dane, DPH a pod...
Obchodný podnik si musí určiť cenové rozpätie.
Cenové rozpätie- suma, ktorá slúži na pokrytie nákladov obchodného podniku a zabezpečenie jeho zisku.
Výpočet cenového rozpätia
- ak poznáme predajnú aj nadobúdaciu cenu, cenové rozpätie vypočítame rozdielom
|
- cenová prirážka sa vypočíta v %
|
- je to určité % z nadobúdacej ceny, ak ho vyjadríme v € a pripočítame k nadobúdacej cene vypočítame predajnú cenu
- cenová marža- ak poznáme dopredu predajnú cenu
|
- je to % z predajnej ceny ak ho vyjadríme v € a odpočítame od predajnej ceny dostaneme nadobúdaciu cenu
Príklad:
Nadobúdacia cena 24€
Predajná cena 30€
- cenové rozpätie = 30€ - 24€ = 6€
- prirážka v % = (6/24 * 100) = 25%
prirážka v € = 6€
- marža v % = 6/30 * 100 = 20%
marža v € = 6€
Poznáme dva systémy tvorby cien v obchodných podnikoch
- systém tvorby netto ceny
- obchodný podnik pridá svoju cenovú prirážku k nadobúdacej cene
- v tomto prípade nemá dodávateľ záujem na tom aby ovplyvňoval predajnú cenu výrobku
- systém tvorby brutto ceny
- vychádza z konečnej predajnej ceny
- obchodník vypočíta nadobúdaciu cenu odpočítaním marže od predajnej ceny
- výrobca ovplyvňuje konečnú predajnú cenu
Predajná cena sa vypočíta : nákupná cena (zahŕňa náklady a zisk dodávateľa)
+ cenové rozpätie (náklady a zisk predajcu)
+ DPH
= PREDAJNÁ CENA
Hospodárenie obchodných podnikov
- maloobchodný predaj- hodnota priamych predajov spotrebiteľom za predajné ceny s DPH. V maloobchode má podobu tržieb, ktoré sú pre obchodný podnik výnosom.
- Rýchlosť obratu zásob- vyjadruje koľkokrát sa zásoby tovaru obrátia alebo ako dlho zotrvali zásoby v predajni alebo na sklade za určité obdobie napr. za rok.
- ukazovatele pracovného výkonu
- ukazovatele plochy
Elektronické registračné pokladnice
- každý kto predáva v hotovosti musí evidovať pomocou ERB
Výhody pre predajcu
- poskytuje informácie o výške predaja v naturálnych jednotkách i v eurách, o počte obslúžených zákazníkov v jednotlivých hodinách i celkom, o výške tržby za jednotlivé tovarové skupiny i celkom, za rôzne časové obdobia (za deň, týždeň, mesiac)
- zjednodušuje administratívu
- skracuje čas inventúry
- poskytuje informácie o zásobách
- zvyšuje a zlepšuje výkon zamestnancov a podobne....
Výhody pre spotrebiteľa
- urýchľuje predaj
- zlepšuje úroveň služieb
- poskytuje prehľadné informácie o predaji pomocou pokladničných blokov
Čiarový kód
- medzinárodný systém označovania tovaru
- presne a rýchlo prenášajú informácie o tovare a automaticky riadia pohyb zásob
- skener pri predaji prečíta čiarový kód a v databáze pokladničného systému sa vyhľadajú požadované informácie o tovare
Výhody pre predajcu
- urýchľuje predaj
- umožňuje automatické spracovanie objednávok
- zvyšuje efektívnosť skladovania a prehľadnosť zásob
- znižuje administratívne náklady
- umožňuje určovať a meniť ceny v pokladniciach
- poskytuje informácie o zásobách, o predaji a i ...
Výhody pre spotrebiteľa
- urýchľuje predaj
- zlepšuje úroveň služieb
- znižuje počet omylov pri platení v neprospech zákazníka
Typy kódov
- poznáme dva typy kódov:
- Kód EAN, ktorý môže byť:
- 13- miestny
- prvé 3 číslice – štát
- nasledujúce 4 číslice – výrobca, dodávateľ
- nasledujúce 5 číslice – druh výrobku
- posledné číslo – kontrolná číslica
- b) 8- miestny
- prvé 3 číslice – krajina
- nasledujúce 4 číslice – charakteristika výrobku
- posledná číslica – kontrolná číslica
2) Kód UPS (univerzálny výrobkový kód)
- pomocou neho sa označujú výrobky z USA a Kanady
- číselne nerozlišujeme krajiny, takže nie je známa krajina pôvodu
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vnútorný obchod – maloobchod | Referát | 2 724 slov | |
Vnútorný obchod - maloobchod | Ostatné | 4 244 slov | |
Maloobchod | Ostatné | 1 912 slov | |
Maloobchod a jeho členenie | Ostatné | 1 002 slov | |
Distribúcia – Maloobchod, Veľkoobchod | Referát | 353 slov |