Zvláštne druhy prepráv

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: hermina (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 25.10.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 415 slov
Počet zobrazení: 1 201
Tlačení: 78
Uložení: 70

Zvláštne druhy prepráv

Zvláštne druhy prepráv a ich legislatívna úprava

Sociálna legislatíva pre prácu vodičov

Režim práce vodičov v cestnej doprave upravuje viacero právnych predpisov, ktoré musia vodiči dodržiavať. Cieľom predpisov je podporiť rozvoj a zlepšiť MCD, zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zlepšiť podmienky pre práce osádok vozidiel.

Vodič musí vedieť rozhodnúť, aký predpis sa vzťahuje na konkrétnu prepravu, pretože okrem predpisu platia aj nariadenia EU a medzinárodná dohoda AETR.

  1. Ak sa bude medzinárodná preprava vykonávať na území štátov EU alebo štátov Európskej zóny voľného obchodu EZVO ( Island, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko) vodič vozidla evidovaného na SR sa bude riadiť nariadením 561/2006 počas celej prepravy, napr. pri preprave zo Slovenska do Francúzka.
  1. Ak sa pôjde o medzinárodnú prepravu zo štátov EU, EZVO do zmluvných štátov AETR (mimo EU a EZVO), vodič vozidla evidovaného na Slovensku sa bude riadiť dohodou AETR počas celej prepravy, aj keď bude preprava čiastočne prebiehať po území EU, napr. zo Slovenska do Chorvátska.

Ak pôjde o prepravu zo štátov EU a EZVO do štátu, ktorý nie je členom štátov EU ani neprijal dohodu AETR, vodič vozidla evidovaného na Slovensku sa na území EU bude riadiť nariadením 561/2006 a na území toho štátu bude dodržiavať jeho národné predpisy. Napríklad pri preprave na Ukrajinu.

Dohoda upravujúca prepravu rýchloskaziteľných potravín v MCND

Dohoda ATP vznikla s potreby zjednotiť a zlepšiť podmienky zachovania kvality skaziteľných potravín počas ich prepravy, prispelo to k rozvoju obchodu s potravinami medzi štátmi. Bola uzavretá v roku 1970 v Ženeve a Československo k nej pristúpilo v roku 1983. Vzťahuje sa na medzinárodnú cestnú a železničnú dopravu ak je miesto nakládky a vykládky v dvoch rôznych štátoch a miesto vykládky sa nachádza na území členského štátu. Patrí medzi otvorené dohody, takže sa môže upravovať aj pozmeňovať v závislosti od technického vývoja a podobne. Vzťahuje sa aj na námorné prepravy do 150 km. Zmluvné strany dohody sa zaväzujú, že pri tejto cestnej aj železničnej medzinárodnej preprave sa budú používať špecializované prostriedky, ktoré vyhovujú týmto podmienkam a dodržia predpísané prepravné teplotné podmienky, dodržia hygienu a podobne. Dohoda AETR sa skladá zo štyroch častí a príloh. Pre dopravcov sú dôležité prvé dve časti, obsahujú špeciálne ustanovenia prepravných prostriedkov a ich používanie. Prílohy a dodatky tvoria vykonávacie predpisy, znenie požiadaviek na konkrétne vozidlá a prepravné prostriedky, izolačné vlastnosti materiálov, chladiace a vykurovacie zariadenia a zoznamy druhov potravín na ktoré sa dohoda vzťahuje.

Dopravné a prepravné prostriedky určené na prepravu potravín

Podľa ATP môžu byť:

  1. IZOTERMICKÝ (I) – skriňa (cisterna, iná nadstavba) má tepelné izolované steny, dvere, podlahu a strechu ktoré zamedzujú výmenu tepla medzi vnútorným a vonkajším povrchom skrine tak aby sa dosiahla požadovaná hodnota súčiniteľa prestupu tepla na základe ktorého sa vozidlo zaradí do 2 kategórií:
  2. a) s normálnou izoláciou – označenie IN
  3. b) so zosilnenou izoláciou – IR
  1. CHLADENÝ (R) – zdroj chladu ktorým je napr. ľad, skvapalnené plyny

- umožňuje znižovať teplotu vnútri skrine a udržať ju potom pri primeranej vonkajšej teplote +30°C

° trieda A – na úrovni najviac + 7°C – RNA, RRA

° trieda B – na úrovni – 10°C – RRB

° trieda C – na úrovni – 20°C – RRC

° trieda D – na úrovni 0°C – RND, RRD

  1. Chladiaci a mraziaci (F) – má strojové alebo absorpčné zariadenie, vlastné alebo spoločné pre niekoľko prepravných prostriedkov ktoré umožňuje pri vonkajšej teplote +30°C znížiť vnútornú teplotu prázdnej skrine a trvalo ju potom udržiavať ľubovoľne zvolenej stálej úrovni

- Trieda A --- +12°C – 0°C – FNA, FRA

- Trieda B --- +12°C - -10°C – FNB, FRB

- Trieda C --- +12°C - - 20°C – FNC, FRC

- Trieda D --- 0°C a nižšie – FND, FRD

- Trieda E --- -10°C a nižšie – FNE, FRE

- Trieda F --- -20°C a nižšie – FNF, FRF

  1. VYHRIEVACÍ (C) – je vybavený vykurovacím zariadením a umožňuje zvýšenú teplotu prázdnej skrine a udržať ju potom bez dodatočného prívodu tepla najmenej 12 hodín na stálej úrovni 12°C pri vonkajšej teplote:

 - 10°C trieda A – CNA, CRA

- 20°C trieda B – CRB

Označenie vozidiel v MCD prepravujúcich rýchloskaziteľné potraviny

Kontrola dopravných a prepravných prostriedkov na prepravu potravín

Každý členský štát má vykonávať opatrenia na zabezpečenie kontroly a overenia. Kontroly vozidiel a prepravných prostriedkov sa vykonávajú:

- Pred uvedením do prevádzky

- Pravidelne najmenej raz za 6 rokov

- Kedykoľvek na požiadanie príslušného orgánu štátnej správy

Písomné potvrdenie o tom, že vozidlo vyhovuje dohode musí byť vo vozidle alebo v prepravnom prostriedku počas prepravy. Rovnocenný, ako toto osvedčenie certifikačný štítok trvalo pripevnený vo vozidle na trvalo na dobre viditeľnom mieste, je vyrobený z ohňovzdorného materiálu odolného pri korózií – čitateľne a nazmazateľné údaje:

- Nápis vo francúzkom, v anglickom alebo ruskom jazyku ,,ATP – schválené na prepravu skaziteľných potravín“

- Schvaľovacia značka – medzinárodná poznávacia značka štátu, ktorý vydal schválenie a číslo tohto osvedčenia

- Číslo dopravného, prepravného prostriedku – môže byť napríklad výrobné číslo vozidla

- Označenie podľa ATP – značka ktorá zodpovedá triede a kategórií vozidla

- Platnosť do – uvádza sa mesiac a rok, ak bola schvaľovacia doba predĺžená , pripojí sa nový dátum do toho istého riadku

Kontrola dodržiavania predpísaných teplotných podmienok.

Na kontrolu sa používajú TERMOGRAFY – monitorujú teplotu v pravidelných intervaloch v prípade potreby umožňujú záznam údajov. Musia byť schválené kontrolnou skúšobňou. Údaje pomocou nich musia byť označené dátumom a dopravca ich musí archivovať najmenej rok, aby sa predišlo k nežiadúcim podmienkam pre potraviny. Pokiaľ je možné, kontrola pri vykládke musí prihliadať na údaje získavané z kontrolného zariadenia počas prepravy pred výberom vzorky. Meranie sa má vykonať len vtedy, ak sú pochybnosti o dodržaní teploty.

Ak sa teplota meria počas prepravy . odoberajú sa dve vzorky, z hornej a spodnej časti nákladu pri okraji otvorených dvier ak sa meria teplota pri vykládke odoberajú sa štyri vzorky z nasledujúcich miest, horná a spodná časť zásielky pri okraji otvorených dvier, horný zadný roh zásielky – to je z miesta najviac vzdialeného od chladiaceho prístroja, stred zásielky, stred stredného povrchu zásielky – to je miesto najbližšie k chladiacemu zariadeniu, horný a dolný roh predného povrchu zásielky.

Pred meraním sa snímač meracieho prístroja schladí na čo najzhodnejšiu teplotu zhodnou s potravinou.

Deštruktívne meranie schladených potravín – používa sa snímač s ostrím hrotom, vyrobený z materiálu ktorý sa dá ľahko čistiť. Snímač sa vloží do stredu potraviny.

Deštruktívne meranie zmrazených potravín – sa urobí do potraviny otvor, ktorým sa snímač zasunie do stanovenej hĺbky.

Pri nedeštruktívnom meraní – sa používa snímač s plochou hlavou, zaručuje dobrý styk a vysokú tepelnú vodivosť.

Dohoda upravujúca prepravu nebezpečných vecí v MCD

Európska dohoda o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí – ADR

Musia byť splnené osobitné technické, prevádzkové, prepravné a bezpečnostné podmienky, pretože nebezpečné látky, predmety a odpady sú pre svoju jedovatosť, horľavosť, výbušnosť, infekčnosť a ostatné špeciálne vlastnosti hrozbou nie len pre zdravie a život osôb ale aj pre životné prostredie. Vyžaduje sa zvýšená pozornosť. Je upravovaná európskou dohodou, je otvorená, môže sa upratovať a dopĺňať v závislosti od technického rozvoja. Platí aj na vnútroštátnu prepravu.

Dohoda ADR sa člení:

- Všeobecný text

- Príloha A vymenúva nebezpečné látky zaradené do 9 tried nebezpečnosti, predpisy o ich balení, obaloch, zápisoch v nákladnom liste, podmienky prepráv vyprázdnených obalov a oné...

- Príloha B o dopravných prostriedkoch, o technológií prepravy – nakládka, vykládky, osádka, doklady, postup pri nehode atd.

Balenie nebezpečných vecí a označenie vozidiel pri ich preprave.

OBALY A ZNAČENIE – môžu sa používať len schválené obaly, odskúšané poverenou skúšobňou, označené príslušným kódom. Za obal sa považuje sud, cisterna, vrece, debna, nádoba, silo atď.

Obaly nesmú chemicky reagovať na prepravovanú látku alebo naopak. Prázdne nevyčistené obaly sa pokladajú za plné a tak sa aj s nimi musí zaobchádzať!!!

Valníkové skrine a vozidlá- sú označované vpredu aj vzadu reflexnou oranžovou ID tabuľkou s čiernym okrajom.

Cisternové vozidlá – výstražná oranžová tabuľa vodorovne rozdelená čiernou deliacou čiarou – horná časť KEMLEROV kód dvoj až trojciferné číslo (druh látky), dve rovnaké čísla predstavujú zosilnené nebezpečenstvo a X pred číslami znamená, že sa látka nesmie dostať do styku z vodou – v dolnej časti UN kód štvormiestne ID číslo látky podľa triedenia OSN.

Základné povinnosti dopravcu a odosielateľa pri preprave nebezpečných vecí.

Povinnosti dopravcu

- Preveriť, či nebezpečné veci určené na prepravu je povolené prepravovať cestnou dopravou

- Preveriť pred začiatkom prepravy správnosť a úplnosť predpísaných sprievodných dokladov

- Zabezpečiť aby bola osádka vozidla vyškolená na prepravu nebezpečných vecí- mala platné osvedčenie o vykonanej skúške

- Zabezpečiť aby osádka vozidla bola oboznámená s prepravovaným nebezpečným tovarom

- Zabezpečiť aby sa predpísaná výbava nachádzala vo vozidle a bola podľa potreby doplnená

- Vizuálne sa presvedčiť či vozidlo a náklad nemajú zjavné poškodenie, trhliny netesnosti alebo iná súčasť výstroja

- Overiť či po vyložení a vyčistení vozidla boli odstránené výstražné tabule alebo inak znefunkčnené

- Zabezpečiť, aby vozidlo okrem osádky sprevádzali aj iné odborné spôsobilé osoby, ak tak ustanovujú predpisy

Povinnosti odosielateľa

- Zabezpečiť aby na nakládku boli pripravené iba také nebezpečné veci, ktoré možno prepravovať

- Spravovať a odovzdať písomné pokyny vodičovi, ktorých presne identifikuje prepravnú nebezpečnú látku, stanový postup osádky vozidla pri mimoriadnych udalostiach počas prepravy

- Použiť iba vhodné a schválené obaly označené príslušným kódom a bezpečnostnými značkami

- Poskytnúť špeciálnu výbavu ak je v písomných pokynoch pre prípad nehody vyžadovaná a vodič by ju nevedel zabezpečiť

- Vybaviť vozidlo požadovanými sprievodnými dokladmi a ku každej zásielke osobitne vyplniť a potvrdiť medzinárodný nákladný list

- Zabezpečiť aby rôzne nebezpečné veci neboli naložené do jedného vonkajšieho obalu, ak takéto zmiešanie nie je dovolené.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu