Marketing

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 09.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 719 slov
Počet zobrazení: 1 305
Tlačení: 82
Uložení: 73

Marketing

M a r k e t i n g  – názov pochádza z anglic. slova the market, čo v slovenčine znamená trh, koncovka – ing  vyjadruje dej (činnosť). 

Pojem marketing teda môžeme voľne preložiť ako „činnosť na trhu“ .

Marketing je úsilie a snaha zameraná na vytvorenie, rozšírenie a udržanie sa na trhu.

Často sa pojem marketing stotožňuje s pojmom predaj alebo odbyt.

O d b y t - je cesta výrobku od výrobcu k spotrebiteľovi (kupujúcemu).

Odbytom sa zaoberá teória odbytu, ktorú označujeme pojmom odbytová logistika.

Cieľom odbytu je : dodať tovar na správne miesto, v správnom čase, v správnom množstve, v správnej kvalite a správnemu zákazníkovi.

Marketing rieši problémy s odbytom, vychádza z trhu a na trh sa vracia. Stal sa filozofiou, ktorá preniká všetkými činnosťamipodnikuod organizácie výroby až po zabezpečenie odbytu.

Dnes sa dostal takmer do všetkých oblastí a funguje napr. vo výrobných podnikoch, v maloobchode, v hoteloch, v cestovných kanceláriách, bankách, v poisťovniach, v športe, doprave, v neziskových organizáciách – v školách, zdravotníctve, múzeách, atď.

Množstvo tovarov na trhu, spôsobuje, že podniky hľadajú cesty, ako dosiahnuť, aby sa práve ich výrobky predávali, aby úspešne obstáli v boji s konkurenciou.

Marketing je tým dôležitejší, čím viac je trh nasýtený tovarom.Marketing závisí od dobrých nápadov a ich uskutočňovania, prekvapujúce marketingové nápady dobývajú trh.

VZNIK A VÝVOJ MARKETINGU

Marketing ako teoretická disciplína vzniká začiatkom 20. storočia

Jeho vznik sa spája s nástupom priemyselnej revolúcie v USA, kedy výroba prudko rástla, trh tovarov nadobudol veľký rozmer a predaj stagnoval. Vznik marketingu sa teda spája s nevyhnutnosťou riešiť problémy s odbytom.

USA sa pokladá za kolísku marketingu. Marketing ako vyučovací predmet sa začal na niektorých univerzitách v USA prednášať už v roku 1902. Bola to reakcia na potreby trhu. V r. 1911 bola vydaná prvá kniha marketingu.

V Európe sa marketing presadzuje po 2. svetovej vojne v r. 1950 a neprijímal sa jednoznačne. Postupne sa presadil v západnej Európe, Japonsku, ako aj v iných krajinách.

Za priekopníka marketingu v Európe sa považuje T o m á š B a ť a .

Presadzoval marketingové aktivity v bývalej ČSR v 20-tych a 30. rokoch 20. storočia.

Od Baťu pochádza heslo „Náš zákazník, náš pán“, to znamená orientácia na zákazníka.

Predvojnové Československo malo významné postavenie v rozvoji marketingu ako vyspelá európska krajina. Rozvoj marketingu sa narušil druhou svetovou vojnou a na našom území komunistickým prevratom v roku 1948.

Vývojové etapy marketingu:

  1. etapa – primitívny marketing (1850 – 1920) – spája sa s nástupom priemyselnej revolúcie v USA, výroba rástla, predaj viazol, to vyvolalo potrebu hľadať príčiny – jednoduchý prieskum trhu
  2. etapa – masový marketing (1920 – 1940) – rast konkurencie, informácie z prieskumu trhu sa spracovávajú dôkladnejšie, hromadne (masovo) sa zavádza marketing v podnikoch
  3. etapa – diferencovaný marketing (1950 – 1960) – k spotrebiteľom sa pristupuje rozdielne
  4. etapa – integrovaný marketing (1960 – 1980) – zjednotenie viacerých odborov, metód,..do celku
  5. etapa – medzinárodný marketing (od r. 1980) –rast svetového obchodu, nadnáro. spoločností,...
  6. etapa – marketing budúcnosti (cielený marketing)–vytváranie nových úžitkových hodnôt výrobkov, nových funkcií, vlastností výrobkov

MARKETINGOVÁ FILOZOFIA

Marketingovú filozofiu musíme chápať ako podnikovú filozofiu.

Na základe prijatej filozofie si podnik stanoví cieľ.

Marketingová filozofia je uznanie a prijatie obchodnej činnosti zameranej na uskutočnenie konečných cieľov podľa želaní zákazníka.

Zákazník je stredom, okolo ktorého sa točí obchod tak, aby vyhovel čo najlepšie záujmom všetkých zúčastnených.

Koncepcia – je spôsob chápania, vypracovaná sústava názorov na určitý jav.

Existuje päť alternatívnych koncepcií, pomocou ktorých môžu podniky usmerňovať a realizovať marketingovú filozofiu:

  1. Výrobná koncepcia – vychádza z predpokladu, že spotrebitelia budú uprednostňovať produkty, ktoré sú na trhu k dispozícii a môžu si ch dovoliť; podnik sa musí sústrediť na zvyšovanie efektívnosti výroby a distribúcie. Patrí medzi najstaršie koncepcie ( filozofia H. Forda spočívala v zdokonalení modelu automobilu tak, aby sa znížili náklady pri jeho výrobu a mohlo si ho dovoliť kúpiť čo najviac ľudí, to sa mu podarilo, vyrobil auto pre obyčajných ľudí, farmárov,... a po svete predal asi 15 miliónov áut)
  2. Výrobková koncepcia – vychádza z toho, že zákazníci dávajú prednosť výrobkom s vyššou kvalitou, výkonnosťou a lepším vyhotovení.
  3. Koncepcia predaja – je založená na tom, že spotrebitelia nebudú nakupovať dostatočné množstvo produktov, pokiaľ podnik nevyvinie väčšie úsilie, musí zákazníka prilákať a presvedčiť o užitočnosti produktu
  4. Marketingová koncepcia – je založená na poznaní potrieb zákazníkov a od schopnosti ponúknuť uspokojenie týchto potrieb efektívnejšie než konkurencia
  5. Koncepcia spoločného marketingu – je najnovšou koncepciou, podnik by mal poznať potreby zákazníkov, uspokojiť ich účinnejšie než konkurencia a to tak, že zvýši blahobyt zákazníkov i celej spoločnosti. Vychádza z troch hľadísk: želanie zákazníkov, firemný zisk a záujmy spoločnosti. Táto koncepcia tiež určuje zásady správania sa na trhu a je spojená so sociálne etickým marketingom (uspokojovať potreby kupujúcich v súlade so záujmami spoločnosti, nepredávať výrobky ohrozujúce zdravie, podporovať výskum v zdravotníctve a ochranu životného prostredia).
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu