Výrobná činnosť podniku a výroba
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 109
Uložení: 83
Výrobná činnosť podniku
VÝROBA - je činnosť, v ktorej sa transformujú (premieňajú) výrobné vstupy (inputy) na výrobné výstupy (outputy).
Výrobu možno označiť ako transformačný, kombinačný a reprodukčný proces. Má 3 stránky.
Transformačný proces zdôrazňuje vecnú stránku výroby.
Ide o premenu výrobných vstupov na výstupy (výrobky).
Kombinačný proces zdôrazňuje organizačnú stránku výroby.
Ide o kombináciu výrob. vstupov s cieľom vyrobiť určitý výrobok.
Reprodukčný proces zdôrazňuje hodnotovú stránku výroby.
Ide o kolobeh financovania a investovania.
VÝROBA - je cieľavedomá činnosť, ktorá sleduje kvantitatívne a kvalitatívne ciele.
K v a n t i t a t í v n e - zhotoviť výrobky v požadovanom množstve (sleduje vecnú stránku výroby).
K v a l i t a t í v n e - kvalitatívnymi cieľmi sú produktivita a hospodárnosť výroby (odrážajú organizačnú a hodnotovú stránku výroby).
Produktivita sa označuje ako princíp maxima – s danými vstupmi dosiahnuť maximum výstupov. (napr. vyjadruje, že z 1 Sk sme vyprodukovali 2 Sk)
Hospodárnosť sa označuje ako princíp minima – dané výstupy dosiahnuť s minimálnou spotrebou výr. vstupov.(pr. na vyprodukovanie 2 Sk výstupov sme potrebovali 1 Sk vstupov)
V reprodukčnom procese sa prejavia produktivita a hospodárnosť v celkovej rentabilite výroby (v dosiahnutom zisku).
Výrobu možno členiť podľa:
|
- Základná výroba – zameriava sa na výrobky, ktoré predstavujú hlavný výrobný program podniku (jeho špecializáciu).
- Doplnková výroba – výrobky, ktoré nie sú hlavným programom podniku, ale súvisia s jeho špecializáciou (využitie výrobných kapacít a odpadu)
- Pridružená výroba – výrobky, ktoré nesúvisia so špecializáciou podniku (výrobným profilom). drevárska výroba v strojárskom podniku
- Základná výroba – pestovanie obilia v družstve
Doplnková – výroba ozdobných predmetov zo slamy
Pridružená – šitie utierok na riad mimo poľnohosp. sezóny
- Hlavná výroba – ide o operácie na zhotovení základného výrobku
- Pomocná výroba – ide o výrobky, ktoré sú potrebné na zabezpečenie hlav. výroby
- Vedľajšia výroba - výroba rôznych energií potrebných v hlavnej a pomocnej výrobe.
- Hlavná výroba- výroba nábytku v nábytkárskom priemysle
Pomocná – výroba nástrojov, modelov používaných pri výrobe nábytku
Vedľajšia – výroba elektrickej energie a stlačeného vzduchu v podniku
- Hromadná výroba – Vyrába sa 1 alebo malý počet druhov vo veľkom množstve, vysoká opakovateľnosť výroby, využívanie modernej techniky
- Sériová výroba – jednotlivé druhy produkcie sa po určitom čase striedajú (výrobky sa zhotovujú v dávkách – sériách)
- Kusová výroba – z každého druhu výrobku sa zhotovuje 1 kus alebo malé množstvo
Napr. Hromadná výroba – výroba pracích práškov
Sériová – výroba áut
Kusová – zákazkové šitie odevov
VÝROBNÉ FAKTORY - rozoznávame dispozitívnea elementárne výrobné faktory.
Dispozitívne – ľudský pracovný výkon pri riadení (plánuje, organizuje, rozhoduje, kontroluje všetky výrobné faktory tak, aby sa splnili výr. ciele)
Elementárne – ľudský prac.výkon vo výrobnej a obslužnej činnosti (obsluha, čistenie strojov)
- dlhodobý hmotný majetok
- krátkodobý hmotný majetok
VÝROBOK - je výstupom výrobnej činnosti. Rozlišujeme finálny výrobok, polovýrobok, nepodarok.
Finálnyvýrobok – výrobky, ktoré sa už ďalej nespracúvajú, uspokojujú konečnú potrebu
Polovýrobok – z hľadiska jedného podniku je výrobok , z hľadiska iného podniku je výrobným vstupom, ďalej sa spracúva
Nepodarok – nespĺňa predpísané parametre (základné znaky) , napr. farbu, rozmer, kvalitu,...
Úplný výrobok netvorí iba jeho základná funkcia, ale aj doplnkové funkcie, rozširujúce funkcie a značka, s ktorou sa spája povesť a dobré meno výrobcu.
Doplnkové a rozširujúce funkcie často rozhodujú o konkurencieschopnosti na trhu – servis, poradenstvo, platobné podmienky, značka, ...
P r á v n a o c h r a n a v ý r o b k o v sa realizuje ochrannými známkami.
Značka sa stáva ochrannou známkou po zápise do osobitného registra. Môže mať rôzne výrazové prostriedky: slová, písmená, osobitný tvar písma, obrázky, číslice, a pod.
Značkou nemôže byť štátna zástava, znak alebo názov štátu, medzinárodnej organizácie,...
Funkcie ochrannej známky:rozlišovacia (slúži na odlíšenie od rôznych výrobcov); propagačná (má dostať výrobok do povedomia); súťažná (pomáha výrobku presadiť sa v súťaži s konkurenciou).
VÝROBNÝ PROGRAM – súhrn výrobkov, vyjadrený v sortimente a kvalite, na ktorý sa zameriava výrobná činnosť.
SORTIMENT VÝROBY – môže byť úzky, široký, hlboký, plochý.
- Úzky – obsahuje len niekoľko druhov výrobkov, súvisí so špecializáciou výroby
- Široký – veľký počet rôznych výrobkov
- Hlboký – z jednotlivých druhov výrobkov sa vyrába viac variantov
- Plochý – z jednotlivých druhov výrobkov sa vyrába len 1 alebo málo variantov
VÝROBNÝ PLÁN – konkretizácia výrobného programu v objeme a čase (ročné, mesačné, ...)
Jednotky vyjadrenia objemu: naturálne (kus, meter, liter,...), peňažné (Sk) a jednotkyprácnosti (normohodiny).
VÝROBNÁ KAPACITA – vyjadruje maximálny potenciálny výkon (výrobnú schopnosť).
Určujúce faktory výrobnej kapacity:
- technické zariadenie,
- pracovná sila,
- výrobná plocha.
V ý p o č e t v ý r o b n e j k a p a c i t y – základom je výrobná kapacita jedného stroja. Počíta sa buď z normy množstva alebo z normy času.
Norma množstva: Kv = Fv x Nm (koľko výrobkov vyrobí za určitý čas)
Norma času: Kv = Fv / Nč (koľko času potrebuje na výrobu 1 výrobku)
Kv – výrobná kapacita, Fv - využiteľný časový fond (365 dní – dni pracovného pokoja a prac. prestávky), Nm – norma množstva, Nm – norma času
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Výrobná činnosť | Referát | 1 074 slov | |
Výrobná činnosť podniku | Ostatné | 1 323 slov | |
Výrobná činnosť podniku | Maturita | 1 219 slov | |
Výrobná činnosť podniku a jeho ciele | Ostatné | 1 657 slov | |
Výrobná činnosť, výrobné stredisko a jeho osobitosti | Ostatné | 1 084 slov | |
Podnik a výrobná činnosť | Ostatné | 474 slov | |
Výroba | Ostatné | 1 223 slov | |
Spoločenská výroba | Maturita | 1 449 slov |
Vypracované maturitné otázky z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing | 719 slov | |
Trh a trhový mechanizmus, faktory trhu | 601 slov | |
Veľtrhy a výstavy ako komunikačný nástroj | 1 629 slov | |
Produkt | 1 690 slov | |
Zahraničný obchod, Export a import | 563 slov | |
Banková sústava, Národná banka Slovenska (NBS) | 2 865 slov | |
Výrobná činnosť podniku a výroba | 760 slov | |
Podnik a podnikanie, Životný cyklus podniku | 1 389 slov | |
Národné hospodárstvo a jeho štruktúra | 1 755 slov | |
Maloobchod | 1 912 slov | |
Financovanie podniku | 1 222 slov |