Zásobovacia činnosť

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 643 slov
Počet zobrazení: 1 183
Tlačení: 75
Uložení: 77

Zásobovacia činnosť

ZÁSOBOVACIA ČINNOSŤ, ORGANIZÁCIA ZÁSOBOVANIA

Zásobovacia činnosť – zabezpečuje obstaranie materiálnych vstupov pre podnikový proces

J – predmet obstarávania sa odlišuje podľa typu podniku

J – poznáme 3 skupiny premetov obstarávania:

  1. vstupné materiály – predmety obstarávania, ktoré sa zúčastňujú na PTP a rozdeľujeme ich na:
  • výrobkové materiály – stávajú sa súčasťou výrobku a členíme ich na základnýmateriál (tvorí hmotnú podstatu výrobku) a pomocný materiál (dotvára výrobok)
  • technologické materiály – označujú sa tiež PODNIKOVÉ PREVÁDZKOVÉ mat. (oleje, mazadlá, náradie, nástroje, ...)
  1. polovýrobky – určitým spôsobom sa podieľajú na kompletizácii výrobku produkované vo vlastnom výrobnom procese (medziprodukty, komplezitačné časti, konštrukčné dielce, ...)
  2. obchodné tovary – nepodieľajú sa na kompletizácií výrobku, ale stávajú sa vo svojej pôvodnej podobe predmetom ďalšieho predaja z rôznych dôvodov

Organizácia zásobovania

- zásobovacie činnosti v podniku zabezpečuje ÚTVAR ZÁSOBOVANIA (logistiky, nákupu) a MARKETINGOVÝ ÚTVAR – sú súčasťou obchodného úseku

- konkrétna podoba organizačnej štruktúry útvaru zásobovania závisí od:

  • počtu dodávateľov,
  • územného rozmiestnenia dod.,
  • výrobného zamerania sortimentu,
  • technického vybavenia podniku.

- organizačným problémom zásobovania je aj rozhodovanie o spôsobe obstarania – v tejto súvislosti sa rieši aj problém prepravy a skladovania

- obstarávací rytmus – je to ručenie časových okamihov dodávok, resp. úsekov medzi dodávkami

– ide o to, že celkový plánovaný objem spotreby mat. je potrebné rozdeliť na čiastkové množstvá a zároveň určiť časové termíny, ku ktorým sa majú tieto množstvá obstarať

SPôSOBY OBSTARANIA MATERIÁLU

  1. náhodné (od prípadu k prípadu) – materiál sa obstatá až po vzniku potreby

j – používa sa menej, najmä pri zákazkovej výrobe

  1. do zásoby – označuje sa aj SKLADOVÉ

podstata je v tom, že nakúpený materiál ide najprv na sklad a postupne sa vydáva do výroby

najčastejší spôsob hlavne v priemysle

  1. bezskladové – nakúpený materiál sa neskladuje, ale sa priamo zadáva do výroby, nazýva sa aj SYNCHRÓNNE

viac sa využíva v obchode

PRVKY NÁKUPNEJ POLITIKY

- prvky súvisiace s predmetom nákupu: a) politika množstva

  1. b) cenová politika
  2. c) politika kvality
  1. môže byť aktívna a pasívna

- ide o rozhodovanie, či podnik uplatní aktívnu alebo pasívnu politiku množstva

- materiál sa môže nakupovať buď ako 1 dodávka alebo sa celkové množstvo rozdelí na niekoľko dodávok

  1. aktívna – môžeme presadzovať cenu, ak nie sú na trhu dopredu fixované ceny, podnik sa bude snažiť nakúpiť čo najlacnejšie

pasívna – cena je rovnaká, neovplyvňujeme ju

  1. aktívna – kupujúci podnik si sám stanovuje kvalitatívne parametre nakupovaného materiálu

pasívna – predpokladá sa približne rovnaká kvalita nakupovaných materiálov u všetkých dodávateľov

- prvky súvisiace so zdrojmi nákupu: a) spôsob dodania

  1. b) počet dodávateľov
  2. c) priestorové rozmiestnenie dodávateľov
  3. odlišuje sa v závislosti od toho, či nakupujeme mat. priamo od výrobcu (priama dodávka) alebo prostredníctvom obchodného sprostredkovateľa (nepriama dodávka)
  1. s počtom dod. súvisí tvz. OBSTARÁVACIERIZIKO – čím je počet dodávateľov väčší, tým je menšie riziko
  1. podnik sleduje ciel MINIMALIZÁCIE prepravných N, ktoré budú minimálne, keď si vyberieme dodávateľa, ktorý je najbližšie

- prvky súvisiace s tvorbou podmienok nákupu:

  1. vytváranie dod. vzťahov – krátkodobé alebo dlhodobé

rozhodujeme sa v závislosti od toho, či sa na nákup neviažu nejaké podmienky zo strany dodávateľa

  1. nákupná reklama – AKTÍVNA – snažíme sa aktívne vyhľadávať dod., komunikujeme s potenciálnymi dod. a nečakáme na ponuku

PASÍVNA – reagujeme na ponuku dod.

  1. nákupné orgány – vlastné alebo cudzie (firma využije služby nákup. organizácií)
  2. kooperácia pri nákupe – vytvárajú sa tzv. nákupnésyndikáty – viaceré podniky sa združia pri nákupe (dôvody: množstevný rabat)

VOĽBA DODÁVATEĽA

- využíva sa tu tzv. obstarávací marketing, ktorý je založený na hodnotení:

  1. trhovej pozície
  2. dodacích podmienok – cena

kvalita

množstvo

ďalšie podmienky

cena – podnik si urobí tzv OBSTAR. KALKULÁCIE (N na jednotl. dodávateľov) a zohľadní v nich rabaty, záruky, riziká. Podnik si vyberá dod., ktorí majú najnižšie ceny

kvalita – najlacnejší mat. nemusí byť najvýhodnejší – napr. nepodarky, vysoké prepravné N, prepravné riziká, ...

množstvo – malé množstvo materiálu je výhodnejšie nakupovať vo veľkoobchode, maloobchode a viac materiálu priamo u výrobcu

celkové množstvo by si mala firma rozdeliť na viac dodávateľov

ďalšie podmienky – spôsob platby za dodávku,

podmienky súvisiace s úhradou ďalších N (prepravné, clo) – či kup., pred.

podmienky súvisiace so zosúladením časových a objemových požiadaviek odberateľa s možnosťami dodávateľa

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu