Maloobchod a jeho členenie
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 560
Uložení: 70
MALOOBCHOD
MALOOBCHOD + ÚLOHY
- súhrn všetkých činností, kt. súvisia s predajom výrobkov alebo služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie
- posledný článok toku tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi a je priamo spojený s finálnym spotrebiteľom
Úlohy MO:
- priblížiť tovar spotrebiteľovi
- zabezpečiť plynulý predaj tovarov spotrebiteľovi - umožniť obyvateľom, aby si vymenili príjmy za tovary
ČLENENIE MO
- podľa rozsahu služieb:
- a) Samoobslužný - najmä pri predaji tovaru základ. dopytu a rýchlo-obrátkového tovaru (+ pre zákazníka: rýchly, nerušený nákup, hygienický predaj, + pre MO: vyššia produktivita práce, menej namáhavá práca pre predavačov)
- b) MO s vlastným výberom - zákazníci si vyberajú tovar samy, môžu však požiadať o pomoc aj personál, vyššie prevádzkové náklady
- c) MO s ohraničenou ponukou služieb - MO-níci poskytujú väčší rozsah pomoci pri nákupe, využívajú sa pri predaji tovarov príležitostného dopytu - zákazníci potrebujú viac info
- d) MO s úplnou ponukou služieb - patria tu rôzne špecializované predajne a luxusné obch. domy
- Podľa sortimentnej skladby:
- a) MO predajne so širokým sortimentom - ponúka veľký počet rôznych druhov výrobkov
- b) MO predajne s úzkym sortimentom - len niekoľko druhov výrobkov
- c) MO predajne s hlbokým sortimentom - jednotlivé druhy výrobkov vo viacerých variantoch
- d) MO predajne s plytkým (plochým) sortimentom - len 1 resp. málo variantov
- Podľa metódy práce:
- MO predaj realizovaný v MO predajniach:
- Špecializované predajne – tovar 1 značky
- Obchodné domy – každý druh tovaru sa predáva v samostat. oddeleniach
- Obchodné strediská – komplexy, kde je veľa predajní z rozmanitým tovarom
- Supermarkety – samoobsluž. predajne, predaj tovaru častej spotreby, nízke ceny
- Predajné sklady a členské VO zariadenia
- Hypermarkety
- Predajne s predĺženou prevádzkou
- MO predaj realizovaný bez predajných priestorov:
- Katalógový predaj - prostredníctvom katalógov zasielaných vybraným skupinám zákazníkov alebo ponúkaným predajniam, zásielkový obchod
- priamy marketing (teleshoping, faxmailing, objednávkové automaty, priama distribúcia) – predávajúci zostavia kampaň, v ktorej výrobok predstavia a spotrebiteľ si ho objedná telefonicky alebo poštou
- predaj prostredníctvom automatov
- predaj prostredníctvom obch. cestujúcich
PRACOVNÝ PROCES V MO PREDAJNI
- všetky operácie, kt. je potrebné uskutočňovať na tovaroch od ich vstupu do predajne až po ich predaj
- Hlavný technolog. proces - predaj tovaru, usporiadanie tovarov v obch. miestnosti a ich prezentácia, výber tovarov a ich sústredenie na mieste vyúčtovania a platenia - pokladňa, inkaso a výdaj T
- Vedľajší technolog. proces - pohyb T od ich vstupu do MO jednotky až po prípravu na predaj a tiež všetky činnosti spojené s pohybom obalov, príjem, preprava a uskladnenie T, príprava T na predaj, vykonávanie služieb viažucich sa na T, pohyb obalov
- Pomocný technolog. proces - všetky operácie vyvolané uskutočňovaním hlavného a vedľajšieho TP (kontrola a oprava prac. zariadení, vytváranie optim. klimatizačných podmienok, bezpečnostná a protipožiarna ochrana, udržiavanie čistoty)
Etapy pracovného procesu v predajni:
- Príjem tovaru - operácie spojené s fyzic. prevzatím tovaru a prevzatím zodpovednosti MO predajne za tovar
- odber - prevzatie tovaru (počet ks, neporušenosť vonkajších obalov, hrubá hmotnosť dodávky, čistá hmotnosť dodávky)
- prebierka - podľa dodacích dokladov (kvantitatívna, kvalitatívna, sortimentová)
- 2. Skladovanie tovaru - prekonávajú sa čas. a priestorové rozdiely medzi nákupom a dodávkou T
- Príprava tovaru na predaj - meranie, váženie, balenie, označenie cenou, montáž, preskúšanie
- Vlastný predaj - privítanie zákazníka, zistenie jeho želania, predkladanie T a pomoc pri výbere, dodatočná ponuka, vyúčtovanie nákupu, inkaso a výdaj tovaru, rozlúčenie sa so zákazníkom
PRVKY MO MIXU
- Umiestnenie predajne - ide o tvorbu MO siete (sa skladá z MO predajní, vytvára sa za účelom priblíženia T k bydlisku spotrebiteľa)
členenie MO siete: 1. podľa doby využitia: celoročná, sezónna
- technického uspôsobenia: stacionárna, ambulantná
- sortimentu: MO predajne s potravinárskym sortimentom, nepotravinárskym, zmiešané
Rozhodovanie o optimálnej lokalite: prieskum trhu, zvážiť:
- zákazníci - veková štruktúra, sociálna š., kúpyschopnosť obyvateľstva, záujmy ľudí, preferencie, nákupné zvyklosti, počet zákazníkov
- ponúkaný sortiment
- predpokladané výsledky a náklady
- forma ponuky
- konkurencia
- otázky súvisiace s dopravou
- Imidž a atmosféra v predajni:
imidž - zahŕňa personál predavačov, čistotu predajne, označenie v predajni, záručné doby, šírka a hĺbka sortimentu
atmosféra v predajni – je daná veľkosťou predajnej plochy, členením predajnej plochy (členené pôsobia zaujímavejšie), intenzitou a spôsobom osvetlenia, hudba
- Tvorba cien v obch. podnikoch:- platí Zákon o cenách
cena - peňažná suma, kt. sa dohodne pri nákupe a predaji T alebo sa vytvorí na ocenenie T na iné účely
Faktory ovplyvňujúce výšku cien v obch. podnikoch:
- nadobúdacia cena tovaru - PC výrobcu + vedľajšie obstarávacie N
- možnosť výberu dodávateľa toho istého, alebo zastupiteľného tovaru
- N obch. podniku
- výška zisku obch. podnikov
- iné zákonom, záväznými predpismi stanovené položky
Príklad 1:
Výhody a nevýhody katalógového predaja:
V pre zákazníka: možnosť nerušeného výberu, existuje určitá záruku cien, často sa uplatňujú diskontné ceny, zásielkové obchody poskytujú rôzne služby, možnosť porovnania tovaru z rôznych katalógov
V pre zásiel.obch. domy: väčšinou nižšie ceny, môže si zvoliť sídlo nezávisle od odb., môžu zamestnávať aj nekvalifikovaných pracovníkov
Nevýhody: tovar sa nedá vyskúšať, nemožnosť získania ďalších informácií, po doručení zásielky zákazník zistí, že skutočnosť nezodpovedá katalógu
Príklad 2:
Cenové rozpätie = Predajná cena - nadobúdacia cena
Cenová prirážka % = cenové rozpätie / NC * 100
- je to podiel z nadobúdacej ceny, o ktorý v absolútnom vyjadrené sa zvyšuje nadobúdacia cena, aby sa dosiahla PC
Cenová marža % = cenové rozpätie / PC * 100
- percentuálny podiel z PC, o ktorý sa v absolútnom vyjadrení znižuje PC, aby sa dosiahla nadobúdacia cena
PC = NC tovaru ( N + zisk dodávateľa) + CP ( N + zisk obch. podniku) + DPH (19%)
Systém tvorby netto ceny: cenová prirážka k nadobúdacej cene tovaru a tak sa vytvorí PC
Systém tvorby brutto ceny: konečná PC - cenová marža a vytvorí sa nadobúdacia cena
Hospodárenie obch. podnikov
MO predaj - hodnota priamych predajov spotrebiteľom za PC (vrátane DPH) realizovaných prevažne v jednotkách MO siete, ale aj predajom mimo predajných priestorov
Náklady obchodných podnikov - podnik musí určiť svoje N + analyzovať ich
- obch. podniky majú zjednodušenú situáciu, všetky N súvisiace s obstaraním T majú charakter variabilných N a takmer všetky obch. N majú charakter fixných N
Optimalizácia (riadenie) zásob - určiť v akej výške by mal mať obch. podnik na sklade zásoby, z jednotlivých druhov tovarov
Rieši tu otázky: Koľko tovaru objednať? + Kedy tovar objednať? + Určiť poistné zásoby, + Mal by určiť aj rýchlosť obratu zásob
Ukazovatele hodnotenia úrovne riadenia zásob:
Obrátka zásob = MO predaj / priemerná zásoba tovaru
Ukazovatele pracovného výkonu:
Predaj na jedného pracovníka = objem predaja / počet pracovníkov
Predaj na jedného predavača = objem predaja / počet predavačov
Ukazovatele pracovnej plochy:
Predaj na 1 m2 predajnej plochy = objem predaja / rozloha (PP v m2 )
Predaj na 1 m2 prevádzkovej plochy = objem predaja / prevádzková plocha v m2
Príklad 3:
M Kraus plánuje otvoriť predajňu. Aké vhodné reklamné prostriedky na propagáciu sú + kritéria podľa ktorých sa rozhoduje pri umiestnení predajne
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vnútorný obchod – maloobchod | Referát | 2 724 slov | |
Vnútorný obchod - maloobchod | Ostatné | 4 244 slov | |
Maloobchod, jeho charakteristika a znaky | Ostatné | 2 603 slov | |
Maloobchod | Ostatné | 1 912 slov | |
Distribúcia – Maloobchod, Veľkoobchod | Referát | 353 slov |