Maloobchod a jeho členenie

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 002 slov
Počet zobrazení: 1 560
Tlačení: 95
Uložení: 70

MALOOBCHOD

MALOOBCHOD + ÚLOHY

 - súhrn všetkých činností, kt. súvisia s predajom výrobkov alebo služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie

- posledný článok toku tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi a je priamo spojený s finálnym spotrebiteľom

Úlohy MO:

  1. priblížiť tovar spotrebiteľovi
  2. zabezpečiť plynulý predaj tovarov spotrebiteľovi - umožniť obyvateľom, aby si vymenili príjmy za tovary

ČLENENIE MO

  1. podľa rozsahu služieb:
  2. a) Samoobslužný - najmä pri predaji tovaru základ. dopytu a rýchlo-obrátkového tovaru (+ pre zákazníka: rýchly, nerušený nákup, hygienický predaj, + pre MO: vyššia produktivita práce, menej namáhavá práca pre predavačov)
  3. b) MO s vlastným výberom - zákazníci si vyberajú tovar samy, môžu však požiadať o pomoc aj personál, vyššie prevádzkové náklady
  4. c) MO s ohraničenou ponukou služieb - MO-níci poskytujú väčší rozsah pomoci pri nákupe, využívajú sa pri predaji tovarov príležitostného dopytu - zákazníci potrebujú viac info
  5. d) MO s úplnou ponukou služieb - patria tu rôzne špecializované predajne a luxusné obch. domy
  1. Podľa sortimentnej skladby:
  2. a) MO predajne so širokým sortimentom - ponúka veľký počet rôznych druhov výrobkov
  3. b) MO predajne s úzkym sortimentom - len niekoľko druhov výrobkov
  4. c) MO predajne s hlbokým sortimentom - jednotlivé druhy výrobkov vo viacerých variantoch
  5. d) MO predajne s plytkým (plochým) sortimentom - len 1 resp. málo variantov
  1. Podľa metódy práce:
  2. MO predaj realizovaný v MO predajniach:
    1. Špecializované predajne – tovar 1 značky
    2. Obchodné domy – každý druh tovaru sa predáva v samostat. oddeleniach
    3. Obchodné strediská – komplexy, kde je veľa predajní z rozmanitým tovarom
    4. Supermarkety – samoobsluž. predajne, predaj tovaru častej spotreby, nízke ceny
    5. Predajné sklady a členské VO zariadenia
    6. Hypermarkety
    7. Predajne s predĺženou prevádzkou
  3. MO predaj realizovaný bez predajných priestorov:
    1. Katalógový predaj - prostredníctvom katalógov zasielaných vybraným skupinám zákazníkov alebo ponúkaným predajniam, zásielkový obchod
    2. priamy marketing (teleshoping, faxmailing, objednávkové automaty, priama distribúcia) – predávajúci zostavia kampaň, v ktorej výrobok predstavia a spotrebiteľ si ho objedná telefonicky alebo poštou
    3. predaj prostredníctvom automatov
    4. predaj prostredníctvom obch. cestujúcich

PRACOVNÝ PROCES V MO PREDAJNI

- všetky operácie, kt. je potrebné uskutočňovať na tovaroch od ich vstupu do predajne až po ich predaj

  1. Hlavný technolog. proces - predaj tovaru, usporiadanie tovarov v obch. miestnosti a ich prezentácia, výber tovarov a ich sústredenie na mieste vyúčtovania a platenia - pokladňa, inkaso a výdaj T
  2. Vedľajší technolog. proces - pohyb T od ich vstupu do MO jednotky až po prípravu na predaj a tiež všetky činnosti spojené s pohybom obalov, príjem, preprava a uskladnenie T, príprava T na predaj, vykonávanie služieb viažucich sa na T, pohyb obalov
  3. Pomocný technolog. proces - všetky operácie vyvolané uskutočňovaním hlavného a vedľajšieho TP (kontrola a oprava prac. zariadení, vytváranie optim. klimatizačných podmienok, bezpečnostná a protipožiarna ochrana, udržiavanie čistoty)

Etapy pracovného procesu v predajni:

  1. Príjem tovaru - operácie spojené s fyzic. prevzatím tovaru a prevzatím zodpovednosti MO predajne za tovar
  1. odber - prevzatie tovaru (počet ks, neporušenosť vonkajších obalov, hrubá hmotnosť dodávky, čistá hmotnosť dodávky)
  2. prebierka - podľa dodacích dokladov (kvantitatívna, kvalitatívna, sortimentová)
  3. 2. Skladovanie tovaru - prekonávajú sa čas. a priestorové rozdiely medzi nákupom a dodávkou T
  4. Príprava tovaru na predaj - meranie, váženie, balenie, označenie cenou, montáž, preskúšanie
  5. Vlastný predaj - privítanie zákazníka, zistenie jeho želania, predkladanie T a pomoc pri výbere, dodatočná ponuka, vyúčtovanie nákupu, inkaso a výdaj tovaru, rozlúčenie sa so zákazníkom

PRVKY MO MIXU

  1. Umiestnenie predajne - ide o tvorbu MO siete (sa skladá z MO predajní, vytvára sa za účelom priblíženia T k bydlisku spotrebiteľa)

členenie MO siete: 1. podľa doby využitia: celoročná, sezónna

  1. technického uspôsobenia: stacionárna, ambulantná
  2. sortimentu: MO predajne s potravinárskym sortimentom, nepotravinárskym, zmiešané

Rozhodovanie o optimálnej lokalite: prieskum trhu, zvážiť:

  1. zákazníci - veková štruktúra, sociálna š., kúpyschopnosť obyvateľstva, záujmy ľudí, preferencie, nákupné zvyklosti, počet zákazníkov
  2. ponúkaný sortiment
  3. predpokladané výsledky a náklady
  4. forma ponuky
  5. konkurencia
  6. otázky súvisiace s dopravou
  7. Imidž a atmosféra v predajni:

imidž - zahŕňa personál predavačov, čistotu predajne, označenie v predajni, záručné doby, šírka a hĺbka sortimentu

atmosféra v predajni – je daná veľkosťou predajnej plochy, členením predajnej plochy (členené pôsobia zaujímavejšie), intenzitou a spôsobom osvetlenia, hudba

  1. Tvorba cien v obch. podnikoch:- platí Zákon o cenách

cena - peňažná suma, kt. sa dohodne pri nákupe a predaji T alebo sa vytvorí na ocenenie T na iné účely

Faktory ovplyvňujúce výšku cien v obch. podnikoch:

  1. nadobúdacia cena tovaru - PC výrobcu + vedľajšie obstarávacie N
  2. možnosť výberu dodávateľa toho istého, alebo zastupiteľného tovaru
  3. N obch. podniku
  4. výška zisku obch. podnikov
  5. iné zákonom, záväznými predpismi stanovené položky

Príklad 1:

Výhody a nevýhody katalógového predaja:

V pre zákazníka: možnosť nerušeného výberu, existuje určitá záruku cien, často sa uplatňujú diskontné ceny, zásielkové obchody poskytujú rôzne služby, možnosť porovnania tovaru z rôznych katalógov

V pre zásiel.obch. domy: väčšinou nižšie ceny, môže si zvoliť sídlo nezávisle od odb., môžu zamestnávať aj nekvalifikovaných pracovníkov

Nevýhody: tovar sa nedá vyskúšať, nemožnosť získania ďalších informácií, po doručení zásielky zákazník zistí, že skutočnosť nezodpovedá katalógu

Príklad 2:

Cenové rozpätie = Predajná cena - nadobúdacia cena

Cenová prirážka % = cenové rozpätie / NC * 100

- je to podiel z nadobúdacej ceny, o ktorý v absolútnom vyjadrené sa zvyšuje nadobúdacia cena, aby sa dosiahla PC

Cenová marža % = cenové rozpätie / PC * 100

- percentuálny podiel z PC, o ktorý sa v absolútnom vyjadrení znižuje PC, aby sa dosiahla nadobúdacia cena

PC = NC tovaru ( N + zisk dodávateľa) + CP ( N + zisk obch. podniku) + DPH (19%)

Systém tvorby netto ceny: cenová prirážka k nadobúdacej cene tovaru a tak sa vytvorí PC

Systém tvorby brutto ceny: konečná PC - cenová marža a vytvorí sa nadobúdacia cena

Hospodárenie obch. podnikov

MO predaj - hodnota priamych predajov spotrebiteľom za PC (vrátane DPH) realizovaných prevažne v jednotkách MO siete, ale aj predajom mimo predajných priestorov

Náklady obchodných podnikov - podnik musí určiť svoje N + analyzovať ich

- obch. podniky majú zjednodušenú situáciu, všetky N súvisiace s obstaraním T majú charakter variabilných N a takmer všetky obch. N majú charakter fixných N

Optimalizácia (riadenie) zásob - určiť v akej výške by mal mať obch. podnik na sklade zásoby, z jednotlivých druhov tovarov

Rieši tu otázky: Koľko tovaru objednať? + Kedy tovar objednať? + Určiť poistné zásoby, + Mal by určiť aj rýchlosť obratu zásob

Ukazovatele hodnotenia úrovne riadenia zásob:

Obrátka zásob = MO predaj / priemerná zásoba tovaru

Ukazovatele pracovného výkonu:

Predaj na jedného pracovníka = objem predaja / počet pracovníkov

Predaj na jedného predavača = objem predaja / počet predavačov

Ukazovatele pracovnej plochy:

Predaj na 1 m2 predajnej plochy = objem predaja / rozloha (PP v m2 )

Predaj na 1 m2 prevádzkovej plochy = objem predaja / prevádzková plocha v m2

Príklad 3:

M Kraus plánuje otvoriť predajňu. Aké vhodné reklamné prostriedky na propagáciu sú + kritéria podľa ktorých sa rozhoduje pri umiestnení predajne

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu