Hospodárska politika

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 966 slov
Počet zobrazení: 1 068
Tlačení: 67
Uložení: 61

Hospodárska politika

HOSPODÁRSKA POLITIKA

- zámerné usmerňovanie a regulovanie ekonomiky zo strany vlády a parlamentu, aby sa odstránili negatívne javy ako nezamestnanosť, inflácia, zneistenie ŽP, nespokojnosť s rozdeľovaním dôchodkov

FUNKCIE HOSPODÁRSKEJ POLITIKY

  1. efektívnosť – v eko je konkurencia aj monopol (ak je veľký, ceny rastú nad výrobné N a klesá dopyt a reálny produkt) eko je neefektívna keď sa vyrába pod hladinou výr. možností, štát ma zabezpečiť konkurenciu, aby bol trh efektívny

niektoré ekonomické činnosti sú dôležité pre obyvateľov ale nepotrebné pre podniky (obrana, veda, výskum, zabezpečujú verejné statky prost. št. podnikov)

  1. rovnosť – každý dostáva rôzny príjem, trh prideľuje tovary tam, kde sú peniaze a nie potreby = sociálna nerovnosť, štát ju znižuje sociálnymi dávkami, progresívnymi daňami
  2. stabilita – štát ju zabezpečí odstránením nezamestnanosti, inflácie. Ciele:
  • rast – dosiahnuť najvyššie eko veličiny (HDP)
  • plná zamestnanosť – dostatok pracovných miest
  • cenová stabilita – relatívne stabilné ceny základných potrieb
  • vyrovnaná plat.bilancia – platby zo zahr. > platby zo SR

Nástroje hospodárskej politiky:

  1. Fiškálna politika
  2. Menová politika
  3. Dôchodková politika
  4. Zahraničnoobchodná politika

FIŠKÁLNA POLITIKA

- regulácia eko prostredníctvom ŠR, rozlišuje sa medzi rozpočtovanou politikou (zodpovedá MFSR a zahŕňa len ŠR) a fiškálnou politikou (zodpovedá vláda, zahŕňa aj rozpočty miest, obcí, soc. poisťovní, verejných zdrav. poisťovní)

ŠR – fond – centralizovaní peň. fond štátu, ktorý sa tvorí a rozdeľuje nenávratným spôsobom

zákon – schvaľuje sa v parlamente, vychádza v Z.z.

bilancia – príjmy a výdavky

Rozpočtový proces – schvaľovanie, zostavovanie a plnenie ŠR, 4 etapy:

  1. vypracovanie návrhu ŠR – MF na základe požiadaviek rezortov (školstvo, zdrav., ..)
  2. schválenie návrhu ŠR – vo vláde, vládny návrh sa predloží na prerokovanie do jednotl. výborov parlamentu, býva schválený ako vyrovnaný (P=V), prebytkový (P>V), deficitný (P<V)
  3. plnenie ŠR a kontrola – z časového hľadiska – ak sa zistí rozdiel v plnení vyvodzujú sa opatrenia prostr. daňových a colných orgánov
  4. vypracovanie štátneho záverečného účtu – správa, ktorú predkladá MF a obsahuje závery rozpočtového hospodárenia za rok, konštatuje či ŠR skončil ako prebytkový (kde sa prebytok použije – splácanie št. dlhu) alebo schodkový (pokrytie schodku – pôžičky, št. dlhopisy)

Príjmy a výdavky ŠR:PRÍJMY

  1. dane – priame, nepriame, z medzinárodného obchodu (clo, dovozné prirážky)

- od daň. systému závisí koľko peňazí bude mať štát (organizovanie verej. prác, vytváranie prac. miest, podpory v nezamest. v čase recesie) a koľko obyv., ich výška môže motivovať alebo demotivovať podnikateľov na investície.

  1. nedaňové príjmy – POPLATKY (súdne, miestne – na matrike, správne – polícia), POKUTY, PREDAJ ŠT. DLHOPISOV, GRANTY (dotácie), OSTATNÉ (zisky št. podnikov, V z predaja št. majetku)

VÝDAVKY

- investovanie štátu alebo podpora súkromného sektora v recesii, financovanie verej. potrieb

  1. financovanie nevýrobnej sféry
  2. dotácie – v poľnohosp., riešenie nezamestnanosti
  3. prídely do účelových fondov – št. fond rozvoja bývania
  4. financovanie verej.prác – rozvoj infraštruktúry
  5. splácanie št. dlhu
  6. transfery – VÚC a obciam

Ak nie je prijatý rozpočet, hospodári sa na základe rozpočtového provizória. Št. dlh neprispieva k stabilite eko a môže vyvolať infláciu, môže byť vnútorný (štát dlží občanom, firmám) a vonkajší (medzinárodným bankám).

Rozpočtová politika môže byť:expanzívna – rozvoj eko a uskutočňuje sa priamymi investíciami, dotáciami, daň. úľavami reštriktívna – pribrzdenie ek. rastu a uskutočňuje sa prerozdeľovaním dôchodkov progres. daňami ( v čase recesie alebo keď štát potrebuje viac peňazí do ŠR)

MONETÁRNA POLITIKA

- regulovanie eko prostr. peň. obehu, ktorý ovplyvňuje všetky procesy v eko

- CB ňou ovplyvňuje množstvo peňazí v obehu a kontroluje zákl. úrok. sadzbu, dohliada na stabilitu meny, používa menové nástroje

- priame: úver. limity – výška úverov, kt. CB poskytne OB, pravidlá likvidity – štruktúra A a P v OB, doporučenia, výzvy, dohody – želania CB na správanie OB

- nepriame: zákl. úrok. sadzba – sadzba, za ktorú poskytne NBS úrok OB

PMR – rezervy, ktoré musia mať OB v NBS

operácie na voľnom trhu – nákup a predaj CP

- vzťah peň. masa úrok. sadzba investovanie ek. rast

- CB môže menovou politikou vyvolať situáciu:

  1. ľahko dostupných peňazí – ek. rast (expanzívna pol.), zníži ZÚS, PMR, nakúpi CP
  2. ťažko dostupných peňazí – reštriktívna, zvýši ZÚS, PMR, predá CP

DôCHODKOVÁ POLITIKA

- opatrenia, ktorými sa štát snaží udržať pod kontrolou infláciu, negatívne soc. následky nezamest. a recesie, ovplyvňuje sa cena výr. faktorov, rieši vzťah medzi mzdami, cenami, ziskami

- stanovujú sa: výška min. mzdy, cenové a mzdové moratória (zákazy), max. prírastky cien a miezd

- dôležitú úlohu majú tripartitné vzťahy: vláda – zamestnávatelia – odbory. Na základe ich rokovania sa podpíše Generálna dohoda

- môže byť: expanzívna – podpory v nezamest., znevýhodňovanie úspor, organizovanie ver. prác

reštriktívna – zvýhodňovanie úspor, progresívne zdanenie

ZAHRANIČNOOBCHODNÁ POLITIKA

- jednotl. ekonomiky sú prepojené väzbami (medzinár. deľba práce, zahr. obchod,..) a prostr. nich prenikajú do nár. ekonomiky pozitívne a negatívne javy. Štát pôsobí, aby nár. eko bola stabilná a negatívne javy sa jej dotkli čo najmenej

- uskutočňuje sa prostr.: 1. zahraničnoobch. opatrení

  1. reguláciou menových kurzov
  1. – vláda priamo podporuje alebo obmedzuje pohyb určitého tovaru (clá, dovozné a vývozné prirážky, kvóty, neviditeľné prekážky dovozu – hygienické a techn. normy)

- chráni sa slabší domáci priemysel, dom. výrobcovia využívajú moderné techniky a technológie

- ich využívanie je obmedzené, lebo vyvolávajú ODVETU, a štáty podpisujú dohody a zmluvy, ktoré zabraňujú používať opatrenia

  1. kurz – výsledok dopytu a ponuky po danej mene, určuje sa na devízovom trhu, môže byť pevný (určuje NBS na dlhší čas) alebo pružný(P a D po mene)

-ak je dopyt po T zo zahr. v cudzej mene, zvyšuje sa aj dopyt po cudzej mene

- CB môže: devalvovať menu – zvýšenie kurzu, znehodnotenie dom. meny, čím T v zahr. zlacnejú

revalvovať menu – zníženie kurzu a dom T v zahr. budú drahšie

- zahraničnoobch. politika môže byť: a) protekcionárska – ochranárska sa využíva ZO opatrenia s cieľom chrániť dom. menu b) liberálna – odstraňuje opatrenia v zahr. obchode, výhody:

  • zvýšenie konkurencie na dom. trhu
  • rozšírenie sortimentu
  • obmedzenie monopólu dom. výrobcov
  • zvyšovanie efektívnosti výroby
  • eko rast

- alebo: expanzívna – využíva dotácie vývozu, intervenčné nákupy valút, devalváciu

reštriktívna – sprísnenie col. podmienok, revalvácia

Príklad

Nasledujúce údaje o príjmoch a výdavkoch ŠR:

  • dane z príjmov a kapitál. Majetku
  • dotácie obciam a VÚC (transfery)
  • nedaňové príjmy
  • kapitálové výdavky
  • domáce dane na T a S
  • platy, služobné príjmy, mzdy a ostatné osobné vyrovnania
  • výdavky na spolufinancovanie (bežné transfery)
  • bežné výdavky
  • granty a transfery
  • poistné a príspevok do poisťovní
  • dane z medzinárodného obchodu

Zistite celkovú výšku P a V v ŠR, porovnajte ich a stanovte aký charakter má ŠR.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu