Výrobná činnosť podniku

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 21.03.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 219 slov
Počet zobrazení: 1 370
Tlačení: 87
Uložení: 91

Výrobná činnosť podniku

Výroba – charakteristika

  • cieľavedomá činnosť, ktorá sa pretvárajú (transformujú ) výrobne vstupy na výrobné výstupy, ktorých výrobných podnikoch majú podobu výrobku.
  • Podľa ich výroby ich nazývame :
  1. Transformačný proces

-vecná stránka výroby,

-tu sa mení vecná podstata vstupov na konkrétne výrobky, ktoré majú inú podobu ako vstupy

  1. Kombinačný proces

organizačná stránka výroby.

-výroba je vždy kombináciou správneho množstva výrobných faktorov, ktoré musia byť správnom čase , mieste, množstvom tak aby výsledkom výroby bol dopredu stanovený výrobok.

-týmito kombinačnými činnosťami sa zaoberá logistika

  1. Reprodukčný proces

-hodnotová stránka výroby

ide o ustavičný kolobeh (reprodukcie) financovania- obstaranie finančných zdrojov na podnikateľskú činnosť a investovania – na získanie majetku , ktorý bude slúžiť vo výrobe

CIELE VÝROBNEJ ČINNOSTI

1) kvalitatívne ciele

- ich cieľom je zhotoviť konkrétne výrobky v požadovanej kvalite, berie sa do úvahy hodnotová a organizačná stránka výroby.

Poznáme :

  1. Produktivita –princíp maxima , to znamená že, danými vstupmi , ktoré máme dispozícií chceme vyrobiť maximu výstupov.

- vecná stránka výroby

Výpočet : Výstup

P = ------------

Vstup

  1. Hospodárnosť –princíp minima ,to znamená že, plánované výstupy chceme dosiahnuť

-s minimálnou potrebou vstupov, sledujeme skôr hodnotovú a organizačnú stránku výroby

Výpočet: vstup

H = ----------

Výstup

2) kvantitatívne ciele

– ich cieľom je zhotoviť konkrétne výrobky v konkrétnom množstve, berie sa do úvahy vecná stránka výroby

Výrobné faktory

 - predstavujú vstupy do výrobného procesu, delíme ich:

1) Dispozitívne

– ich úlohou je zabezpečiť organizačnú stránku výroby – to znamená kombináciou výrobnej a obslužnej práce spolu s poľnohospodárskymi prostriedkami zabezpečiť dosiahnutie výrobných cieľov.

-Súčasťou činnosti riadiacich pracovníkov je:

zabezpečiť: plánovanie, organizovanie, regulovanie, kontrolu

 2) Elementárne

– ich úlohou je zabezpečiť samotný proces,

- priamo sa podieľajú na tvorbe finálneho produktu.

- Patria sem: zásoby, DM (investície), KM, výkonní pracovníci.

Členenie podľa hromadnosti

a)kusová výroba

– zhotovuje sa z každého druhu výrobku len 1 kus,

-výroba toho istého výrobku sa neopakuje

-ide o výrobu na špeciálnu objednávku

ZNAKY:

- príprava výroby je veľmi náročná hlavne na technológie

 - kvalifikáciu pracovníkov z toho dôvodu sú N na výrobu vysoké a výrobky sú drahé.

Napr. výroby vodnej turbíny

b)hromadná výroba

- s každého druhu vyrobíme viac kusov . napríklad : toaletný papier

-vysoká opakovateľnosť výroby toho istého druhu výrobku

ZNAKY

-vysoká deľba práce

-vysoká organizácia výroby

-využívanie modernej techniky

-rast produktivity práce

b)sériová výroba

-striedaním sa jednotlivých druhov výrobkov po určitom čase.

 Rozlišujeme:

 a)veľkosériová výroba – znakmi sa približujú hromadnej výrobe

 b)malosériová – znakmi sa približujú kusovej výrobe

ZNAKY:

-výroba sa môže lepšie prispôsobiť požiadavkám trhu

-deľba práce je najnižšej úrovne ako pri hromadnej výrobe

-zamestnanci sú menej špecializovaný alebo viac univerzálny

Úrovne výrobku/formy:

a)finálneho výrobku (hotový)

– výrobok, ktorý sa už ďalej nespracúva

- je schopný uspokojovať nejakú konečnú potrebu,

- napríklad( práčka, chladnička, topánky, nohavice,

b)polovýrobok(polotovar)

 – polovýrobky sú výrobkami len z hľadiska daného výrobného podniku

- prechádzajú na spracovanie do iného podniku kde sú materiálovým vstupom a tam sa ďalej spracúvajú,

-neuspokojuje ešte konečné potreby spotrebiteľa

c)nedokončený výrobok

-je to výrobok na ktorom sa ešte neurobili všetky potrebné operácie

-uskutočnia sa v danom podniku neskôr

-napríklad: ( maľovanie keramiky)

d)nepodarok

– výrobok, ktorý nezodpovedá stanoveným požiadavkám

- napríklad nemá požadovaný objem, farbu, rozmer a podobne,

e)nový výrobok

– výrobok, ktorý uspokojuje nové potreby, ktoré dosiaľ vyrábané výrobky neuspokojovali alebo doterajšie potreby uspokojuje na vyššej úrovni.

Objektom záujmu na trhu však nie je výrobok, ale jeho funkcie.

-funkcie výrobku hovoria o jeho schopnosti uspokojovať konkrétne potreby.

-plnú schopnosť uspokojovať potreby má len úplný výrobok, ktorý má 4 úrovne funkcií:

1.základná funkcia (jadro výrobku)

– tvorí iba základ výrobku,

-ide o základný úžitkový efekt výrobku, prečo si ho spotrebiteľ kupuje,

2.doplnková funkcia

– dáva formu výrobku. Ide o – kvalitu , obal a dizajn, štýl

3.funkcia rozširujúca

– dodávka, servis, poradenstvo, záruky, úverovanie, platobné podmienky ...

4.funkcie rozhodujúce o konkurencie

-dobre meno výrobcu

-značka

Právna ochrana výrobku

 -spája sa so značkou výrobku , nazýva sa ochranná známka.

-ochrannou známkou môže byť značka výrobku, logo firmy.

 -ochranná známka je označenie, kt. je schopné odlíšiť výrobky pochádzajúce od rôznych výrobcov.

Ochranná známka musí spĺňať určité kritéria - podmienky:

 1)musí mať rozlišovaciu schopnosť

 2)musí byť krátka, ľahko zapamätateľná, zrozumiteľná

 3)ľahko vysloviteľná

značkou nemôže byť

štátna zástava

 názov štátu

 štátny znak

-mala by sa dať ľahko preložiť do cudzích jazykoch.

-značka sa stáva ochranou známkou až po jej zápise do osobitného registra ochranných známok a vtedy sa pri jej názve používa :

R- registrovaná

TM- trade mark

C- copyright

Ochrana známka môže byť:

  1. Individuálna –že ju používa len 1 výrobca (škoda, tesco)
  2. Kolektívna slúži skupine podnikateľov, ktoré spája spoločenská hospodárska činnosť napr. (Coop jednota )

Môže byť vyjadrená rôznymi spôsobmi ( výrazové prostriedky):

 - slovom ( škoda, Slovnaft)

 - skratkami (BMW)

 - obrázkami

 - osobitným tvarom písma (Coca cola)

 - číslicami ( channel 5)

Väčšinou ochranné známky sú kombinovane

 - právo výlučného používania

 - právo previesť OZ na iného

 - právo umožniť inému podnikateľovi jej využívanie na základe licenčnej zmluvy

 - právo pri nepovolenom používaní OZ podať žalobu ( za náhradu škody )

Príprava výroby

-už v procese prípravy výroby musí podnik myslieť na to, že až predaj výrobkov mu prinesie očakávaný efekt(zisk)

-funkciou prípravy výroby je pripraviť výrobu takých výrobkov, aby veľkosť efektu z ich predaja na trhu bola čo najvyššia.

-príprava výroby sa začína už marketingovou prípravou – analýzou potrieb zákazníkov.

-má nielen reagovať na potreby zákazníkov, ale aj vytvárať, vyvolávať nové potreby zákazníkov, ktoré zákazníci nepoznajú.

-ak výroba ponúkne uspokojovanie nových potrieb, zákazník si ich začne uvedomovať, pociťovať ich. Ponuka absolútne nových výrobkov vytvára nové potreby – tvorí nový trh.

-na začiatku prípravy výroby je veda, výskum a vývoj.

Veda –, objavujú sa v nej nové myšlienky, ktoré sú základom novej ponuky výrobku vyvolávajúceho novú potrebu.

 Výskum – nadväzuje na vedu a hľadá možnosti uplatnenia nových myšlienok, ktoré sú výsledkom vedeckej činnosti.

 Vývoj – nový poznatok dostáva podobu nového výrobku, vyvinie sa prototyp výrobku s návrhom na konkrétne technické a technologické riešenie.

Vedu a výskum považujeme za predvýrobné etapy, vývoj sa považuje za etapu prípravy výroby.

-príprava výroby fázami: konštrukčnej prípravy výroby

technologickej prípravy výroby

organizačnej prípravy výroby

ekonomickej prípravy výroby

Výrobný plán

-Konkretizáciou výrobného programu v objeme a čase je plán výroby.

-plán výroby nadväzuje na konkrétnu situáciu v danom časovom období.

-plán výroby je spojený s objemovým určením výrobných výstupov.

Objem výroby možno vyjadriť v merných jednotkách:

  1. naturálnych jednotkách

– napr. v jednotkách hmotnosti /kg, q, t,/,

v jednotkách množstva /ks/,

v jednotkách objemu /l, hl/,

b)peňažných jednotkách

– hodnotové vyjadrenie objemu výroby napr. v eurách, dolároch a podobne,

c)jednotkách prácnosti

– ide o vyjadrenie objemu výroby v jednotkách práce – najčastejšie v normohodinách

Výrobný program

-každý podnik musí mať svoj výrobný program, ktorý určuje jeho výrobné zameranie.

-VP vychádza z analýzy trhu.

-je súhrn vyrábaných výrobkov, vyjadrený v sortimente a kvalite, na ktorý sa zameriava výrobná činnosť.

-závisí od veľkosti podniku a od druhu a typu výroby.

-nie je stabilný.

Zmeny vo výrobnom programe sa nazývajú inovácie výrobného programu.

Faktory ovplyvňujúce tvorbu výrobného programu:

-požiadavky trhu /marketing/,

-vlastné výrobné možnosti – financie, kapacita...,

-možnosti získania zdrojov na trhu – suroviny, materiál...,

-ukazovatele ekonomickej efektívnosti – produktivita práce.

Výrobný program súvisí predovšetkým s tvorbou sortimentu. Sortiment výroby môže byť:

a)úzky sortiment

- obsahuje len niekoľko druhov výrobkov,

-podnik sa špecializuje na niekoľko druhov výrobkov,

b)široký sortiment

-zahŕňa veľký počet rôznych druhov výrobkov.

-výroba je široko špecializovaná

c)hlboký sortiment

 – ide o variáciu výrobkov, teda v koľkých variantoch sa jednotlivé druhy výrobkov vyrábajú,

d)plochý sortiment

– z jednotlivých druhov výrobkov je len jeden variant vyrába, resp. málo variantov z jednotlivých druhov výrobkov.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu