Výrobná činnosť podniku
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 370
Uložení: 91
Výrobná činnosť podniku
Výroba – charakteristika
- cieľavedomá činnosť, ktorá sa pretvárajú (transformujú ) výrobne vstupy na výrobné výstupy, ktorých výrobných podnikoch majú podobu výrobku.
- Podľa ich výroby ich nazývame :
- Transformačný proces
-vecná stránka výroby,
-tu sa mení vecná podstata vstupov na konkrétne výrobky, ktoré majú inú podobu ako vstupy
- Kombinačný proces
– organizačná stránka výroby.
-výroba je vždy kombináciou správneho množstva výrobných faktorov, ktoré musia byť správnom čase , mieste, množstvom tak aby výsledkom výroby bol dopredu stanovený výrobok.
-týmito kombinačnými činnosťami sa zaoberá logistika
- Reprodukčný proces
-hodnotová stránka výroby
–ide o ustavičný kolobeh (reprodukcie) financovania- obstaranie finančných zdrojov na podnikateľskú činnosť a investovania – na získanie majetku , ktorý bude slúžiť vo výrobe
CIELE VÝROBNEJ ČINNOSTI
1) kvalitatívne ciele
- ich cieľom je zhotoviť konkrétne výrobky v požadovanej kvalite, berie sa do úvahy hodnotová a organizačná stránka výroby.
Poznáme :
- Produktivita –princíp maxima , to znamená že, danými vstupmi , ktoré máme dispozícií chceme vyrobiť maximu výstupov.
- vecná stránka výroby
Výpočet : Výstup
P = ------------
Vstup
- Hospodárnosť –princíp minima ,to znamená že, plánované výstupy chceme dosiahnuť
-s minimálnou potrebou vstupov, sledujeme skôr hodnotovú a organizačnú stránku výroby
Výpočet: vstup
H = ----------
Výstup
2) kvantitatívne ciele
– ich cieľom je zhotoviť konkrétne výrobky v konkrétnom množstve, berie sa do úvahy vecná stránka výroby
Výrobné faktory
- predstavujú vstupy do výrobného procesu, delíme ich:
1) Dispozitívne
– ich úlohou je zabezpečiť organizačnú stránku výroby – to znamená kombináciou výrobnej a obslužnej práce spolu s poľnohospodárskymi prostriedkami zabezpečiť dosiahnutie výrobných cieľov.
-Súčasťou činnosti riadiacich pracovníkov je:
zabezpečiť: plánovanie, organizovanie, regulovanie, kontrolu
2) Elementárne
– ich úlohou je zabezpečiť samotný proces,
- priamo sa podieľajú na tvorbe finálneho produktu.
- Patria sem: zásoby, DM (investície), KM, výkonní pracovníci.
Členenie podľa hromadnosti
a)kusová výroba
– zhotovuje sa z každého druhu výrobku len 1 kus,
-výroba toho istého výrobku sa neopakuje
-ide o výrobu na špeciálnu objednávku
ZNAKY:
- príprava výroby je veľmi náročná hlavne na technológie
- kvalifikáciu pracovníkov z toho dôvodu sú N na výrobu vysoké a výrobky sú drahé.
Napr. výroby vodnej turbíny
b)hromadná výroba
- s každého druhu vyrobíme viac kusov . napríklad : toaletný papier
-vysoká opakovateľnosť výroby toho istého druhu výrobku
ZNAKY
-vysoká deľba práce
-vysoká organizácia výroby
-využívanie modernej techniky
-rast produktivity práce
b)sériová výroba
-striedaním sa jednotlivých druhov výrobkov po určitom čase.
Rozlišujeme:
a)veľkosériová výroba – znakmi sa približujú hromadnej výrobe
b)malosériová – znakmi sa približujú kusovej výrobe
ZNAKY:
-výroba sa môže lepšie prispôsobiť požiadavkám trhu
-deľba práce je najnižšej úrovne ako pri hromadnej výrobe
-zamestnanci sú menej špecializovaný alebo viac univerzálny
Úrovne výrobku/formy:
a)finálneho výrobku (hotový)
– výrobok, ktorý sa už ďalej nespracúva
- je schopný uspokojovať nejakú konečnú potrebu,
- napríklad( práčka, chladnička, topánky, nohavice,
b)polovýrobok(polotovar)
– polovýrobky sú výrobkami len z hľadiska daného výrobného podniku
- prechádzajú na spracovanie do iného podniku kde sú materiálovým vstupom a tam sa ďalej spracúvajú,
-neuspokojuje ešte konečné potreby spotrebiteľa
c)nedokončený výrobok
-je to výrobok na ktorom sa ešte neurobili všetky potrebné operácie
-uskutočnia sa v danom podniku neskôr
-napríklad: ( maľovanie keramiky)
d)nepodarok
– výrobok, ktorý nezodpovedá stanoveným požiadavkám
- napríklad nemá požadovaný objem, farbu, rozmer a podobne,
e)nový výrobok
– výrobok, ktorý uspokojuje nové potreby, ktoré dosiaľ vyrábané výrobky neuspokojovali alebo doterajšie potreby uspokojuje na vyššej úrovni.
Objektom záujmu na trhu však nie je výrobok, ale jeho funkcie.
-funkcie výrobku hovoria o jeho schopnosti uspokojovať konkrétne potreby.
-plnú schopnosť uspokojovať potreby má len úplný výrobok, ktorý má 4 úrovne funkcií:
1.základná funkcia (jadro výrobku)
– tvorí iba základ výrobku,
-ide o základný úžitkový efekt výrobku, prečo si ho spotrebiteľ kupuje,
2.doplnková funkcia
– dáva formu výrobku. Ide o – kvalitu , obal a dizajn, štýl
3.funkcia rozširujúca
– dodávka, servis, poradenstvo, záruky, úverovanie, platobné podmienky ...
4.funkcie rozhodujúce o konkurencie
-dobre meno výrobcu
-značka
Právna ochrana výrobku
-spája sa so značkou výrobku , nazýva sa ochranná známka.
-ochrannou známkou môže byť značka výrobku, logo firmy.
-ochranná známka je označenie, kt. je schopné odlíšiť výrobky pochádzajúce od rôznych výrobcov.
Ochranná známka musí spĺňať určité kritéria - podmienky:
1)musí mať rozlišovaciu schopnosť
2)musí byť krátka, ľahko zapamätateľná, zrozumiteľná
3)ľahko vysloviteľná
značkou nemôže byť
štátna zástava
názov štátu
štátny znak
-mala by sa dať ľahko preložiť do cudzích jazykoch.
-značka sa stáva ochranou známkou až po jej zápise do osobitného registra ochranných známok a vtedy sa pri jej názve používa :
R- registrovaná
TM- trade mark
C- copyright
Ochrana známka môže byť:
- Individuálna –že ju používa len 1 výrobca (škoda, tesco)
- Kolektívna slúži skupine podnikateľov, ktoré spája spoločenská hospodárska činnosť napr. (Coop jednota )
Môže byť vyjadrená rôznymi spôsobmi ( výrazové prostriedky):
- slovom ( škoda, Slovnaft)
- skratkami (BMW)
- obrázkami
- osobitným tvarom písma (Coca cola)
- číslicami ( channel 5)
Väčšinou ochranné známky sú kombinovane
- právo výlučného používania
- právo previesť OZ na iného
- právo umožniť inému podnikateľovi jej využívanie na základe licenčnej zmluvy
- právo pri nepovolenom používaní OZ podať žalobu ( za náhradu škody )
Príprava výroby
-už v procese prípravy výroby musí podnik myslieť na to, že až predaj výrobkov mu prinesie očakávaný efekt(zisk)
-funkciou prípravy výroby je pripraviť výrobu takých výrobkov, aby veľkosť efektu z ich predaja na trhu bola čo najvyššia.
-príprava výroby sa začína už marketingovou prípravou – analýzou potrieb zákazníkov.
-má nielen reagovať na potreby zákazníkov, ale aj vytvárať, vyvolávať nové potreby zákazníkov, ktoré zákazníci nepoznajú.
-ak výroba ponúkne uspokojovanie nových potrieb, zákazník si ich začne uvedomovať, pociťovať ich. Ponuka absolútne nových výrobkov vytvára nové potreby – tvorí nový trh.
-na začiatku prípravy výroby je veda, výskum a vývoj.
Veda –, objavujú sa v nej nové myšlienky, ktoré sú základom novej ponuky výrobku vyvolávajúceho novú potrebu.
Výskum – nadväzuje na vedu a hľadá možnosti uplatnenia nových myšlienok, ktoré sú výsledkom vedeckej činnosti.
Vývoj – nový poznatok dostáva podobu nového výrobku, vyvinie sa prototyp výrobku s návrhom na konkrétne technické a technologické riešenie.
Vedu a výskum považujeme za predvýrobné etapy, vývoj sa považuje za etapu prípravy výroby.
-príprava výroby fázami: konštrukčnej prípravy výroby
technologickej prípravy výroby
organizačnej prípravy výroby
ekonomickej prípravy výroby
Výrobný plán
-Konkretizáciou výrobného programu v objeme a čase je plán výroby.
-plán výroby nadväzuje na konkrétnu situáciu v danom časovom období.
-plán výroby je spojený s objemovým určením výrobných výstupov.
Objem výroby možno vyjadriť v merných jednotkách:
- naturálnych jednotkách
– napr. v jednotkách hmotnosti /kg, q, t,/,
v jednotkách množstva /ks/,
v jednotkách objemu /l, hl/,
b)peňažných jednotkách
– hodnotové vyjadrenie objemu výroby napr. v eurách, dolároch a podobne,
c)jednotkách prácnosti
– ide o vyjadrenie objemu výroby v jednotkách práce – najčastejšie v normohodinách
Výrobný program
-každý podnik musí mať svoj výrobný program, ktorý určuje jeho výrobné zameranie.
-VP vychádza z analýzy trhu.
-je súhrn vyrábaných výrobkov, vyjadrený v sortimente a kvalite, na ktorý sa zameriava výrobná činnosť.
-závisí od veľkosti podniku a od druhu a typu výroby.
-nie je stabilný.
Zmeny vo výrobnom programe sa nazývajú inovácie výrobného programu.
Faktory ovplyvňujúce tvorbu výrobného programu:
-požiadavky trhu /marketing/,
-vlastné výrobné možnosti – financie, kapacita...,
-možnosti získania zdrojov na trhu – suroviny, materiál...,
-ukazovatele ekonomickej efektívnosti – produktivita práce.
Výrobný program súvisí predovšetkým s tvorbou sortimentu. Sortiment výroby môže byť:
a)úzky sortiment
- obsahuje len niekoľko druhov výrobkov,
-podnik sa špecializuje na niekoľko druhov výrobkov,
b)široký sortiment
-zahŕňa veľký počet rôznych druhov výrobkov.
-výroba je široko špecializovaná
c)hlboký sortiment
– ide o variáciu výrobkov, teda v koľkých variantoch sa jednotlivé druhy výrobkov vyrábajú,
d)plochý sortiment
– z jednotlivých druhov výrobkov je len jeden variant vyrába, resp. málo variantov z jednotlivých druhov výrobkov.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Výrobná činnosť, výrobné stredisko a jeho osobitosti | Ostatné | 1 084 slov | |
Výrobná činnosť podniku a jeho ciele | Ostatné | 1 657 slov | |
Výrobná činnosť | Referát | 1 074 slov | |
Výrobná činnosť podniku | Ostatné | 1 323 slov | |
Výrobná činnosť podniku a výroba | Ostatné | 760 slov | |
Podnik a výrobná činnosť | Ostatné | 474 slov |
Vypracované témy z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Komerčné banky a ich činnosti | 1 426 slov | |
Podnik a jeho okolie | 345 slov | |
Riadenie aktív a pasív | 964 slov | |
Živnosti | 473 slov | |
Pasívne operácie KB | 1 119 slov | |
Obchodné spoločnosti typy | 1 880 slov | |
Výrobná činnosť podniku | 1 219 slov | |
Zásobovacia činnosť podniku | 1 003 slov | |
Vnútorný obchod charakteristika | 1 048 slov | |
Hospodárska politika | 942 slov | |
Lízing | 369 slov | |
Faktoring, Forfaiting | 613 slov | |
Európsky menový systém | 641 slov | |
Cenné papiere druhy | 274 slov | |
Inflácia a nezamestnanosť | 161 slov | |
Šek | 599 slov | |
Zmenka | 644 slov |