Vnútorný obchod charakteristika
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 223
Uložení: 68
Vnútorný obchod
Charakteristika
Obchod
- je odvetie národného hospodárstva, v ktorom sa uskutočňuje pohyb statkov a služieb z oblasti výroby do oblasti spotreby
- najdôležitejšou úlohou obchodu je zásobovať spotrebiteľov tovarom
- predstavuje sprostredkujúci medzičlánok medzi výrobcom a spotrebiteľom
- podnikateľské subjekty, ktoré vykonávajú obchodnú činnosť sa nazývajú obchodné podniky
Členenie obchodu
- z hľadiska vlastníctva –súkromný obchod, družstevný obchod
- z územného hľadiska – vnútorný obchod, zahraničný obchod
- z hľadiska rozsahu objemu predaja a účelu predaja – veľkoobchod, maloobchod
- z hľadiska druhu predávaného tovaru – obchod s potravinárskym tovarom, obchod s nepotravinárskym tovarom
Funkcie obchodných podnikov
- obchodné podniky nakupujú tovar, od výrobcov a bez ďalšieho spracovania ho dalej predávajú na konečnú alebo výrobnú spotrebu
- pre výrobcu aj spotrebiteľa plnia tieto funkcie
- PREKLENOVACIA FUNKCIA:
- vyplýva z priestorovej a časovej odlúčenosti medzi výrobou a spotrebou
- vyskytuje sa v dvoch podobách :
- Priestorová funkcia
- Vyplýva z prírodných podmienok(napr. južné ovocie), alebo zo sústredenia výroby na miestach kde je to ekonomicky výhodné(surovinové zdroje, pracovná sila)
- Spotreba je však plynulá na celom území štátu
- Úlohou obchodu je zosúladiť výrobu a spotrebu – transport z miest vyroby do miest spotreby
- Časová funkcia
- Vyplýva z toho že výroba určitého tovaru napr. cukru je sústredená do určitého časového obdobia ale jeho spotreba je plynulá po celý rok, alebo naopak výroba je rovnomerná po celý rok a spotreba sezónna ( lyže)
- KVALITATÍVNA FUNKCIA:
- obchod ju zabezpečuje viacerými spôsobmi:
- Zamedzuje prechodu nekvalitných tovarov k spotrebiteľovi – kontrola tovaru
- Zošlachtenie tovaru – tovar získava na kvalite (triedenie a zrenie tovaru)
- Pretváranie výrobného sortimentu na obchodný sortiment – každý výrobca vyrába len určitý sortiment tovarov, ale zákazník vyžaduje pri nákupe širší sortiment tovarov od rôznych výrobcov, úlohou obchodu najmä jeho veľkoobchodnej časti je sústrediť sortiment od rôznych výrobcov podľa požiadaviek spotrebiteľa
- KVANTITATÍVNA FUNKCIA:
2 spôsoby:
- Zberová – obchod zbiera výrobky od mnohých malých výrobcov a urobí z nich kompletnú ponuku (pekárenské výrobky)
- Rozdeľovacia – ak výroba prebieha ú veľkovýrobcov vo veľkom množstve a obchod ho rozdeľuje do menších množstiev do malých predajní(farby laky)
- ÚVEROVÁ FUNKCIA:
- Obchod zabezpečuje predaj tovaru aj osobám ktorý nemajú peniaze
- Poskytne im tovar na splátky
- INFORMAČNÁ FUNKCIA:
- Obchod je sprostredkovateľom medzi výrobcami a spotrebiteľmi a prenáša medzi nimi informácie, napr. výrobcom o tom čo vyžadujú spotrebiteľia a spotrebiteľom o tom čo ponúkajú výrobcovia
- DOPLNKOVÁ FUNKCIA:
- Obchod vykonáva aj niektoré činnosti obchodového charakteru ( úprava odevov, balenie tovaru, preprava tovaru)
- PORADENSKÁ FUNKCIA:
- Súvisí s poskytovaním odborných rád spotrebiteľomo tovare, jeho vlastnosti, používaní
- FUNKCIA PREBRATIA TOVARU
- Obchod preberá na seba riziká spojené zo skladovaním, dopravov, nepredajnosťou
VEĽKOOBCHOD
Charakteristika
- VO nakupuje tovar výrobcov a predáva ho odberateľom na ďalší predaj a spracovanie
- Základnou prevádzkovou jednotkou je VO sklad
Základné znaky
- Nákup tovaru vo veľkom množstve, prevažne u špecializovaných výrobcov
- Vytváranie zásob a ich skladovanie
- Predaj tovaru maloobchodom s cieľom ďaľšieho predaja spotrebitelom
Význam
- Veľkoobchod disponuje s vyškoleným personálom so skúsenosťami a tak umožňuje aby sa tovar dostal pri najmenších nákladoch k veľkému počtu odberateľov v správnom zložení.
- U veľkoobchodníka sa sústreďuje pestrá ponuka tovarov od rôznych výrobcov a maloobchodníci viac dôverujú miestnemu veľkoobchodníkovy ako pre nich vzdialených a málo známych výrobcov.
- Veľkoobchod poskytuje maloobchodníkom rôzne služby a tak zjednodušuje maloobchodu prácu – skladovanie tovaru, balenie, doprava, poskytovanie dodávateľských úverov
Členenie veľkoobchodu
Podľa vlastníckych vzťahov k tovaru a rozsahu poskytovaných služieb
- Samostatný veľkoobchodníci – tovar kupujú do svojho vlastníctva a obchodujú s ním
- Makléri a agenti(sprostredkovateľia)-sú to obchodníci ktorí tovar nevlastnia fyzicky ním nedisponuju a preto znášajú len minimálne riziko, vyhľadávajú kupujúcich a predávajúcich začo dostávajú províziu – makléri – uskutočňujú jednorázové obchody , vyhľadávajú a sprostredkúvajú kontakt, sú prítomný na vzájomných rokovaniach, províziu dostanu od toho kto ich úlohou poverí – agenti –zastupujú kupujúceho alebo predávajúceho na základe dlhodobej dohody, dostanú províziu od toho koho zastupujú
- Nákupné orgány výrobcov – vytvárajú ich výrobcovia v snahe obmedziť svoju závislosť na informačnom trhu od veľkoobchodníkov, plnia úlohu priameho kontaktu výrobcu a spotrebiteľa a tým aj úlohu preskumu trhu, patria sem – odbytové oddelenie – získava objednávky, vystavuje faktúry, obchodný cestujúci- priamo ponúkajú tovar, podnikové predajne – umiestnené v podnikovej predajni
Podľa spôsobu predaja
- Dodávkový veľkoobchod - ide o tradičnú formu veľkoobchodu pri ktorej si maloobchodník objednáva a veľkoobchodník dodáva tovar , zasiela faktúru, určí čas splatnosti a zákazník zaplatí.
- Odvážací veľkoobchod (metro)- zákazník si tovar sám vyberá a odváža – CASH AND CARRY – zaplať a odvez
CASH and CARRY
- Je založený na myšlienke – zaplať v hotovosti a odvez si tovar zo sebou
- Ide o samoobslužný obchod, ktorý predáva najmä drobným maloobchodníkom – živnostníkom za hotovosť alebo pomocou platobnej karty
- Nákup v skladoch, nižšie prevádzkové náklady
- Nákup možný len na základe preukazu
- Zvyčajne drobný živnostníci
- Nákup možný v dohodnutých množstvách , tovar si odváža sam
Výhody pre veľkoobchodníka
- Nakupuje vo veľkých množstvách – rabat – zľava
- Nemá niektoré náklady ( na dopravu) znižovanie ceny
- Nemá neplatičov
- Potreba menej zamestnancov
Výhody pre zákazníkov
- Môžu si tovar prezrieť pred kúpov
- Môžu tovar nakupovať v potrebnom množstve a v potrebnom čase
- Rýchly presun tovaru
- Nemusia skladovať veľké množstvo tovaru
- Stačí menší kapitál – lebo nakupujú v menších množstvách
Etapy prác vo veľkoobchodnom sklade
- Príjem tovaru
- Skladovanie tovaru
- Príprava tovaru na expedíciu tovaru a expedícia tovaru
MALOOBCHOD – súhrn všetkých činností, ktoré súvisia z bezprostredným predajom tovaru alebo služieb konečným spotrebiteľom v malých množstvách na ich osobné použitie
Znaky
- Centralizovaný nákup veľkoobchodníkov alebo výrobcov vo veľkých množstvách
- Decentralizovaný predaj konečným spotrebiteľom v malých množstvách
- Predaj prevažne spotrebného tovaru
Úlohy
- Priblížiť tovar spotrebiteľom (transportná a preklenovacia funkcia)
- Zabezpečiť plynulý predaj
- Napomáhať reprodukcii hospodárskeho procesu tým že MO sa spolupodiela na realizácii výsledkov výroby
Základná prevádzková jednotka = predajňa
Členenie MO
- Podľa obsluhy a rozsahu poskytovaných služieb
- Maloobchod so samoobsluhov – potraviny
- Maloobchod s voľným výberom tovaru
- Maloobchod s pultovým predajom – špecializované predajne
- Podľa sortimentovej skladby
- Predajne so širokým sortimentom – veľa druhov tovaru
- Predajne s úzkym sortimentom – málo druhov tovaru
- Predajne s hlbokým sortimentom – z jednotlivých druhov, veľa variantov
- Predajne s plytkým sortimentom – veľa tovarov, jedna možnosť
- Kombinácia široký a plochý, a úzky a plytký
- Podľa metódy práce ( miesta predaja)
- Maloobchodný predaj v realizovaných predajniach
- Maloobchodný predaj bez predajných priestorov(internetový obchod)
MO v realizovaných predajniach
- Špecializované predajne – v centrách, špecializujú sa na 1 alebo málo výrobkov
- Obchodné centrá – veľký počet nezávislých predajní, roznych prevádzkovateľov s rôznym sortimentom, mimo centra, zaberajú veľkú plochu
- Obchodné domy – vyznačujú sa plnosortimentosťou
- Supermarkety – najčastejšie typy MO – terno lidl, samoobslužný predaj
- Hypermarkety – najväčšie maloobchodné predajne, pracujú na princípe vysokého obratu a malého zisku
- Diskotné predajne- nízka cena, ktoré umožňujú nízke náklady predajne , nemajú stabilný sortiment určuje ho aktívny dopyt po tovaroch, kartóny, palrty
- Predajne s predĺženou prevádzkovou dobou – benzínové pumpy, večierky, vyššie ceny,vyššie náklady
MO bez predajných priestorov
- Je to pohyblivý anbulantný predaj virtuálny predaj, rastie jeho význam
- Katalógový predaj – ponuka vkatalógu, objednávka, dodávka poštou
- Priamy marketing- reklamná kampaň,objednávka telefon poštou, teleshoping
- Predaj pomocou samostatných predajcov-predajcovia nadväzujú kontakt – avon
- Predaj pomocou automatov
- Predaj cez internet
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vnútorný obchod | Maturita | 1 858 slov | |
Vnútorný obchod | Ostatné | 1 754 slov | |
Vnútorný obchod | Maturita | 1 822 slov | |
Vnútorný obchod, Charakteristika obchodu | Ostatné | 2 853 slov | |
Vnútorný obchod | Učebné poznámky | 1 219 slov | |
Medzinárodný a zahraničný obchod | Ostatné | 2 800 slov | |
Obchod | Referát | 4 123 slov | |
Svetový obchod | Učebné poznámky | 1 378 slov | |
Zahraničný obchod | Referát | 563 slov | |
Zahraničný obchod | Maturita | 1 893 slov | |
Elektronický obchod | Učebné poznámky | 182 slov | |
Obchod a marketing (Seminárna práca) | Referát | 1 219 slov | |
Zahraničný obchod, Export a import | Ostatné | 563 slov | |
Zahraničný obchod a clá | Referát | 1 956 slov |
Vypracované témy z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Komerčné banky a ich činnosti | 1 426 slov | |
Podnik a jeho okolie | 345 slov | |
Riadenie aktív a pasív | 964 slov | |
Živnosti | 473 slov | |
Pasívne operácie KB | 1 119 slov | |
Obchodné spoločnosti typy | 1 880 slov | |
Výrobná činnosť podniku | 1 219 slov | |
Zásobovacia činnosť podniku | 1 003 slov | |
Vnútorný obchod charakteristika | 1 048 slov | |
Hospodárska politika | 942 slov | |
Lízing | 369 slov | |
Faktoring, Forfaiting | 613 slov | |
Európsky menový systém | 641 slov | |
Cenné papiere druhy | 274 slov | |
Inflácia a nezamestnanosť | 161 slov | |
Šek | 599 slov | |
Zmenka | 644 slov |