Dopyt a ponuka – Krivka dopytu, dopyt, ponuka, elasticita, burza

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 16.08.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 994 slov
Počet zobrazení: 2 406
Tlačení: 103
Uložení: 91

Dopyt a ponuka – Krivka dopytu, dopyt, ponuka, elasticita, burza

  1. Čo si vymieňajú predávajúci a kupujúci na trhu?

Predávajúci a kupujúci si na trhu vymieňajú tovary, služby a peniaze.

  1. Aká je charakteristika dopytu?

Dopyt predstavuje množstvo tovarov a služieb, ktoré sú si kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu.

Cieľom kupujúceho je kúpiť čo najväčšie množstvo tovarov a služieb za najnižšiu cenu.

Dopyt podľa Schilera predstavuje schopnosť a ochotu nakupovať určité množstvá tovaru za alternatívne ceny v danom časovom období.

Podľa Fuscha a Tuleja dopyt je funkčná závislosť medzi dvoma premennými, množstvom produkcie a cenou produkcie.

Kulčaková definuje dopyt ako časť potrieb motivujúcich spotrebiteľa k získaniu konkretného spotrebného statku prípadne služby, ktorá je zároveň na určitom stupni vývoja a v určitom časovom období spoločnosť uznaná za nevyhnutnú alebo aspoň za možnú.

Trhový dopyt podľa Schilera predstavuje celkové množstvo tovarov alebo služieb, ktoré sú ľudia ochotní a schopní kúpiť za alternatívne ceny v danom časovom období.

Trhový dopyt je teda súčet všetkých individuálnych dopytov po určitom tovare.

  1. Čo znamená slovo ochotný?

Slovo ochotný znamená po zohľadnení úžitkovej funkcie kupujúceho/ kupujúceho, číže aký má tovar pre nich úžitok.

  1. Čo znamená zákon klesajúceho dopytu?

Zákon klesajúceho dopytu znamená, že cena klesá a dopyt rastie alebo naopak cena rastie a dopyt klesá.

  1. Aká je charakteristika funkcie dopytu?

Funkcia dopytu je všeobecná závislosť medzi dopytom a cenou.

  1. Aká je charakteristika inverznej funkcie dopytu?

Inverzná funkcia dopytu je opačne zobrazená funkcia dopytu.

  1. Čo znázorňuje krivka dopytu?

Krivka dopytu ukazuje celkové množstvo tovaru, ktoré sú spotrebitelia schopní a ochotní kúpiť pri každej možnej cene, pričom ostatné faktory ostávajú nezmenené.

  1. Čo sa robí s krivkou, ak sa dopyt zvyšuje?

Ak sa dopyt zvyšuje, tak krivka dopytu sa posúva doprava.

  1. Čo sa robí s krivkou, ak sa dopyt znižuje?

Ak sa dopyt znižuje, tak krivka dopytu sa posúva doľava.

  1. Aké faktory zvyšujú dopyt?

Medzi faktory zvyšujúce dopyt patria:

  1. Zvýšenie príjmu spotrebiteľov, zvýšenie kúpnej sily spotrebiteľov
  2. Nárast ceny substitučných tovarov
  3. Pokles ceny komplementárnych tovarov
  4. Zvýšenie rozsahu trhu
  5. Aké faktory znižujú dopyt
  6. Zníženie kúpnej sily spotrebiteľov, zníženie príjmu spotrebiteľov
  7. Nárast ceny substitučných tovarov
  8. Pokles ceny komplementárnych tovarov
  9. Zníženie rozsahu trhu
  10. Aká je charakteristika individuálneho dopytu?

Individuálny dopyt predstavuje dopyt jedného kupujúceho po jednom tovare alebo po jednej službe.

  1. Aká je charakteristika čiastkového dopytu?

Čiastkový dopyt predstavuje dopyt všetkých spotrebiteľov po jednom tovare alebo po jednej službe.

  1. Aká je charakteristika agregátneho dopytu

Agregátny dopyt je súčet dopytov po všetkých tovarov a službách, ktoré sú ochotní kúpiť za určitú cenu.

Agregátnym dopytom rozumie árendáš objem celkových zamýšľaných resp. plánovaných výdajov na nákup produktu danej ekonomiky pri určitej cenovej hladine.

  1. Aká je charakteristika indukovaného dopytu?

Indukovaný dopyt je fenomén, pri ktorom pri zvýšení ponuky sa zdvihne aj dopyt.

  1. Čo znamená pojem cenová elasticita?

Cenová elasticita je miera citlivosti požadovaného množstva na zmenu cenu?

Čím väčšia je absolútna hodnota vlastnej elasticity, tým citlivejšie zákazníci reagujú na zmenu ceny.

  1. Aké sú typy cenovej elasticity?

Medzi typy cenovej elasticity patria elastický dopyt, neelastický dopyt a jednotkovo elastický dopyt.

  1. Aká je charakteristika týchto typov cenovej elasticity?
  2. Dokonale elasticky dopyt

Pri 1 % zmene ceny sa zmení dopyt o nekonečno.

  1. Dokonale neelasticky dopyt

Pri 1 % zmene ceny sa zmení dopyt o 0 percent. 

  1. Jednotkovo elastický dopyt

Pri 1 % zmene ceny sa zmení dopyt o 1 percento.

  1. Aké sú ďalšie typy cenovej elasticity?

Medzi ďalšie typy cenovej elasticity patrí krížová elasticita a príjmová elasticita.

  1. Aká je charakteristika týchto typov elasticity?
  2. Krížová elasticita

Krížová elasticita je miera citlivosti dopytu po jednom tovare na zmeny ceny príbuzného tovaru

  1. Príjmová elasticita

Príjmová elasticita je miera citlivosti dopytu po jednom tovare na zmeny ceny príjmu domácnosti.

  1. Aká je charakteristika trhového mechanizmu?

Trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za trhovú cenu

“Trhový mechanizmus je súhrn procesov a vzťahov, ktoré vedú k vzájomnej koordinácii slobodných rozhodnutí jednotlivých ekonomických subjektov o výrobe a spotrebe, pri ktorých je cena tovaru základným nositeľom informácií.“

Samuelson a Nordhaus charakterizujú trhový mechanizmus takto:

“ Je to forma organizácie ekonomiky v ktorej individuálni spotrebitelia a podniky vstupujú do vzájomných vzťahov na trhu, aby vyriešili 3 základné problémy organizácie ekonomiky- čo, ako a pre koho vyrábať.“

Fusch a Tuleja charakterizujú trhový mechanizmus ako vnútorný poriadok trhu, ktorý plní určité funkcie. Tieto funkcie dávajú trhu určitý zmysel a spoločenskú opodstatnenosť.

  1. Aká je definícia pojmu spotrebiteľ

Spotrebiteľ je podľa Kulčákovej jednotlivec, ktorý nakupuje výrobky a služby pre svoju vlastnú spotrebu, pre použitie v rodine, pre člena rodiny alebo ako dar pre inú osobu.

Veľká ekonomická encyklopédia definuje spotrebiteľa nasledovne:

“ Spotrebiteľ je človek, ktorý spotrebúva hmotné statky a služby získané na trhu.“

Spotrebiteľom môže byť fyzická a právnická osoba vykonávajúca akt spotreby tovarov a služieb.

  1. Aká je definícia spotrebiteľského správania?

Horská s kolektívom definujú spotrebiteľské správanie nasledovne:

Spotrebiteľské správanie je veľmi široký pojem, ktorí definujú mnohí poprední marketingoví autori ako akty získavania, spotreby alebo disponovania výrobkami a službami, vrátane rozhodovacích procesov, ktoré týmto aktom predchádzajú alebo na ne nadväzujú.

Kubicova definuje spotrebiteľské správanie nasledovne:

Spotrebiteľské správanie je správanie, ktoré spotrebitelia prejavujú pri hľadaní, nákupe, používaní, hodnotení a disponovaní produktmi, službami a myšlienkami, od ktorých očakávajú, že uspokoja ich potreby.

Podľa Kreitera spotrebiteľské správanie predstavuje spôsob, akým si zákazníci vyberajú výrobky a služby, ako tieto nakupené statky konzumujú a využívajú a taktiež ako sa správajú po ich nákupe.

Spotrebiteľským správaním rozumie Kita zjavné a porovnateľné akty, ako sú nákup, spotreba, ktoré predstavujú dôležité aspekty rozhodovacieho procesu spotrebiteľa.

Pod spotrebiteľským správaním v širšom zmysle slova sa rozumejú mentálne a sociálne procesy, ktoré prebiehajú pred nákupom, počas nákupu a po nákupe.

  1. Aké sú faktory spotrebiteľského správania?

Faktory spotrebiteľského správania sú nasledujúce:

  1. Kultúrne faktory

Kultúrne faktory utvárajú osobné hodnoty a postoje spotrebiteľa.

  1. Spoločenské faktory

Na správanie spotrebiteľov významnou mierou pôsobí rodina, referenčné skupiny, spoločenské triedy a postavenie v nich- status.

  1. Osobné faktory

Osobné charakteristiky sú vek, povolanie, ekonomická situácia, osobnosť, sebaistota, životný štýl. Tieto charakteristiky sa odrážajú v rozhodovaní spotrebiteľa pri kúpe určitého výrobku.

  1. Psychologické faktory

Medzi psychologické faktory patria motivácia, vnímanie, presvedčenie a postoje.

Trhový mechanizmus ako forma hospodárskeho mechanizmu plní tieto dve základné funkcie:

  1. Usmerňuje zdroje vzhľadom k potrebám
  2. Vyvíja tlak na efektívne chovanie výrobcov
  3. Aké sú hlavné prvky trhového mechanizmu?

Medzi hlavné prvky trhového mechanizmu patria trhové subjekty, trhová konkurencia, dopyt, ponuka a trhová cena.

  1. Aké 3 procesy tvoria trhový mechanizmus?

Medzi 3 procesy tvoriace trhový mechanizmus patria:

  1. Proces tvorby ceny
  2. Proces tvorby dopytu
  3. Proces tvorby ponuky
  4. Aká je charakteristika trhu?

Trh je miesto, kde sa stretáva dopyt ( kupujúci) s ponukou ( predávajúci)

Je to miesto, kde sa vymieňajú statky, služby alebo výrobné faktory medzi subjektmi ekonomiky.

“ Trh v pôvodnom význame označuje podľa Uramovej také miesto, kde sa jednotlivé druhy tovarov a služieb kupujú a predávajú. Je to taký priestor, kde si jednotlivé ekonomické subjekty navzájom vymieňajú výsledky svojej špecializovanej práce.

“ Podľa Jurečka ide o koordinujúci mechanizmus, ktoré dáva dohromady oddelené plány jednotlivých subjektov, ktorí skúšajú predať a kúpiť daný tovar.“

“Podľa Pačesovej trh je ako komunikačný prostriedok na základe ktorého prichádzajú kupujúci a predávajúci do vzájomného styku, aby sa následne dohodli na cene a množstve nakupovaných a predávaných statkov. Predpokladom trhu je deľba práce.“

Samuelson a Nordhaus ďalej charakterizujú trh ako geniálny vynález ľudstva, ktorý bude musieť spoločnosť ešte veľmi dlho využiť a to aj napriek tomu, že tento má aj negatívne dôsledky nedokonalosť. Genialita trhu spočíva v tom, že trh núti nielen výrobcov , ale aj sprostredkovateľov konať rozumne- racionálne.“

  1. Aké sú typy trhov z hľadiska veľkosti?

Z hľadiska veľkosti trhu sa delí trh na miestny, národný a svetový trh, medzinárodný trh a trh integračných zoskupení.

  1. Aká je charakteristika týchto typov trhov?
  2. Miestny trh

Miestny trh je trh regiónu alebo kraja určitého štátu 

  1. Národný trh

Národný trh je trh štátu

  1. Svetový trh

Svetový trh je súhrn všetkých trhov štátov na Zemi.

  1. Aké sú typy trhov z hľadiska organizovanosti?

Z hľadiska organizovanosti sa delia trhy na:

  1. Organizované trhy ( burzy)
  2. Neorganizované trhy ( susedská výpomoc)
  3. Aká je charakteristika organizovaného trhu- burza?

Burza je osobitný druh organizovaného trhu, na ktorom predávajúci a kupujúci uskutočňujú obchody istých zostupiteľných objektov ( cenné papiere, devízy, valuty, poistky a služby.

  1. Do akých skupín sa delí burza?

Burza sa delí do týchto skupín:

  1. Burza ako miesto, kde sa obchoduje

Z toho hľadiska burzu rozumieme ako priestor a miesto, kde sa pravidelne schádzajú a stretávajú obchodníci v určitých dobách, aby tu uzatvorili trh.

  1. Burza ako stretnutie obchodníkov

Burzu berieme z hľadiska času a osôb, ako miesto stretnutia záujemcov za účelom uzatvoriť obchod.

  1. Burza ako forma trhu

Burza ako trh je charakterizovaná sústredením ponuky a dopytu po tovaroch veľkých objemov, s ktorými sa na burze obchoduje, ale nie sú na burze prítomné.

  1. Burza ako právnická osoba alebo organizovaný trh

Burzu berieme ako inšticionálnu zložku trhu a jej úlohou je organizovať trh.

  1. Aké je delenie burzy?

Delenie burzy je nasledujúce:

  1. Podľa všeobecnosti
  • Všeobecná burza

Všeobecná burza je burza, na ktorej sa obchoduje s rôznymi objektmi.

  • Špecializovaná burza

Špecializovaná burza je burza na ktorej sa obchoduje len s určitými druhmi objektov.

  1. Podľa času realizácie obchodu
  • Promptná burza

Promptná burza sú promptné, spotové obchody.

  • Terminovaná burza

Terminovaná burza sú terminované obchody

  1. Podľa predmetu obchodovania
  • Peňažná burza
  • Burza cenných papierov
  • Tovarová burza
  • Burza služieb
  • Burza lodného priestoru
  1. Podľa použitia počítačov
  • Prezenčná burza

Účastníci burzy sa stretnú na parkete.

  • Počítačová burza

Účastníci burzy sa stretnú cez počítač.

  1. Ako sa nazýva cena tovaru obchodovaného na burze

Cena tovaru obchodovaného na burze sa nazýva kurz.

  1. Ako sa nazýva objekt pripustený na oficiálne obchodovanie na burze?

Objekt pripustený na oficiálne obchodovanie na burze sa nazýva kótovaný.

  1. Ako sa nazýva najmenšie množstvo tovaru, s ktorým možno na burze obchodovať?

Najmenšie množstvo tovaru, s ktorým možno na burze obchodovať sa nazýva tzv. uzávierka.

  1. Aké sú najznámejšie burzy na svete?

Najznámejšie burzy na svete sú New York Stock Exchange, Tokio Stock Exchange, London Stock Exchange, burza zameraná na obchod s technológiami, Frankfurt Stock Exchange.

  1. Aké sú najznámejšie burzy na Slovensku?

Najznámejšie burzy na Slovensku sú Burza cenných papierov v Bratislave, Komoditná burza Bratislava.

  1. Čo sa rozumie pod pojmom burzové právo?

Burzové právo je súbor právnych noriem, ktoré upravujú správanie subjektov na burze.

  1. Aké sú typy trhov z hľadiska podmienok

 Typy trhov z hľadiska podmienok sú voľné trhy a regulované trhy.

  1. Aká je charakteristika týchto typov trhov?
  2. Voľné trhy

Pri tomto type trhu nie sú stanovené žiadne podmienky obchodovania.

  1. Regulované trhy

Pri tomto type trhu sú stanovené podmienky a pravidlá fungovania.

  1. Aké sú typy trhov z hľadiska súladu s existujúcim zákonodarstvom?

Medzi typy trhov z hľadiska súladu s existujúcim zákonodarstvom patria legálny a nelegálny trh.

  1. Aké sú znaky dokonalého trhu?

Medzi znaky dokonalého trhu patria:

  1. Veľký počet spotrebiteľov a výrobcov
  2. Neexistujú tu žiadne monopoly
  3. Existuje o trhu dostatok informácii
  4. Aké sú trhové subjekty?

Medzi trhové subjekty patria domácnosti, podniky a štát.

  1. Aké sú funkcie trhu v ekonomickom systéme?

Funkcie trhu v ekonomickom systéme sú integračná funkcia, stimulačná funkcia a regulačná funkcia.

  1. Stimulačná funkcia

Trh podnecuje a motivuje správanie a rozhodovanie podnikateľov a spotrebiteľov.

  1. Regulačná funkcia

Trh prispieva k rozdeľovaniu dôchodkov medzi vlastníkov jednotlivých výrobných faktorov.

  1. Čo dopyt ovplyvňuje?

Dopyt ovplyvňuje mzdy ( dôchodok domácnosti), cenu tovarov a služieb, množstvo tovarov a služieb, počasie, módu, záľuby, ceny substitutov, ceny komplementárov, počet domácnosti, dostupnosť tovaru a služieb.

  1. Aká je charakteristika ponuky?

Ponuka je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú predávajúci predať za určitú cenu.

Cieľom predávajúceho je predať čo najväčšie množstvo tovarov a služieb za čo najvyššiu cenu.

Ponukou rozumie Samuelson množstvo statkov, ktoré sú firmy ochotné vyrábať a predávať.

Podľa Kreitera ponuka predstavuje objem a sortimentnú štruktúru tovarov a služieb, ktoré sú v danom čase a v danom mieste k dispozícii so zámerom uspokojovania potrieb zákazníkov.

Zentková definuje ponuku nasledovne:

“ Ponuka je súbor cien a množstiev určitého tovaru, ktoré predajca alebo skupina predajcov sú ochotní a schopní ponúknuť na predaj pri každej cene v určitom časovom období.“

  1. Čo vyjadruje ponuka?

Ponuka vyjadruje vzťah medzi cenou a ponúkaným množstvom.

  1. Aká je charakteristika funkcie ponuky?

Funkcia ponuky vyjadruje všeobecnú závislosť medzi ponukou a cenou.

  1. Aká je charakteristika inverznej funkcie ponuky?

Inverzná funkcia je opačne zobrazená funkcia ponuky.

  1. Čo znamená zákon rastúcej ponuky?

Zákon rastúcej ponuky znamená, že cena klesá a ponuka klesá alebo naopak cena rastie a ponuka rastie.

  1. Čo ovplyvňuje ponuku?

Ponuku ovplyvňuje cena výrobných faktorov, konkurencia, rozdiel medzi výnosmi a nákladmi, cena alternatívnych výrobkov, organizácia trhu, zmena výrobných podmienok.

  1. Aké sú typy ponuky?

Medzi typy ponuky patria individuálna ponuka, čiastková ponuka a agregátna ponuka?

  1. Aké sú charakteristiky týchto typov ponúk?
  2. Individuálna ponuka

Individuálna ponuka predstavuje ponuku jedného výrobcu po jednom výrobku.

  1. Čiastková ponuka

Čiastková ponuka predstavuje ponuku viacerých výrobcov po jednom výrobku.

  1. Agregátna ponuka

Agregátna ponuka predstavuje ponuku viacerých výrobcov po viacerých výrobkoch.

  1. Aká je charakteristika ekvilibria?

Ekvilibrium predstavuje situáciu v trhovej ekonomike, keď sa pretne krivka dopytu s krivkou ponuky.

  1. Aké je iné pomenovanie pre ekvilibrium?

Iné pomenovanie pre ekvilibrium je trhová cena.

  1. Aké situácie môžu vzniknúť na trhu v súvislosti s ponukou a dopytom?
  2. Ponuka je menšia ako dopyt

Prevládajú nižšie ceny, ľudia majú o tovary záujem, výrobca nemôže zdražovať, pokým sa nedostane do rovnováhy, potom sa mení situácia, že ponuka je väčšia ako dopyt

  1. Ponuka je väčšia ako dopyt

Prevládajú vysoké ceny, tovarov je viac ako sú ľudia schopný kupovať.

  1. Aké sú druhy cien?

Medzi druhy cien patria voľné ceny, limitné ceny, pevné ceny.

  1. Aká je charakteristika týchto druhov cien?
  2. Voľné ceny

Voľné ceny vznikajú voľnou súťažou.

  1. Limitné ceny

Limitné ceny sú maximálne ( pri nedostatku) alebo minimálne ( pri prebytku)

  1. Pevné ceny

Pevné ceny sú pri vybratých druhoch tovarov.

  1. Aké typy trhov existujú v trhovej ekonomike?

V trhovej ekonomike existujú nasledujúce trhy:

  1. Trh výrobných faktorov
  2. Trh tovarov a služieb
  3. Finančný trh
  4. Aký je zásadný rozdiel medzi nimi?

Rozdiel medzi nimi je v predmete výmeny.

  1. Čo hovorí cena kupujúcim a predávajúcim?

Cena je množstvo peňazí, za ktoré sa kupuje určitý tovar alebo služba.

Meniaca sa cena umožňuje účastníkom trhu ( kupujúcim a predávajúcim) rýchlo sa dozvedieť o zmene v ponuke a dopyte tovarov a služieb.

  1. Čo hovorí cena konkurencii?

Cena poskytuje dôležité informácie nielen kupujúcim a predávajúcim, ale aj potenciálnej konkurencii, ktorí zatiaľ nie sú na trhu.

Zvyšujúca sa cena tovarov a služieb signalizuje, že niektorí výrobcovia majú vysoké zisky.

  1. Čo prezrádza cena o množstve vzácnych zdrojov?

Cena nás informuje aj o množstve konkrétneho vzácneho zdroja. Zvýšenie ceny vody by signalizovalo, že sa znížilo množstvo vody. Bolo by to pre spotrebiteľov varovanie.

  1. Aké faktory ovplyvňujú proces tvorby ponuky?

Medzi faktory ovplyvňujúce proces tvorby ponuky patria:

  1. Náklady na výrobu statku
  2. Cena
  3. Množstvo tovaru v ponuke
  4. Aké sú príčiny posunu krivky ponuky?

Medzi príčiny posunu krivky ponuky patria:

  1. Zmena výrobných faktorov
  2. Inovácie a nové technológie
  3. Zmeny ceny substitučných tovarov
  4. Čo znamená prebytok výrobcov?

Prebytok výrobcov znamená čistú hodnotu, ktorú výrobcovia ako celok získajú tým, že majú možnosť predávať za trhové ceny, a nie za ceny, za ktoré sú ochotní vyrábať.

Pri rastúcej krivke ponuky sú firmy ako celok ochotné predávať prvé jednotky produkcie za nižšie ceny ako ďalšie jednotky produkcie. Existuje teda rozdiel medzi trhovou cenou a cenou, za ktorú sú výrobcovia ochotní predávať. Tento rozdiel tvorí prebytok výrobcov.

Prebytok výrobcov je teda podobný ako spotrebiteľský prebytok.

  1. Čo predstavuje ponuka práce?

Ponuka práce predstavuje počet práceschopného obyvateľstva, ktoré tvoria všetci ľudia, ktorí aktívne pracujú, ale aj nezamestnaní.

  1. Kto určuje dopytu po práci?

Dopyt po práci určujú firmy, podniky, ale aj iní výrobcovia.

  1. Od čoho závisí dopyt po práci?

Dopyt po práci závisí od ostatných výrobných faktorov najmä od veľkosti kapitálu a použitej technológie.

  1. Aká je charakteristika pojmu pracovná sila?

“Pracovná sila je súhrnom fyzických a duševných schopnosti človeka. Človek môže vykonávať prácu preto, že má na vykonávanie fyzické a duševné predpoklady. Práca je druh špecifickej činnosti, ktorá je blízka len človeku. Práca človek je nerozlúčne spojená s výrobou.“

  1. Aká je definícia pojmu pracovný proces?

Pracovný proces je usporiadaný súbor pracovných dejov, pri ktorých ľudia za pomoci pracovných prostriedkov pretvárajú pracovné predmety na výsledky výroby.

  1. Ako sa pozerá pán Višňovský na trh práce na Slovensku?

Podľa Višnovského trh práce na Slovensku je relatívne malý, čo obmedzuje možnosť väčšej pracovnej mobility.

  1. Čo je podľa Samuelsona a Nordhausa dokonale konkurenčný trh práce?

Dokonale konkurenčný trh je taký trh, na ktorom sa nachádza dostatočne veľký počet pracovníkov aj zamestnávateľov, takže nikto nie je natoľko silný, aby mohol ovplyvniť mzdové sadzby.

Táto definícia vylučuje odbory alebo trh práce ovládaný veľkou firmou.

  1. Aká je definícia pojmu ľudia v manažmente?

Ľudia sú spoločenským prvkom každej organizácie ( podniku, firmy). Sú to živé zdroje- oproti neživým- pôda, kapitál.

Prinášajú do života organizácie nové nápady, nové prístupy, nové metódy. Sú to ľudské zdroje.

  1. Aká je hlavná charakteristika nových požiadaviek jednotlivca čo sa týka pracovného procesu?

Hlavnou charakteristikou nových požiadaviek jednotlivca čo sa týka pracovného procesu je potreba rýchleho učenia, vedieť pracovať s veľkým množstvom informácii, vedieť komunikovať a spolupracovať, robiť správne rozhodnutia a vedieť riešiť problémy.

  1. Aký je princíp koncepcie zisku na báze analýzy objemu produkcie?

Uplatnenie tejto koncepcie analýzy zisku firmu však predpokladá existencie nákladovej funkcie, ktorá vyjadruje závislosť medzi celkovými výrobnými nákladmi firmy a objemom produkcie.

  1. Aká je charakteristika pojmu normálny a inferiórny tovar
  2. Normálny tovar

Pri tomto tovare zvýšenie príjmu domácnosti znamená zvýšenie dopytu po tomto tovare a naopak zníženie príjmu domácnosti znamená zníženie dopytu po tomto tovare. 

  1. Inferiórny tovar

Pri tomto tovare zvýšenie príjmu domácnosti znamená zníženie dopytu po tomto tovare, a naopak, zníženie príjmu domácnosti znamená zvýšenie dopytu po tomto tovare.

  1. Aká je charakteristika pojmu súbstitúty a komplementy?
  2. Substituty

Sú tovary, pre ktoré platí, že zvýšenie ceny jedného tovaru vedie k zvýšeniu dopytu po druhom tovare.

Sú tovary, pre ktoré platí, že zníženie ceny jedného tovaru vedie k zníženiu dopytu po druhom tovare.

  1. Komplementy

Sú tovary, pre ktoré platí, že zvýšenie ceny jedného tovaru vedie k zníženiu dopytu po druhom tovare.

Sú tovary, pre ktoré platí, že zníženie ceny jedného tovaru vedie k zvýšenie dopytu po druhom tovare.

  1. Čo znamená pojem nadhodnota spotrebiteľa?

Nadhodnota spotrebiteľa je hodnota, pri ktorej spotrebitelia získavajú z tovaru, ale za ktoré nemusia platiť.

  1. Čo znamená pojem nadhodnota producenta?

Nadhodnota producenta je hodnota, pri ktorej producenti získavajú ako prebytok k hodnote potrebnej na vyprodukovanie tovarov.

  1. Čo znamená pojem cenový strop

Cenový strop je maximálna legálna cena, ktorá môže byť účtovaná na trhu.

  1. Čo znamená pojem cenové dno

Cenové dno je minimálna legálna cena, ktorá môže byť účtovaná na trhu.

  1. Aká je charakteristika celkových príjmov podniku?

Celkový príjem podniku je suma príjmov, ktorú firma dosiahne pri realizácii výrobnej produkcie.

  1. Aká je charakteristika hraničného príjmu podniku?

Hraničný príjem podniku je dodatočný príjem, ktorý firma dosiahne ak zvýši množstvo výrobnej produkcie o jednotku.

  1. Aké sú zlyhania trhu?

Zlyhania trhu sú trhová sila, externality, neschopnosť samotného trhu podnecovať výrobu verejných statkov, sociálna nerovnosť.

  1. Aké sú funkcie trhových cien?

Medzi funkcie trhových cien patria:

  1. Informačná funkcia

Informačná funkcia spočíva v informačnom prepojení značného množstva ekonomických subjektov, čí už na strane ponuky alebo na strane dopytu.

  1. Alokačná funkcia

Jej úlohou je usmerňovať tok výrobných faktorov do jednotlivých odvetví a oborov výroby.

  1. Motivačná funkcia

Motivačná funkcia znamená, že rastúca cena odmeňuje tých vlastníkov výrobných faktorov, ktorí na jej rast reagujú pružne.

Naopak klesajúca cena sankcionuje tých vlastníkov výrobných faktorov, ktorí na cenovú zmenu nereagujú a ostávajú v odvetví s prevahou ponuky.

  1. Diferenciačná funkcia

Vyplýva z rozdielu vo veľkosti dosahovaných ziskov, miezd, dôchodkov, ktoré súvisia s cenou predávanej alebo kupovanej produkcie.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Dopyt a ponuka – Krivka dopytu, dopyt, ponuka, elasticita, burza

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.038 s.
Zavrieť reklamu