Stratégia a taktika v manažmente podniku
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 596
Uložení: 54
Stratégia a taktika v manažmente podniku
Stratégia – formulácia cieľov podniku i rámcových postupov (ciest), ktorými chceme tieto ciele dosiahnuť
- je orientovaná na hlavné smery a dlhodobé zámery
- jej poslaním je uskutočňovať dôležité rozhodnutia
Taktika – spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku pre naplnenie stanovenej stratégie
- je manévrovaním v priestore vymedzenom stratégiou
- poslaním taktiky je bezprostredne reagovať na vznikajúce problémy
- stratégia a taktika sa navzájom odlišujú týmito charakteristikami:
- Istota/eistota, v ktorej prebiehajú rozhodovacie procesy
- pre taktické rozhodnutia má podnik obyčajne dostatok podrobných informácií o bežnom stave podniku i jeho činnostiach
- strategické rozhodovanie prebieha v podmienkach neistoty a rizika
- Rozsah vplyvov z okolia
- taktické rozhodnutia vychádzajú spravidla ako dôsledok pôsobenia vpylvov bezprostredného okolia podniku
- strategické rozhodnutia zohľadňujú zmeny širšieho prostredia, napríklad politického či legislatívneho, ako aj vedecko-technických vplyvov
- Časové rozlíšenie príčin a účinkov
- pri taktickom rozhodovaní je možné bezprostredne sledovať a hodnotiť účinky taktických rozhodnutí
- pri strategických rozhodnutiach je časový rozdiel medzi príčinou a účinkom oveľa väčší, čo vytvára problémy pri hodnotení správnosti strategických rozhodnutí
- Dôsledky prijatých rozhodnutí
- dôsledky taktických rozhodnutí majú spravidla menší dosah
- dôsledky strategických rozhodnutí majú závažné a ťažko napraviteľné dôsledky
- Kritériá na posudzovanie efektívnosti
- manažéri podniku sa často rozhodujú či majú presadzovať dlhodobé kritériá efektívnosti alebo krátkodobé kritériá efektívnosti
- Opakovateľnosť rozhodovacích situácií
- na rozdiel od rozhodovacích situácií v rámci taktiky, kde ide spravidla o štandardné a opakujúce sa situácie, špecifickou črtou rozhodovania pri tvorbe stratégie je jeho jedinečnosť a neopakovateľnosť.
Prostredie podniku
- skúmanie prostredia je prvou fázou pri formovaní stratégie podniku, odhaľuje, aké faktory pôsobia a ovplyvňujú stratégiu podniku
- môžeme ho rozdeiť nasledovne:
- interné (výrobné kapacity, štruktúra pracovníkov, organizačná štruktúra, ...
- je orientovaná do vnútra podniku, zahrňuje:
- štruktúru podniku (organizačná)
- podniková kultúra (vzťahy medzi pracovníkmi)
- zdroje podniku (výrobné kapacity, pracovníci podniku)
- externé (zákazníci, dodávatelia, konkurenti)
-zahrňuje:
- Globálne prostredie
- chápeme ako makroprostredie, ktoré zahrňuje všeobecné a globálne vplyvy (sociálne a kultúrne podmiekny, ekonomické podmienky, politické a legislatívne podmienky, vedecko – technické podmienky)
- Konkurenčné prostredie
- chápeme ako mikroprostredie zahŕňajúce subjekty, s ktorými podnik prichádza bezprostredne do styku (zákazníci, dodávatelia, konkurenti, ostatní)
- Zamestnanci
- osoba zmluvne zaviazaná k práci v danom podniku
- Konkurenti
- snaží sa náš podnik predbehnúť, ak podnikový marketing musí vyvíjať snahu o vytvorenie takej stratégie, ktorá vylepší konkurenčnú pozíciu podniku
- Dodávatelia
- výrobcovia/predávajúci od ktorých nakupujeme statky
- ovplyvňujú kvalitu, kvantitu a čas
- Odberatelia
- spotrebitelia nami vyrobených/predávaných výrobkov a služieb
- Manažéri
- vykonávajú riadiace činnosti, riadia prácu a preberajú zodpovednosť za iných
- Finančný plán
- predstavuje dôležitú funkciu riadenia a výsledkom plánovania je podnikový plán, ktorý závisí od výrobného odboru, veľkosti podnitu a druhu výroby
- SWOT
- kompletizuje a zoraďuje vnútorné silné a slabé stránky podniku, jeho vonkajšie príležitosti a hrozby podľa dôležitosti. Je to ľahko použiteľný nástroj na rýchle spracovanie prehľadu o strategickej situácii podniku
Strategické ciele
- základný prvok stratégie, bez ohľadu na to, či ide o ziskovo orientované alebo neziskové organizácie, firmy, či spoločnosti s medzinárodnou pôsobnosťou
- tieto ciele sú navzájom poprepájané a vytvárajú hierarchickú sústavu cieľov
- na vrchole sú ciele podniku ako celku, týmto súhrnným cieľom sú podriadené ciele vnútropodnikových útvarov (divíízií), ako aj ciele základných funkčných oblastí, ktoré rozvíjajú jednotlivé podnikové útvary
Životný cyklus
- všetky produkty sa odlišujú najzákladnejšou charakteristikou – životným cyklom
- má 5 fáz:
- Fáza zrodu/uvedenia na trh
- Fáza rastu
- Fáza zrelosti
- Fáza nasýtenosti trhu
- Fáza smrti
Náklady Výnosy Životný cyklus výrobku
- cykly nie sú pri všetkých výrobkoch rovnaké, lebo nie všetky výrobky sú rovnako žiadané na trhu
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Marketingová stratégia pre fiktívny produkt | Referát | 268 slov | |
Stratégia – Marketingový mix | Referát | 1 832 slov | |
Podstata klasických, ekonomicky orientovaných konkurenčných stratégií | Referát | 662 slov | |
Investičná stratégia | Referát | 333 slov | |
Manažment, Stratégia podniku, Podnikateľský plán | Referát | 1 091 slov | |
Investovanie bez emócií | Referát | 317 slov |