Stratégia a taktika v manažmente podniku

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: queen (15)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 27.10.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 517 slov
Počet zobrazení: 596
Tlačení: 53
Uložení: 54

Stratégia a taktika v manažmente podniku

Stratégia – formulácia cieľov podniku i rámcových postupov (ciest), ktorými chceme tieto ciele dosiahnuť

- je orientovaná na hlavné smery a dlhodobé zámery

- jej poslaním je uskutočňovať dôležité rozhodnutia

Taktika – spôsob použitia prostriedkov a zdrojov podniku pre naplnenie stanovenej stratégie

- je manévrovaním v priestore vymedzenom stratégiou

- poslaním taktiky je bezprostredne reagovať na vznikajúce problémy

- stratégia a taktika sa navzájom odlišujú týmito charakteristikami:

  1. Istota/eistota, v ktorej prebiehajú rozhodovacie procesy

- pre taktické rozhodnutia má podnik obyčajne dostatok podrobných informácií o bežnom stave podniku i jeho činnostiach

- strategické rozhodovanie prebieha v podmienkach neistoty a rizika

  1. Rozsah vplyvov z okolia

- taktické rozhodnutia vychádzajú spravidla ako dôsledok pôsobenia vpylvov bezprostredného okolia podniku

- strategické rozhodnutia zohľadňujú zmeny širšieho prostredia, napríklad politického či legislatívneho, ako aj vedecko-technických vplyvov

  1. Časové rozlíšenie príčin a účinkov

- pri taktickom rozhodovaní je možné bezprostredne sledovať a hodnotiť účinky taktických rozhodnutí

- pri strategických rozhodnutiach je časový rozdiel medzi príčinou a účinkom oveľa väčší, čo vytvára problémy pri hodnotení správnosti strategických rozhodnutí

  1. Dôsledky prijatých rozhodnutí

- dôsledky taktických rozhodnutí majú spravidla menší dosah

- dôsledky strategických rozhodnutí majú závažné a ťažko napraviteľné dôsledky

  1. Kritériá na posudzovanie efektívnosti

- manažéri podniku sa často rozhodujú či majú presadzovať dlhodobé kritériá efektívnosti alebo krátkodobé kritériá efektívnosti

 

  1. Opakovateľnosť rozhodovacích situácií

- na rozdiel od rozhodovacích situácií v rámci taktiky, kde ide spravidla o štandardné a opakujúce sa situácie, špecifickou črtou rozhodovania pri tvorbe stratégie je jeho jedinečnosť a neopakovateľnosť.

Prostredie podniku

  • skúmanie prostredia je prvou fázou pri formovaní stratégie podniku, odhaľuje, aké faktory pôsobia a ovplyvňujú stratégiu podniku
  • môžeme ho rozdeiť nasledovne:
    • interné (výrobné kapacity, štruktúra pracovníkov, organizačná štruktúra, ...
  • je orientovaná do vnútra podniku, zahrňuje:
    • štruktúru podniku (organizačná)
    • podniková kultúra (vzťahy medzi pracovníkmi)
    • zdroje podniku (výrobné kapacity, pracovníci podniku)
  • externé (zákazníci, dodávatelia, konkurenti)

-zahrňuje:

  • Globálne prostredie

- chápeme ako makroprostredie, ktoré zahrňuje všeobecné a globálne vplyvy (sociálne a kultúrne podmiekny, ekonomické podmienky, politické a legislatívne podmienky, vedecko – technické podmienky)

  • Konkurenčné prostredie
  • chápeme ako mikroprostredie zahŕňajúce subjekty, s ktorými podnik prichádza bezprostredne do styku (zákazníci, dodávatelia, konkurenti, ostatní)
  • Zamestnanci

- osoba zmluvne zaviazaná k práci v danom podniku

  • Konkurenti

- snaží sa náš podnik predbehnúť, ak podnikový marketing musí vyvíjať snahu o vytvorenie takej stratégie, ktorá vylepší konkurenčnú pozíciu podniku

  • Dodávatelia
  • výrobcovia/predávajúci od ktorých nakupujeme statky
  • ovplyvňujú kvalitu, kvantitu a čas
  • Odberatelia

- spotrebitelia nami vyrobených/predávaných výrobkov a služieb

  • Manažéri

- vykonávajú riadiace činnosti, riadia prácu a preberajú zodpovednosť za iných

  • Finančný plán

- predstavuje dôležitú funkciu riadenia a výsledkom plánovania je podnikový plán, ktorý závisí od výrobného odboru, veľkosti podnitu a druhu výroby

  • SWOT

- kompletizuje a zoraďuje vnútorné silné a slabé stránky podniku, jeho vonkajšie príležitosti a hrozby podľa dôležitosti. Je to ľahko použiteľný nástroj na rýchle spracovanie prehľadu o strategickej situácii podniku

Strategické ciele

- základný prvok stratégie, bez ohľadu na to, či ide o ziskovo orientované alebo neziskové organizácie, firmy, či spoločnosti s medzinárodnou pôsobnosťou

- tieto ciele sú navzájom poprepájané a vytvárajú hierarchickú sústavu cieľov

- na vrchole sú ciele podniku ako celku, týmto súhrnným cieľom sú podriadené ciele vnútropodnikových útvarov (divíízií), ako aj ciele základných funkčných oblastí, ktoré rozvíjajú jednotlivé podnikové útvary

Životný cyklus

- všetky produkty sa odlišujú najzákladnejšou charakteristikou – životným cyklom

- má 5 fáz:

  • Fáza zrodu/uvedenia na trh
  • Fáza rastu
  • Fáza zrelosti
  • Fáza nasýtenosti trhu
  • Fáza smrti

Náklady Výnosy Životný cyklus výrobku

- cykly nie sú pri všetkých výrobkoch rovnaké, lebo nie všetky výrobky sú rovnako žiadané na trhu

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturujem z ekonomiky – Vypracované maturitné témy z ekonomiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu