Trh a trhový mechanizmus
Trh a trhový mechanizmusVýmena činností medzi ľuďmi sa realizuje na trhu. Trh je miesto, kde sa uskutočňuje predaj a kúpa najrozličnejších výrobkov. Medzi trhové subjekty , ktoré pôsobia na trhu môžeme zaradiť tri subjekty : domácnosti, podniky, štát . Domácnosti sú subjekty, ktoré vstupujú na trh, aby si kúpili výrobky a služby na uspokojenie svojich potrieb. Podniky na trhu výrobných faktorov kupujú výrobné faktory potrebné na výrobu. Na trhu výrobkov a služieb predávajú svoje produkty. Štát je špecifickým subjektom trhu. Vystupuje ako predávajúci a kupujúci. Jeho hlavnou úlohou je vytvárať podmienky pre fungovanie trhu a v prípade zlyhávania trhového mechanizmu korigovať nepriaznivé dopady na ekonomiku. Typy trhov : miestny trh, národný trh, / vnútorný trh , ktorý vzniká spojením niekoľkých miestnych trhov / medzinárodný trh / je prepojením vnútorných trhov niekoľkých krajín/ , svetový trh/ / predstavuje objem kúp a predajov medzi partnermi všetkých krajín sveta v určitom období/.
V podmienkach trhového hospodárstva sa vytvára a pôsobí trhový mechanizmus. Predpokladom fungovania trhového hospodárstva je fungovanie trhového mechanizmu je trhové správanie sa každého subjektu trhu. Domácnosti, podniky a štát tu majú svoju úlohu a ich činnosť sa koordinuje prostredníctvom trhového a cenového mechanizmu. Trhový mechanizmus je súhrn vzťahov medzi spotrebiteľmi a výrobcami – podnikateľmi. Na základe týchto vzťahov sa rozhoduje o rozdeľovaní a použití výrobných zdrojov a v konečnom dôsledku od určení ceny a množstva tovarov a služieb. Týmto rieši mechanizmus ekonomické problémy : čo , ako, a pre koho vyrábať. Prednosťou trhového mechanizmu je, že informácie sa šíria automaticky, bez toho, aby sa niekto o to vedome staral. Sú to informácie, ktoré vznikajú na konkrétnom mieste a v konkrétnom čase.
Najdôležitejšia informácia je cena.
Cena predstavuje sumu peňazí, za ktorú sa kupujú , resp. predávajú tovary a služby. Ceny v trhovom mechanizme plnia základnú úlohu. Každý tovar či služba má na trhu svoju cenu. Svoju cenu majú aj trhové faktory , ktoré nadobúdajú špecifické konkrétne formy : práca – mzda, pôda – renta, kapitál –úrok. Medzi funkcie ceny patrí : poskytovanie a prenášanie informácie o potrebách , výrobných možnostiach, podnecovanie výrobcov a spotrebiteľov aby používali vo výrobe efektívne výrobné metódy, racionálne využívali možné zdroje, rozdeľovanie dôchodkov podľa podielu výrobných faktorov na vytváraní produktu. V trhovom procese sa výrobcovia riadia záujmom ako dosiahnuť zisk. Zisk je rozdiel medzi celkovými príjmami a celkovými nákladmi. Čím bude mať podnik nižšie náklady, tým bude mať vyšší zisk. To znamená volí najefektívnejšie výrobné metódy. V trhovom procese sú podstatné tri procesy : proces tvorby dopytu, proces tvorby ponuky, proces vytvárania rovnovážnej ceny.
Zones.sk – Najväčší študentský portál