Vnútorný obchod
Vnútorný obchod
Obchod – je odvetvie Národného hospodárstva, v ktorom
sa uskutočňuje pohyb materiálových statkov a služieb z výrobnej sféry do sféry spotreby. Najdôležitejšiou úlohou obchodu je zásobovať
spotrebiteľov tovarmi. Obchod je sprostredkujúci medzičlánok medzi výrobcom a spotrebiteľom.
Základné právne normy:
1. Obchodný zákonník
2. Živnostenský zákon
3. Občiansky zákonník
4. Daňové zákony
5. Zákon
o ochrane spotrebiteľa
6. Zákon o cenách
Členenie obchodu:
1. Z hľadiska vlastníctva:
-
súkromný
- družstevný
- štátny
2. Z územného hľadiska:
- vnútorný obchod (obaja účastníci sú z tej
istej krajiny)
- zahraničný obchod (jeden z účastníkov pochádza zo zahraničia)
3. Z hľadiska rozsahu objemu predaja a väzby
na spotrebiteľa:
- veľkoobchod
- maloobchod
CHARAKTERISTIKA A FUNKCIE OBCHODNÝCH PODNIKOV
Obchodný podnik – je podnik služieb, nakupuje tovar s cieľom ďalšieho predaja.
Funkcie obchodných
podnikov:
1. preklenovacia funkcia – vyplýva z priestorovej a časovej disproporcie medzi výrobou a spotrebou
a) priestorová (transportná) funkcia – vyplýva z prírodných podmienok alebo ju spôsobuje koncentrácia výroby na určitom mieste (kde
je to ekonomicky výhodnejšie – zdroje surovín, pracovné sily)
b) časová (skladová) funkcia – vyplýva z toho, že výroba je
sústredená do určitého časového obdobia a spotreba sa uskutočňuje pravidelne po celý rok alebo opačne
2. kvantitatívna
funkcia – obchod sústreďuje čiastkové množstvá od rôznych výrobcov a naopak – rozdeľuje veľké množstvá od veľkovýrobcov
do malých množstiev
3. kvalitatívna funkcia – obchod ju zabezpečuje zušľachtením tovaru alebo pretváraním
výrobného sortimentu na obchodný sortiment
4. úverová (finančná) funkcia – umožňuje realizovať nákup tovaru na
úver
5. poradenská funkcia – poskytovanie odborných rád spotrebiteľom
6. informačná
funkcia – prenášanie informácií z výroby do spotreby a opačne
7. funkcie výrobného charakteru – napr.
úprava konfekcie, príprava jedál, balenie a doprava
8. riziková funkcia – obchod preberá na seba riziká spojené so
skladovaním a dopravou, pri ktorom sa tovar môže poškodiť, znehodnotiť alebo demódovať
VEĽKOOBCHOD
Zahŕňa všetky činnosti, ktoré súvisia s predajom tovaru – služieb FO a PO, ktoré ich chcú
ďalej predať alebo ešte spracovať.
Základné znaky veľkoobchodu:
1. Nakupuje tovar vo veľkom množstve, prevažne
u špecializovaných výrobcov
2. Vytvára zásoby a skladuje ich
3. Predáva tovary väčšinou maloobchodníkom na ďalší
predaj alebo výrobcom na ďalšie spracovanie
Členenie veľkoobchodu
1. Veľkoobchod podľa vlastníckych
vzťahov a rozsahu poskytovania služieb:
a) samostatní veľkoobchodníci – tovar kupujú do svojho vlastníctva a nesú
riziká s ním spojené
b) makléri a agenti – tovar nevlastnia a fyzicky ním nedisponujú, ich úlohou je sprostredkovať
nákup a predaj tovaru a služieb, za čo dostanú províziu z predajnej ceny
c) obchodné orgány výrobcov – vytvárajú si ich
výrobcovia s cieľom znížiť svoju závislosť od samostatných obchodníkov.
2. Veľkoobchod podľa väzby na ostatné
články hospodárstva:
a) samostatný – plní len veľkoobchodné funkcie
b) integrovaný – ide
o spojenie veľkoobchodu s maloobchodom, plní niektoré maloobchodné funkcie, prípadne je s maloobchodom zlúčený ekonomicky
a organizačne
3. Veľkoobchod podľa princípu obsluhy:
a) dodávkový – tradičná forma,
zákazník si tovar objedná, veľkoobchodník ho dodá, vystaví a pošle faktúru
b) odvážací – zákazník si tovar vyberie,
zaplatí a odvezie (cash and carry)
CASH AND CARRY
- zakladá sa na myšlienke „zaplať
v hotovosti a zober si tovar so sebou“
- je to veľkoobchodník so samoobsluhou, ktorá obchoduje s ohraničeným sortimentom tovaru
s vysokou obrátkovosťou
- drobným maloobchodníkom predáva za hotovosť
- nákup je možný len na základe nákupného preukazu
- zákazníci sú spravidla živnostníci
- nakupuje sa v dohodnutých minimálnych množstvách
Výhody Cash and
Carry:
a) Pre veľkoobchodníka
- nakupuje u výrobcov veľké množstvá a tým dosiahne nižšie ceny
- nakoľko
odberatelia platia v hotovosti, nemajú neplatičov
- znižuje sa potreba pracovných síl
b) Pre zákazníka
-
rýchly presun tovaru
- môže si tovar prezrieť
- môže si tovar dokupovať
Technologický proces vo
veľkoobchodnom sklade
Etapy práce:
1. príjem tovaru
2. skladovanie tovaru
3. príprava na expedíciu
4. expedícia tovaru
1. Príjem tovaru
- začína sa pristavením dopravného prostriedku ku skladu
a vyložením tovaru. Skladá sa z 2 častí:
a) odber dodávky – kontrola hmotnosti, počtu kusov, neporušenosti zásielky podľa
dodacieho listu. Obyčajne ho robí vedúci skladu, ktorému vodič odovzdá dodací list.
b) prebierka tovaru – skladá sa
z kvalitatívnej a kvantitatívnej prebierky.
Kvantitatívna prebierka
- príjemca vyberá z prebratých obalov tovar, premeriava ho
a prepočítava. Vyhotovuje záznam prevzatého tovaru na osobitnom tlačive - príjemke tovaru. Porovnávajú sa údaje v príjemke s údajmi
v dodacom liste a prípadné nedostatky spíšu do reklamného zápisu.
Kvalitatívna prebierka
- zakladá sa na akostnej kontrole
tovaru, pričom sa nekvalitný tovar zadrží skôr, ako sa dostane do obchodnej siete. V rámci kvalitatívnej prebierky sa uskutočňuje
sortimentová prebierka, ktorou sa zisťuje a kontroluje zloženie dodaného sortimentu, komplexnosť dodávky podľa druhov, farieb...
2. Skladovanie tovaru
Sklad je základná prevádzková jednotka veľkoobchodu.
Zahŕňa tieto činnosti:
1.
Preprava tovaru na určité miesto
2. Uloženie tovaru
3. Ošetrovanie tovaru
4. Triedenie tovaru
5.
Spotrebiteľská úprava tovaru
Druhy skladov:
a)podľa spôsobu uskladnenia:
- otvorené (nekryté
priestranstvá)
- polootvorené (majú strechu)
- kryté (špeciálne – napr. chladiarenské zariadenia)
b)podľa funkcie pri
premiestňovaní tovaru:
- nákupné – umiestnené tam, kde sa tovar nachádza
- obchodné – prevádzkové, poloprevádzkové,
odbremeňovacie
c)z hľadiska doby skladovania:
- úložné – na dlhšie uloženie
- distribučné – na krátkodobé
uloženie
Požiadavky na skladovanie
Pri skladovaní treba optimálne využiť všetky miesta na skladovej
ploche, aby bol tovar uložený prehľadne, aby bol ľahko dostupný pre potreby kontroly a manipulácie s ním. Pri skladovaní treba dbať na
frekvenciu príjmu a odberu tovaru. Tovary s častým odberom sa umiestňujú najbližšie
ku kompletizovaným a expedičným priestorom.
Tiež treba rešpektovať hmotnosť tovaru, objemné a ťažké tovary uskladniť do spodných regálov, ako aj špecifické vlastnosti tovarov,
napr. krehkosť, schopnosť vylučovať, resp. pohlcovať určité pachy.
3. Príprava na expedíciu
Zahŕňa:
-
prevzatie a spracovanie objednávok
- vyhotovenie výdajky
- vybratie tovaru z miesta uloženia
- premiestnenie tovaru na
miesto kompletizácie zásielky
- kompletizácia dodávok
- úprava tovaru a tvorba expedičných jednotiek
- kontrola tovaru
- uloženie tovaru na miesto pre hotové zásielky
4. Expedícia tovaru
- prevzatie tovaru zo skladu, odovzdanie
tovaru odberateľovi alebo prepravcovi
MALOOBCHOD
Uskutočňuje predaj tovarov a služieb konečným
spotrebiteľom na ich osobné použitie.
Predajňa je základná prevádzková jednotka maloobchodu.
Základné znaky
maloobchodu:
- centralizovaný nákup tovaru, prevažne vo veľkých množstvách vo veľkoobchode alebo u výrobcu
- decentralizovaný
predaj prevažne konečným spotrebiteľom
- predaj tovaru v malých množstvách
- predaj tovaru prevažne spotrebného charakteru
Úlohy maloobchodu:
- priblížiť tovar spotrebiteľom
- zabezpečiť predaj spotrebných tovarov konečným spotrebiteľom
Členenie maloobchodu:
1. Maloobchod podľa rozsahu poskytovania služieb
a) samoobslužný maloobchod – rýchly nákup, nerušený výber, hygienický predaj, vyššia produktivita práce, väčší objem
predaja, menej namáhavá práca predavačov
b) maloobchod s vlastným výberom – zákazníci si sami vyberajú tovar, čiastočná
pomoc personálu
c) maloobchod s ohraničenou ponukou služieb – väčšia pomoc personálu, doplnkové služby, vyššie
prevádzkové náklady, vyššie ceny
d) maloobchod s úplnou ponukou služieb – špecializované predajne, luxusné obchodné domy,
pomoc zákazníkovi v každej etape nákupu, vyššie prevádzkové náklady, vyššie ceny
2. Maloobchod
podľa sortimentu
a) predajne so širokým sortimentom – veľký počet rôznych druhov tovarov
b) predajne
s úzkym sortimentom – niekoľko druhov tovarov
c) predajne s hlbokým sortimentom – veľký počet variantov v jednotlivých
tovarových skupinách
d) predajne s plochým sortimentom – jeden alebo málo variantov v jednotlivých tovarových skupinách
3. Maloobchod podľa miesta predaja (spôsoby predaja v MOO)
a) maloobchodný predaj
realizovaný v maloobchodných predajniach
- špecializované predajne
- supermarkety
- hypermarkety
- obchodné
strediská
- nákupné centrá
- diskontné predajne
- kiosky
b) maloobchod realizovaný bez predajných priestorov
- katalógový predaj (tzv. Zásielkový obchod)
- priamy marketing – v reklamnej kampani je výrobok predstavený zákazníkovi,
ktorý si ho môže objednať prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov
Formy priameho marketingu :
-priame zaslanie zásielok
na adresu vybraných potencionálnych
zákazníkov
-priama distribúcia do schránok
-telemarketing
-homeshopping
-faxmailing
-teleshoping
-objednávkové automaty
- maloobchodný predaj prostredníctvom automatov
- predaj osobnou
cestou prostredníctvom obchodných zástupcov (podomový predaj)
- elektronický obchod
Maloobchodný predaj
realizovaný v maloobchodných predajniach
1. Špecializované predajne
- hlboký sortiment jedného radu
-
špecializuje sa na predaj tovaru jednej značky
2. Obchodné domy
- typická plnosortimentovosť
- každý druh tovaru sa
predáva v samostatnom oddelení
- odevy, obuv, kozmetika...
- poskytujú rôzne služby, napr. predaj na úver
3. Obchodné
strediská
- ucelené obchodné komplexy
- veľký počet nezávislých predajní s rozmanitým tovarom
- umiestnené mimo
centra
4. Supermarkety
- veľké samoobslužné predajne (400-1000m2)
- predaj tovarov častej spotreby
- lacnejší
tovar
5. Diskontné predajne
- veľkoobchodný sklad s možnosťou zakúpiť si členstvo
- prevažne sa predáva tovar
spotrebného charakteru
- zákazník sa obsluhuje sám
- sklady sú mimo centra mesta
- veľký obrat, nízke ceny
6.
Predajne s predĺženou prevádzkou
7. Hypermarkety
- obrovské samoobslužné predajne (20 000m2)
- široký sortiment
- celý komplex – jedna predajňa, ktorá ponúka rôzny sortiment, rôzne služby
- zákazník sa obsluhuje sám
- nákup si môže
odviesť k autu
- nižšie ceny
- predajne sú mimo centra mesta
Pracovný proces v maloobchodnej
predajni
Technologický proces v maloobchode predstavuje operácie, ktoré je potrebné na tovaroch uskutočňovať od ich vstupu
do predajne až po prechod ku kupujúcemu.
Celý technologický proces rozdeľujeme na:
1. Hlavný – predaj tovaru
2.
Vedľajší – pohyb tovarov od ich vstupu až po prípravu na predaj a činnosti spojené s pohybom obalov
3. Pomocný – kontrola
a oprava pracovných zariadení, klimatizačné podmienky pre tovary a ľudí, udržiavanie čistoty, bezpečnostná a protipožiarna ochrana)
Pracovný proces v predajni zahŕňa:
1. Príjem tovaru
a) odber tovaru – kontroluje sa počet
prepravných obalov, hrubá hmotnosť dodávky, neporušenosť obalov, porovnáva sa označenie tovaru s dodacími dokladmi
b) prebierka
tovaru – robí sa priamo v predajni, zisťujú sa zjavné chyby.
2. Skladovanie tovaru
- zahŕňa činnosti a požiadavky ako vo
veľkoobchodných skladoch
3. Príprava tovaru na predaj
- urýchľuje predaj tovarov, ukladanie tovaru, označenie tovaru cenou
4. Predaj
- základná činnosť predavača
Služby v maloochode
- cieľom je získať
zákazníka
Rozlišujeme :
a) ochodné služby
b) technické služby
Napr.: donáška do domu, zásielkový predaj,
predaj na základe telefonickej objednávky, porada s odborníkom, detský kútik, občerstvenie, parkovisko, právo na výmenu...
Franšízing
Je to moderná obchodná metóda. Ide o dohodu medzi majiteľom licencie a nezávislým podnikateľom. Právnym
dokumentom je zmluva o franšízingu. Podnikateľ kupuje od majiteľa licencie právo poskytovať rovnaké služby, používať rovnaký postup alebo
obchodnú značku.
Účastníci:
Franšízer – poskytovateľ licencie
Franšízant – nadobúdateľ
licencie
Znaky franšízingu:
- licencia na podnikanie počas určitej doby na určitom území
-
predmetom zmluvy je overená obchodná činnosť
- franšízer poskytuje koncept metódy, franšízant ho musí dodržiavať
-
franšízer zaškolí franšízanta, pomáha mu, aby bol úspešný
- franšízant sa zaväzuje platiť určité % z predaja
-
franšízant podniká na vlastné riziko
Faktory, ktoré ovplyvňujú zákazníka pri výbere maloobchodníkov
Cena, pohodlnosť
nákupu, možnosť výberu, kvalita predavačov, šírka a hĺbka sortimentu, citové dôvody (napr. tradície v rodine), vzdialenosť.
Elektronické registračné pokladnice
Zákon stanovuje povinnosť viesť evidenciu z predaja elektronickou
registračnou pokladnicou (ERP).
Výhody ERP pre predávajúceho:
- možnosť sledovať pohyb každej tovarovej položky
-
zjednodušenie administratívy
- skrátenie inventúry
- prehľad o zásobách tovaru, pružné reagovanie cien
- zvýšenie
výkonu personálu
Výhody ERP pre kupujúceho:
- skvalitnenie predaja
- zvýšenie úrovne služieb
-
prehľadnosť výpisu z ERP
Čiarový kód:
- medzinárodne využívaný systém označovania tovarov
-
skladá sa zo súboru čísel a svetlých pruhov, pre vizuálne čítanie je každý znak označený číslom
- čítanie pomocou skenerov
pripojených k pokladniciam
Typy kódov:
UPC – v USA a Kanade
EAN (European article numbering) – používané v Európe
(napr. EAN 13 pre bežné výrobky, EAN 8 pre výrobky malých rozmerov)
Výhody čiarových kódov:
Pre
výrobcov:
- zjednodušenie a urýchlenie označovania výrobkov v procese balenia
- presné a rýchle informácie o odbyte
a dodávkach výrobkov
Pre veľkoobchodníkov:
- zrýchlené objednanie, prijímanie, vyberanie a odosielanie tovarov,
-
efektívnejšie skladovanie a skladové inventúry
Pre maloobchodníkov:
- znižovanie administratívnych nákladov pri prijímaní
tovaru
- možnosť určovať a meniť ceny v pokladniciach
- hospodárnejšie a presnejšie riadenie zásob
- presný zdroj
informácií o danom tovare
- rýchlejšie manipulácia s tovarom pri pokladnici
- zníženie fyzickej námahy pokladníkov
Pre
zákazníkov:
- rýchlejšie a efektívnejšie služby pri pokladnici
- ľahšia orientácia pri kontrole nákupu na základe výpisu
z registračnej pokladnice
Zones.sk – Zóny pre každého študenta