Podnikovohospodárska náuka
Autor: primak
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 19.08.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 963 slov
Počet zobrazení: 3 907
Počet zobrazení: 3 907
Tlačení: 406
Uložení: 441
Uložení: 441
Podnikovo-hospodárska náuka
- je súčasťou ekonómie, ako vedy o hospodárstve. Objektom skúmania sú hospodárske procesy, ktoré sa odohrávajú v podnikoch. Je to reálna, aplikovaná veda, ktorej cieľom je poskytnúť vedecké poznatky pre racionálny hospodársky život podnikov.
- jej obsahom je skúmať:
o prostredie firmy (vonkajšie a vnútorné)
o podnikové výrobné procesy
o výrob. procesy podnikov
o majetková a kapitálová vybavenosť podniku
o procesy zmien vyvolané vedecko-technickým pokrokom a investíciami
o podmienky ziskovosti, nákladovosti, výnosnosti...
o tok peňažných prostriedkov, príjmy a výdaje
Schéma trhovej ekonomiky
Trh:
- priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti. Je to súhrn rozličných nástrojov, foriem, mechanizmov a soc.-ekonom. vzťahov, ktoré túto výmenu umožňujú.
- Členíme ho:
a) Trh výrobných faktorov, zložený z relatívne samostatného trhu práce, pôdy a kapitálu, trh peňazí
b) Trh výrobkov a služieb
c) Organizovaný a neformálny
d) Miestny, národný a medzinárodný (svetový)
Trh práce:
- miesto, na ktorom sa stretáva ponuka a dopyt po práci.
- Vystupujú tu 3 subjekty: domácnosti – nositelia práce a tvoria trh, podniky a štát, ktorí determinujú dopyt po práci
- Hlavné faktory trhu: veľkosť populácie, práceschopnosť obyv., produktivita práce
- D a P určujú cenu práce – mzdu
Trh kapitálu:
- trh všetkých dlhodobých kapitál. Investícií a úverov
- zberá kapitál od osôb, ktoré hľadajú možnosť investovania (peňažné úspory) a rozdeľovať ho tým, ktorí úver hľadajú
- cenou kapitálu je úver
Peňažný trh:
- realizujú sa tu krátkodobé peňažné obchody, predovšetkým medzi peňažnými ústavmi
Trh s pôdou:
- Realizujú sa obchody s pôdou, medzi jej vlastníkmi a záujmovými skupinami
- Jeho rozvinutosť je v našich podmienkach nízka.
- Plní rozhodujúcu úlohu pri stanovení ceny – renty
Trhová ekonomika:
- ekonomika opierajúca sa o princípy slobodného podnikania
- faktory pôsobiace na jej chod: trh, systém cien, zisk a strata, systém stimulácie
- vyrába sa to, čo výrobcovi prináša najväčší úžitok
- využíva rôzne techniky a technológie, ktoré minimalizujú výrobné náklady
- výsledok: výrobok pre spotrebu (ľudia rozhodujú o využití miezd a platov)
- je zmiešanou ekonomikou
Trhový mechanizmus:
- forma organiz., v rámci ktorej sa jednotliví výrobcovia dostávajú do vzťahov so spotrebiteľmi, aby riešili 3 otázky: čo, ako, pre koho?
- je systémom viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu, vzájomne sa ovplyvňujú. Prispievajú k tomu, že výsledkom tejto interakcie je, že existuje určitý poriadok.
- prvky trhového mechanizmu a trh. kategórie: trhové subjekty, konkurencia, P, D, trhová cena
Trhové subjekty:
- ekonomické subjekty (jednotky), ktorých správanie je predmetom skúmania mikroekonómie
o domácnosť – skupina jednotlivcov s týmito črtami:
• Spoločne používajú svoje príjmy, vlastnia majetky, spoločne prijímajú ekonomické rozhodnutia
• Vystupujú ako kupujúci tovarov a služieb, určených na ich spotrebu a predávajúci výrobných faktorov – práce, kapitálu
• Za tieto príjmy kupujú tovary a služby
• Platia štátu dane a prijímajú od neho transferové platby (podpora v nezamestnanosti)
o štát
• Má vplyv na V a S
• Dotýka sa ho správanie firiem v oblasti cien, rozsahu V a ďalších signálov, ktoré prichádzajú z úrovne firiem a domácností
• Podieľa sa na tvorbe D po tovare a službách, pracovných silách , na vytváraní P
• Vyberá dane a uskutočňuje transferové platby do nich
• Rôzna miera zásahov štátu do trhovej ekonomiky
• Rôzne názory na štátne zásahy – ideál je štát, o ktorom je v ekonomickej sfére počuť čo najmenej
• Pomáha pri riešení ekologických problémov
o podnik
Trhová konkurencia:
- prvok trhového mechanizmu
- proces správania sa jednotlivých trhových subjektov
- rozvíja sa v 3 rovinách:
o konkurencia v línii D – P, teda medzi výrobcami a spotrebiteľmi
o konkurencia medzi spotrebiteľmi na strane D
o medzi výrobcami na strane P
Trhová pozícia – postavenie firmy na trhu
Trhová sila – schopnosť predávajúceho alebo kupujúceho, resp. skupiny predávajúcich alebo kupujúcich ovplyvniť cenu tovarov alebo služieb, s ktorými obchoduje
Dokonalá konkurencia – trhová konkurencia, pri ktorej firma musí akceptovať cenu, ktorá existuje na trhu, nie je schopná zmeniť ju. Dôvody akceptácie ceny:
1) Produkuje výrobok, ktorý sa svojimi fyzickými vlastnosťami neodlišuje od toho istého výrobku, s ktorým na trh vstupujú aj iné firmy. Výrobok je indiferentný, neodlíšiteľný, výrobca zostáva anonymný
2) Produkcia firmy predstavuje len nepatrnú časť celkovej P smerujúcej na trh.
Najviac sa k nej približujú niektoré trhy poľnohospodárskych výrobkov.
Nedokonalá konkurencia – situácia, v ktorej firma môže do určitej miery ovplyvniť cenu produkcie na trhu, preto sa označuje ako tvorca ceny. Dôvody:
1) Vyrába produkt, ktorý sa v určitom smere odlišuje od obdobného produktu vyrábaného inými firmami
2) Jeho výrobok predstavuje významnú časť celkovej ponuky daného výrobku smerujúceho na trh
Sú to nepoľnohospodárske firmy. S cenou môže hýbať každý z nich.
Členenie: monopolistická konkurencia, oligopol, čistý monopol
Úžitková hodnota:
- produkt konkrétnej práce, ktorá je v procese spotreby schopný uspokojovať určitú potrebu vďaka svojej užitočnosti
- nespája sa s užitočnosťou
- užitočnosť vyjadruje schopnosť vytvárať úžitkovú hodnotu, ktorá je jej nositeľom
Užitočnosť:
- miera uspokojenia potrieb spotrebiteľa
- vysvetľuje, prečo spotrebiteľ rozdeľuje svoj limitovaný dôchodok na nákup jednotlivých tovarov a služieb a ako ho rozdeľuje
- celková užitočnosť – stupeň celkového uspokojenia potrieb spotrebiteľa
- marginálna (hraničná) – zvyšuje alebo znižuje celkovú užitočnosť v dôsledku zvýšenia alebo zníženia množstva spotrebovaného tovaru alebo služby o 1 jednotku
Charakteristika podniku
Podnik:
- je ekonomická a organizačná forma usporiadania výroby, obchodu a služby, ktorá je založená na dosahovaní zisku prostredníctvom podnikateľskej činnosti
- Obchodný zákonník definuje podnik – súbor hmotných, osobných a nehmotných zložiek podnikania
- k podnikaniu patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie podniku, alebo vzhľadom na svoju povahu majú na tento účel slúžiť
- podnik je miesto, kde sa uskutočňuje výroba, rozhoduje sa o predajnej cene
- platby, ktoré treba k tomuto zabezpečiť sú výrobné faktory, vytvorené statky – produkty
- podnik vystupuje k vonkajšiemu prostrediu ako „ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, ktorej základnými znakmi sú: kombinácia výrobných faktorov, právna a ekonomická samostatnosť.“
Podnikateľské prostredie:
- mikroprostredie podniku:
- interné mikroprostredie - organizačná štruktúra, všetky organizačné útvary podniku (vrcholový manažment, finančné oddelenie, nákup, výroba, vývoj, marketing, oddelenie ľudských zdrojov, oddelenie evidencie)
- externé – firemný trh, čiže zákazníci, dodávatelia, marketingoví sprostredkovatelia, konkurenti a verejnosť
- makroprostredie: - demografické prostredie, sociálne, politické a právne, ekonomické, prírodné, ekologické, technologické, etické, kultúrno-historické
- je súčasťou ekonómie, ako vedy o hospodárstve. Objektom skúmania sú hospodárske procesy, ktoré sa odohrávajú v podnikoch. Je to reálna, aplikovaná veda, ktorej cieľom je poskytnúť vedecké poznatky pre racionálny hospodársky život podnikov.
- jej obsahom je skúmať:
o prostredie firmy (vonkajšie a vnútorné)
o podnikové výrobné procesy
o výrob. procesy podnikov
o majetková a kapitálová vybavenosť podniku
o procesy zmien vyvolané vedecko-technickým pokrokom a investíciami
o podmienky ziskovosti, nákladovosti, výnosnosti...
o tok peňažných prostriedkov, príjmy a výdaje
Schéma trhovej ekonomiky
Trh:
- priestor, v ktorom si jednotlivé ekonomické subjekty vymieňajú výsledky svojej činnosti. Je to súhrn rozličných nástrojov, foriem, mechanizmov a soc.-ekonom. vzťahov, ktoré túto výmenu umožňujú.
- Členíme ho:
a) Trh výrobných faktorov, zložený z relatívne samostatného trhu práce, pôdy a kapitálu, trh peňazí
b) Trh výrobkov a služieb
c) Organizovaný a neformálny
d) Miestny, národný a medzinárodný (svetový)
Trh práce:
- miesto, na ktorom sa stretáva ponuka a dopyt po práci.
- Vystupujú tu 3 subjekty: domácnosti – nositelia práce a tvoria trh, podniky a štát, ktorí determinujú dopyt po práci
- Hlavné faktory trhu: veľkosť populácie, práceschopnosť obyv., produktivita práce
- D a P určujú cenu práce – mzdu
Trh kapitálu:
- trh všetkých dlhodobých kapitál. Investícií a úverov
- zberá kapitál od osôb, ktoré hľadajú možnosť investovania (peňažné úspory) a rozdeľovať ho tým, ktorí úver hľadajú
- cenou kapitálu je úver
Peňažný trh:
- realizujú sa tu krátkodobé peňažné obchody, predovšetkým medzi peňažnými ústavmi
Trh s pôdou:
- Realizujú sa obchody s pôdou, medzi jej vlastníkmi a záujmovými skupinami
- Jeho rozvinutosť je v našich podmienkach nízka.
- Plní rozhodujúcu úlohu pri stanovení ceny – renty
Trhová ekonomika:
- ekonomika opierajúca sa o princípy slobodného podnikania
- faktory pôsobiace na jej chod: trh, systém cien, zisk a strata, systém stimulácie
- vyrába sa to, čo výrobcovi prináša najväčší úžitok
- využíva rôzne techniky a technológie, ktoré minimalizujú výrobné náklady
- výsledok: výrobok pre spotrebu (ľudia rozhodujú o využití miezd a platov)
- je zmiešanou ekonomikou
Trhový mechanizmus:
- forma organiz., v rámci ktorej sa jednotliví výrobcovia dostávajú do vzťahov so spotrebiteľmi, aby riešili 3 otázky: čo, ako, pre koho?
- je systémom viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu, vzájomne sa ovplyvňujú. Prispievajú k tomu, že výsledkom tejto interakcie je, že existuje určitý poriadok.
- prvky trhového mechanizmu a trh. kategórie: trhové subjekty, konkurencia, P, D, trhová cena
Trhové subjekty:
- ekonomické subjekty (jednotky), ktorých správanie je predmetom skúmania mikroekonómie
o domácnosť – skupina jednotlivcov s týmito črtami:
• Spoločne používajú svoje príjmy, vlastnia majetky, spoločne prijímajú ekonomické rozhodnutia
• Vystupujú ako kupujúci tovarov a služieb, určených na ich spotrebu a predávajúci výrobných faktorov – práce, kapitálu
• Za tieto príjmy kupujú tovary a služby
• Platia štátu dane a prijímajú od neho transferové platby (podpora v nezamestnanosti)
o štát
• Má vplyv na V a S
• Dotýka sa ho správanie firiem v oblasti cien, rozsahu V a ďalších signálov, ktoré prichádzajú z úrovne firiem a domácností
• Podieľa sa na tvorbe D po tovare a službách, pracovných silách , na vytváraní P
• Vyberá dane a uskutočňuje transferové platby do nich
• Rôzna miera zásahov štátu do trhovej ekonomiky
• Rôzne názory na štátne zásahy – ideál je štát, o ktorom je v ekonomickej sfére počuť čo najmenej
• Pomáha pri riešení ekologických problémov
o podnik
Trhová konkurencia:
- prvok trhového mechanizmu
- proces správania sa jednotlivých trhových subjektov
- rozvíja sa v 3 rovinách:
o konkurencia v línii D – P, teda medzi výrobcami a spotrebiteľmi
o konkurencia medzi spotrebiteľmi na strane D
o medzi výrobcami na strane P
Trhová pozícia – postavenie firmy na trhu
Trhová sila – schopnosť predávajúceho alebo kupujúceho, resp. skupiny predávajúcich alebo kupujúcich ovplyvniť cenu tovarov alebo služieb, s ktorými obchoduje
Dokonalá konkurencia – trhová konkurencia, pri ktorej firma musí akceptovať cenu, ktorá existuje na trhu, nie je schopná zmeniť ju. Dôvody akceptácie ceny:
1) Produkuje výrobok, ktorý sa svojimi fyzickými vlastnosťami neodlišuje od toho istého výrobku, s ktorým na trh vstupujú aj iné firmy. Výrobok je indiferentný, neodlíšiteľný, výrobca zostáva anonymný
2) Produkcia firmy predstavuje len nepatrnú časť celkovej P smerujúcej na trh.
Najviac sa k nej približujú niektoré trhy poľnohospodárskych výrobkov.
Nedokonalá konkurencia – situácia, v ktorej firma môže do určitej miery ovplyvniť cenu produkcie na trhu, preto sa označuje ako tvorca ceny. Dôvody:
1) Vyrába produkt, ktorý sa v určitom smere odlišuje od obdobného produktu vyrábaného inými firmami
2) Jeho výrobok predstavuje významnú časť celkovej ponuky daného výrobku smerujúceho na trh
Sú to nepoľnohospodárske firmy. S cenou môže hýbať každý z nich.
Členenie: monopolistická konkurencia, oligopol, čistý monopol
Úžitková hodnota:
- produkt konkrétnej práce, ktorá je v procese spotreby schopný uspokojovať určitú potrebu vďaka svojej užitočnosti
- nespája sa s užitočnosťou
- užitočnosť vyjadruje schopnosť vytvárať úžitkovú hodnotu, ktorá je jej nositeľom
Užitočnosť:
- miera uspokojenia potrieb spotrebiteľa
- vysvetľuje, prečo spotrebiteľ rozdeľuje svoj limitovaný dôchodok na nákup jednotlivých tovarov a služieb a ako ho rozdeľuje
- celková užitočnosť – stupeň celkového uspokojenia potrieb spotrebiteľa
- marginálna (hraničná) – zvyšuje alebo znižuje celkovú užitočnosť v dôsledku zvýšenia alebo zníženia množstva spotrebovaného tovaru alebo služby o 1 jednotku
Podnik:
- je ekonomická a organizačná forma usporiadania výroby, obchodu a služby, ktorá je založená na dosahovaní zisku prostredníctvom podnikateľskej činnosti
- Obchodný zákonník definuje podnik – súbor hmotných, osobných a nehmotných zložiek podnikania
- k podnikaniu patria veci, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patria podnikateľovi a slúžia na prevádzkovanie podniku, alebo vzhľadom na svoju povahu majú na tento účel slúžiť
- podnik je miesto, kde sa uskutočňuje výroba, rozhoduje sa o predajnej cene
- platby, ktoré treba k tomuto zabezpečiť sú výrobné faktory, vytvorené statky – produkty
- podnik vystupuje k vonkajšiemu prostrediu ako „ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, ktorej základnými znakmi sú: kombinácia výrobných faktorov, právna a ekonomická samostatnosť.“
Podnikateľské prostredie:
- mikroprostredie podniku:
- interné mikroprostredie - organizačná štruktúra, všetky organizačné útvary podniku (vrcholový manažment, finančné oddelenie, nákup, výroba, vývoj, marketing, oddelenie ľudských zdrojov, oddelenie evidencie)
- externé – firemný trh, čiže zákazníci, dodávatelia, marketingoví sprostredkovatelia, konkurenti a verejnosť
- makroprostredie: - demografické prostredie, sociálne, politické a právne, ekonomické, prírodné, ekologické, technologické, etické, kultúrno-historické
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#princípy trhovej ekonomiky #ekonomický úžitok #cena-marketing #trh kapitalu #trh pôdy #finnančné oddelenie #podnik a ekonomicke rozhodnutia #Makroprostredie #dopyt po praci #obchodný zákonník #mikroprostreie #Podnikateľský plán #nedokonala konkurencia #peňažný trh #ponuka práce dopyt po práci mzdaDiskusia: Podnikovohospodárska náuka
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.016 s.