Konkurencia
Konkurencia1)PONUKOVÁ KONKURENCIA
=vyplýva z toho, že každá firma chce dosiahnuť čo najvyšší zisk aj na úkor iných výrobcov
=delenie: a)CENOVÁ (firmy sa snažia získať výhodu tým, že znižujú ceny tovaru)
b)NECENOVÁ (je to design produktu, zvyšovanie technických parametrov výrobku...)
2)DOPYTOVÁ KONKURENCIA
=každý spotrebiteľ má záujem nakúpiť čo najviac za čo najmenej peňazí
3)DOKONALÁ KONKURENCIA
=teoreticky by existovala len vtedy, ak by všetci účastníci na trhu mali vytvorené úplne
rovnaké podmienky
4)NEDOKONALÁ KONKURENCIA
= má podoby: a)MONOPOL (existuje len jeden výrobca určitého tovaru, ktorý nemá žiadnu konkurenciu a na základe toho môže určovať monopolistické ceny)
b)OLIGOPOL(malý počet veľkých konkurujúcich si firiem disponuje takou
ekonomickou silou, že čiastočne obmedzuje vstup ďalších firiem na
trh daného odvetvia)
c)MONOPOLISTICKÁ KONKURENCIA (na trhu je niekoľko výrobcov tovaru, ktorý sa odlišuje iba farbou, vonkajším obalom)
Zones.sk – Najväčší študentský portál