Vnútorný obchod
Vnútorný obchod
Obchod
Je odvetvie národného hospodárstva, v ktorom sa
uskutočňuje pohyb materiálnych statkov a služieb z výrobnej sféry do konečnej spotreby. Do vnútorného obchodu patria aj tie organizácie,
ktoré na základe príslušného povolenia predávajú tovar spotrebiteľom, prípadne poskytujú služby. Najdôležitejšou úlohou obchodu je
zásobiť spotrebiteľa tovarom. Pojem obchod však treba chápať aj širšie, lebo ide aj o zásobovanie priemyselných, poľnohospodárskych
a iných úsekov národného hospodárstva. Najdôležitejšou úlohou obchodu je zásobiť spotrebiteľov tovarom, službami. Základnými
predpokladmi pre rozvoj trhového hospodárstva sú platné zákony, ktoré nazývame právne normy.
Právne normy:
1. Obchodný zákonník,
2. Živnostenský zákonník,
3. Občiansky zákonník,
4. Daňové zákony,
5. Zákon o ochrane
spotrebiteľa,
6. Zákon o cenách.
Privatizácia v obchode
Privatizácia mala 3 etapy:
1.
etapa - reštitúcia - je proces navrátenia majetku bývalým majiteľom, ktorým majetok násilne odobrali po roku 1948,
2.
etapa - malá privatizácia - znamená predaj siete obchodu, služieb a remesiel na dražbách (1979),
3. etapa - veľká
privatizácia - predstavuje odštátnenie podnikov a ich prechod na rôzne formy súkromného podnikania.
Tento privatizačný proces
mal svoje výhody aj nevýhody.
Výhody privatizácie:
- vlastníctvo a rozhodovanie sa spojilo,
-
zrušením štátneho monopolu a nástupom nových podnikateľských subjektov sa vytvorilo konkurenčné prostredie - výhody pre spotrebiteľov,
- spestril sa sortiment na trhu.
Nevýhody privatizácie:
- nastala atomizácia ( znamená rozdrobenie
maloobchodnej siete),
- znížila sa ponuka služieb komunálneho charakteru (čistiarne, práčovne...),
- znížila sa ochrana
spotrebiteľa pred prenikaním nekvalitného tovaru na spotrebný trh (príkladom sú nekvalitné výrobky z Číny).
Členenie obchodu
1. Z hľadiska vlastníctva: štátny, súkromný, družstevný,
2. Z hľadiska
územia: vnútroštátny, zahraničný,
3. Z hľadiska rozsahu objemu predaja: maloobchod, veľkoobchod.
Funkcie obchodu
1. Preklenovacia - vyplýva z priestorovej a časovej
disproporcie medzi výrobou a spotrebou.
Priestorová disproporcia vyplýva najmä z prírodných podmienok (južné ovocie musíme dovážať
z tropických krajín), alebo ju spôsobuje koncentrácia výroby na takom mieste, ktoré je ekonomicky najvýhodnejšie.
Časová disproporcia
vyplýva z toho, že výroba tovaru je sústredená do určitého časového obdobia, ale spotreba sa uskutočňuje po celý rok (konzervované
ovocie a zelenina, poľnohospodárske plodiny a ich spracovanie).
2. Kvantitatívna - pri nej vzniká rozpor medzi
vyrobeným a spotrebovaným množstvom. obchod na jednej strane zberá čiastkové množstvá vyrobených výrobkov, čiže plní zberovú funkciu
a naopak neskôr tieto výrobky rozdeľuje medzi ľudí, plní rozdeľovaciu funkciu.
3. Kvalitatívna - obchodný
podnik zabezpečuje túto funkciu dvoma spôsobmi a to zošľachtením tovaru (skladovanie, triedenie) alebo pretvárajú výrobný sortiment na
obchodný sortiment.
4. Úverová - obchod ju zabezpečuje tak, že umožní odberateľom realizovať nákup aj pri
nedostatočnom množstve finančných prostriedkov tým, že im poskytne tovar na úver.
5. Poradenská - táto
funkcia súvisí s poskytovaním odborných rád pre spotrebiteľov.
6. Informačná - obchod prednáša informácie
od výrobcu k spotrebiteľovi a naopak.
7. Funkcia výrobného charakteru - patrí sem balenie, doprava, úprava.
8. Riziková - obchod preberá na seba riziká spojené so skladovaním a dopravou, pri ktorom sa môže znehodnotiť,
poškodiť, prípadne sa stane nemoderným.
Veľkoobchod
Zahŕňa všetky činnosti, ktoré súvisia s predajom
tovaru, alebo služieb fyzickým osobám aj právnickým osobám, ktoré ich chcú ďalej predávať alebo spracúvať. Činnosť veľkoobchodu
delíme do 3 oblastí:
1. Nákup tovaru vo veľkom množstve u špecializovaných výrobcov.
2. Vytváranie
zásob a ich skladovanie.
3. Predaj tovaru maloobchodníkom.
Veľkoobchod vystupuje ako
sprostredkovateľ pohybu tovarov od výrobcov ku konečnému užívateľovi.
Význam veľkoobchodu:
- skúsenosti
a kontakty - veľkoobchod má rozsiahle skúsenosti s obchodovaním vo veľkom a má veľa obchodných kontaktov, disponuje s množstvom
vyškolených pracovníkov, čím umožňuje, aby sa tovar dostal lacno a rýchlo ku konečnému spotrebiteľovi,
- pestrá ponuka
a dôvera - veľkoobchod sústreďuje pestrú ponuku tovarov od rôznych obchodných firiem, pričom maloobchodníci dávajú pri nákupe
prednosť obchodným kontaktom s veľkoobchodnom ako s priamym výrobcom, nezanedbateľná je aj otázka dôvery
- poskytovanie
služieb - veľkoobchodníci poskytujú služby, ktoré zákazníkom zjednodušujú prácu, patrí sem:
o skladovanie tovarov,
o
upravujú veľkosť balenia podľa požiadaviek domácností,
o vytvárajú obchodný sortiment,
o vykonávajú dopravu a svojou
blízkosťou k zákazníkovu umožňujú rýchlejšie zabezpečiť dodávku tovaru,
o financujú odberateľov tým, že im poskytujú
obchodný úver,
o poskytujú informácie o trhu, o nových výrobkoch, o vývoji cien,
o poskytujú poradenskú činnosť,
o podieľajú sa na dohotovovaní tovaru.
Členenie veľkoobchodu
1.
Podľa vlastníckych vzťahov a rozsahu poskytovaných služieb:
a) samostatní veľkoobchodníci - sú to veľkoobchody,
ktoré predávajú svoj tovar maloobchodným podnikom na ďalší predaj alebo výrobcom na ďalšie spracovanie. Tovar kupujú do svojho vlastníctva
a nesú úplné riziko, ktoré súvisí s touto činnosťou. Podľa rozsahu poskytovaných služieb rozlišujeme dva typy veľkoobchodných
podnikov:
- veľkoobchody, ktoré poskytujú úplnú škálu služieb,
- veľkoobchodné podniky s ohraničenou ponukou služieb.
b) makléri a agenti - ich hlavnou úlohou je sprostredkovať nákup a predaj výrobkov a služieb, tovar nevlastnia, fyzicky ním
nedisponujú, a preto znášajú len veľmi malé riziko.
Makléri - zbližujú kupujúceho a predávajúceho, sú prítomní
pri rokovaniach.
Agenti - zastupujú kupujúceho a predávajúceho.
c) obchodné orgány výrobcov -
vytvárajú si ich výrobcovia v snahe obmedziť závislosť od veľkoobchodníkov, majú vlastné filiálky, aby zlepšili kontrolu.
2. Podľa väzby na ostatné články hospodárstva:
a) samostatný veľkoobchod - plní výlučne funkciu
veľkoobchodu,
b) integrovaný veľkoobchod - veľkoobchod a maloobchod je spojený.
3. Podľa
obsluhy:
a) dodávkový - za tovar sa platí cez faktúru,
b) odvážací - zaplať v hotovosti a odveď tovar
(obchod typu Cash & Carry - Metro).
Veľkoobchod typu Cash & Carry
Je to nová forma veľkoobchodu,
ktorá sa zakladá na myšlienke zaplatiť v hotovosti a tovar si vziať so sebou. Najskôr vzniklo v potravinárskom odbore, dnes už existuje aj
v iných odboroch, prípadne ich kombináciách. Cash & Carry je veľkoobchod so samoobsluhou. Obchoduje s ohraničeným sortimentom tovaru
s vysokou obrátkovosťou. Drobným maloobchodníkom predávajú za hotovosť. Takýmto veľkoobchodom je u nás Metro.
Nákup
v tomto type veľkoobchodu má nasledujúce špecifiká:
1. nákup v skladoch sa vykonáva samoobslužnou formou,
2. nákup je
možný len na základe nákupného preukazu, ktorý dostane zákazník po splnení určitých podmienok,
3. zákazníci sú spravidla drobní
živnostníci,
4. nákup je možný len v dohodnutých minimálnych množstvách,
5. platba je možná len v hotovosti,
6.
zákazník si sám odváža tovar.
Výhody pre veľkoobchodníka:
- veľkoobchod nakupuje
u výrobcov veľké množstvá a tým dosiahne nižšiu cenu,
- vylúčením nákladov na prepravu tovaru alebo na obchodného zástupcu sa
tiež ceny znížia,
- nemajú neplatičov,
- znižuje sa potreba pracovných síl.
Výhody
pre zákazníka:
- rýchly presun tovaru,
- zákazník si tovar prezrie a má prehľad o sortimente tovaru,
-
zákazník si tovar dokupuje podľa potrebného množstva, v čase keď ho potrebuje, zásoby mu neviažu finančné prostriedky, ceny sú pomerne
výhodné.
Technologický proces vo veľkoobchodnom sklade
Etapy práce vo veľkoobchodnom
sklade delíme na 3:
1. Etapa - Proces príjmu tovaru - začína sa pristavením dopravného prostriedku ku skladu
a vyložením tovaru. Pri odbere dodávky uskutočníme hrubý príjem, pri ktorom sa skontroluje počet kusov, hmotnosť a neporušenosť
zásielky, tento hrubý príjem uskutočňuje vedúci skladu, ktorému vodič odovzdá dodací list. Potom nasleduje čistý príjem, ktorý sa
skladá z kvantitatívnej a kvalitatívnej kontroly. Kvantitatívna kontrola spočíva v tom, že príjemca vyberá z prepravovaných obalov
tovar, meria ho a počíta. Záznam sa vyhotovuje na tlačive Príjemka tovaru.
2. Etapa - Proces skladovania
tovaru - tento proces zahŕňa nasledujúce činnosti, a to:
- prenesenie tovaru na určité miesto v sklade
-
uloženie tovaru, ošetrenie, triedenie a spotrebiteľská úprava tovaru
Na tento proces nám slúžia uvedené typy skladov:
- otvorené sklady - nekryté priestranstvá na kamene, drevo a iné,
- polootvorené sklady -
uskladnenie dreva, reziva - majú strechu,
- kryté - budovy, ktoré môžu byť aj špeciálne,
-
nákupné - môže uskladňovať poľnohospodárske produkty,
- obchodné - typický veľkoobchod -
prevádzkové - všetky skladové operácie
- poloprevádzkové - len niektoré operácie
- odbremeňovacie - prechodné uskladnenie
tovaru
- úložné - na dlhodobé uskladnenie,
- distribučné - expedujú tovar čo najrýchlejšie
(aby nepodľahli skaze).
3. Etapa - Proces expedície - predstavuje úlohy spojené
s prevzatím tovaru zo skladu a jeho odovzdanie odberateľovi a ako doklad vyhotovuje Výdajku.
Pri práci vo veľkoobchode
používame rôzne technické prostriedky, napr.: paletizačné vozíky, dopravníky, kolieskové a valčekové trate, nákladné výťahy, chladiace
a mraziace zariadenia, váhy, náradie na balenie tovaru a klimatizačné zariadenia.
Maloobchod
Je súhrn
všetkých činností, ktoré súvisia s bezprostredným predajom výrobkov alebo služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie. Je
posledným článkom v toku tovarov od výrobcu k spotrebiteľovi a teda je spojený priamo s finálnym zákazníkom. Maloobchodníci tiež
poskytujú úvery, záruky, či pozáručný servis.
Znaky maloobchodu:
1. centralizovaný nákup tovaru vo
veľkých množstvách od veľkoobchodu,
2. decentralizovaný predaj konečným spotrebiteľom,
3. predaj tovaru
prevažne spotrebného charakteru,
4. predaj v malých množstvách.
Základnou prevádzkovou
jednotkou maloobchodu je predajňa. spotrebitelia dávajú prednosť rôznym typom maloobchodníkov. Pre väčšinu spotrebiteľov je
najdôležitejšia cena, pohodlnosť nákupu, možnosť výberu, kvalita predavačov, prístup v jednaní, prípadne ďalšie ponúkané služby.
Členíme ho:
1. Podľa rozsahu poskytovaných služieb:
a)
samoobslužný - prináša výhody obom stranám, pre zákazníka je to nerušený výber, pohodlný nákup, hygienický predaj a pre maloobchod
je to menej namáhavá práca pre predavačov, vyššia produktivita práce.
b) maloobchod s vlastným výberom - to isté ako
samoobslužný, zákazníci môžu požiadať personál o pomoc, vyžaduje sa viac predavačov.
c) maloobchod s ohraničenou ponukou
služieb - ponúka doplnkové služby, napríklad poskytuje úver, možnosť vrátenia tovaru (uvedené služby sa však premietajú do vyšších
cien).
d) maloobchod s úplnou ponukou služieb - sú to luxusné obchodné domy, ktorých obchodný personál poskytuje
zákazníkovi pomoc v každej etape nákupu.
2. Podľa sortimentu:
a) široký - predajňa predáva veľký počet rôznych druhov výrobkov (Tesco),
b) úzky - predajňa predáva len niekoľko
druhov výrobkov (kníhkupectvo),
c) hlboký - vyjadruje v koľkých variantoch sa výrobky predávajú (obuv),
d) plytký
- predávajú len 1 variant z jednotlivých druhov tovarov.
3. Podľa metódy práce:
A - predaj realizovaný v maloobchodných predajniach
a) špecializované predajne
(značkové),
b) obchodné domy - typická plnosortimentovosť,
c) obchodné strediská - sú ucelené obchodné komplexy,
v ktorých je veľký počet nezávislých predajní s rozmanitým tovarom,
d) supermarkety - sú veľké samoobslužné predajne
s plochou približne 500 m2, ktoré sa špecializujú na predaj tovaru častej spotreby a pretože je sortiment široký tovar je lacnejší
(Billa),
e) diskontné predajne - predstavujú veľkoobchodné sklady s možnosťou zakúpiť členstvo, klubová karta je platná jeden
rok,
f) predajne s predĺženou prevádzkou - sú to menšie predajne v blízkosti bydliska, predávajú tovar častej spotreby,
ktorá má najvyššiu obrátku,
g) hypermarket - sú to obrovské samoobslužné predajne s plochou až 20 000 m2, ktoré ponúkajú
široký sortiment tovaru, ale aj rôzne služby.
B - Maloobchod, ktorý je realizovaný bez predajných
priestorov:
a) katalógový predaj - uskutočňuje sa prostredníctvom katalógov, ktoré sa zasielajú vybraným skupinám
zákazníkov (Quelle),
b) priamy marketing - jeho podstata spočíva v tom, že predávajúci zostavia reklamnú kampaň, v ktorej
výrobok zákazníkovi predstavia a spotrebiteľ si ho potom objedná telefonicky alebo poštou: priame zasielanie rôznych zásielok, priama
distribúcia, telemarketing, faxmailing, priamy marketing v rozhlase, novinách a v časopisoch, teleshoping, elektronický marketing,
objednávkové automaty.
c) predaj prostredníctvom automatov - ich výhodou je nepretržitosť, tovar je k dispozícii 24 hodín denne,
nevýhodou je nákladný predaj,
d) predaj tovaru prostredníctvom obchodných cestujúcich - ich podstatou je, že predávajúci
navštevujú obyvateľov a ponúka im sortiment tovarov.
Elektronické registračné pokladnice
Každý
podnikateľský subjekt, ktorý sa zaoberá obchodom a poskytovaním služieb je povinný viesť evidenciu predaja elektronickou registračnou
pokladnicou podľa vyhlášky č. 55/1994 Zb. z. Jej používanie prináša výhody pre predávajúceho ale aj pre zákazníka.
Výhody pre predávajúceho:
- ERP sú vybavené registrami, ktoré umožnia sledovať pohyb
každej tovarovej položky, a teda:
- umožňujú skrátiť inventúru a tak prerušia predaj na minimum,
- poskytujú prehľad
o tom, koľko zostalo tovaru na sklade, aký tvaru je potrebné dokúpiť, v akom množstve,
- predávajúci na základe informácií
rýchlo objaví nepredávajúce sa tovary a rýchlou a aktívnou cenovou politikou sa ich zbaví,
- zvyšuje sa výkon personálu
a zlepšujú sa služba bez toho, aby sa zvyšoval počet zamestnancov.
Výhody pre zákazníkov:
-
zákazník pociťuje skvalitnenie predaja a vyššiu úroveň služieb
- pokladnice urýchľujú zúčtovanie nákupu
- prehľadnosť
nákupu
- pokladničný blok je dokladom pri reklamácii tovaru.
Čiarový kód
Je jednoduchý
medzinárodne využívaný systém označovania tovarov, ktorý umožňuje presnú identifikáciu grafickým vyjadrením určitého čísla. Skladá
sa zo súboru čiar a svetlých pruhov, ktoré sú na základe elektronických čítacích zariadení presunuté do pamäťových médií
výpočtovej techniky a využívajú sa na riadenie obehu tovarov. Čítajú sa pomocou skenerov prepojených z pokladnice, identifikujú tovar,
priradia tovaru cenu a zaznamenávajú tovar do pokladnice.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta