Vývoj logistiky
Vývoj logistiky
Logistika – je staré slovo, ktoré malo viacero významov. Slovný základ
je logos z greckeho slovo, reč – rozum. Rozšírila sa predovšetkým v oblasti armády – 1. zmienky o logistike boli zaznamenané v 9.st. ,
kedy Byzantský cisár Leontos /??/ špecifikoval náplň logistiky ako pohyb ľudí amateriálu tak, aby sa príslušný objekt nachádzal na
potrebnom mieste v potrebnom čase. Logistika prešla 4 základnými fázami – v 1. fáze sa obmedzovala na distribúciu(obchodný prístup)
v 2.fáze sa rozšírila o zásobovanie v 3.fáze sa v podnikoch začali presadzovať ucelené logistické reťazce (integrovaná logistika)
a v 4.fáze boli vychytané muchy a integrovaná logisitka bola optimalizovaná J
Takže z toho vyplýva, že
logistika je vedná disciplína, ktorej úlohou je zabezpečiť, aby bol k dispozícií správny tovar/služba
v správnej kvalite, u správneho zákazníka, v správnom čase, na správnom
mieste v správnom množstve s vynaložením primeraných (správnych) nákladov.
Logistika tiež riadi
materiálový, informačný a finančný tok /integruje ich/ vzhľadom na včasné splnenie potrieb zákazníka.
Logistický
reťazec – je súhrn organizačných jednotiek, inštitúcií abo agentúr vo vnútri alebo v okolí podniku (danej firmy), ktoré
vykonávajú funkcie podporujúce marketing daného produktu. Každá organizačná jednotka, ktorá vykonáva 1 abo viac marketingových funkcií sa
stáva článkom logistického reťazca s cieľom realizovať distribučný tok.
Štruktúru logistického reťazca ovplyvnuje miera kontroly
nad jednotlivými článkami reťazca.
Základné toky v logistickom reťazci:
- materiálové toky /h/
- informačné toky /n/
- finančné toky /n/
- toky pomocného materiálu (napr. mazivá) /h/
- toky ľudí (pracovníkov)
/n/
- tovarové toky /h/
Všeobecne môžme toky rozdeliť na hmotne a nehmotné.
Pri uplatňovaní logistiky do
praxe sa vždy zaoberáme predmetom, miestom, časom, vlasnosťami, pramaterami, kvalitou a zákazníkom. Z toho vyplývajú základné
logistické otázky, ktorými sa v praxi riadime:
- Čo?
- Kde?
- Kedy?
- Ake/ako?
- Komu?
Logistický reťazec, v ktorom pôsobia logistické podniky alebo len zasielatelia či dopravcovia sa nazýva dodávateľský reťazec.
Dodávateľský reťazec je sieť organizácií vzájomne prepojených dodávateľsko-odberateľskými vzťahmi, ktoré zaisťujú
rôzne aktivity a procesy, pričom ich cieľom je produkovať hodnotu v podobe žiadaných výrobkov a služieb dodávaných do rúk konečnému
článku reťazca – spotrebiteľovi.
Dodávateľský reťazec, podobne ako iné reťazce, nie je silnejší ako jeho najslabší článok –
konkurencieschopnosť celého dodávateľského reťazca preto závisí od výkonnosti každého článku. 7 najčastejších chýb v DR:
-
uzavretosť /podnik by mal brať dodávateľa ako svojho partnera/
- krátkozrakosť /náklady treba znižovať komplexne – nepresúvať ich
na zákazníka/
- nízka úroveň zodpovednosti partnerov
- neprižnosť
- striktnosť /v dodávateľských reťazcoch by malo
byť porozumenie/
- chyby priorít
- zlá komunikácia
Dodávateľské reťazce sa postupom času vyvýjajú – stále sa
optimalizujú, vzhľadom na novodobú technológiu v oblasti dopravných prostriedkov /novšie a výkonnejšie autá, s menšou spotrebou –
menšie náklady/, vývojom informačných technológií /informačné technológie zamerané na objednávanie, na kontaktovanie prijímateľov,
možnosť pružnejšie reakcie na potreby zákazníkov alebo odberateľov/. Postupom času sa zvýšili požiadavky na pružnú, spoľahlivú, cenovo
výhodnú a kvalitnú dopravnú obsluhu, tým pádom sa zvýšili aj firmy, ktoré poskytujú outsorcingové služby v oblasti dodávateľských
reťazcov. Trhy sa stávajú viac medzinárodné – takže, nie je novinkou, že dodávateľ nie je z oblasti podnikania. Ďalším trendom je aj
spolupráca viacerých dodávateľov v dodávateľskom reťazci – z čoho vyplýva základná podmienka spolupráce - pevnejšie vzťahy s
kľúčovými dodávateľmi a lepšie zdieľania významných informácii s kľúčovými partnermi.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta