Manažment a logistika

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: maturanti
Typ práce: Referát
Dátum: 09.11.2012
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 540 slov
Počet zobrazení: 9 696
Tlačení: 689
Uložení: 692
Manažment a logistika

Manažment (=riadenie) = znamená usmerňovanie javov, ktoré prebiehajú v prírodných systémoch, tck systémochspoločenských systémoch. Pojem manažment pochádza z anglického slova management, čo znamená riadiť, viesť, vládnuť. Chápeme tým naplánovanie, zorganizovanie a kontrolu činnosti tak, aby prebiehali podľa našich predstáv. V rámci manažmentu sa začali rozvíjať a zdokonaľovať činnosti, ktoré manažéri vykonávajú - plánovanie, rozhodovanie, organizovanie, vedenie ľudí a ich motivácia, ale tiež vytváranie a zdokonaľovanie informačných a kontrolných systémov manažmentu.

Manažment má rôzne podoby:
- ako praktická činnosť
- ako vedná disciplína
- ako skupina ľudí

Hlavné funkcie manažmentu:

KONTROLA - je funkciou manažmentu zameraná na sledovanie a hodnotenie javov a procesov, ktoré v podniku už prebehli, prebiehajú alebo ešte len prebehnú. Výsledky kontroly využívajú manažéri v rozhodovaní v celom procese manažmentu. Podstata kontroly spočíva v náročnom, kritickom a objektívnom hodnotení kontrolovaných javov /porovnávanie skutočného stavu s plánovaným/.
 
Vedenie ľudí patrí medzi najdôležitejšie manažérske funkcie. Predstavuje činnosť manažéra, ktorá je zameraná na usmerňovanie ľudí, aby sa dosiahli vytýčené ciele. Od schopnosti a spôsobu manažérov viesť ľudí závisia výsledky jednotlivcov i celého podniku. Takto sa táto manažérska funkcia stáva zároveň aj umením. Každý manažér teda musí mať vodcovské schopnosti, aby presvedčil ľudí a získal nasledovníkov a dosiahol u nich také správanie, ktoré smeruje k naplneniu vytýčených cieľov.
 
Plánovanie je proces vytyčovania cieľov podniku a stanovenia zdrojov, postupov a prostriedkov, ako tieto ciele dosiahnuť. V procese manažmentu podniku má plánovanie kľúčové postavenie. Považuje za východiskovú a najdôležitejšiu funkciu manažmentu.

Plánovanie zahŕňa:
- vytýčenie cieľov,
- stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov,
- určenie ciest a spôsobov na dosiahnutie cieľov.
 
Organizovanie je súbor činností a procesov, ktoré zabezpečujú plynulú činnosť podniku. Organizovanie zamedzuje nekoordinovanému správaniu sa objektov a vytvára podmienky pre ich harmonizované pôsobenie v rámci celku.
 
Prepojenie manažment a logistiky - Logistický manažment: je proces plánovania, realizácie a riadenia výkonného toku a skladovania tovaru (služieb a informácií) z miest vzniku do miest spotreby (aby uspokojili zákazníka).
Logistické riadenie (manažment) závisí od logistických vstupov:
-  prírodné zdroje
-  ľudské zdroje
-  finančné zdroje
-  info zdroje

Logistické (operatívne) riadenie sa skladá z týchto úkonov:
- riadenie administratívy
- riadenie výroby
- riadenie predaja a služieb
- riadenie dopravy
- riadenie nákupu
- vyhodnotenie predaja
- info zdroje

Výstupy logistického systému (riadenia) :
-  orientácia na marketing
-  využitie času a miesta
-  efektívne zásobovanie zákazníka
-  poskytovanie komplexu (súboru) logistických činností
 
Stratégia podniku je spôsob ako dosiahnúť nejaký cieľ /vzhľadom na naše schopnosti a možnosti/. Podniková stratégia teda znamená súbor alternatívnych rozhodnutí pre fungovanie podniku v rôznych možných situáciách. Správna podniková stratégia musí okrem iného sledovať úspory času, znižovanie nákladov a rast kvality. Cieľom stratégie je využitie nových a odlišných zajtrajších príležitostí. Vypracovanie podnikovej stratégie začína spracovaním analýz a to analýz diania okolia podniku a žiadúcich cieľov podniku.
 
Ciele logistiky – musia vychádzať z podnikovej stratégie a napomáhať plniť podnikové ciele, musia tiež zabezpečiť priania zákazníkov na tovar a služby s požadovanou úrovňou a to pri minimalizácií celkových podnikov.
Poznáme prioritné ciele podniku (vonkajšie a výkonnové) a sekundárne ciele (vnútorné a ekonomické).
 
Vonkajšie ciele podniku sa zameriavajú na uspokojovanie potrieb zákazníka (napríklad zvyšovanie objemu predaja, skracovanie dodacích lehôt, zlepšenie spoľahlivosti dodávok – proste aby zákazník bol happy J)
 
Vnútorné ciele logistiky sa orientujú na znižovanie nákladov (nákladov na dopravu, zásobovanie, manipuláciu, výrobu, riadenie...)
 
Výkonové ciele podniku zabezpečujú požadovanú úroveň služieb /optimálnu z hľadiska zákazníka aj podniku/.
 
Ekonomickým cieľom logistiky je zabezpečenie týchto služieb s primeranými nákladmi, ktoré sú vzhľadom na úrovni služieb minimálne.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.036 s.
Zavrieť reklamu