Letecká doprava
Letecká doprava
Letecký náklad – Prepravený náklad zahŕňa tovar, batožinu a poštu
uvedenú v „zozname nákladu" pre leteckú prepravu a skutočne prepravené. Hmotnosť nákladu sa uvádza v tonách. Pri prenajatí celého
lietadla za účelom prepravy nákladu sa počíta do prepravených ton nákladu hmotnosť nákladu skutočne prepraveného. LD patrí medzi
najdrahšie druhy dopráv, miesto v lietadle je potrebné rezervovať/knihovať. Na prepravu je vhodný taký tovar, ktorého hodnota je čo
najvyššia, aby sa vyrovnala cene za prepravu.
Z hľadiska požiadaviek rozdeľujeme tovar do 6 skupín:
Komodity tovaru
z hľadiska leteckej dopravy:
- skupina – hromadné substráty, uhlie, drevo, rpa /výrobky z ropy/, obilie,
hnojivá – je nevhodný na prepravu leteckou dopravou kvôli jeho vlastnostiam...
- prístroje, výrobky presného strojárstva,
elektromotory, motory, elektrospotrebiče, optické prístroje, výrobky textilného priemyslu – prepravujú sa, ale v malom množstve,
ale má to perspektívu do budúcnosti z hľadiska celoročného vyťaženia lietadiel...
- tovary vyžadujúce rýchlu prepravu
z ekonomických dôvodov – letecká doprava pomáha minimalizovať ekonomické straty, jedná sa o dielce, vzorky...
- tovar
vyžadujúci rýchlu prepravu z dôvodu časovej aktuálnosti – noviny, časopisy, záznamy zvukovej a filmovej techniky, patria sem aj
prostriedky pre pomoc v núdzi – krv, lieky, plazma, zdravotnícky materiál – je to veľmi výhodné pre letecké spoločnosti lebo ide
o pravidelné zásielky...
- tovar, ktorý pri dlhej preprave stráca na kvalite, a tým aj na cene – čerstvá zelenina,
ovocie, kvety aj živé zvieratá – rozhodujúcim faktorom je rýchlosť minimalizujúca ekonomické straty, ktoré by vznikli pri
použití iného druhu dopravy...
- tovar s vysokou hodnotou – kožučiny, šperky, drahé kovy, umelecké predmety – tieto
predmety vyžadujú rýchlosť a minimalizáciu poškodenia, príp. odcudzenia...
Preprava zvláštnych druhov tovarov
leteckou dopravou: podmienky prepravy určuje príručka od IATA a patrí sem:
- mimoriadne ťažké zásielky a objemné
zásielky -posudzujú sa podľa toho, či sa zmestia do nákladného priestoru lietadla. Tovar môže byť nakladaný len do max.zaťaženia
lietadla. IATA stanovila vzorec na výpočet prepravnej hmotnosti:
- Cena, sadzba (Rate) je vždy buď za kilogram skutočný alebo
za objemový (voluminózny – tj 6 dm3)
- V praxi tzn: 1:6 alebo 1m3 = 167 kg
dĺžka v cm x
šírka v cm x výška v cm
____________________________________________ = OBJEMOVÁ HMOTNOSŤ V
KG
6000
Na 1kg môže byť max. 6 000 cm3.
- nebezpečný
tovar /v pravidlách IATA Dangerous Goods Regulation IATA DGR pre prepravu nebezpečných zásielok sú určené podmienky prepravy,
balenia, označovanie a rozdelenie nebezpečných látok, charakteristika jednotlivých druhov nebezpečných látok, zoznam chemických prvkov,
prípustná hmotnosť na 1 obalovú jednotku – nemôžu ohrozovať ostatný tovar a nemôžu sa dostať do kontaktu so zásielkou a lietadlom/.
Sem patria: výbušniny, horľavé látky, žieraviny, tekutiny, rádioaktívne látky, okysličujúce látky, infekčné látky, stlačené plyny.
Každá nebezpečná látka musí byť obalená v 2 obaloch, musí byť vypísaný formulár Prehlásenie o nebezpečnom tovare – údaje
o nebezpečnom tovare, predpísané balenie, podpis odosielateľa,...
- cenné zásielky /za takúto zásielku zodpovedá
kapitán lietadla potvredním o prevzatí cennej zásielky/
- živé zvieratá - musia byť v špeci klietkach
v nákladnom priestore, dopravca musí dbať na podmienky starostlivosti, nebezpečné a zapáchajúce zvieratá sú z prepravy vylúčené- ide
najmä o exotické zvieratá. Môžu sa prepravovať len do krajín, ktoré majú na to povolenie a kde to dovoľujú colné predpisy. Odosielateľ
uvádza druh, pohlavie zvieraťa, rozmery klietky, hmotnosť,...
- mŕvoly v truhlách a popol v urnách /prepravujú sa
na základe dokladu „pas pre mŕtvolu“-ide o sprievodný list, kde sa uvedie meno, vek, deň a príčina smrti. Táto preprava sa uskutočňuje
len na základe objednávky, ale niektoré linky sú ochotné uskutočňovať aj pravidelné prepravy. Prepravuje sa v špeciálne upravených
truhlách uložených v samostatnom priestore uzavretom pretlakom. Spolu s ňou môžu byť uložené aj vence a kytice. Lietadlo sa musí po
preprave dezinfikovať.
- kvapaliny /plnia sa do 9/10 obsahu nádob/
- krehký a ľahko rozbitný
tovar / vyžaduje zvýšenú pozornosť pri manipulácií, musí byť zabalený v dvoch obaloch a označený ako „Fragille“/
-
nesprevádzaná batožina
- tovar neprípustný pre leteckú dopravu
- ľudské orgány
určené na transplantáciu- preprava sa vykonáva bezplatne a nepodlieha colnej kontrole, musí sa uskutočniť do 24 hodín. Srdce,
ľadviny, krvná plazma,... sa prepravujú v špeci kontajneroch pri teplote +4 až -30°C so špeci sprievodkou – bez nákladného listu –
nevystavuje sa, musí byť špeci označený. Vystavuje sa potvrdenie o prevzatí kontajnera s ľudským orgánom.
- zásielky
podliehajúce rýchlej skaze a zásielky kvetín a rastlín /osobitná pozornosť sa venuje baleniu a musia byť označené ako
„Perishable“/
AWB – Airwaybill – letecký nákladný list. Ide
o prepravný dokument vytvorený IATA. Sprevádza zásielku z letiska odoslania až do letiska určenia. Obsah leteckého listu je záväzne
určený. Vypĺňa ho odosielateľ, ale môže požiadať aj agenta leteckého dopravcu alebo leteckú spoločnosť – v každom prípade je za
údaje zodpovedný odosielateľ. Vystavuje sa v 14 výtlačkoch – 3 originály a zvyšok kopie.
• Originál 1 (zelený)
– pre vystavujúcu leteckú spoločnosť /dopravca/
• Originál 2 (červený) – pre príjemcu
• Originál
3 (modrý) – pre odosielateľa
• Kópia 4 (žltá) – potvrdenie o dodaní
• Kópia 5 (biela) – pre
letisko určenia
• Kópia 6 až 8 (biela) – pre zasielateľa
• Extra kópie – pre zvláštne určenie /letisko odoslania, colné
úrady.../
Funkcie nákladného listu:
- zmluvná
- potvrdenie o prevzatí zásielky
- príkaz
ako nakladať so zásielkou
- príkaz na prepravu
- účtovný doklad
- doklad o poistení
Obsah:
odosielateľ, prijímateľ, letisko odoslania, letisko určenia, pomenovanie tovaru – množstvo, počet kusov, hmotnosť, cena, hodnota tovaru,
sprievodné listiny – faktúra, zdravotné certifikáty, veterinárne a fytopatologické osvedčenie
Konsolidovaná letecká
preprava – leteckou konsolidáciou sa zaoberá konsolidátor /letecký zasielateľ/ - zhromažďuje (konsoliduje) jednotlivé zásielky
a odosiela ich ako jednu veľkú zásielku na jeden letecký nákladný list MWB Master Air Waybill. Tento spôsob vybavovania zásielok mu
umožňuje využívať nižšie tarify. Na mieste určenia sa o zásielky postará rozbaľovací agent (on rozdeľuje konsolidovanú zásielku na
jednotlivé zásielky a doručuje ich adresátovi – vystaví HWB House Air Waybill). Konsolidácia vyžaduje dobré technické zabezpečenie,
manipulačné prostriedky, kvalifikovaný personál, skladovacie priestory a správnu komunikáciu medzi konsolidátorom a rozbaľovacím agentom.
Konsolidátor preberá na seba zodpovednosť za prepravu.
Priama letecká doprava: vyjadruje ju priamy logistický
prepravný reťazec - je preprava od odosielateľa k príjemcovi len jedným dopravcom. To je priama cestná, železničná, vodná alebo letecká
doprava.
Použitie leteckých kontajnerov a paliet:
Rozvoj LND, vhodný lietadlový park, zjednodušenie
a urýchlenie odbavovacích procesov si priamo vynútili kontajnerizáciu a paletizáciu tovaru. Pri ich použití sa podstatne znižujú tarify.
Letecký kontajner – kompaktná schránka, ktorá môže byť vyrobená z rôznych druhov materiálu /lisovaný papier, drevovláknité dosky,
kov, umelé hmoty/. Steny kontajnera sú pevné. Kontajner tvorí kompletnú jednotku pre prepravu väčšieho množstva kusových zásielok.
Paleta – plošina vyrobená z kompaktného alebo nekompaktného materiálu, na ktorej sa ukladajú jednotlivé zásielky, takže celok tvorí 1
nákladovú jednotku. Paleta má držadlá a tovar sa na ňu upevňuje pomocou sietí.
Výhody:
- jednotlivé kusy sa prepravujú ako
jediná zásielka / nižšie náklady na pozemné odbavenie, na obaly, lepšie využitie priestoru lietadla, lepšia manipulácia s tovarom/
- možnosť prípravy zásielky a colného odbavenia priamo u odosielateľa
- možnosť použitia mechanizovaných zariadení pri
odbavovaní
- zníženie potreby skladovacích priestorov
- rýchlejší obeh tovaru
- možnosť aplikácie kombinovanej
dopravy
- zníženie prepravných taríf / viac zákazníkov, lepšie využitie lietadiel/.
V medzinárodnom združení
leteckých dopravcov za prispenia expertov leteckých spoločností sa spracoval a vyhlásil: „Jednotný program pre kontajnerizáciu a
paletizáciu". Normalizáciou kontajnerov a paliet sa zaoberá rada medzinárodných organizácií. Najznámejšia z nich je „Medzinárodná
organizácia pre normalizáciu - ISO", s ktorou IATA v tejto oblasti spolupracuje.
V súvislosti s úlohami pre rozšírenie
kontajnerovej dopravy bolo vypracované v orgánoch IATA 17 štandardných veľkostí kontajnerov vnútorného objemu od 0,5 m3 do 11,5 m3 o hmotnosti
od 8,5 kg do 275,5 kg.
Medzi základné podmienky, ktoré musia letecké kontajnery spĺňať patrí:
- nízka hmotnosť,
vyrábajú sa z hliníka, rôznych druhov plastických hmôt, špeciálnej impregnovanej lepenky a fibru (hmotnosť leteckého kontajneru predstavuje
6 až 10 % jeho hrubej hmotnosti s nákladom, napr. nízkostenný kontajner typu IGLOO s hmotnosťou 123 kg môže byť naložený zásielkou do
hmotnosti 1 160 kg
- tlak na dno kontajnera, prevedeného ako plocha alebo v tvare lyžin (neprípustné sú nohy zo špalíkov), nesmie
prekročiť 9,7 kPa
- odolnosť proti prerazeniu a deformácií
- rozmery sa nesmú odchyľovať o viac než 2 % (prípustná
vyrobená tolerancia kontajnerov nesmie prekročiť 2 až 5mm).
Bola tiež prevedená normalizácia leteckých paliet v rozmeroch 2,24
x 2,75 m a 2,24 x 3,18 m krytých plachtou alebo sieťou.
ULD – Unit Load Devices
- zahŕňa všetky typy
kontajnerov a paliet na neoddeliteľnej podložke
- unifikovaná nakladacia jednotka
- letecké ULD: sú súčasťou lietadla, môžu
byť prenajaté zasielateľom pre nakladacie účely
- neletecké ULD: nie sú viazané na rozmery a konštrukciu lietadiel, musia byť
registované v IATA, musia byť vo vlastníctve zasielateľa alebo agenta.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta