Kalkulácia nákladov a tvorba ceny za prepravu

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: maturanti
Typ práce: Referát
Dátum: 11.11.2012
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 323 slov
Počet zobrazení: 25 570
Tlačení: 751
Uložení: 731
Kalkulácia nákladov a tvorba ceny za prepravu
 
Vena za prepavné služby = prepravné.:
1. v osobnej preprave – je to cena za prepravu osôb /cestovné/ a cena za prepravu batožín, domícich zvierat /prepravné/.
2. v nákladnej preprave – prepravné = dovozné + doplňujúce poplatky /pričom dovozné je cena za prepravu vecí a DP sú cena za činnosti, kt. boli vykonávyné pri plnení prep. zmluvy.
 
Tvorba cien v CD je upravovaná 2 spôsobmi:
1. zákonom o cenách = umožňuje voľnú tvorbu cien a využíva sa v taxislužbe, v nákl. CD a v nepravidelnej autobusovej doprave.
2. výmerom ministerstva financií = obsahuje zoznam tovarov a služieb s regulovanými maximálnymi cenami – využíva sa v pravidelnej vnútrošt. autobusovej preprave.

Keď cena za prepr. nepodlieha cenovej regulácií, dopravcovia ju stanovujú sami kalkulovaním.
a)  nízka cena – dopravca nedokáže vytvoriť dostatočnú finančnú rezervu na opravu a obmenu vozidlového parku, zníženie kvality prepravy.
b)  Vysoká cena – je nepredajná
Dopravná tarifa a jej druhy (DTr.)
DTr. je súhrn tarfiných podmienok a tarifných sadzieb, na základe, ktorých sa stanovuje cena za prepravu. Podľa spôsobu tvorbu tarifných sadzieb Tr. rozlišujeme:
a) nákladovú tarifu = je založená na princípe úhrady vlastných nákladov a primeran. zisku
b) hodnotoá tarifa = závisí od hodnoty prepr. tovaru, od ponuky a dopytu určitého tovaru a od konkurencie medzi dopravcami.
 
Podľa spôsobu odstupňovania tarifných sadzieb Tr. rozlišujeme:
a) vzialenostná tarifa = závisí od prepravnej vzdialenosti
b) časová tarifa = závisí od času využitia dopr. prost. /taxislužba;MHD; busová nepr. prepr./
c) výkonová tarifa = závisí od prepravného výkonu /počet prepravených ton/osôb/
d) priestorová tarifa = závisí od využitia ložného užitoč. priestoru a od užit. hmot. vozidla
e) hmotnostná tarifa
f) zmiešaná tariva = kombinácia hmotnosť+vzdialenosť+čas /napr. systém zbernej služby/
 
Nákladnej CD /NCD/ nie je jednotná tarifa, pretože cena musú zohľadňvať prevídzkové a prepravné podmienky každého dopravcu /napr. charakter prepr. výkonu, spätné vyťaženie vozidiel, rýchlosť dodania.../
V MCD /medz.CD/je stanovená len orientačná tarifa, kt.pre jednotlivé štáty stanovil ČESMAD.
 
Nákladový princíp stanovenia ceny za prepravu:
Podľa nákl. princípu by mala cena za prepravu pokryť:
a)  marginálne /prírastkové náklady/ - náklady, ktoré je nevythnutn dodatočne vynaložiť ak sa zvýši výkon o jednotku abo, ktoré by neboli vynaložené ak by sa dodatočný výkon neuskutočnil.
b)  Časť fixných nákladov – tieto súvisia s prevádzkou vozidla abo celkové vlastné náklady, ktoré súvisia s danou prevádzkou /NF,NC/
c)  Primeraný zisk
d)  
Marginálne nákl. vynaložené v súvislosti s výkonom tvoria minimálnu hranicu ceny za prep.
Cena, ktorá pokrýva všetky 3 body a,b,c sa nazýva optimálna cena (dopravca musí porovnať ponúknutú cenu za prepravu s marginálnymi nákladmi – dôležité je aby pokryl vlast. nákl.)
 
Charakteristika a členenie vlastných nákladov:
Vlastné náklady dopravcu predstavujú spotrebu zhomtnenej a živej práce a finančných prostriedkov vynaložené na prepravné a iné výkony počas určitého času.
Funkcia vlastných nákladov spočíva v tom, že:
= sú kritérium hospodárnosti dopravcu
= slúžia ako podklad na tvorbu cien
= pomocou nich sledujeme dynamiku produktivity práce
Na riadenie firmy sú dôležité info o rozdeľovaní nákladov podľa hľadísk:
DRUHOVÉ – spotreba pohonných hmôt/odpisy DM/mzdové/poistné/náklady na údržbu a opravu/
ÚČELOVÉ – zisťujú sa tu skutočné náklady podniku a ich racionálne využitie v podniku
KALKULAČNÉ – priame /súvisia priamo s výkonom – nákl. na pohonné hmoty/ nepriame /réžijné – tieto náklady nám zabezpečujú prevádzku/
V závislosti od OBJEMU uskutočnených VÝKONOV:
fixné /sú stále a pevné, nezávislé od objemu výkonov, môžu byť relatívne fixné – odpisy a absolútne fixné/
variabilné /menia sa s objemom výkonov, môžu byť proporcionálne – rastú priamoúmerne s výkonom – pohonné hmoty, a neproporcionálne – rastú rýchlejšie ako výkon – mzda za nad čas a degresívne – rastú pomalšie ako výkon- prestoj a ešte regresívne – vyvíjajú sa nepriamoúmerne s výkonom...
Vzťahy medzi nákladmi
Podstatná časť vlastných nákladov dopravcu súvisí s jazdou vozidiel, preto sa ich priebeh vjadruje v závislosti od jazdného výkonu. Jednotkou výkonu je 1 km.



V

NF

NV

NC

nf

nv

nm

npj

C

HV

0

2

0

2

0

0

0

0

0

-2

10

2

2,40

4,40

0,20

0,24

0,24

0,44

4,40

0

20

2

4,80

6,80

0,10

0,24

0,24

0,34

8,80

2

30

2

7,20

9,20

0,06

0,24

0,24

0,31

13,20

4

 

 

 

NF+NV

NF:V

NV:V

zmenaNC: zmenaV

(NF:V)+nv

Skm.V

C-NC

V-jazdný výkon NF-fixné nákl. celkové  NV-variabilné nákl. celkové NC-nákl. celkové
nf-fixné nákl. jednotkové  nv-variabilné nákl. jednotkové  nm-marginálne náklady
npj-priemerné nákl.jednotkové  C-cena za prepravu  H-hosp. výsledok Skm-nám určia J
Tá 0 je u nás kritický bod rentability! Na grafe je to tam, kde sa krivka C pretne s NC.
H môže byť zisk (C>NC), strasa (C<NC) alebo KBR – pokryli sme náklady (C=NC).

Optimalizácia nákladov
Optimálne náklady sú najvýhodnejšie, najpriaznivejšie a najnižšie náklady na jednotku produkcie v daných podmienkach.
Optimalizácia nákaldov je činnosť, ktorou zabezpečujeme optimálne náklady. Robí sa rôznym spôsobom napr. modelovaním nákladov až do úplného zostavenia optimálneho plánu nákladov. Pri jeho stanovení musíme poznať abo odhadnúť náklady kalkulačných položiek a ich vývoj. Naše kalkulácie a rozpočty musia byť presné!!!
Kalkulačný systém
Tvoria ho jednotlivé druhy kalkulácií:
1. z hľadiska času = priebežné kalkulácie /prepočtové, výsledné a normové(plánové, operatívne)
2. z hľadiska štruktúry nákladov = priebežná kalkulácia a postupná kalkulácia
3.z hľadiska spôsobu zostavovania = kalkulácia úplných nákladov a kalk. variabilných nákl.
4. z hľadiska využitia prevádzkovej kapacity= statická kalk /nákl. nie sú ovpylnené objemom výkonov/ a dynamická kalkulácia /prihliada sa na objem výkonov/.
 
Metódy kalkulovania
- delením
- prirážková metóda
- normová
- fázová a stupňová
- zákazková
- metóda variabilnýc a fixných nákladov
- rozdielová
Základné ciele kalkulačného systému
• ovplyvňovať spotrebu nákladov
• získavať podklady pre plánovanie nákladov a tvorbu zisku
• stanoviť základňu pre hodnotenie úspor
• určiť ekonomickú efektívnosť investičných zámerov
Z cieľov KS vyplýva základná funkcia kalkulácie – riadenie hospodárnosti a ekonomickej efektívnosti.
Kalkulácia vlastných nákl. v CD
Kalkulácia je činnosť, ktorou sa vypočítavajú a v určitej štruktúre vyjadrujú náklady prerpavných a ostatných výkonov v CD.
Dynamická kalkulácia
Prihliada sa na objem výkonov na jednotkové náklady. Závisí od čo najprešnejšieho rozdelenia na fixné a variabilné náklady. Jej princíp je vyjadrený cez npj/€/kmviď tabuľku/.
Pri dynamickej kalkulácií berieme do úvahy že nv zostávajú pri proporcionálnom priebehu konštantné a že NF zostávajú absolútne fixné, a preto marginálne nákl. mn = nv.
Postup dynamickej kalkulácie v CD
1. zadať vstupné údaje (vozové dni v evidencié, vozové dni prevádzky, celkové prejdené km za dané obdobie, objem výkonov, pre ktoré sa budú určovať celkové vlastné náklady Vx na konkrétny jazdný výkon a jednotlivé relevantné nákladové jednotky)
2. rozdeliť vlastné náklady na fixné a variabilné
3.vypočítať NF a NV za dané obdobie
4.vypočítať celk.fixné nákl. na 1 vozový deň prevádzky VDpr..... NFD = NF:VDpr
5.vypočítať nv (viď tabuľku)
6.vypočítať npr na jazdný výkon Vx .... npj=(NFD:Vx) + nv
7. vypočítať NC predpokladané na jazdný výkonVx ...... VNx=npj x Vx /€/
 
Kalkulačný postup stanovenia vlastných nákladov v MCND
Dopravca potrebuje vykalkulovať tarifné nákl.sadzby aby vedel zostaviť cenovú ponuku:

- zadanie vstupných údajov
- výpočet nv
- výpočet NF za rok
- odhad nákladov závislých od štátov, do ktorých sa preprava vykonáva
- určenie potreby vlastného obežného kapitálu /KM/ na začiatok podnikania
- zostavenie kalkulačného listu pre nv a nf
- určenie jednotkových nákladových sadzieb v €/km, €/h, €/deň

Zásady pre tvorby ceny za prepravu
1. Tvorba cien orientovaná na základné náklady
a)podľa priemerných nákladov
b)podľa marginálnych nákladov
2.Tvorba cien orientované na dopyt
3.Tvorba cien orientovaná na základné konkurencie
a)podľa priemerných konkurenčných cien
b)podľa najnižších konkurenčných cien
c)podľa najvyšších konkurenčných cien
4.Tvorba ceny stanovená záväznými tarifami
 
Pre podnikateľa v CD je dôležitá cenová politika, z toho vyplýva čo vlastne
dopravca cenovou úrovňou chce dosiahnuť:
- preniknutie na trh /cena je relatívne nízko/
- podpora trhu /keď je trh slabý, stanovíme nízku cenu/
- trhová prémia /cena je veľmi vysoká za ponúkané "luxusné" služby/
- odčerpanie trhu /dopravca osloví záujmovú skupinu, kt. je schopná platiť
vyššie ceny/
S cenovou politikou súvisí aj politika rabatu: zľava na cene, ktorá je poskytovaná na určité výkon /môže byť množstevný, vernostný, časový abo funčkný/.
Nové informačné technológie a ich využitie
V CD sú info technológie zamerané na 3 oblasti:
1. oblasť ekonomiky
- vedenie účtovníctva
- faktruácie
- skladová evidencia
- predbežná kalkulácia nákladov na konkrétne prepravy
2. oblasť databázová
- databáza prepráv s popisom najčastejších prepravných relácií
- databáza dopravcov s ponukou dopr. prostriedkov
3. oblasť kilometrovníkov
- databáza zameraná na vyhľadávanie optimálnych ciest v dopravných sieťach
Info technológie:
- TRANSMAP
- RAALTRANS
- KILOMETROVNÍK EURÓPY/ČR
- MICROSOFT AUTOROUTE EXPRESS

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu