Multimodálna preprava
Multimodálna preprava – KOMBINOVANÁ PREPRAVAUIRR – Medzinárodný zväz spoločností kombinovanej dopravy – tento zväzok koordinuje spoluprácu žel., cestných dopravcov a prevádzkovateľov kombinovanej dopravy.
KD je definovaná podľa smernice rady EÚ č 92/106:
Kombinovaná doprava znamená prepravu tovaru medzi členskými štátmi, kde prepravná jednotka použije v počiatočnom alebo koncovom úseku cestnú dopravu a na zostávajúcom úseku železničnú vodnú či námornú dopravu, ktorú vykoná medzi bodom kde bol tovar naložený v žel. stanici abo prístave a vyložený v žel. stanici abo prístave abo vo vnútri polomeru nepresahujúcom 150 km vzudšnou čiarou.
TCK základňa KD:
• Prepravné jednotky
• Dopravné prostriedky rôznych druhov dopráv
• Dopravné cesty a prekladiská KD /terminály/
Prepravné jednotky:
KONTAJNERY: sú opakovateľne použiteľné prepravné a skladovacie prostriedky, ktoré tvoria úplne abo sčasti uzatvorený priestor určený na prepravu nákladu. Základ tvoria dvadsaťstopový univerzálny kontajner s uzavretými stenami – od neho je odvodená aj TEU (vyjadrená kapacita v KD). Druhy:
■ Univerzálny kontajner ISO (20´) – je určený na rôzne druhy kusových materiálov, možno ho nakladať vo zväzkoch abo voľne ložený. ISO1C – 20 stopový 6 metrov, ISO1B 9 metrov a ISO1A 40 stopový 12 metrov. Do ISO 1C sa zmestí 11 auro paliet do 1 vrstvy.
■ High Cube (40´) – extra veľký kontajner na prepravu suchého nákladu.
■ Otvorený kontajner – OPEN TOP (20´) – na prepravu a krátkodobé uskladňovanie sypkých/zrnitých substrátov. Možno ho plniť aj vyprázdňvať z vrchu.
■ Výsypný kontajner (20´) – na prepravu a krátkodobé uskladňovanie sypkých substrátov, kt. nemusia byť chránené poveternostnými vplyvmi. Možno ho plniť vrchom a vyprázdňovať pomocou sklopného návesu.
■ Bull kontajner (20´) – na prepravu a krátkodobé uskladňovanie sypkých substrátov, kt. musia byť chránené pred poveternostnými vplyvm. Plní sa 3 strešnými otvormi, vyprázdňuje sa sklopným návesom.
■ Plošinový kontajner – Flat Rack (20´) – vhodný na ťažký a nadrozmerný náklad. Jeho výhodou je, že sa môže zložiť jeho predná aj zadná stena.
■ Kontajner POOL (20´) – rovnaké využitie ako kontajner ISO, ale je širší – má väčší ložný objem – uložiť možno 14 europaliet v jednej vrstve).
■ Izotermický kontajner Refrigerated (40´) – je schopný udržiavať vútornú teplotu od – 20°C po + 20°C – preprava chladených a mrazených nákladov.
■ Cisternový kontajner Tank Container (20´) – preprava kvapálnych tovarov.
■ Chladiaci kontajner Reefer (20´) – na prevoz tovaru, kt. musí byť prepravovaný pri konštantnej teplote.
■ Rolkontajner ACTS – určený na prepravu druhotných surovín a odpadu. Nepotrebuje na svoju manipuláciu terminál KD.
VÝMENNÉ NADSTAVBY: sú to unifikované a od dopravného prostriedku oddeliteľné skrine. Ich vnútroný priestor umožňuje bez problémov ukladať europalety, čím sa lepšie využíva plocha výmenných nadstavieb. V koncových bodoch prepravy možno výmennú nadstavbu zložiť a naložiť na vozidlo bez pomoci manipulačných zariadení. Nevýhodou je, že ich nemožno stohovať.
PODVOJNÝ NÁVES: má špeci spevnenú konštrukciu, ktorá umožňuje spojenie návesov do vlaku len pomocou podvozku. Výhodou je menšia náročnosť na dopr. prostriedky. Na SK sa nevyužíva.
LIGHTERY, PLÁVAJÚCE KONTAJNERY: Lightery su tlačné člny osobitnej konštrukcie, ktoré sa používajú v systéme vodnej KD rieka – more.
Dopravné prostriedky používané v KD:
• Cestné dopravné prostriedky (návesová a prívesová súprava)
• Železničné dopravné prostriedky (tvoria ju vozne na prepravu cestných návesov/TASCHENvozne/ a súprav/ a veľkých kontajnerov a výmenných nadstavieb/RO/LAvozne/)
• Plavidlá pre KD (kontejnerové lode - patria sem tlačné zostavy a motorové nákladné lode, môžu nakladať 4rady Kontajnerov ISO 1C a RO/RO plavidlá)
Dopravné cesty: v podmienkach SR v rámci KD sa využívajú najmä cestné komunikácie, železnice a minimálne rieky – Dunaj.
Rozvoj KD na SR je neuspokojivý, spôsobuje to najmä:
L nepružná železničná doprava
L nedostatočné manažérske skúsenosti v riadení a organizovaná prepravných systémov
L nedostatočné tck vybavenie terminálov KD
L nedostatočná legislatíva v oblasti KD
L roztrieštenosť výrobných a podnikateľských aktivít v SR
SR má v rámci EÚ významnú geografickú polohu – vedú tadeto významné koridory:
IV Berlín/Norimberg – Praha – BA – Budapešť – Constanca
V Terst/Rijeka – Ljubľana – Budapešť – BA – ZA – Ľvov
VI Gdaňsk – Varšava – ZA
IX Kraków – Plaveč – PO – KE – Čaňa – Budapešť
Obchodná plavba sa na území SR realizuje na rieke Dunaj, Váh a Bodrog. Na Dunaji sú 3 vnútrozemské prístavy v BA, Komárne a Štúrove.
Prepravné sytémy:
• Kontajnerový prepravný systém – nákladové jednotky sú tu ISO kontajnery, používajú sa pri zámorských prepravách. Kontajnery sa prekladajú pomocou žeriavov a špeci prekladačov.
• Systém prepravy výmenných nadstavieb – na rozdiel od kontajnerov majú vpodperné nohy a nevyžadujú si manipulačné zariadenia.
• Systém prepravy cestných návesov – konštrukčne sú upravené na uchytenie pomocou kliešťového závesu. Musia mať špeci vystužený rám.
• Systém prepravy cestných súprav RO/LA – celé jazdné súpravy sa prepravujú na špeci žel. plošinových vozňoch so zníženou podlahou. Vozidlá plynule za sebou vchádzajú/schádzajú na plošinu vozňa. Nákladka sa vykoná pomocou rampy. Vo vlakoch sú lôžkové vozne pre vodičov súprav.
• Systém prepravy ACTS – nákladovou jednotkou je tu špeci kontajner, ktorý sa „naťahuje“ na vozidlo hydraulickou rukou. Používa sa na prepravu odpadu a druhotých surovín.
• Systém RO/RO – prepravujú sa ním cestné säpravy na špeci RO/RO lodiach. Tento systém vyžaduje nájazdovú rampu v prístave aj na lodi. RO/RO poloha sa nachádza v prístave BA Pálenisko a v terminály KD v Štúrove, ale nevyužíva sa.
Terminály KD: na SR v Dobrej pri Čiernej nad Tisou – vzhľadom na vybavenie je to skôr kontajnerové prekladisko.
Tck štandard pre terminály KD neexistuje, existujú len tck normy pre jednotlivé zariadenia terminálu. V naších podmienkach sú dva druhy terminálov bimodálny (železnica-cesta) a trimodálny (rieka-železnica-cesta). Terminály RO/RO a RO/LA môžu mať terminály samostatne.
Rámcové požiadavky pre ideálny terminál intermodálnej dopravy sú:
J Dĺžka žel. koľají na vykládku a nakládku je 750 metrov
J Dĺžka prístaviska minimálne 110 metrov
J Hĺbka prístaviska pre ponor 2,80 – 3,50 metra
J Manipulačné zariadenia schopné pracovať podľa noriem
J Stopercentná záloha manipulačných zariadení
J Kapacita terminálu má byť nastavená tak, aby mohol ucelený vlak KD abo plavidlo byť spracovaný do 1 hodiny a cestné nákladné vozidlá na rozvozy nečakali dlhšie ako 20 minút.
Operátori KD pôsobiacej v SR
Majiteľ Terminálu |
Operátor Terminálu | Železničné Označenie |
Slovenská Republika | ||
SpaP – Prístav Bratislava | Eurokon,s.r.o. | Bratislava Pálenisko |
SKD Intrans, a.s., Žilina | SKD Intrans Bratislava | Bratislava - ÚNS |
Metrans (Danubia), s.r.o. | Metrans Dunajská Streda | Dunajská Streda Metrans |
SKD Intrans,a.s., Žilina | SKD Intrans Žilina | Žilina Intrans |
SKD Intrans,a.s., Žilina | SKD Intrans Košice | Košice Intrans |
ŽSR Bratislava | ŽSR Ružomberok | Ružomberok - Lisková |
ZSSK Cargo Slovakia,a.s., Bratislava | ZSSK Cargo Slovakia Dobrá | Dobrá TKD |
Schéma terminálu Kombinovanej Dopravy
Zones.sk – Najväčší študentský portál