Ciele a formy podnikania
Ciele a formy podnikania
a) Základné pojmy
PODNIK
je základná hospodárska jednotka, ktorá vykonáva svoju činnosť vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia
zisku.
· Vo vlastnom mene - podnik sám vykonáva svoju činnosť, pod vlastným menom a sám
rozhoduje, v čom bude podnikať a s kým bude podnikať.
· Na vlastnú zodpovednosť - podnik sám zodpovedá za
svoje záväzky a za celú prevádzku podniku.
· Rokovanie v mene podniku - je to
oprávnenie vystupovať a jednať v mene podniku
- FO - osobne, alebo poverená osoba
- PO - štatutárny orgán - jednotlivec ( riaditeľ), kolektív ( predstavenstvo)
· Splnomocnenie - poverenie iných osôb jednať v mene podniku.
-
generálne splnomocnenie - oprávnenie zastupovať podnik vo všetkých úkonoch
-
špeciálne - zastupovanie len na niektoré činnosti
· Obchodný názov
podniku - názov podniku, pod ktorým vykonáva svoju činnosť.
FO - meno
živnostníka - meno živnostníka, činnosť - obchodný názov, meno
živnostníka
PO - obchodný názov, právna forma podnikania, sídlo firmy
· Obchodný
register - verejný zoznam, ktorý je vedený na okresnom súde a obsahuje všetky údaje o firme napr.:
obchodný názov, sídlo firmy, štatutárny zástupca a jeho osobné údaje, základné imanie, prokurista, a iné údaje.
·
Vznik podniku - vydaním oprávnenia na podnikateľskú činnosť- FO živnostenský list, PO zápis do
obchodného registra.
· Založenie podniku - dlhodobý proces, počas ktorého sa podnik pripravuje
na svoju podnikateľskú činnosť. Pre založenie podniku je potrebné:
a) dobrý nápad - je to myšlienka v čom sa
bude podnikať, aby činnosť bola úspešná
b) podnikateľský zámer - podrobná príprava založenia podniku a jeho
ďalší rozvoj.
- vecne - technickú stránku
- právno-organizačná
stránka
- ekonomická stránka
c) zakladateľský rozpočet -
odhaduje sa ním potreba kapitálu, presadenie sa na trhu a budúci hospodársky výsledok. Súčasťou je: - rozpočet nákladov, výnosov a zisku,
rozpočet potreby investičného a prevádzkového kapitálu, rozpočet zdrojov financovania
· Zmeny
podnikania každá závažná zmena pri podnikateľskej činnosti musí byť schválená organom, ktorý vydal
oprávnenie na podnikateľskú činnosť.
· Zánik podniku - je výmaz z obchodného
registra
· Zrušenie podniku - dlhodobý proces, ktorý predchádza zániku podniku,
počas ktorého podnik vyrovnáva všetky svoje záväzky. Môže byť:
- s likvidáciou - vymenuje sa likvidátor a
podnik rozpredáva svoj majetok a vyrovnáva svoje záväzky
- bez likvidácie - podnik nezanikne, ale ho odkúpi
iný podnik a prevezme jeho majetok a všetky záväzky
- konkurzom - likvidáciu nariadi súd a menuje správcu
konkurznej podstaty, ktorý rozpredáva majetok a vyrovnáva záväzky
- vyrovnaním - podnik sám sa rozhodne o
zrušení a vyrovná svoje záväzky FO
· Dôvody zrušenia podniku
- vlastné rozhodnutie u FO -
rozhodnutie valného zhromaždenia
- uplynula doba, na ktorú bol podnik založený - splnil sa predmet
- bol vyhlásený konkurz
- vydané súdne rozhodol
· Členenie podnikov:
a) Podľa vlastníctva -
súkromné, štátne, zmiešané
b) Podľa veľkosti - malé, stredné a veľké, malé inovačné,
podnikateľské inkubátory
c) Podľa predmetu činnosti - ťažobné, výrobné, nevýrobné
d) Podľa právnej formy podnikania - živnosť, v.o.s., k. s., s.r.o., a.s., družstvá
b) Právne normy upravujúce podnikateľskú činnosť
- Obchodný zákonník –
upravuje vzťahy medzi podnikateľskými subjektami a vytváranie obchodných spoločnosti
· Zákon o živnostenskom
podnikaní – upravuje živnostenské podnikanie
· Občiansky zákonník – vybavovanie reklamácií
·
Zákonník práce upravuje pracovno-právne vzťahy medzi zamestnancom a zamestnávateľom a aj BOZP
· Zákon
o účtovníctve – upravuje zásady vedenia účtovníctva v podnikoch
· Daňové zákony – stanovujú
platiteľov daní a výšku jednotlivých daní
· Zákon na ochranu spotrebiteľa chránia spotrebiteľov
·
a ďalšie zákony
Bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci upravuje Zákon č. 330/1996 Z. z.
Zamestnávateľ má
vytvárať vhodné pracovné podmienky, znižovať možností rizík, pri nástupe do pracovného pomeru a opätovne každý rok poúčať
zamestnancov o BOZP a preskúšať ich každé dva roky.
· Ochrana životného prostredia - interné životné prostredie
- externé životné prostredie – okolie
c) Zásady vedenia účtovníctva
v podniku
V každej účtovnej jednotke vzniká počas roka množstvo hospodárskych operácií, ktoré treba
priebežne zaznamenať (nákup materiálu, predaj tovaru, výplata miezd zamestnancom...). Všetky hospodárske operácie, ktoré sa evidujú -
zaznamenávajú v účtovníctve sa nazývajú
účtovné prípady. Aby boli všetky účtovné prípady evidované v súlade
so zákonom o účtovníctve, musí účtovná jednotka rešpektovať základné zásady pre vedenie účtovníctva, ktoré sa
musí viesť:
· správne – všetky účtovné prípady sa zaúčtujú v súlade so zákonom o účtovníctve a inými
právnymi predpismi, ktoré sa ich týkajú
· úplne – musia byť zaúčtované všetky účtovné prípady daného
účtovného obdobia. Nie je možné žiadny účtovný prípad vynechať a žiadny navyše doplniť.
· preukázateľne –
ku každému účtovnému prípadu musí byť doložený príslušný účtovný doklad a len na základe neho sa účtovný prípad zaúčtuje
v účtovných knihách. K preukázateľnosti účtovníctva patrí aj povinnosť inventarizácie majetku, vlastného imánia a záväzkov.
· zrozumiteľne - v slovenskom jazyku tak, by bolo možné spoľahlivo a jednoznačne určiť obsah účtovných prípadov
· spôsobom zaručujúcim trvalosť všetkých účtovných záznamov a to po celú dobu spracovania a úschovy.
Účtovnou dokumentáciou rozumieme súhrn všetkých účtovných záznamov. Účtovnými záznamami sú účtovné
doklady, účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtovný rozvrh, účtovná závierka a pod.
d) Organizačné štruktúry
Organizáčna štruktúra podniku závisí
od:
- právnej formy podnikania
- veľkosti podniku
- výrobného programu
- územného rozloženia
Typy organizačných štruktúr:
· Jednoduchá štruktúra malého podniku –
živnosť, malá s.r.o.
· Funkčná podnikateľská štruktúra – živnosť aj obchodné spoločnosti
·
Divizionálna štruktúra veľké obchodné spoločnosti s.r.o., a.s.
· Holdingová
štruktúra samostatné podniky
· Maticová štruktúra ak pri
tvorbe OŠ vstupujú viaceré kritéria.
e) Analýza financovania podnikateľskej činnosti
Financovanie podnikateľskej činnosti sa realizuje z vnútorných a vonkajších zdrojov. Pri získavaní vonkajších zdrojov majú
nezastupiteľnú funkciu komerčné banky. Banky poskytujú širokú škálu úverov, ale aj alternatívne formy financovania, ako sú faktoring,
forfaiting a leasing.
Peňažným úverom získava podnikateľský subjekt možnosť
využiť na krytie svojich potrieb likvidné peniaze v hotovostnej alebo bezhotovostnej forme. V úverovej zmluve sú stanovené podmienky jeho
poskytnutia, splácania, ako aj cena za poskytnutie – úrok.
Úver na financovanie podnikateľskej činnosti je možné získať v domácej
aj cudzej mene. Pri výbere vhodného produktu podnikateľ musí zvážiť lehotu splatnosti úveru podľa účelu úveru a možnosti splácania
– môže požiadať o krátkodobý úver (do 1 roka), strednodobý úver (do 5 rokov) alebo dlhodobý úver (5 –10 rokov). V žiadosti
o poskytnutie úveru musí špecifikovať účel, na ktorý sa úver žiada.
Členenie úverov podľa účelu:
- investičné úvery
(obstaranie DHM, výstavba, rekonštrukcia a modernizácia)
- úvery na obežné prostriedky (nákup spotrebného tovaru, zásob, prechodný
nedostatok finančných prostriedkov)
- úvery bez dokladovania účelu (kontokorent – možnosť čerpania na bežnom účte v pohyblivej
výške do výšky schváleného úverového rámca – povoleného debetného zostatkom účtu, revolving – možnosť pravidelného opakovaného
čerpania kontokorentu s jeho splatením v predpísaných termínoch, pričom sa preveruje splnenie dohodnutých podmienok banky, no nie je
potrebný podpis novej úverovej zmluvy)
- zmenkové úvery (eskontný úver – odkúpenie zmeniek bankou pred lehotou ich splatnosti so
zrážkou úroku)
Pri rozhodovaní o poskytnutí úveru banka preveruje splnenie 4 základných podmienok – návratnosti úveru, jeho
zabezpečenia, účelovosť a efektívnosť úveru. Návratnosť úveru je posudzovaná na základe finančnej analýzy ekonomiky firmy.
K jej posúdeniu je potrebné predložiť podnikateľský plán, daňové priznania a účtovné výkazy ( súvaha, výsledovka, cash flow) za
predchádzajúce účtovné obdobia, ako aj projekcie súvahy a výsledovky na obdobie splácania úveru. Banka tak posudzuje schopnosť firmy
splatiť poskytnutý úver. Zabezpečením úveru banka minimalizuje riziko svojej straty v prípade nesplatenia úveru. Firma môže
zabezpečiť úver nehnuteľným majetkom, hnuteľným majetkom, cennými papiermi, vinkuláciou peňažného vkladu, pohľadávkami, zásobami, ako
aj ručiteľským záväzkom tretej osoby. Pri čerpaní úveru sa posudzuje jeho účelovosť, teda či sa úver čerpá v súlade
s vopred dohodnutým účelom uvedeným v úverovej zmluve. Efektívnosť znamená, že poskytnutie úveru musí byť pre banku
efektívne, teda získané úroky a poplatky za úver musia pokryť náklady banky na získanie zdrojov a poskytnutie úveru.
Faktoring
znamená odkúpenie krátkodobých pohľadávok, ktoré vznikajú prevažne pri dodávkach bežného obchodného tovaru konečnej spotreby a pri
dodávkach pre bežnú výrobnú spotrebu z iniciatívy majiteľov pohľadávok a bez ich spätného postihu v prípade, že dlžník nezaplatí.
Firma predá svoju pohľadávku ešte pred jej splatnosťou faktorovi - špeciálnej finančnej inštitúcii ( faktoringovej spoločnosti)
alebo banke. Faktor nesie riziko nezaplatenia, pohľadávky vymáha na svoj účet.
Výhody:
- neobmedzené financovanie podniku
(v závislosti od jeho schopnosti produkovať pohľadávky)
bezprostredne po expedícii tovaru a fakturácii
- spresnenie plánovania
cash-flow (známe termíny úhrady pohľadávok)
- preverovanie bonity odberateľa z pozície faktora
- krátkodobé dodávateľské
úvery bez potreby zabezpečenia
- faktor na seba preberá riziko z nezaplatenia a vymáhanie pohľadávok
- zjednodušenie
administratívy a účtovníctva predávajúceho
- výhoda pre faktora: možnosť využitia voľného kapitálu
Nevýhody:
- náklady na faktoring, faktoringová odmena
Forfaiting je odkúpenie strednodobých a dlhodobých
pohľadávok. Je to forma financovania hlavne exportných pohľadávok. Vývozca predá svoju pohľadávku v zahraničí forfaitérovi za cenu, ktorá
je znížená oproti nominálnej hodnote pohľadávky o odmenu forfaitérovi. Tým vývozca získa protihodnotu pohľadávky v okamihu jej
odkúpenia a riziko, že odberateľ načas, alebo vôbec nezaplatí, preberá forfaitér. Pohľadávky musia byť zabezpečené.
Leasing je prenájom investičného zariadenia, predmetov dlhodobej spotreby nájomcovi na určitú alebo
neurčitú lehotu. Nájomca tak má možnosť využívať majetok určitý čas bez toho, aby sa stal jeho vlastníkom, teda aby musel použiť svoje
voľné finančné zdroje na jeho zakúpenie. Leasing predstavuje trojstranný právny akt medzi dodávateľom, prenajímateľom a nájomcom, pri
ktorom prenajímateľ kupuje od dodávateľa majetok a poskytuje ho za úhradu do užívania nájomcovi. Vlastníkom majetku je prenajímateľ.
Z finančného hľadiska je leasing špeciálnou formou financovania dlhodobých potrieb podniku cudzím kapitálom. Pri finančnom leasingu nájomca
po uplynutí doby nájmu má možnosť odkúpiť prenajímaný majetok za jeho zostatkovú cenu.
Výhody:
- nahrádza nedostatok
vlastného kapitálu nájomcu, resp. umožňuje mu inak zhodnotiť
existujúci vlastný kapitál
- rozširuje investičné možnosti
nájomcu
- prenajaté výrobné prostriedky sú na úrovni najmodernejšej techniky
- prenajímateľ zväčša vykonáva servis
-
eliminácia úverových a menových rizík
- pre banku ako prenajímateľa: možnosť umiestniť voľný kapitál, možnosť rozšíriť
poradenské služby medzi leasingových klientov, ďalšie bankové obchody (vedenie účtov,
platobný styk), získavanie nových
klientov
Nevýhody:
- obstarávacia cena predmetu v dôsledku vysokého nájomného navýšená (
leasingové
navýšenie)
- majiteľom prenajímaného majetku je leasingová spoločnosť, nie nájomca – riziko prenajatia
založeného majetku
f) Geografické rozloženie podnikateľských subjektov
Najväčšie
koncentrácia okolo Bratislavy – hlavné mesto, ministerstvá, iné inštitúcie, medzinárodné prepojenie
Ďalšie sústredenie okolo
veľkých miest.
Najslabšia koncentrácia sever a východ Slovenska – chýbajú diaľnice.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta