Personálna činnosť v podniku
Personálna činnosť v podniku
a) Personálny manažment
Personálny manažment je tá časť činnosti podniku, ktorá sa zaoberá riadením ľudských zdrojov.
Personálna stratégia - je to dlhodobé plánovanie ľudských zdrojov, zamerané na stanovenie počtu a štruktúry pracovníkov,
vypracované v súlade s podnikovými cieľmi.
· Personálne plánovanie – stanovenie počtu a štruktúry zamestnancov na
termín.
· Metódy personálneho plánovania – expertný odhad
- trendové postupy
- ukazovateľové
postupy
· Štruktúra zamestnancov – robotníci, administratívni, THP, riadiaci, ...
Na
realizácií úloh personálneho manažmentu sa podieľajú vrcholový manažment podniku, manažéri všetkých úrovni riadenia, pracovníci
personálneho útvaru
· Získavanie zamestnancov
Je to komplex činnosti zameraných na prilákanie dostatočného
počtu vhodných uchádzačov o pracovné miesto.
interné zdroje - pracovný
postup, kariéra, resp. rekvalifikácia vlastných pracovníkov. Je výhodná, lebo pracovník je známy a znižujú sa náklady na jeho
adaptáciu a zvyšuje sa motivácia na jeho výkon
externé zdroje - absolventi
škôl, voľné pracovné sily na trhu práce, pracovníci, ktorí chcú zmeniť pracovné miesto
Metódy získavania
pracovníkov
inzercia v masmédiách - vývesky, letáky
meno firmy - územné úrady práce,
rodiny a sociálnych vecí
sprostredkovateľské organizácie - vlastné záznamy
· Kvalifikačná príprava
zamestnancov
adaptácia pracovníkov - pracovná adaptácia, sociálna adaptácia, podniková kultúra
zvyšovanie kvalifikácie - prehĺbenie vedomosti v tom istom odbore
rekvalifikácia -
preškolenie na iný odbor. Môže byť úplná alebo čiastočná
rozvoj pracovníkov je to
predovšetkým pracovná kariéra
· Hodnotenie zamestnancov predstavuje komplex činnosti zameraných na objektívne
posúdenie pracovníka a následne na spravodlivú odmenu za vykonanú prácu
Hodnotenie pracovníkov je dôležité pre efektívne
uskutočnenie podnikových činnosti. Bezprostredne vplýva na: zvýšenie výkonov pracovníkov, stimulácia pracovníkov, odmeňovanie pracovníkov,
potreba vzdelávania, rozvoj kariéry, premiestňovanie pracovníkov, inovácie organizačného usporiadania, ukončenie pracovného pomeru.
Každý podnik si vypracuje individuálne zásady hodnotenia.
Intervaly hodnotenia - sú rôzne. Denné - dochádzka,
mesačné - pre mzdy, ročné - postup
Hodnotiteľ - obyčajne vedúci, ale môžu byť aj spolupracovníci
Systém hodnotenia každý podnik si vypracuje individuálne
Kritéria hodnotenia najčastejšie
sú zamerané na hodnotenie
A) pracovné výsledky B) pracovné
správanie
C) sociálne správanie D) znalosti,
spôsobilosti
· Metódy hodnotenia sú rôzne a najznámejšie sú:
- číselné hodnotenie - známkovacia stupnica
- verbálne hodnotenie - hodnotiaca správa
- na
základe plnenia úloh - počet splnených a nesplnených úloh
- hodnotenie kritických prípadov
- hodnotenie na základe hodnotiacich dotazníkov
- hodnotiaci rozhovor
S každým hodnotením má
byť oboznámený hodnotený pracovník
b) Charakteristika mzdy
Mzda –
peňažné vyjadrenie odmeny za prácu
Motivácia - vnútorná potreba lepšej práce, výkonov
Stimulácia - vonkajšie podnety pre lepšiu prácu
Peňažné ohodnotenie - odmena za vykonanú prácu -
mzda, plat
Formy mzdy - časová, úkolová, podielová, zmiešaná, naturálna
Základná mzda –
tarifná, zmluvná je povinná, ktorá má byť vyplatená zamestnancovi
Doplnkové formy miezd - odmeny, prémie, osobné
ohodnotenie a iné
Nominálna mzda - mzda, ktorá je vyplatená zamestnancovi
Reálna
mzda - vyjadruje, čo sa dá za danú hodnotu kúpiť
Hrubá mzda - súčet všetkých zložiek mzdy
Čistá mzda - mzda vyplatená zamestnancovi po odpočítaní fondov a po zdanení.
Daňový základ -
hrubá mzda mínus fondy a odpočítateľné položky
· Algoritmus výpočtu miezd
Výpočet základnej
časovej mzdy = ZMČ : časový fond x (odpracované dni + sviatky)
Výpočet hrubej mzdy súčet všetkých zložiek miezd
Výpočet
zákonného sociálneho poistenia - vymeriavací základ - jednotlivé poistenia podľa tabuľky – zaokrúhlenie nahor
Výpočet preddavku
na daň = daňový základ (HM – ZSP – nezdaniteľná položka) x 0,19
Čistá mzda = HM – ZSP – PD + daňový bonus
·
Zásady účtovanie miezd
Mzdové náklady predstavujú dôležitú zložku celkových nákladov každej účtovnej jednotky.
Účtuje sa o nich na syntetickom účte 521 – Mzdové náklady. Na stranu MD tohto účtu sa účtujú všetky mzdy, prémie
a odmeny, t.j. celkové hrubé mzdy zamestnancov so súvzťažným účtovným zápisom na strane Dal účtu 331 -
Zamestnanci.
Mzdy sa vypočítavajú mesačne na základe prvotných dokladov z operatívnej evidencie, t.j. evidencie dochádzky,
pracovných, resp. úkolových listov, dovolenkových listov, súpisky práce a miezd, kontrolných listov a pod.
Analytická
evidencia miezd sa vedie na mzdových listoch jednotlivých zamestnancov za každý kalendárny rok, v ktorých sú okrem
základ. identifikačných údajov aj ďalšie dôležité údaje potrebné na výpočet miezd.
Zúčtovacia a výplatná
listina je účtovným dokladom na účtovanie miezd v hlavnej knihe na jednotlivých syntetických účtoch. ZVL obsahuje údaje podľa
jednotlivých zamestnancov v abecednom poradí i sumárne za celú účtovnú jednotku.
Základné účtovné prípady týkajúce sa miezd:
ZVL Priznané hrubé mzdy zamestnancov 521/331
ZVL Náhrada príjmu počas dočasnej PN 527/331
ZVL Zrážka zákon. sociálneho
poistenia 331/336
ZVL Zrážka preddavku na daň 331/342
ZVL Nárok na daňový bonus 342/331
ZVL Zrážky na sporenie,
pôžičky, poistky 331/379
ZVL Zrážka manka 331/335
ID Zrážka zák. soc poistenia plateného zamestnávateľom
524/336
VPD/VBÚ Výplata mzdy zamestnancovi 331/211 (221)
d) Sústava sociálneho
poistenia
Sústava sociálneho poistenia
- Zdravotné poistenie – slobodná
voľby poisťovne. Zmena poisťovne nahlásiť do konca septembra s účinnosťou od nového roku. Vznik narodením (narodené dieťa je poistené
v poisťovni matky). Zánik smrťou. Platiteľ za deti, štát. Za zamestnancov - zamestnávateľ 10 % z vymeriavacieho základu a 4 %
zamestnanec
- Sociálne poistenie (podľa tabuľky)
- nemocenské
- dôchodkové
starobné
- dôchodkové invalidné
- úrazové
- poistenie
v nezamestnanosti
e) Vypracovanie životopisu
Životopis možno
písať ako individuálnu písomnosť alebo ako štruktúrovaný životopis.
V súčasnosti sa preferuje štruktúrovaný životopis, ktorý sa
viac používa i v EÚ.
Náležitosti životopisu:
záhlavie (obsahuje adresu pisateľa)
označenie písomnosti
ŽIVOTOPIS
osobné údaje (dátum a miesto narodenie, informácie o manželovi a deťoch – ak nie sú plnoleté)
dosiahnuté
vzdelanie
prax v zamestnaní
osobitné vedomosti (jazykové, odborné)
osobné záujmy
adresy osôb, ktoré môžu podať
referencie o pisateľovi
miesto a dátum napísania životopisu
vlastnoručný podpis
Nie každý životopis musí obsahovať
všetky náležitosti. Píše sa obvykle riadkovačom 1 až 1,5, podľa jeho rozsahu.
f)
Využitie bankových služieb
K najbežnejšiemu spôsobu výplaty mzdy v súčasnosti patrí prevod mzdy po vykonaní povinných
zrážok na osobný účet zamestnanca, a to bezhotovostnou formou z podnikateľského účtu zamestnávateľa. Podmienkou takejto formy výplaty
mzdy je založenie osobného účtu zamestnanca a oznámenie zamestnancovho bankového spojenia zamestnávateľovi.
Pod pojmom
účet rozumieme technický prostriedok banky na obojstranné vyúčtovanie medzi bankou a klientom. Zaznamenávajú sa na ňom
obraty v prospech klienta (kreditné obraty) a obraty v prospech banky (debetné obraty). Informácie o zúčtovaní a konečnom zostatku účtu sú
klientovi oznamované prostredníctvom správy o zúčtovaní (napr. výpis z účtu). Komerčné banky ponúkajú svojim klientom bežné účty
(určené predovšetkým na realizáciu platobného styku), kontokorentné účty (povolený debetný zostatok do určenej výšky), vkladové
účty, úverové účty, depotové účty (používané pri úschove a správe cenných papierov). Podnikateľský účet zamestnávateľa, ako aj
osobný účet zamestnanca patria medzi bežné účty, pretože sú určené predovšetkým na realizáciu platobného styku, nie na dlhodobé
zhodnocovanie vkladu.
· Postup pri založení účtu
Založenie účtu je podmienené
podpisom zmluvy o účte a podpisového vzoru a vložením počiatočného vkladu na účet. Pri zakladaní bežného – osobného účtu
fyzická osoba preukazuje svoju totožnosť občianskym preukazom, právnická osoba pri zakladaná bežného účtu predkladá oprávnenie na
podnikanie: výpis z obchodného registra, živnostenský list, resp. koncesnú listinu. Právnickú osobu pri tomto úkone zastupuje štatutárny
zástupca podľa výpisu z obchodného registra. Zmluva o účte sa uzatvára v zmysle obchodných podmienok konkrétnej banky, ktoré
vychádzajú z Obchodného zákonníka a zo Všeobecných obchodných podmienok NBS.
K náležitostiam zmluvy o účte
patria : dátum zriadenia účtu, mena, spôsob disponovania prostriedkami na účte, podmienky a spôsob úrokovania, podmienky odovzdávania
výpisu z účtu, poplatky, podmienky zrušenia účtu. Okrem majiteľa účtu môžu s účtom disponovať ním splnomocnené osoby. Toto
plnomocenstvo splnomocnenej osobe – disponentovi majiteľ účtu udeľuje v podpisovom vzore, kde uvedie aj spôsob disponovania (samostatne,
kolektívne).
Disponovať s prostriedkami na účte je možné
a) hotovostnou formou (vkladové
a výberové pokladničné operácie, výber platobnou kartou z bankomatu),
b) bezhotovostnou formou (príkazy na
zúčtovanie, platba platobnou kartou, prostredníctvom elektronického bankovníctva).
Pri prevode mzdy zamestnancov na ich osobné účty
môže zamestnávateľ postupovať nasledovnými spôsobmi:
- poukázať mzdu príkazom na úhradu, a to jednoduchým alebo hromadným
príkazom priamo v pobočke banky
- využiť služby elektronického bankovníctva, napr. internetbanking
Výhody
elektronického bankovníctva: nie je potrebné navštíviť pobočku banky, stály prístup k účtu 24 hodín denne,
nie je potrebné vypisovať príkazy na úhradu, komunikácia možná z ľubovoľného miesta s príslušným technickým vybavením.
Nevýhody elektronického bankovníctva: zamestnávateľ musí mať k dispozícii príslušné technické
vybavenie a musí ovládať prácu s týmto vybavením
Zones.sk – Zóny pre každého študenta