Riadenie podniku – plánovanie, rozhodovanie
Riadenie podniku – plánovanie, rozhodovaniea) Princíp manažmentu
· Manažment – schopnosť riadiť podnik pre dosiahnutie cieľov. Dve podoby
Funkčná – proces riadenia Inštitucionálna – riadiaci aparát
Manažérske funkcie - plánovanie, organizovanie, riadenie, kontrola
· Plánovanie – vytyčovanie cieľov, stanovenie ciest a prostriedkov na ich dosiahnutie.
Ciele – budúce stavy. Majú byť vecné, merateľné a časovo ohraničené.
Prostriedky - pracovné, materiálové, kapacitné, finančné
Cesty, spôsoby – varianty riešení
· Podnikové ciele – sú výsledkom cieľavedomého rozhodovacieho procesu
Záujmové skupiny – vlastníci, manažéri, zamestnanci, zákazníci, štát
Podnikové ciele – z časového hľadiska, organizačného stupňa riadenia, funkčných oblasti
Podľa postavenia – vrcholové ciele – prežitie, rentabilita, podiel na trhu
- čiastkové ciele
- hospodárske ciele – výkonové, ekonomické, finančné
- výkonové ciele - sú to vecné ciele podniku (výrobný program, výrobné kapacity, kvalita, podiel na trhu, ...)
- ekonomické ciele - sú to hodnotové ciele podniku (obrat, zhodnotenie kapitálu, štruktúra nákladov, zisk, rentabilita, dividendy, ...)
- finančné ciele - platobná schopnosť, finančná stabilita, investičný program, ...
- sociálne ciele – zamerané na sociálne aspekty napr. spravodlivé odmeňovanie, dôstojné pracovné podmienky, istota v zamestnani, spoluúčasť zamestnancov na zisku, právo pri spolurozhodovaní
- stratégie podniku:
- stratégia rastu – podnik sa rozrastá - koncentrácia, diverzifikácia,
- stratégia stability – udržanie súčasného postavenia podniku
- stratégia útlmu – obmedzenie podnikateľských aktivít
- taktika – výber spôsobov a postupov na dosiahnutie cieľov
· Podnikové plány - Výsledkom plánovacieho procesu je sústava plánov podniku. Plány členíme:
a) z časového hľadiska
pred začatím podnikania - podnikateľský zámer - podnikateľský plán
počas podnikania
- dlhodobé - na obdobie viac ako 5 rokov - strednodobé - na 1 až 5 rokov
- krátkodobé - na 1 rok
- operatívne - na kratší časový úsek ako 1 rok (kvartál, mesiac, týždeň, dekáda, deň)
b) z hierarchického hľadiska
- plán podniku - plán divízie - plán závodu - plán dielne - plán pracoviska
c) z vecného hľadiska
- plán výroby - plán odbytu - plán zásobovania, ...
b) Rozhodovanie a podnikateľské riziká
Firma ADOS s.r.o. Košice vykonáva podnikateľskú činnosť v oblasti daňového poradenstva a účtovníctva pre zmluvné podniky.
- Konateľmi spoločnosti sú Adam Spurný, ktorý je spoločníkom spoločnosti spolu s Vierou Malou s rovnakým vkladom po 7 000,- €
- Spoločnosť má 4 zamestnancov v riadnom pracovnom pomere a 1 na dohodu o vykonaní práce.
- Pracovné priestory spoločnosti sú v Košiciach a v Stropkove
- Vykonajte analýzu rizík v tomto podnikateľskom subjekte
· Rozhodovanie je proces, ktorý odhaľuje a analyzuje problémy, stanovuje varianty riešenia a opatrenia na ich odstránenie. Rozhodovací proces má charakteristiky:
existujú varianty riešení, výber riešenia je vedomý
výber je cieľavedomý, výber sa deje podľa určitých kritérií
po rozhodnutí nasleduje realizácia
Základné podmienky rozhodovacieho procesu:
alternatívy riešení - účinky jednotlivých rozhodnutí - možné stavy okolia
Rozhodovanie poznáme:
v podmienkach istoty - poznáme všetky tri podmienky
v podmienkach rizika - poznáme alternatívy a účinky, ale nepoznáme stavy okolia
v podmienkach neurčitosti - nepoznáme ani jednu podmienku.
Podnikateľské riziká poznáme:
podľa vlastného postoja - ovplyvniteľné - neovplyvniteľné
podľa pôvodu vzniku - vnútorné, interné - vonkajšie, externé
podľa dopadu na podnik - poistiteľné - nepoistiteľné
Pri hodnotení rizika môžeme vychádzať zo základných charakteristík:
RIZIKOVÝ FAKTOR FORMA RIZIKA
* hmotný majetok poškodenie, opotrebenie, živelné pohromy
* krátkodobý majetok poškodenie, zničenie, odcudzenie, pokles cien, nesolventnosť odberateľov, riziká pri preprave
* kapitál riziko finančných investícií, bankroty
* zamestnanci úrazy, choroba, absencie, výpovede, krádeže, disciplína
* výrobky reklamácie, zmeny cien, zastaralosť
* zákazníci zmeny objednávok, nesolventnosť
* dodávatelia zníženie kvality, zmeny cien, termínov dodávky
* konkurencia cenová politika, reklama, vyššia kvalita
* spoločenské prostredie politické vplyvy, legislatíva
Postup pri analýze rizík:
- odhaľujú sa riziká
- hodnotia sa príčiny a pravdepodobnosti ich výskytu
- hodnotí sa možnosť vzniku, dôsledkov a škôd
- hodnotia sa možnosti znižovania rizík
- hodnotí sa vplyv rizika na náklady a zisk
Riziká v danej firme
- Obidvaja spoločníci majú rovnaký vklad po 7 000,- € z toho vyplýva rovnaký podiel na riadení môžu vzniknúť rozpory v nariadeniach
- Zamestnanci - úrazy, choroba, absencie, výpovede, krádeže, disciplína
- Organizačné usporiadanie firmy je v dvoch mestách čo sťažuje proces riadenia, kontroly a prenosu informácií
- Ďalšie riziká všeobecného charakteru
c) Význam účtovníctva pre rozhodovací proces
Informácie sú neoddeliteľnou súčasťou rozhodovacieho procesu. Bez aktuálnych informácií je rozhodovanie nekomplexné. Aktuálne informácie o ekonomickej situácií v podniku poskytuje účtovníctvo. Údaje získané z účtovníctva sú neoddeliteľnou súčasťou rozhodovacieho procesu. Od včasnosti, presnosti, úplnosti, zrozumiteľnosti a dôkladnosti účtovníctva závisí kvalita rozhodovacieho procesu v podniku.
Účtovníctvo včas a presne eviduje stav a pohyb všetkého majetku vlastného imania, záväzkov a pohľadávok účtovnej jednotky, sleduje všetky náklady , výnosy a zisťuje veľkosť výsledku hospodárenia – zisku alebo straty. Na základe daných skutočností vie manažment firmy v rámci rozhodovacieho procesu odhaliť slabé stránky, ktoré firme spôsobujú problémy a naopak, určiť jej silné stránky, ktoré jej pomôžu napredovať.
d) Skvalitnenie rozhodovacieho procesu s využitím prostriedkov IKT
Pri rozhodovaní je nutné mať k dispozícii vždy aktuálne informácie.
Manažment podniku má možnosť využívať produkty softwarových firiem, ktoré je možné upraviť podľa potrieb konkrétneho podniku a ktoré umožňujú:
- organizovanú dokumentáciu, hromadnú korešpondenciu, plánovacie kalendáre,
- možnosť prepojenia software s elektronickou poštou,
- vnútropodnikovú korešpondenciu s využitím vnútropodnikovej internetovej siete,
- prehľadné zobrazenie procesov a činností podniku pomocou vývojových diagramov,
- centrálne uloženie dát podniku,
- centrálne alebo distribuované schvaľovanie dokumentov,
- software vyhodnocujúci skladové hospodárstvo,
- software pre podvojné účtovníctvo s manažérskymi výstupmi
e) Štruktúra finančných zdrojov pre realizáciu podnikových cieľov
Dlhodobé podnikové ciele – kapitálové výdavky, investície: výstavba, resp. rekonštukcia prevádzky, nákup technológie, dopravných prostriedkov a pod.:
- interné zdroje: vlastný kapitál - nerozdelený zisk minulých rokov, rezervy
- externé zdroje: dlhodobé úvery, dlhodobé záväzky, lízing, forfaiting
Bližšie o spôsobe financovania investícií - téma č.1, 3
Krátkodobé podnikové ciele – financovanie prevádzkových nákladov, nákup zásob, zabezpečenie cash flow:
- interné zdroje: finančný majetok, tržby
- externé zdroje: krátkodobé úvery, krátkodobé záväzky, finančné výpomoci, faktoring
Bližšie o spôsobe financovania krátkodobých potrieb - téma č.1, 5
f) Osobné listy vedúcich pracovníkov
Listy, ktoré píšu vedúci pracovníci svojim zamestnancom k rôznym osobným a pracovným príležitostiam, upevňujú vzťahy pracovníkov k firme a posilňujú citové stránky v pracovných kolektívoch. Patria k nim listy blahoprajné k osobným a pracovným jubileám, ďakovné, sústrastné, odporúčajúce, pozývacie, ospravedlňujúce a iné. Úprava osobných listov sa podstatne líši od úpravy obchodných listov a má určité zásady. Listy majú osobné oslovenie. Konkretizujú sa predovšetkým pozitívne vlastnosti a výkony zamestnanca. Majú osobný podtón. Ich cieľom je prejaviť kladný vzťah podniku ku konkretnému zamestnancovi.
Zones.sk – Najväčší študentský portál