Ekonómia - základne pojmy
Ekonómia - základne pojmy
- Potreba stav uvedomeného/ neuvedomeného pocitu
nedostatku.
Podľa významu ich delíme na:
- Primárne potreby - ich uspokojenie je nutné pre zachovanie života (jedlo,
dýchanie, odev ako ochrana pred chladom, pohlavný pud,...)
- Sekundárne potreby - bez nich je život možný, ale mal by nižšiu
kvalitu, vznikajú v socializačnom procese ( potreba komunikácie, úspechu, uznania, ľudské práva a sloboda, návšteva divadla, kina...)
Podľa subjektu ich delíme na:
- Individuálne potreby - sú jedinečné, typické len pre jednu osobu
- Kolektívne
potreby - spájajú ľudí navzájom (člen určitého spoločenstva, spájajú ich spoločné záujmy; úspech, zisk, vzdelanie)
- Statok je predmet alebo služba, ktorá slúži na uspokojovanie ľudských potrieb. Sú výsledkom výroby alebo
prírody.
Rozdelenie:
- Podľa formy - hmotné
- nehmotné (láska, priateľstvo, vedomosti,
služby)
- Podľa dostupnosti - voľne dostupné (voda, vzduch,...)
- vzácne (ekonomické) (sú len v obmedzenom
množstve; sú také, ktoré sa musia vyrobiť, alebo ich musia získať z prír. s vynaloženým úsilím)
- Podľa účelu -
spotrebné – slúžia na priamu spotrebu
- výrobné – slúžia na ďalšiu výrobu
- Podľa vlastníctva -
súkromné – vlastní konkrétna osoba
- verejné – diaľnice, MHD, cesty, školy
- Služby
cudzie činnosti, ktoré uspokojujú potreby svojim priebehom.
- Výrobné faktory sú vstupy do
výroby(inputy). Základnými výrobnými faktormi sú: prírodné zdroje, práca a kapitál.
- Výrobok
hmotné statky, ktoré sú výsledkom výrobného procesu podniku.
- Nepodarok je výrobok, ktorý
nespĺňa požadované kritéria.
- Tovar statky a služby, ktoré sú určené na predaj.
-
Ponuka množstvo jedného konkrétneho tovaru, ktoré je jeden predávajúci alebo skupina predávajúcich ochotný a
schopný predať za danú cenu tohto tovaru za dané časové obdobie.
- Dopyt predstavuje množstvo konkrétneho
tovaru, ktoré je kupujúci alebo skupina kupujúcich, spravidla na celom trhu ochotný a schopný kúpiť za danú cenu a za dané časové
obdobie.
- Trh je miesto, kde sa stretáva dopyt s ponukou. Na trhu si subjekty vymieňajú výsledky svojej
hospodárskej činnosti.
- Spotrebiteľ každý človek, ktorý kupuje statky; spotrebiteľom môže byť preto
i podnikateľ.
- Podnikateľ človek, ktorý sa snaží o dosiahnutie zisku prostredníctvom svojej činnosti
zameranej na uspokojovanie prianí spotrebiteľov; nesie riziko prvotnej investície.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta