Výrobné podniky a ich činnosť
Výrobné podniky a ich činnosť
1. Definovať výrobu
Výroba – cieľavedomá činnosť, podnikateľský proces v ktorom sa pretvárajú výrobné
vstupy na výrobné výstupy
2. Popísať charakteristiky a zákonitosti organizácie výrobného procesu
Zákonitosti organizácie
- pri organizácii je potrebné poznať:
-
proporcionálnosť – určuje v akom množstve majú byť zastúpené jednotlivé výrobné faktory (stroje, materiál,
zamestnanci)
· ak nie je správny pomer tak vtedy vzniká disproporcionálnosť
· vo výrobe môže nastať disproporcia medzi:
v pracnosťou výroby a počtom pracovníkov
v jednotlivými operáciami
v jednotlivým fázami výroby
-
paralelnosť (súbežnosť) – súčasne vykonávanie viacerých činností, pri ktorých je to možné
· výhodou
je, že:
v skráti sa výrobný cyklus
v urýchli sa dodanie výrobkov na trh
v skráti čas potrebný na kolobeh majetku
v zníži sa potreba zásoby materiálu
v znížia sa náklady
v zvýši sa zisk
- rytmickosť
– rovnomerný a pravidelný priebeh výroby. V pravidelných intervaloch sa zadávajú do výroby vstupy a vychádzajú z nej výstupy
·
výhody:
v umožňuje rovnomerné vybavovanie dodávok pre zákazníkov
v využívajú sa všetky výrobné faktory racionálne
v znižujú sa náklady
v zvyšuje sa zisk
v vytvárajú sa predpoklady pre nepretržitú výrobu
-
nepretržitosť – je to taký priebeh keď sa výroba nezastavuje. Túto nepretržitosť nemôžeme absolutizovať,
pretože každá výroba musí byť raz zastavená. Ide o to aby sa výroba prerušovala čo najmenej.
Charakteristiky výrobného procesu
1. vecná stránka
výroby – výroba ako transformačný proces, to znamená, že vo výrobe sa premieňajú určité vstupy na
konkrétny výrobok podľa vopred stanovených parametrov a kvalít
2. organizačná stránka
výroby – výroba ako kombinačný proces, to zn., že vo výrobe dochádza ku kombinácii rôznych výrobných
vstupov (spotreba materiálu, opotrebenie strojov, ľudská práca, spotreba energie…) s cieľom vytvoriť určitý výrobok
3.
hodnotová stránka výroby – výroba ako reprodukčný proces, sleduje sa v procese financovania a investovania, to
znamená, že vo výrobe sa vytvoria hodnoty – výrobok, ktorý má určitú cenu, a predajom tohto výrobku si podnik zabezpečí návratnosť
vložených prostriedkov, ale aj zisk, ktorý môže použiť na rozvoj podniku
3. Výrobné faktory – klasifikácia,
definícia práce, dôchodky
Klasifikácia výrobných faktorov
- výrobné faktory sú
činitele, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu
- poznáme 3 základné VF a každý z nich má svojho nositeľa a dôchodok
a)
práca –cieľavedomá činnosť zameraná na výrobu statkov a služieb, ktoré uspokojujú potreby → MZDA
(plat)
b) prírodné zdroje – pôda, vzduch, nerastné suroviny → RENTA – cena za prenajatie pôdy
c) kapitál → DIVIDENDA, ÚROK, ZISK
4. Definujte a uveďte príklady na výrobný
profil, program a plán
Výrobný program
· súhrn výrobkov, ktoré môže podnik
v určitom období vyrábať
· závisí od veľkosti podniku, od druhu a typu výrobku
· nie je pevne určený a podnik ho môže
meniť – inovácia programu
Pri tvorbe výrobného programu sa prihliada na:
- požiadavky
trhu (kúpna sila, móda)
- možnosti podniku (financovanie, kapacita)
- ukazovatele ekonomickej
efektívnosti
- situácia na trhu VF (možnosti získavanie zdrojov = pracovníci, suroviny)
→
PEKÁREŇ – chlieb – biely, celozrnný, kukuričný
- pečivo – žemle, šatôčky, rožky
Výrobný
plán
· konkretizácia výrobného programu v objeme a čase
· je výsledkom spracovania
objednávok a dopytu
· zostavuje sa na obdobie: 1 roka, mesiaca, týždňa, dňa
Objem výroby sa môže vyjadriť -
v naturálnych jednotkách (m, ks)
- peňažných jednotkách (bankovky)
- v jednotkách prácnosti
(normohodina)
→ PEKÁREŇ – 100 ks chleba za deň
Výrobný profil
· je to výrobné zameranie, je daný vznikom podniku, jeho zmena vždy znamená vznik nového podniku
· je stabilnejší ako výrobný
program
→ PEKÁREŇ – potravinársky podnik – výroba chleba a pečiva
5. Ochranná známka
(čo musí obsahovať, ako môže byť vyjadrená,..)
Ochranná známka
– označenie, ktoré
tvoria slová, písmená, prípadne ich kombináciu. Označenie je schopné rozlíšiť výrobky a služby od rôznych výrobcov a je zapísané do
registra ochranných známok, ktoré vedie úrad priemyselného vlastníctva
- ochranná známka musí spĺňať tieto podmienky:
1.
musí byť ľahko vysloviteľná
2. musí byť ľahko zapamätateľná – krátka, jasná, zrozumiteľná
3. musí mať
rozlišovaciu schopnosť
4. má sa dať ľahko preložiť do cudzích jazykov
5. nesmie to byť názov, znak alebo
vlajka štátu alebo názov, ktorý by bol v rozpore s dobrými mravmi
Druhy ochranných známok:
a) individuálne – slúžia na označenie 1 výrobku (Rajo, Ikea…)
b) kolektívne – slúžia
na označenie výrobkov FO; PO, ktoré sú nejakým spôsobom v podnikaní prepojené (TESCO, LIDL, McDonald.)
c) privátne
– (Daewoo, Škoda, Clever)
Funkcie ochrannej známky:
1.
rozlišovacia – odlíšenie výrobkov od rôznych výrobcov
2. propagačná – úlohu je dostať výrobok
do povedomia kupujúcich
3. súťažná – odstraňuje anonymitu výrobcov, pomáha výrobku presadiť sa v súťaži
s konkurenciou
6. Výrobná kapacita (definícia, výpočet, čo ju ovplyvňuje)
- maximálny možný objem
výroby požadovaného sortimentu v požadovanej kvalite, ktorý je podnik schopný vyrobiť pri daných technických podmienkach
Výpočet VK:
- musíme poznať:
1. využiteľný časový fond – vyjadruje počet
dní počas, ktorých môže podnik využívať výrobnú kapacitu
Kalendárny časový fond – počet dní pracovného pokoja – počet dní
pracovného voľna – štátom uznané sviatky = nominálny časový fond
Nominálny časový fond – počet dní na nevyhnutné pracovné
prestávky (opravy, prestoje) = VYUŽITEĽNÝ ČASOVÝ FOND V DŇOCH,
2. kapacitné normy (KN) – základom
výpočtu výrobnej kapacity je výrobná kapacita jedného stroja. Poznáme 2 druhy KN:
KN výrobnosti (NV) – počet výrobkov, ktoré je
schopný vyrobiť stroj za určitý čas
KN pracnosti (NP) – čas potrebný na výrobu určitého výrobku
Spôsob
výpočtu:
a) ak poznáme normu výrobnosti, tak VK vypočítame ako: VK = VF x NV
b) ak poznáme normu pracnosti: VK = VF /
NP
Využitie VK:
1. časové využitie VK
% VVK = skutočný
čas výkonu stroja x 100
VFč
2. výkonové využitie VK
% VVK = skutočný objem výroby
x 100
VK
VVK => využitie výrobnej kapacity
Faktory, ktoré určujú VK :
1. stroje
alebo výrobné zariadenia
2. pracovná sila
3. budovy, haly, stavby, pôda
7. Výrobný sortiment
- ucelenosť výroby a môže byť:
1. úzky – výrobný program obsahuje len niekoľko druhov výrobkov
2. široký – výrobný program obsahuje veľa rôznych druhov výrobkov
3. plytký
– z rôznych druhov výrobkov je vo výrobnom programe len jeden respektíve málo variantov
4. hlboký –
hĺbka sortimentu hovorí o tom v koľkých variantoch sa jednotlivé druhy výrobku vyrábajú
Zones.sk – Zóny pre každého študenta