Trhová konkurencia

Trhová konkurencia
Ak existuje trhový mechanizmus (D,S,E) existuje konkurencia.

Konkurencia – stretávanie sa subjektov na trhu, kde chcú realizovať svoje ekonomické záujmy.

1) stretnutie dopytu a ponuky

- spotrebitelia (D) chcú kupovať za nízke ceny, výrobcovia (S) chcú predávať za vysoké ceny
- spotrebitelia považujú E za vysokú a výrobcovia považujú E za nízku

2) konkurencia na strane dopytu

- každý chce kúpiť najlepšie a najviac
-má význam ak je nedostatok tovarov

3) konkurencia na strane ponuky

- každý výrobca chce predať čo najviac za najvyššiu cenu = maximalizovať zisk a vyradiť svojich konkurentov z podnikateľskej činnosti
  a) cenová konkurencia - dočasné znižovanie cien, diktovanie podmienok na trhu →   ovládnutie trhu a zvýšenie  cien naspäť
  b) necenová konkurencia - lákanie spotrebiteľov kvalitou, technickými parametrami,   inováciou, reklamou, obalmi, predaj na úver

4) dokonalá konkurencia
- v reálnom hospodárstve neexistuje. Vychádza z predpokladov:
  1) ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
  2) všetci vyrábajú rovnaký výrobok
  3) každý má možnosť úplne voľného vstupu alebo výstupu do/z odvetvia

5) nedokonalá konkurencia
- výrobok vyrába obmedzený počet výrobcov prípadne len 1
(má možnosť určovať ceny)
  a) monopolistická - trh jedného výrobku od viacerých výrobcov, približuje sa k   dokonalej konkurencii a každý výrobok je do určitej miery odlišný
  b) oligopolistická -  už len niekoľko predávajúcich, majú veľkú ekonomickú silu,   ostatným bránia vstupu na trh
  - homogénny - predaj rovnakých výrobkov
  - heterogénny - niekoľko málo výrobcov, vyrába čiastočne odlišné výrobky
  c) absolútny (úplný) monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľmi → likvidácia konkurencie → zánik trhového mechanizmu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/9110-trhova-konkurencia/