Trhová konkurencia
Trhová konkurencia
Ak existuje trhový mechanizmus (D,S,E) existuje konkurencia.
Konkurencia – stretávanie sa subjektov na trhu, kde chcú realizovať svoje ekonomické záujmy.
1)
stretnutie dopytu a ponuky
- spotrebitelia (D) chcú kupovať za nízke ceny, výrobcovia (S) chcú predávať za
vysoké ceny
- spotrebitelia považujú E za vysokú a výrobcovia považujú E za nízku
2) konkurencia
na strane dopytu
- každý chce kúpiť najlepšie a najviac
-má význam ak je nedostatok tovarov
3) konkurencia na strane ponuky
- každý výrobca chce predať čo najviac za najvyššiu cenu = maximalizovať zisk
a vyradiť svojich konkurentov z podnikateľskej činnosti
a) cenová konkurencia - dočasné znižovanie cien,
diktovanie podmienok na trhu → ovládnutie trhu a zvýšenie cien naspäť
b) necenová konkurencia -
lákanie spotrebiteľov kvalitou, technickými parametrami, inováciou, reklamou, obalmi, predaj na úver
4) dokonalá
konkurencia - v reálnom hospodárstve neexistuje. Vychádza z predpokladov:
1) ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom
výrobcov
2) všetci vyrábajú rovnaký výrobok
3) každý má možnosť úplne voľného vstupu alebo výstupu
do/z odvetvia
5) nedokonalá konkurencia - výrobok vyrába obmedzený počet výrobcov prípadne len 1
(má
možnosť určovať ceny)
a) monopolistická - trh jedného výrobku od viacerých výrobcov, približuje sa k
dokonalej konkurencii a každý výrobok je do určitej miery odlišný
b) oligopolistická - už len niekoľko
predávajúcich, majú veľkú ekonomickú silu, ostatným bránia vstupu na trh
- homogénny - predaj rovnakých
výrobkov
- heterogénny - niekoľko málo výrobcov, vyrába čiastočne odlišné výrobky
c)
absolútny (úplný) monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad
spotrebiteľmi → likvidácia konkurencie → zánik trhového mechanizmu.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta