Trhová konkurencia
Trhová konkurenciaAk existuje trhový mechanizmus (D,S,E) existuje konkurencia.
Konkurencia – stretávanie sa subjektov na trhu, kde chcú realizovať svoje ekonomické záujmy.
1) stretnutie dopytu a ponuky
- spotrebitelia (D) chcú kupovať za nízke ceny, výrobcovia (S) chcú predávať za vysoké ceny
- spotrebitelia považujú E za vysokú a výrobcovia považujú E za nízku
2) konkurencia na strane dopytu
- každý chce kúpiť najlepšie a najviac
-má význam ak je nedostatok tovarov
3) konkurencia na strane ponuky
- každý výrobca chce predať čo najviac za najvyššiu cenu = maximalizovať zisk a vyradiť svojich konkurentov z podnikateľskej činnosti
a) cenová konkurencia - dočasné znižovanie cien, diktovanie podmienok na trhu → ovládnutie trhu a zvýšenie cien naspäť
b) necenová konkurencia - lákanie spotrebiteľov kvalitou, technickými parametrami, inováciou, reklamou, obalmi, predaj na úver
4) dokonalá konkurencia - v reálnom hospodárstve neexistuje. Vychádza z predpokladov:
1) ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
2) všetci vyrábajú rovnaký výrobok
3) každý má možnosť úplne voľného vstupu alebo výstupu do/z odvetvia
5) nedokonalá konkurencia - výrobok vyrába obmedzený počet výrobcov prípadne len 1
(má možnosť určovať ceny)
a) monopolistická - trh jedného výrobku od viacerých výrobcov, približuje sa k dokonalej konkurencii a každý výrobok je do určitej miery odlišný
b) oligopolistická - už len niekoľko predávajúcich, majú veľkú ekonomickú silu, ostatným bránia vstupu na trh
- homogénny - predaj rovnakých výrobkov
- heterogénny - niekoľko málo výrobcov, vyrába čiastočne odlišné výrobky
c) absolútny (úplný) monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľmi → likvidácia konkurencie → zánik trhového mechanizmu.
Zones.sk – Najväčší študentský portál