Úloha konkurencie v trhovej ekonomike

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.11.2014
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 327 slov
Počet zobrazení: 7 644
Tlačení: 399
Uložení: 404
Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike.
- konkurencia je jednou zo základných podmienok fungovania trhového mechanizmu
- stretávanie sa rôznych subjektov na trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy
 
Objasnite pojem konkurencia.
-  konkurencia je súperenie ekonomických subjektov, ktoré sa stretávajú na trhu a prichádzajú tam s rôznymi cieľmi
-  plnenie cieľa obvykle obmedzuje iné subjekty, sťažuje plnenie ich cieľov
-  konkurencia je podmienkou správneho fungovanie trhového mechanizmu

Charakterizujte na príkladoch jednotlivé formy konkurencie.

· KONKURENCIA NAPRIEČ TRHOM -  konkurenčný boj medzi predávajúcimi a kupujúcimi
 predávajúci sa snažia predať výrobok za čo najvyššiu cenu a kupujúci sa snažia kúpiť za čo najlacnejšiu cenu
· KONKURENCIA NA STRANE DOPYTU - súperenie kupujúcich o čo najvýhodnejší nákup tovaru
-  prejavuje sa najmä vtedy, keď je nedostatok tovaru a zvyšuje sa jeho cena (aukcie, dražby)
· KONKURENCIA NA STRANE PONUKY - v súč. Je to najsilnejšia forma konkurencie, kde predávajúci navzájom súperia o zákazníkov
-  snažia sa prilákať zákazníkov → predaj najväčšieho množstva tovaru → maximalizovanie ziskov
-  delíme ju na : cenová → znižovanie ceny s cieľom prilákať čo najväčší počet zákazníkov, napr. znižovanie cien oproti iným predávajúcim, poskytovanie zliav, sezónne výpredaje,..
necenová → snaha prilákať zákazníka iným spôsobom ako cenovým, napr. reklamou

podľa podmienok na trhu môže byť konkurencia:
· DOKONALÁ - situácia, keď je na trhu množstvo výrobcov, ktorí ponúkajú zhodný produkt
-  podmienkou dokonalej konkurencie je úplne voľný vstup a výstup z výrobného odvetvia (výrobcovia musia mať rovnaké podmienky)
-  takáto situácia však nie je reálne možná. V praxi existujú len formy nedokonalej konkurencie.

· NEDOKONALÁ:
Monopolistická konkurencia  - veľká skupina rôznych výrobcov ponúka z hľadiska zákazníka porovnateľný produkt. Výrobky sa líšia cenou, kvalitou a producenti si konkurujú cenovo aj necenovo, napr. čistiace prostriedky, pracie prášky,...
Oligopol – trh, na ktorom existuje len niekoľko veľkých producentov (konkurentov), ktorí disponujú takou ekonomickou silou, že sú schopní zabrániť vstupu ďalších výrobcov na trh, napr. automobilový priemysel
Úplný (absolútny) monopol – situáciu na trhu utvára len jeden producent, ktorý má úplnú kontrolu nad predajnou cenou. Udržuje na trhu vysoké ceny → dosiahnutie vysokých ziskov

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu