Úloha konkurencie v trhovej ekonomike
Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 08.11.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 327 slov
Počet zobrazení: 7 644
Počet zobrazení: 7 644
Tlačení: 399
Uložení: 404
Uložení: 404
Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike.
- konkurencia je jednou zo základných podmienok fungovania trhového mechanizmu
- stretávanie sa rôznych subjektov na trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy
Objasnite pojem konkurencia.
- konkurencia je súperenie ekonomických subjektov, ktoré sa stretávajú na trhu a prichádzajú tam s rôznymi cieľmi
- plnenie cieľa obvykle obmedzuje iné subjekty, sťažuje plnenie ich cieľov
- konkurencia je podmienkou správneho fungovanie trhového mechanizmu
Charakterizujte na príkladoch jednotlivé formy konkurencie.
· KONKURENCIA NAPRIEČ TRHOM - konkurenčný boj medzi predávajúcimi a kupujúcimi
- predávajúci sa snažia predať výrobok za čo najvyššiu cenu a kupujúci sa snažia kúpiť za čo najlacnejšiu cenu
· KONKURENCIA NA STRANE DOPYTU - súperenie kupujúcich o čo najvýhodnejší nákup tovaru
- prejavuje sa najmä vtedy, keď je nedostatok tovaru a zvyšuje sa jeho cena (aukcie, dražby)
· KONKURENCIA NA STRANE PONUKY - v súč. Je to najsilnejšia forma konkurencie, kde predávajúci navzájom súperia o zákazníkov
- snažia sa prilákať zákazníkov → predaj najväčšieho množstva tovaru → maximalizovanie ziskov
- delíme ju na : cenová → znižovanie ceny s cieľom prilákať čo najväčší počet zákazníkov, napr. znižovanie cien oproti iným predávajúcim, poskytovanie zliav, sezónne výpredaje,..
necenová → snaha prilákať zákazníka iným spôsobom ako cenovým, napr. reklamou
- podľa podmienok na trhu môže byť konkurencia:
· DOKONALÁ - situácia, keď je na trhu množstvo výrobcov, ktorí ponúkajú zhodný produkt
- podmienkou dokonalej konkurencie je úplne voľný vstup a výstup z výrobného odvetvia (výrobcovia musia mať rovnaké podmienky)
- takáto situácia však nie je reálne možná. V praxi existujú len formy nedokonalej konkurencie.
· NEDOKONALÁ:
Monopolistická konkurencia - veľká skupina rôznych výrobcov ponúka z hľadiska zákazníka porovnateľný produkt. Výrobky sa líšia cenou, kvalitou a producenti si konkurujú cenovo aj necenovo, napr. čistiace prostriedky, pracie prášky,...
Oligopol – trh, na ktorom existuje len niekoľko veľkých producentov (konkurentov), ktorí disponujú takou ekonomickou silou, že sú schopní zabrániť vstupu ďalších výrobcov na trh, napr. automobilový priemysel
Úplný (absolútny) monopol – situáciu na trhu utvára len jeden producent, ktorý má úplnú kontrolu nad predajnou cenou. Udržuje na trhu vysoké ceny → dosiahnutie vysokých ziskov
- konkurencia je jednou zo základných podmienok fungovania trhového mechanizmu
- stretávanie sa rôznych subjektov na trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy
Objasnite pojem konkurencia.
- konkurencia je súperenie ekonomických subjektov, ktoré sa stretávajú na trhu a prichádzajú tam s rôznymi cieľmi
- plnenie cieľa obvykle obmedzuje iné subjekty, sťažuje plnenie ich cieľov
- konkurencia je podmienkou správneho fungovanie trhového mechanizmu
Charakterizujte na príkladoch jednotlivé formy konkurencie.
· KONKURENCIA NAPRIEČ TRHOM - konkurenčný boj medzi predávajúcimi a kupujúcimi
- predávajúci sa snažia predať výrobok za čo najvyššiu cenu a kupujúci sa snažia kúpiť za čo najlacnejšiu cenu
· KONKURENCIA NA STRANE DOPYTU - súperenie kupujúcich o čo najvýhodnejší nákup tovaru
- prejavuje sa najmä vtedy, keď je nedostatok tovaru a zvyšuje sa jeho cena (aukcie, dražby)
· KONKURENCIA NA STRANE PONUKY - v súč. Je to najsilnejšia forma konkurencie, kde predávajúci navzájom súperia o zákazníkov
- snažia sa prilákať zákazníkov → predaj najväčšieho množstva tovaru → maximalizovanie ziskov
- delíme ju na : cenová → znižovanie ceny s cieľom prilákať čo najväčší počet zákazníkov, napr. znižovanie cien oproti iným predávajúcim, poskytovanie zliav, sezónne výpredaje,..
necenová → snaha prilákať zákazníka iným spôsobom ako cenovým, napr. reklamou
· DOKONALÁ - situácia, keď je na trhu množstvo výrobcov, ktorí ponúkajú zhodný produkt
- podmienkou dokonalej konkurencie je úplne voľný vstup a výstup z výrobného odvetvia (výrobcovia musia mať rovnaké podmienky)
- takáto situácia však nie je reálne možná. V praxi existujú len formy nedokonalej konkurencie.
· NEDOKONALÁ:
Monopolistická konkurencia - veľká skupina rôznych výrobcov ponúka z hľadiska zákazníka porovnateľný produkt. Výrobky sa líšia cenou, kvalitou a producenti si konkurujú cenovo aj necenovo, napr. čistiace prostriedky, pracie prášky,...
Oligopol – trh, na ktorom existuje len niekoľko veľkých producentov (konkurentov), ktorí disponujú takou ekonomickou silou, že sú schopní zabrániť vstupu ďalších výrobcov na trh, napr. automobilový priemysel
Úplný (absolútny) monopol – situáciu na trhu utvára len jeden producent, ktorý má úplnú kontrolu nad predajnou cenou. Udržuje na trhu vysoké ceny → dosiahnutie vysokých ziskov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Typy dokonalej a nedokonalej konkurencie | Učebné poznámky | 272 slov | |
Konkurencia | Učebné poznámky | 137 slov | |
Trhová konkurencia | Učebné poznámky | 253 slov | |
Trh a konkurencia. Typy konkurencie | Maturita | 658 slov | |
Porovnanie rôznych typov konkurencií | Učebné poznámky | 147 slov | |
Trh, trhový systém a konkurencia | Maturita | 779 slov | |
Konkurencia | Referát | 577 slov | |
Trh – monopol, oligopol, monopolisticka konkurencia | Referát | 1 225 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#konkurencia - definícia #Nevýhody oproti konkurencii #vyhody a nevýhody oligopolu #prostriedky konkurencie #pojem oligopol #Oligopol #Konkurencia #necenová konkurencia #spolupraca,superenie #konkurencia pojem #postavenie ekonomickych subjektov na trhu #konkurenica #Vyhody oligopolu #vyrobok v ekonomike #ekonomia - ulohy trhu #trhová politikaNoska - Ekonómia témy
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Pojmy ekonomika a ekonómia | 203 slov | |
Potreby a statky | 220 slov | |
Úloha konkurencie v trhovej ekonomike | 327 slov | |
Pojem monopol | 159 slov | |
Analyzujte výrobné faktory | 228 slov | |
Porovnajte riešenie troch ekonomických otázok | 306 slov | |
Princípy fungovania trhového mechanizmu | 235 slov | |
Vysvetlite príčinu vzniku peňazí | 164 slov | |
Základné formy podnikania v SR | 326 slov | |
Postavenie obchodných bánk, poisťovní a sporiteľní v bankovom systéme | 242 slov | |
Krivka ekonomického cyklu | 270 slov | |
Výhody medzinárodnej ekonomickej integrácie | 163 slov | |
Spoplatnenie vysokoškolského vzdelávania | 158 slov | |
Pojem hospodárska politika štátu | 239 slov | |
Postavenie človeka na trhu práce | 205 slov |
Diskusia: Úloha konkurencie v trhovej ekonomike
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.029 s.