Svätí otcovia od Klementa Alexandrijského po Kappadóčanov

Spoločenské vedy » Filozofia

Autor: ivanka88
Typ práce: Referát
Dátum: 03.08.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 623 slov
Počet zobrazení: 3 792
Tlačení: 431
Uložení: 481
Klement Alexandrijský - tento filozof študoval u stoika Pantaina z Rhodu /prezývaný sicílska včela/. Jeho hlavnými dielami sú Stromateis /Koberce/, Paidagogos /Vychovávateľ/ a Napomenutia pohanom. Klement v istom zmysle reaguje na neortodoxnú gnózu. Je prakticky jediný predstaviteľ ranokresťanskej filozofie ktorý je gnostikom a zároveň je pre názory nie veľmi vzdialené ortodoxným označovaný za jedného z cirkevných otcov. Evanjelium je podľa Klementa prvá filozofia. Dalo kresťanom to čo Židom Starý zákon. Filozofia pochádza od Boha, ale nepriamo, nie ako Biblia priamo. Človek preto vo svete spoznáva vo svete stopy po Bohu, elementárne prvky, ktoré Boh vložil do prírody, prvky pôsobiaceho Logu ako logoi spermatikoi. /zárodočné idey/. Filozofia pomáha pochopiť dogmy viery.

Viera má dve stránky.
Vonkajšiu a vnútornú. Vonkajšiu stránku pochopí každý, vnútorná je len pre vyvolených. Jestvuje riadna, ale i tajná cirkevná doktrína. Obsahuje hlbšie učenie o Bohu, mystický zmysel Písma. Bežný veriaci žije nábožensky vonkajšie, gnostik vnútorne. Prostý človek vníma Boha antropomorficky- podobného človeku. Gnostik oddeľuje Boha od všetkého a predstavuje si ho nehmotne, filozoficky. Prostý veriaci vníma riadnu tradíciu, gnostik tajnú. Prostý človek sa pozastaví nad vtelením Krista, gnostik vidí vtelenie Logu, premýšľa o vzťahu Logu k Otcovi. Gnóza je tá vnútorná viera vo vyššom zmysle, to uvedenie do podstatnejších zásad teológie. Obyčajný človek sa modlí viditeľne, gnostik stále.

Charakteristika Otca má u neho mnoho z apofatickej teológie. O Synovi sa vyjadruje v duchu katafatickej teológie. Logos /Syn/ je vo svete, je odlišný od Otca. Syn je Logos ktorý pôsobil v Mojžišovej tóre i v antickej filozofii. Logos je od Otca neoddeliteľný, je to súhrn božských ideí, ideálne vzory pre božské veci. Logos preniká imanentne do celého sveta. Logos je nedeliteľný, súčasne aj Syn Otca a zároveň aj súhrn ideí vo svete. Trojicu chápe ortodoxne, no tvrdil že Syn nemusel prijímať potravu a nemal ľudské slabosti, sú to mierne doketistické názory /v prospech zdanlivého človečenstva Krista/.

Jeho žiakom i žiakom Amonnia Sakka bol Origenes /nie ten pohan!/.
Hovorí o večnom rodení Syna, večne a bez počiatku. Sila Božia je základ bytia, z nej sa vyparila druhá sila, predobraz prvej, má vlastné hypostázy. Zavrhol učenie o časovom rodení Syna, zaviedol večné. Otec je potenciálna sila a Syn dynamická. Popiera súpodstatnosť Syna s Otcom. V Synovi je možnosť byť monádou, logos účinkuje vo svete a potom sa stáva menej jednoduchým. Jedine Otec je Bohom v pravom zmysle slova. Boh je dobrý, Syn iba spravodlivý. Otec je svetlo a Syn žiarenie. Otec je nad všetky predikáty.
3 hypostázy sú nehmotné, ale nie sú si rovné. Každá hypostáza Trojice robí čosi iné. Svet je večný, ale obmedzený do priestoru, jestvujú mnohé po sebe kontinuálne idúce svety. Logos je zjednotený s ľudskou dušou. Podobne ako železo s ohňom, ak je rozpálené. Kristus menil podobu podľa toho, s kým hovoril. Veril v apokastasis, že každá duša i duša diablova bude spasená. Podľa neho Kristus vykúpil ľudstvo tak, že ponúkol diablovi svoju dušu, ak diabol pustí ľudstvo. Súhlasil, no Kristus umrel bez hriechu a duša mu ušla.
Atanáz Alexandrijský. Syn sa rodí z podstaty a tak musí byť rovnaký ako rodiaca podstata. V tom spočíva osobitosť rodenia a stvorenia. Ak by Syna považovali za stvorenie, podstata Otca by nebola dokonalá a to by bolo rúhanie. Syn sa rodí z podstaty Otca /ex tés úsiás/. Je súpodstatný Otcovi- homoúsios. Je to rodenie podľa prirodzenosti a nie podľa vôle. Bytie je pred vôľou.

Veľmi významní sú traja veľkí Kappadóčania. Bazil Veľký dal presný význam termínom hypostásis a úsia. Hypostásis je to, čo je pre každú osobu, úsia je to, čo je spoločné pre celú Trojicu. Gregor Naziánsky, prezývaný Teológ- Boj je vo svojej podstate trojjediný. Otec, Syn a Duch sú mimo času. Pre 3 hypostázy- Otec, Syn a Duch používal i pojmy nezrodenosť, rodenie a pochádzanie. V Synovi a Duchovi sa človek zjednocuje s Bohom, nezjednocujú ho nižšie sprostredkujúce bytosti. Osoby nemajú rozličné pohlavie, lebo by sme došli k učeniu o aiónoch. Gregor Nisský- Boh je plnosť bytia. Úsia hovorí kto existuje, hypostásis ako existuje. Pochádzanie Ducha určil ako pochádzanie Ducha z Otca cez Syna. Pochádzanie, rodenie, nezrodenosť je Duch, Syn a Otec. Všetko konanie robí Trojica spolu.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#gregor nissky #triadologia svätích otcov #stary zakon

Diskusia: Svätí otcovia od Klementa Alexandrijského po Kappadóčanov

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Filozofia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu