Podniky a inštitúcie CR

Prírodné vedy » Geografia

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 17.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 080 slov
Počet zobrazení: 3 133
Tlačení: 159
Uložení: 139

PODNIKY A INŠTITÚCIE CR

PODNIK CR- TYPOLÓGIA

  1. Podniky CR- sekundárna ponuka; -organizačné jednotky, ktoré produkujú hmotné a nehmotné služby na uspokojenie potrieb návštevníkov, ponúkajú jednotlivé služby ale súbory (balíky) služieb
  1. Inštitúcie CR- sekundárna ponuka; - napomáhajú rozvoju CR, starajú sa o zosúladenie ponuky a dopytu CR hlavne v cieľových miestach; tieto úlohy plnia orgány štátnej správy a územnej samosprávy

Typológia podnikov CR:

  1. Podľa náplne činnosti:

a)vlastné podniky CR- uspokojovanie potrieb návštevníkov CR, hotely, ostatné UZ, CK...

b)ostatné podniky CR- viacúčelový charakter (dopravné podniky, poisťovne, obchodné podn....)

  1. Podľa formy účasti:

a)producenti služieb- pohostinské, dopravné, ubytovacie, kúpeľno- liečebné, kultúrno- spoločenské zariadenia a združenia

b)sprostredkovatelia služieb- CK, CA, TIK, KIC, dopravné kancelárie, inf. a distr. systém

  1. Podľa funkcií:

-ubytovacie, stravovacie....

  1. Podľa vzťahov na trhu CR:

a)podniky spojené so subjektom CR- poisťovne, peňažné ústavy, ...

b)podniky spojené s objektom CR- ubytovacie, kúpeľné, športovo- rekreačné, kult.- spoločenské...

c)podniky vytvárajúce vzťahy medzi subjektom a objektom CR- CK, CA, dopravné podniky, inf. a distr. sys., miestne regionálne a štátne inštitúcie...

OSOBITOSTI PODNIKOV CR

Plnia tieto ciele:

  1. Sociálne- uspokojovať potreby návštevníkov a vlastných zamestnancov
  2. Ekonomické- dosahovať maximálnu a dlhodobú prosperitu
  3. Ekologické- chrániť ŽP, zabezpečiť trvalo udržateľný rozvoj CR

Na rozdiel od iných podnikov majú svoje osobitosti:

  1. Podniky služieb- v ich ponuke prevláda produkcia služieb
  2. Sezónny charakter- leto, zima, Vianoce, Nový rok, školské prázdniny...
  3. Malé a stredné podniky z hľadiska počtu pracovníkov- 70% hotelov a 90% CK nezamestnáva viac ako 10 pracovníkov
  4. Kapitálová náročnosť- výstavba a prevádzka potrebuje veľké finančné prostriedky, často sa zlučujú a vytvárajú veľké celky, napr. hotelové spoločnosti, siete a reťazce
  5. Vysoký podiel živej práce- neexistuje sériová výroba
  6. Náročnosť na kvalifikáciu pracovníkov- dochádza u nich k priamemu styku so zákazníkom- návštevníkom- schopnosť komunikovať, ovládať cudzie jazyky, etické a spoločenské správanie
  7. Nevyhnutnosť spolupráce v mieste lokalizácie- spolupracovať s orgánmi miestnej, štátnej správy a samosprávy

ORGANIZAČNO- INŠTITUCIONÁLNE USPORIADANIE CR V SR

IV. Európska únia

Štáty V4

Nadnárodná úroveň

Medzinárodné združenia, asociácie (asociácie CR v EÚ)

 

III. Národná rada SR

Vláda SR, MH,

Ostatné ministerstvá

Národná úroveň

Zväzy, asociácie CR(odvetvové, profesijné združenia)

II. VÚC- odbor

Región

Regionálne združenia CR

I. Obecný úrad

Obec, stredisko

Miestne združenia, podniky CR, KIC, TIK

NADNÁRODNÁ ÚROVEŇ ORGANIZÁCIE CR

Slovensko ako členský štát EÚ musí rešpektovať aj ciele rozvoja CR v EÚ a koordinovať činnosť na vnútornom trhu v súlade s rozhodnutím európskeho parlamentu k CR:

  1. Vo verejnom sektore sa CR zaoberá:
  • Európska komisia (zodpovedá za tvorbu eur. legislatívy a je tvorcom politiky EÚ v CR)
  • Európsky parlament (je zákonodarným zborom EÚ a má zriadený výbor pre regionálnu politiku, dopravu a CR)
  • Rada EÚ (tvoria ju ministri členských štátov )
  1. V súkromnom sektore, mimovládne organizácie (napr. Európsky zväz CK- ECTAA)
  • Od 1948 v Európe pôsobí európska komisia CR(ETC), cieľom je marketing a propagácia CR na mimoeurópskych trhoch
  • Od 2001 je členom ETC i SR, zastupuje ju SACR

NÁRODNÁ ÚROVEŇ ORGANIZÁCIE CR

  • Národná rada SR
  • Zákonodarný orgán SR ovplyvňuje rozvoj CR
  • Poradným orgánom NR SR pre oblasť CR je Spoločná komisia NR SR CR
  • Vláda SR
  • Výkonný orgán a spolu s MH SR je výchovným orgánom CR na SR
  • Vytvára podmienky pre podnikanie v CR, pre trvalo udržateľný rozvoj CR ako aj ochranu prírodných a kultúrnych pamiatok
  • Nedostatkom je, že nemáme systematické riadenie CR a nemáme zriadený satelitný účet CR
  • Ministerstvo hospodárstva SR
  • S vládou je vrcholným orgánom CR
  • Je tvorcom štátnej politiky CR v krajine, v legislatíve a budovaním medzinárodných vzťahov v rámci CR
  • Pri MH SR pracuje sekcia turizmu, kt. zodpovedá za vypracovanie strategického rozvoja CR a medzinárodnej spolupráce CR
  • Poradným a koordinačným orgánom MH SR je Rada pre CR- skladá sa zo zástupcov ústredných orgánov štátnej správy, profesijných zväzov a združení CR ako aj organizácie pôsobiacej v podnikateľskej i nepodnikateľskej sfére CR
  • Ostatné ministerstvá
  • Ministerstvá, kt. sa priamo alebo sprostredkovane podieľajú na riešení otázok CR
  • Ministerstvá: kultúry, financií, dopravy, pôšt a telekomunikácií, vnútra, ŽP, zahraničných vecí, zdravotníctva
  • Ústredné orgány štátnej správy
  • Štatistický úrad, Slovenská obchodná a priemyselná komisia...

MEDZINÁRODNÉ ORGANIZÁCIE CR

UNWTO- (svetová organizácia CR)

  • 1974 bola založená, sídlo Madrid
  • Hlavným cieľom- všestranná podpora rozvoja medzinárodného CR
  • Spolupracuje s orgánmi OSN v otázkach CR, zúčastňuje sa zasadaní
  • Zameriava svoju činnosť: výskum a štatistiku CR, oragniz. medzinár. konferencií o CR, zabezpečuje výchovu pracovníkov CR, vydavateľská činnosť
  • Členovia: riadny (štáty a vrcholné orgány CR- aj SR), pridružený (medzinárodné organizácie CR), pripojený (špecializované medzinárodné organizácie)
  • Najvyšší orgán- valné zhromaždenie, schádza sa každé 2 roky
  • Svetový deň- 27. Septembra

IATC- medziamerické kongresy CR

WTTC- svetová rada CR

WATA- svetové združenie CK

IHRA- medzinárodné združenie hotelov a reštaurácií

IATA- medzinárodné združenie leteckej dopravy

SLOVENSKÁ AGENTÚRA PRE CR – SACR

  • Vznikla v r. 1995
  • Zriadilo ju MH ako príspevkovú organizáciu
  • Sídlo – BB a BA
  • Svojou činnosťou zabezpečuje dotáciami zo štátneho rozpočtu a z predaja vlastných služieb
  • Hlavným poslaním agentúry je napomáhať rozvoju CR pri rešpektovaní cieľov hosp. prosperity Slovenska, ochrany ŽP, kvality života

Poslanie SACR:

  • Zabezpečovať marketingový výskum CR na SR
  • Vytvárať podmienky pre predaj produktu CR na SR
  • Vydávať propagačné prostriedky
  • Poskytovať inf. tlači a ďalším médiám
  • Organizovať a koordinovať celoslovenské aktivity doma i v zahraničí
  • Zúčastňovať sa na veľtrhoch a výstavách
  • Spolupracovať s podnikateľmi v CR a orgánmi miestnej, štátnej správy a samosprávy
  • Spolupracovať s inštitútmi v zahraničí a zriaďovať zahraničné zastúpenie ( ČR- Praha, Hol.- Amsterdam, Rak.- Viedeň, Rusko- Moskva)
  • Regionálne zastúpenie: BA, Nitra, TN, ZA, Prešov, KE

ZDRUŽENIA CR

Môžu byť:

  1. Mieste
  2. Regionálne (napr. Združenia pre rozvoj regiónu Pienin a Zamaguria so sídlom v Červenom kláštore)
  3. Na úrovni štátu ( ZMOS- Združenie miest a obcí Slovenska- bolo založené v r. 1990; v súčasnosti je jeho členom takmer 96 % miest a obcí SR; zúčastňuje sa riešenia problémov CR, pretože si uvedomuje, že prináša do miest a obcí zamestnanosť, vyššie príjmy a budovanie infraštruktúry; v súčasnosti je predsedom starosta obce Štrba- Sýkora)

ZVÄZY CR

  • Odvetvové zväzy (asociácie)

-vznikajú podľa odborov činností, producentov a sprostredkovateľov služieb, ktoré majú rovnaké záujmy

Hl. poslaním je: starať sa o rozvoj odboru, zastupovať a presadzovať ich záujmy, spolupracovať s orgánmi CR a ďalšími odvetvovými zväzmi

Patria sem:

  1. a) Slovenská asociácia CK a CA- SACKA

-vznikla v r. 1991 a je dobrovoľným, nezávislým združením CK a CA a ďalších firiem, inštitúcií, kt. sa zaoberajú CR

- v asociácií pôsobia: Klub Tour operátorov, Klub incomingových CK, Klub predajcov

-poslanie: prispievať k rozvoju CR presadzovať a ochraňovať záujmy svojich členov, podporovať ich činnosť a zvyšovať ich profesionálnu prestíž, podporovať dobré meno a úroveň Slovenského CR doma i v zahraničí

- členstvo v asociácií umožňuje podieľať sa na riešení problémov svojho podnikateľského stavu; v r. 2004 mala asociácia 158 členov;

-asociácia je kolektívnym členom Združenia podnikateľov SR, Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Európskeho združenia Tour operátorov a CA – ECTAA so sídlom v Bruseli

-prostredníctvom svojich zástupcov presadzuje záujmy CK aj na pôde asociácie leteckých prepravcov v tejto spoločnosti

Členstvo v asociácií je riadne, pridružené alebo čestné:

-riadnymi členmi asociácie CK a CA, kt. majú živnostenské oprávnenie pre podnikanie a zároveň sa zaviazali, že budú dodržiavať zásady podnikateľskej etiky zakotvenej v etickom kódexe členov SACKA

-pridruženými členmi asociácie sú poistné firmy usporiadajúce veľtrhy CR, odborné, vzdelávacie a výskumne inštitúcie a školy

- čestnými členmi asociácie sa môžu stať fyzické osoby, kt. sa zaslúžili o rozvoj asociácie al. CR

-riadne a pridružené členstvo vzniká na základe schválenej žiadosti- záujemci o členstvo

-členovia platia zápisné a ročný člensky poplatok, zároveň majú právo označovať si svoju dokumentáciu, prevádzkové priestory i predajné stánky na výstavách logom asociácie

 

  1. b) Zväz hotelov a reštaurácií SR- ZHRSR
  2. c) Asociácia penziónov a malých ubytovacích zariadení Slovenska
  3. d) Asociácie autokempingov Slov.
  4. e) Zväz Slovenských liečebných kúpeľov
  5. f) Slovenský zväz vidieckeho turizmu a agroturizmu- SZVTA
  6. g) Lanovky a vleky na SR- LAUEX
  7. h) Asociácia kúpalísk a bazénov Slovenska- KUBAS
  8. i) Asociácia informačných centier Slovenska- AKES
  • Profesijné zväzy

-združujú FO podľa profesie, napr. Slovenský zväz kuchárov a cukrárov, Slovenská barmanská asociácia, Národná asociácia horských vodcov, SSSCR- Slovenská spoločnosť sprievodcov CR

  • ŠPECIALIZOVANÉ PODNIKY CR

CK, CA- VÝZNAM A FUNKCIE CK

Podnik CK- je základná organizačná a ekonomicky samostatná jednotka CR

-je to organizovaný, zložitý, dynamický systém s cieľovým správaním sa

-je súborom hmotných ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania, predmetom , kt. je najmä organizovanie rekreačných, turistických, tematických a iných zájazdov a pobytov, sprostredkovanie prepravy, ubytovania, stravovania, nákupu vstupeniek a zabezpečovanie sprievodcovských činností

- CK sú oprávnené predávať aj mapy, plány, CP, bedekre, spomienkové predmety

Hl. funkcia- ponuka služieb

Ostatné funkcie CK: f. preklenutia priestoru a času, f. skúmania spotrebiteľského dopytu, kontaktná f., informačná f., kontrolná f., realizačná f., výchovná f.

KLASIFIKÁCIA CK

1) Z hľ. predmetu činnosti, ide o:

  1. Organizátorov CR- CK, touroperatory

-kontrahujú služby od jednotlivých dodávateľov, navzájom ich kombinujú, tvoria „balíky služieb“, programy, publikujú ich hlavne katalógom a predávajú ich vo vlastnej predajnej sieti, často však prostredníctvom siete sprostredkovateľa; za balík je stanovená jedna cena; robia si prieskum trhu a na ich základe ho segmentujú a tvoria ponuku pre jednotlivé segmenty trhu, nazývame ich tiež veľkoobchodníkmi so službami CR

  1. Sprostredkovateľov- CA
  • Okrem predaja produktu touroperatora sa špecializujú aj na sprostredkovanie jednotlivých druhov služieb ( ubytovanie, doprava..), svoju činnosť a náklady s ňou spojené si vykryjú z provízie za sprostredkovanie služby

2) Podľa rozsahu a charakteru činnosti poskytovaných činností, ide o:

  1. Základné- poskytujú služby v plnom rozsahu
  2. Špecializované- zamerané na určitý segment trhu a pre určité druhy služieb zvyčajne s cieľom dosiahnuť vyššiu kvalitu služieb (exotika)

3) Z územného hľadiska:

  1. Vysielacie CK- outgoingové CK, lokalizované v mieste bydliska
  2. Prijímacie CK- incomingové CK, lokalizované v mieste pobytu

4) Podľa doby prevádzky:

  1. Celoročné
  2. Sezónne

5) Podľa veľkosti:

  1. Malé (do 3 zam.)
  2. Stredné (do 20)
  3. Veľké (nad 20)

6) Podľa formy vlastníctva:

  1. Súkromné
  2. Štátne
  3. Mestské
  4. Vo vlastníctve občianskych združení, politických strán a hnutí

7) Podľa organizačne právnej formy:

  1. Obchodné spoločnosti v súlade s obchodným zákonníkom- zákon 513/ 1991 Z. z.
  2. Osobné spoločnosti v súlade so živnostenským zákonom- zákon 455/ 1991 Z. z.

ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA CK

Závisí od:

-veľkosti, kt. vychádza z rozsahu CK, či má charakter samostatnej prevádzkovej jednotky, kt. nepatrí do žiadnej väčšej prevádzkovej jednotky alebo je jedným z článkov takejto štruktúry

- v malých CK dochádza ku kumulácií činností

- väčšie CK sú majú pre každú oblasť činnosti samostatného pracovníka alebo samostatný útvar (ekonomický, marketingový..)

- vnútornú organizáciu CK stanovuje organizačný poriadok (základné pravidlá, členenie podniku..)

-deľbu práce vyjadruje vnútorná organizačná schéma

- podnikové centrum vykonáva predovšetkým riadiace činnosti a reprezentuje podnik vo vzťahu k vonkajšiemu okoliu

- CK sa ďalej člení na úseky, oddelenia, odbory a referáty

- pobočky CK sú prevádzkovými jednotkami

- pracovník CK: každý má určenú pracovnú náplň, existuje špecializácia pracovníkov- efektívnosť práce

- expozitúra- CK môže mať počas sezóny alebo trvalo vyčlenené pracovisko

V súlade s platnými predpismi: majú CK možnosť zriaďovať svoje pracoviská i v zahraničí, označujeme ich:

  1. Zahraničná reprezentácia: zriaďuje sa za účelom informačnej a propagačnej činnosti
  2. Majetková účasť CK v zahraničí: zahraničný subjekt, kt. je vlastníkom tuzemskej CK alebo na kt. majetku sa tuzemský subjekt podieľa
  3. Sezónna delegácia

PRODUKT CK

Služby:

  1. Vlastné (organizovanie zájazdov a pobytov)
  2. Sprostredkované ( nákup od iných)

Služby CK môžeme klasifikovať z vecného hľadiska:

  • Poskytovanie informácií
  • Rezervovanie miest
  • Zabezpečenie tuzemských a zahraničných cenín
  • Sprostredkovanie ubytovania
  • Organizovanie a predaj zájazdov a pobytov
  • Sprostredkovanie a predaj sanatórnych a ambulantných kúpeľných pobytov
  • Služby sprievodcov a animátorov CR
  • Služby účastníkov podujatí kongresového CR
  • Cestné poistenie
  • Sprostredkovanie, predaj vstupeniek na spoločensko- kultúrne a iné podujatia
  • Zmenárenské služby
  • Služby spojené s obstarávaním víz
  • Predaj máp, plánov, CP, bedekrov a iné služby

ARANŽMÁN SLUŽIEB CK

  • Je to konkrétna kombinácia služieb, ktorá tvorí finálny produkt a to zájazd alebo pobyt
  • Zájazd je presne definovaný v zákone č. 281/ 2001 Z. z. o zájazdoch , CK a CA

Zájazdy môžeme klasifikovať:

  • Z geografického hľadiska:
  • Domáci
  • Zahraničný
  • spôsobu prípravy:
  • Štandardný
  • Fofraitový
  • použitého dopravného prostriedku:
  • Autocarový
  • Vlakový
  • Letecký
  • Lodný
  • Automobil
  • Kombinovaná
  • ročného obdobia:
  • Zimná
  • Letná
  • Mimosezónna
  • dĺžky trvania:
  • Krátkodobý ( do 3 dní)
  • Dlhodobý ( nad 3 dni)
  • tematického zamerania:
  • Rekreačno- pobytový
  • Kultúrno- poznávací
  • Pútnický
  • Študijný
  • Kúpeľno- kongresový ....
  • sociologického hľadiska:
  • Pre mládež
  • Pre seniorov
  • Pre rodiny s deťmi ....

TVORBA PRODUKTU CK

Zájazd pozostáva z minimálne 2 služieb:

Aranžmán služieb- zájazd (balík služieb)

 

Ubytovacie s., stravovacie s., poistenie, sprievodca, doprava, doplnkové služby

Tvorba zájazdu ako produktu CK pozostáva z 3 stránok:

  1. Organizačno- technická
  2. Ekonomická
  3. Právna
  1. Organizačno- technická stránka zájazdu
  1. Trasovanie zájazdu- nevyhnutnou súčasťou prípravy (mapy, internet..)

-Pozostáva z:

- určenie priestorových prvkov trasy

- charakteristika trasy

-inf. o materiálno- tech. podmienkach

-informačné minimum

-trasu ovplyvňuje aj tematické zameranie a aj použitý dopravný prostriedok

  1. Zostavenie programu zájazdu- zostavenie časového harmonogramu

-spracováva sa „služobný program“, kt. obsahuje:

- číslo zájazdu

-počet dní a termín od- do

-plánovaný počet účastníkov

-plánovaný počet sprievodcov

-druh prepravy

-trasu, pobytové miesto, štát

-podrobný program

-kategóriu a triedu ubyt. zariadenia

-adresy dodávateľov

-organizačné pokyny

-pasové a vízové formality

  1. Zabezpečenie služieb účastníkov zájazdu

-CK zabezpečuje služby pre svojich zákazníkov zmluvne s tuzemskými a zahraničnými obchodnými partnermi.

-obsahovú a formálnu stránku zmlúv upravujú aktuálne a platné právne normy

-ide o zmluvu alebo výmenu obchodnej korešpondencie

-Zmluva medzi CK a jej obchodným partnerom obsahuje:

-označenie zmluvných strán

-doba platnosti zmluvy

-predmet zmluvy a zmluvné podmienky, v závislosti od druhu služieb

-ceny služieb

-platobné a zúčtovacie podmienky

-zodpovednosť zmluvných strán za plnenie obsahu zmlúv

- Pri sprostredkovaní služieb účastníkov vzniká zmluvný vzťah výmenou obchodnej korešpondencie:

-dopyt- požiadavka CK na budúceho dodávateľa; môže byť- písomná, telefonická, osobná

-ponuka- reakcia dodávateľa na dopyt; vyhovenie požiadavke CK; písomná, elektronická

-objednávka- vyhotovuje CK; obyčajne na predtlačenom formuláre; Objednávka ubyt. a strav.

služieb obsahuje: adresa objednávateľa, číslo zájazdu al. číslo objednávky, termín poskyt. Služby, presné určenie miesta pristavenie, deň a hodina odchodu, smer a cieľ cesty, čas trvania cesty, počet účastníkov a ich štruktúra, štruktúra požadovaných izieb, predpokladaný odchod a príchod skupiny do ubyt. zariadenia, celkový limit na stravovanie, u zahraničných návštevníkov ich národnosť, bankové spojenie a číslo účtu.

-dodávateľ potvrdzuje objednávku na jej kópiu alebo samostatným listom, zmluvy s dodávateľmi ubytovacích, dopravných a stravovacích služieb, majú charakter kapacitných zmlúv

-pri pasívnom CR uzatvárajú CK zmluvy so zahraničnými CK, ktoré vystupujú ako zahraničný sprostredkovatelia alebo priamo s dodávateľmi jednotlivých druhov služieb

-pri aktívnom CR sa používajú klasické kapacitné zmluvy, typizované voucherove zmluvy (uzatvárajú sa s dlhoročnými obchodnými partnermi) a jednorázové ad hoc zmluvy

  1. Ekonomická stránka tvorby produktu

-cena produktu CK

-cena zájazdu závisí od trhových cien tovarov a služieb

Pri tvorbe ceny zájazdu sa berie do úvahy:

  1. Kalkulácia nákladov na nakupované služby od jednotlivých dodávateľov
  2. Kalkulácia vlastných nákladov

-CK využíva kalkulačný spôsob stanovenia cien- jeho účelom je zistenie minimálnej ( nákladovej) ceny, pri kt. je ešte možné podnikať bez straty.

-Prirážka CK je jej súčasťou a je zdrojom úhrady vlastných nákladov a tvorby zisku. Uplatňuje sa dvojstupňová kalkulácia: predbežná a výsledná.

-kalkulácie sa zostavujú podľa vlastných typových kalkulačných vzorcov.

-Vo vzťahu k zákazníkom ide o tzv. pevné a informatívne ceny:

  1. Pevná cena- používa sa u štandardných zájazdov s pevným termínom realizácie s vopred zabezpečenými službami, je vyššia o tzv. riziko neobsadenia zájazdu
  2. Informatívna cena- zájazdy u kt. nie je vopred známa výška všetkých nákladov, ide o štandardné zájazdy s orientačným termínom a forfatové zájazdy.
  3. Konečná cena- stanoví sa na základe skutočne vzniknutých nákladov

Kalkulácia ceny zájazdu PCR zahŕňa:

  • Devízové náklady, korunové náklady, riziko neobsadenia, prirážky CK
  1. Právna stránka tvorby zájazdu

-pri predaji zájazdov a pobytov dochádza k uzatváraniu zmlúv o obstaraní zájazdu medzi CK a jej zákazníkmi

-táto zmluva musí obsahovať okrem všetkých základných náležitosti zmluvy, kt. upravuje občiansky zákonník aj všeobecné a záručné podmienky- tieto musia byť uvedené aj v katalógu CK

-podpisom zmluvy o obstaraní zájazdu vyjadruje zákazník súhlas s ich obsahom a tým vzniká medzi CK a jej zákazníkom priamy pomer

Všeobecné a záručné podmienky sa týkajú:

  • Objednávkového styku medzi zákazníkom a CK
  • Prevzatia a potvrdenia objednávky
  • Druhy zájazdov, pobytov a ich cien
  • Účasti na zájazdoch a pobytoch
  • Stravovacích podmienkach
  • Poistenia účastníkov a iných relevantných info

PONUKA PRODUKTU CK

Ponuka zájazdov- počet plánovaných účastníckych miest, kt. má CK k dispozícií na uspokojenie dopytu v určitom čase, určitej štruktúre a do určitých stredísk CR.

Nositeľom ponuky je jej propagácia vhodne volenými priamymi a nepriamymi metódami a propagačnými prostriedkami.

Nepriama propagácia- najvhodnejší je katalóg zájazdov a pobytov

Priama p.- predovšetkým nábor (akvizícia); používa špecifické prostriedky- nástroje direct marketingu

Prezentácia ponuky- účasť CK na výstavách a veľtrhoch CR ( ITF Slovakiatour, GO Brno...)

Propagačné prostriedky: katalóg, prospekt, plagát CR, propagácia v masmédiách, videokazety, výkladná skriňa CK, vitríny, nábor

ODBYT PRODUKTU CK

Tie činnosti, kt. majú zákazníkom umožniť bezproblémové obstaranie produktu.

Metódy odbytu CK zahrňujú:

  • Systém odbytu- súbor podnikateľských subjektov- CK,buď samostatných alebo takých, kt. sú súčasťou väčších organizačných štruktúr s určitou mierou samostatnosti ( predajné miesto, pobočka CK)

-v rámci SR existuje okolo 1000 takýchto subjektov ( CK a CA)

  • Forma odbytu- závisí od cieľov odbytovej politiky existujúcich alebo vytvárajúcich sa oblastí odbytu a ich štruktúry od produktu potencionálnych odberateľov, finančných personálnych možností; na základe toho sa CK rozhodne, či odbyt zabezpečí vlastnými silami – vlastnými pracovníkmi, vo vlastnej sieti alebo cudzími- pomocou zástupcov, agentov sprostredkovateľov, prípadne inak
  • Odbytové kanály- zabezpečujú distribúciu produktu od producenta ku konečnému spotrebiteľovi

-ide o priamu odbytovú cestu- odbyt medzi producentom a odberateľom a o nepriamu odbytovú cestu- s využitím jedného, prípadne viacerých medzičlánkov

-priamy odbyt je aktuálny vtedy, ak producent predáva svoj produkt priamo konečnému spotrebiteľovi v podmienkach CK; ide vlastne o odbyt, aranžmán služieb, balíka služieb- zájazdu konečnému spotrebiteľovi, klientovi CK

  • POISTENIE V CR

-eliminuje nepredvídané udalosti (negatívne)- zabezpečuje pred náhodnými udalosťami s negatívnym charakterom

-náhodná udalosť- úraz, krádež, strata dokladov...akákoľvek udalosť, predpokladáme že sa stane, ale nevieme kedy ani kde

Poistiteľ

- poisťovňa, kt. schváli úrad pre finančný trh

Poistenec

- je to FO a PO, kt. s poistiteľom uzatvára poistnú zmluvu

-človek alebo inštitúcia

-nemusí byť aj ručiteľom ( napr. učiteľ poistí žiakov)

-nemusí byť automaticky aj poistený

Poistenie

-je písomná forma; dokladom je poistka, poistná zmluva, kartička, knižka, nálepka; je treba ju mať stále so sebou

Musí byť uvedené:

  • Účel poistenia (cestovné, poistenie pre pracujúcich..)
  • Poistné osoby
  • Poistné udalosti- načo sa tá poistka kryje; rozsah a výška poistného krytia; výluky z poistenia- čo je mimo; poistná suma; územná a časová platnosť poistenia
  • Jednorazové poistné- suma, kt. som zaplatila

-každá poisťovňa má medzinárodného partnera, call centrá alebo asistenčné služby

-asistencia pre cestovné poistenie, právna asistencia (zavinila som požiar), technická asistencia ( porucha, havária)

Poisťovne:

-Zoris, Elvia, Europe assistance (Generaly), Eureco, Eurounion (Union)

Časová platnosť

- dňom nástupu na zájazd

-pri individuálnej doprave ( 1. deň ubytovania- posledný deň)

- právna pomoc (pri spáchaní trestného činu, súd)

Druhy poistenia- buď už zarátané v cene zájazdu, alebo si to platím individuálne

a)Základné

b)Komplexné

ZÁKLADNÉ POISTENIE

  1. Úrazové poistenie

-keď sa zraním, nečakané náhle pôsobenie vonkajšej alebo aj vlastnej sily na telo, utopenie, zásah bleskom alebo prúdom, vdýchnutie plynu

-Úraz NIE je: choroba, krvácanie do mozgu, infarkt, samovražda alebo pokus o ňu, osoby, kt. sú nesvojprávne

  1. Poistenie batožiny a veci osobnej potreby

-poškodenie

-odcudzenie

-zničenie, strata batožiny alebo veci osobnej potreby

Nevzťahuje sa na: peniaze, šeky, šperky, karty, cestovné doklady

-ak stratím veci vlastnou vinou, poisťovňa prípad neuzná

  1. Poistenie zodpovednosti za škodu

-poistím sa v prípade, že niekomu spôsobím škodu (3. osobe)

Výluky: úmyselné škody alebo škody nečestným konaním, prevádzkou dopravných prostriedkov

  1. Poistenie stornovania zájazdu

-od roku 2001 sa ponúka toto poistenie

-účelom je odškodniť účastníka zájazdu za storno poplatok; zájazd stornujem, ak nemôžem nastúpiť na zájazd

Dôvody: vážne ochorenie, PN(musím ležať), úraz rodinných príslušníkov

-predložím lekársku správu, úmrtie príslušníka na zájazde, okolnosti majúce pôvod v živelnej udalosti, terorizmus, štrajk

Výluky: zdravotné komplikácie v tehotenstve, chronické a existujúce choroby

-nikdy mi CK neplatí 100% výšky ceny zájazdu ( max. 90%)

-som povinný, ak sa niečo stane, okamžite to oznámiť CK ( pre prípad smrti)

  1. Poistenie liečebných nákladov v zahraničí

-ochorenie v zahraničí

-náhle zasiahnutie zdravia, kt. vyžaduje lekárske ošetrenie, preprava do zdravotníckeho zariadenia, hospitalizácia, preprava telesných pozostatkov zosnulého, aktuálne problémy

Výluky: ošetrenie zubov, úrazy lyžovaním mimo lyžiarskych trás, pokus o samovraždu, estetické plastické operácie, liečba prenosnej pohlavnej choroby, komplikácie v tehotenstve do 6 mesiacov, vrodené choroby (epilepsia), otrava alkoholom, užitie drog..

KOMPLEXNÉ POISTENIE

  1. Poistenie nevydarenej dovolenky

-ochorenie na dovolenke, hospitalizácia musí byť dlhšia ako 3 dni, za každý deň v nemocnici dostaneme odškodné

  1. Poistenie predčasného návratu a nečerpané služby

-niekto doma ochorie, zomrie a musíme sa vrátiť

-poisťovňa poskytne cestovné a odškodné za nečerpané služby

  1. Poistenie zvýšených nákladov na spiatočnú prepravu

-sme na dovolenke chorý, nevedia nás ošetriť (vyliečiť), musíme sa vrátiť na Slovensko

  1. Poistenie sprevádzania

-hospitalizácia alebo úmrtie, zostane 1 dieťa do 15 rokov bez dozoru

  1. Poistenie straty dokladov
  2. Poistenie návštevy príbuzného
  3. Poistenie neskorého dodania batožiny leteckou spoločnosťou
  4. Poistenie motoristov- zelená karta (zahraničie)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#organizačno-technické zabezpečenie zájazdu


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu