Najstaršie metrá na svete
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 539
Uložení: 62
Najstaršie metrá na svete
Pozrime sa na pár najstarších metro systémov na svete.
Metro Londýn
Londýnske metro bolo pôvodne otvorené v roku 1863 pre lokomotívne vlaky a v roku 1890 sa stal prvým metro systémom na svete. Je zároveň tretí najdlhší systém metra na svete s dĺžkou trate 402 km a 270 stanicami na 11 linkách. V skutočnosti je iba 45 % siete vedených pod zemou, a to najmä v centre mesta.
Linky na predmestiach sú väčšinou nadzemné. Metrom cestuje približne päť miliónov cestujúcich denne, pričom v čase dopravnej špičky premáva v celej sieti až 540 vlakov. S rastúcim využívaním prešla sieť od svojho prvého otvorenia niekoľkými rozšíreniami a inováciami.
Kurz britská libra (GBP) – Veľká Británia
Metro Budapešť
Budapeštianske metro v Maďarsku začalo svoju činnosť otvorením linky 1 v máji 1896. V roku 2002 bola spoločnosťou Unesco uvedená na zozname svetového dedičstva. Sieť v súčasnosti obsahuje štyri trate. Bola navrhnutá aj piata trať na prepojenie systému s prímestskou železnicou, jej výstavba sa však zatiaľ nenaplánovala.
Trate M1 a M2 boli rozšírené v roku 1973 na ich súčasné dĺžky, ktoré sú 4,4 km a 10,3 km. Trať M3 bola otvorená v roku 1976. Linka M4 predstavuje prvú automatizovanú trasu metra vo východnej Európe, ktorá bola otvorená v marci 2014. Odhadovalo sa, že táto linka by cestujúcim ušetrila ročne 14 miliónov hodín cesty a zároveň v neposlednom rade znížila objem cestnej premávky. Výstavba tejto trasy bola plánovaná už v 70. rokoch, ale reálne sa začala až v roku 2006.
Kurz maďarský forint (HUF) – Maďarsko
Metro Glasgow
Glasgow Subway v Škótsku je tretím najstarším metro systémom na svete, ktorý otvorili v decembri 1896. Tento systém beží po podzemnej slučke s dĺžkou 10,5 km v meste a je jedným z mála metro systémov na svete, ktorý nebol rozšírený na svoju pôvodnú trasu.
Systém ročne prepraví približne 13 miliónov cestujúcich. Pozostáva z vonkajšieho a vnútorného okruhu. Vo vonkajšom okruhu jazdia vlaky v smere hodinových ručičiek a vo vnútornom proti smeru hodinových ručičiek.
Metro Chicago
Chicago systém metra „L“ v Illinois v USA začal fungovať ako elektrifikovaný systém v roku 1897. V roku 2017 s 230,2 miliónmi cestujúcich bolo druhým najrušnejším metrom v USA. Na dvoch linkách je k dispozícii 24-hodinová služba, ktorá sa vyskytuje iba na štyroch ďalších rýchlych tranzitných systémoch v krajine.
Sieť je dlhá približne 165 km a obsahuje 8 liniek. Križovatka Tower 18, ktorá sa nachádza na križovatke Lake and Wells je jedným z najrušnejších železničných uzlov sveta, cez ktorý prechádza až šesť liniek.
Metro Paríž
Paris Métro vo Francúzsku bolo otvorené 19. júla 1900. Bolo jedno z prvých, ktoré používa termín „metro“, ktorý bol skrátený od názvu pôvodnej prevádzkovej spoločnosti „Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris“. V roku 2016 mal Paris Métro približne 1,52 miliardy cestujúcich.
Na 214 km dlhej sieti je 16 tratí s 302 stanicami. Priemerná vzdialenosť medzi nimi je 548 metrov a v centre mesta sa zastávky často nachádzajú v krátkej pešej vzdialenosti od seba. Celkom 197 km tejto siete je pod zemou. Stanice Paris Métro sú známe svojím osobitným štýlom a 83 pôvodných vchodov je stále na tom istom mieste. Väčšina interiérov staníc bola po druhej svetovej vojne zrekonštruovaná a následne rôzne upravovaná.
Metro Berlín
U-Bahn v Berlíne v Nemecku začal svoju činnosť v roku 1902 a odvtedy sa rozšíril na desať tratí s viac ako 151 km. Približne 80 % tratí vedie pod zemou. Odhaduje sa, že vlaky na U-Bahne každý rok prejdú spolu 132 miliónov kilometrov a v roku 2017 prepravili viac ako 553 miliónov cestujúcich. Berlínsky U-Bahn bol postavený ako riešenie pre zvyšujúci sa objemu aút v meste.
Počas prvej svetovej vojny sa expanzia siete zastavila aj kvôli nedostatku finančných prostriedkov. Počet cestujúcich sa počas druhej svetovej vojny zvýšil v dôsledku nižšieho používania automobilov. Niektoré časti systému utrpeli škody spôsobené bombami a celá sieť bola vypnutá v apríli 1945 po výpadku napájacieho systému.
Atény
Aténske metro v Grécku funguje v rámci Veľkých Atén a východnej Atiky, kde končí na aténskom letisku. Linka začala fungovať ako elektrifikovaný rýchly dopravný systém v septembri 1904, keď bol prestavaný z bývalých elektrických železníc Atény-Piraeus, ktoré boli otvorené v roku 1869.
Systém má dnes 3 linky. Linka 1 je dlhá 25,6 km, prechádza väčšinou nad zemou. Výstavba linky 2, ktorá má 17,9 km a linky 3 s dĺžkou 18,1 km, sa začala v roku 1992 s cieľom ponúknuť vodičom automobilov alternatívnu dopravu v snahe znížiť úroveň znečistenia v meste.
Metro New York
New York City Subway v USA sa otvoril v októbri 1904 divíziou Interborough Rapid Transit Company (IRT), ktorá je teraz známa ako divízia A, a Brooklyn-Manhattan Transit Corporation (BMT). Pri prvom otvorení stálo cestovné 0,05 centov amerického dolára. New York City Subway predstavuje na základe počtu staníc najväčší systém na svete.
Kurz americký dolár (USD) – Spojené štáty americké
Celkovo hovoríme o viac ako 420 staniciach na 380 km. Systém prepraví viac ako 1,72 miliárd cestujúcich ročne, čo z neho robí najvyťaženejší systém metra v tomto zozname a ôsmy najrušnejší na svete. V prevádzke je 36 rôznych liniek. Vzhľadom na to, že metro je v prevádzke celý deň aj noc, trate prevádzkujú rôzne servisné vzorce a môžu sa počas vykonávania údržby meniť.
Podzemie trpelo nevybavenými údržbárskymi prácami od 70. rokov minulého storočia, keď klesala jazdná dráha v dôsledku zvyšovania kriminality a vandalizmu.