Z Las Vegas do San Franciska na vlastnú päsť

Uložení: 372
Z Las Vegas do San Franciska na vlastnú päsť

1. Úvod
Prečo som si vybrala práve túto tému? V druhom ročníku som bola na výmennom pobyte v USA v štáte Mississippi. Je to štát, rozlohou veľký asi ako Slovensko, situovaný na juhu USA. Keď už som v tej Amerike bola, bol by hriech vidieť len časť z nej. S rodičmi sme sa dohodli, že na konci môjho pobytu priletia za mnou a pôjdeme objavovať Ameriku. Organizácia nášho výletu bola na mne. Tak som začala pátrať, čo sa oplatí vidieť a kde je toho najviac “pokope”, aby sme nemuseli prekonávať dlhé vzdialenosti. Keďže Kalifornia je dosť veľké lákadlo vedela som, že naše túlavé topánky zavedú tam. Začiatočným bodom sa pre nás stalo Las Vegas, ktoré je síce v štáte Nevada, ale do Kalifornie je to na skok.

Z cesty sme si odniesli veľa zážitkov a dojmov, ktoré sa vám budem snažiť priblížiť v tomto projekte. Nebude to len pohľad turistického sprievodcu, ale hlavne turistu, ktorý si to prežil “…na vlastnú päsť “. Amerika je veľká krajina, a aj preto štát od štátu sa dosť líši. Mississippi pre mňa nebola tá práva Amerika, zato Kalifornia bola ako vystrihnutá z Hollywoodskeho filmu. Dlhé rovné, nevedno kde končiace diaľnice, slávni ľudia, slnkom zaliate pláže, večné zápchy, ale hlavne sloboda nadovšetko, to je tá ozajstná Amerika. Vitajte v Kalifornii!

2.Trasa našej cesty
Naša cesta začína 26. 5. 2008 v Las Vegas. Zo San Francisca odlietame 5. júna. Dokopy nás čaká okolo 1000 km cesty autom, ktorú musíme prejsť za necelých 10 dní, pričom sa plánujeme zastaviť na tých najzaujímavejších miestach, ktoré nás na tejto „roadtrip“ čakajú. A veru tých miest je dosť. Prvá zastávka je samozrejme Las Vegas, kde pobudneme dva dni. Odtiaľ vyrazíme na najteplejšie miesto USA- Death Valley národný park. Potom navštívime národný park Yosemite a posledné 4 dni prebádame San Francisco.

3. Las Vegas
Las Vegas je spojované s kasínami a zábavou odkedy boli v Nevade legalizované hazardné hry v roku 1931. Gangster Bugsy Siegel otvoril prvý luxusný hotel Flamingo v roku 1946. Hneď na to sa tu zrodil veľký boom v stavaní kasín. Niektoré zo známych mien ako Frank Sinatra alebo Elvis Presley prispeli k imagu Las Vegas, ako hlavnému mestu zábavy. Hotely a kasína sú tiež známe pre ich svadobné kaplnky, kde sa viac ako 100 000 „zaľúbencov“ každoročne zosobáši.

Las Vegas má okolo 2 miliónov obyvateľov. Tiahne sa pozdĺž širokého, 5,5 kilometra dlhého bulváru Strip. Tam sú všetky najväčšie hotely, kasína a atrakcie. Samozrejmosťou každého hotelového komplexu je divadlo, kinosála, možnosť návštevy rôznych kultúrnych predstavení a vystúpenia známych či menej známych kapiel, spevákov alebo artistov. Ubytovanie sa tu dá zohnať pomerne ľahko, keďže dokopy tu je viac ako 130 000 izieb.

3.1 Príchod do Las Vegas
Po príchode mojich rodičov do USA sme ešte chvíľu pobudli u mojej hosťujúcej rodiny. Posledné „ Good bye “ sme si povedali na letisku v Memphise. Odtiaľ máme letenku do Las Vegas.

Skoro 4-hodinový let prebehol v poriadku. Dokonca som z výšky videla aj Grand Canyon. Pristáli sme, dá sa povedať, v strede vyprahnutej krajiny. Ako sme vyšli z klimatizovaného letiska za účelom nájsť taxík ovanul nás suchý, horúci vietor. Našťastie sme taxík (a nie jeden) našli veľmi rýchlo. Pred letiskom v rade za sebou nás čakalo asi zo sto taxíkov. Zrazu k nám pribehol poslíček, že nám pomôže s naložením batožiny. Samozrejme, tento jeho dobročinný úmysel nebol zadarmo. V Las Vegas máte kopu takýchto poslíčkov, hlavne v hoteloch. Čo je zaujímavé väčšinou ich hotely neplatia, žijú z peňazí turistov. Ak myslíte, že im to nevynáša, myslíte si zle. Predstavte si, koľkým turistom pomôžu v takom najväčšom hoteli v USA s viac ako 5000 izbami!

Ubytovali sme sa v hoteli Excalibur, ktorý by mal vyzerať ako zámok z čias kráľa Artuša. Tento však mal na prízemí kasíno a obchody a vyzeral dosť gýčovo. Večer sme šli na prechádzku nočným Las Vegas. Neóny všade naokolo svietili, kasína praskali vo švíkoch a po cestách sa preháňali nablýskané limuzíny. Hneď pri našom hoteli bol hotel Luxor v tvare obrovskej presklennej pyramídy. Vo vnútri bolo ako v každom hoteli jedno obrovské bludisko z hracích automatov. Musela som si dávať pozor, aby som neprejavila zvýšený záujem o nejaký ten hrací automat, pretože mladiství do 21 rokov majú prísne zakázané, čo i len sa priblížiť k automatom. Cez celé kasíno vedie široký červený koberec, na ktorom sa prechádzajú ľudia. Po bokoch sú všade hracie automaty. Celý priestor je monitorovaný kamerovým systémom, ktorému neujde žiadna maličkosť. Ľudia ako zhypnotizovaní sedia pred farebnými obrazovkami, no málokedy sa stane, že je počuť cvengot mincí, ktoré práve niekto vyhral. No čo už, šťastie má málokto, samozrejme okrem majiteľa hotela.

Ďalší obrovský hotel je New York New York pred ktorým sa hrdo týči replika Sochy slobody. Vnútro kasína vyzerá, akoby ste sa prechádzali New Yorkskými uličkami. Najväčší hotel v Las Vegas a v celom USA je MGM Grand Hotel. Má viac ako 5000 izieb. Pred ním si pyšne sedí 15 m vysoká socha leva - symbol Hollywoodskeho filmového štúdia MGM. V kasíne je veľká presklenná klietka, kde si žije rodinka levov. Každý hotel, ktorý je situovaný na Strip-e má svojskú architektúru, čomu je aj prispôsobený vnútrajšok hotela. Je tu hotel Venetian, ktorý láka turistov výzorom Benátok. Dokonca sa pred ním premávajú aj gondoly s gondoliermi. Je tu tiež hotel Paris, pri ktorom stojí v polovičnej veľkosti aj Eiffelova veža.

Najkrajší výhľad na celý tento architektonický mix a neustály zhon je zo Statosphere Tower. Meria 350m. Ponúka nielen pohľad na mesto, ale v diaľke vidieť aj prstenec hôr, ktoré akoby vyrastali z púšte. 48 km východne od mesta je Hooverova priehrada. Je vysoká 221 m. Las Vegas dostáva prakticky všetku svoju vodu z priehradného jazera Mead.

4. Death Valley národný park
Do „ Údolia smrti“ sme dorazili presne na poludnie. Vonku bolo asi 35°C. Dostali sme mierny šok, keď sme vyšli z nášho klimatizovaného auta. Pred nami nebolo nič, len vyprahnutá krajina. Urobili sme pár fotiek a hneď sme sa ponáhľali späť do auta. Cestou k najnižšiemu miestu v USA sme sa zastavili na informáciách, kde sme obdržali príručku pre  Death Valley. Hneď na začiatku nás upozornili aby sme vždy nosili so sebou dosť vody a uistili sa, že máme auto v poriadku. Nebolo by príjemné ostať trčať v tejto nehostinnej krajine proti svojej vôli.

4.1 Základné informácie
Death Valley, alebo tiež Dolina smrti – je najsuchšie, najhorúcejšie a najnižšie položené miesto nielen v Nevade a v Kalifornii, ale na celej západnej pologuli. Leží osemdesiatšesť metrov pod úrovňou hladiny mora a v tomto najnižšom bode je ešte teplejšie, ako v celom okolí tejto púšte. Údolie smrti dostalo svoje pomenovanie v decembri roku 1849 od zlatokopov, ktorí sem zablúdili, pretože si tadiaľto chceli skrátiť cestu do Kalifornie.  Síce si tento dramatický pochod vyžiadal len jedného mŕtveho, pomenovanie však tejto doline zostal už navždy. Údolie smrti už v roku 1913 nezostalo nič dlžné svojmu výstižnému názvu. V lokalite Furnace Creek bola nameraná druhá najvyššia teplota na našej planéte a to 56,7 stupňov Celzia. Vyššia teplota bola zatiaľ nameraná len v líbyjskej púšti na stanici El Aziza a to 58 stupňov Celzia!

4.2 Poloha a prírodné podmienky
Death Valley leží vo Veľkej panve – Great Basin a je obkolesené Skalnatými horami, pohorím Sierra Nevada a na juhu Mohavskou púšťou. Tieto pohoria Údolie smrti oddeľujú od oceánu, a preto je tu celkový úhrn zrážok za rok len štyridsať milimetrov. Po niektoré roky tu neprší vôbec! Priemerná teplota v júli sa tu pohybuje okolo štyridsaťpäť stupňov Celzia a päťdesiatky tu nie sú ničím neobvyklým! Teplota povrchu zeme môže dosahovať až bod varu.
 Napriek týmto extrémnym podmienkam Údolie smrti nie je bez života. Je domovom pre mnohé rastliny a živočíchy. 1024 rastlinných druhov, 51 druhov cicavcov, 346 druhov vtákov, 36 druhov plazov a 6 druhov rýb sa dokázalo prispôsobiť a nájsť domov v tomto extrémnom počasí. Zaujímavý živočích nazývaný kangaroo rat (klokaní potkan) dokáže prežiť bez kvapky vody za celý život. Všetku vodu, ktorú potrebuje na prežitie si vytvorí zo suchých semienok, ktorými sa živí. Najkrajší pohľad na Údolie smrti plné života je na jar. Vtedy tu kvitnú divé kvety. Niektoré rastliny sa životu prispôsobili tak, že ich korene niekedy siahajú až do hĺbky 15 metrov.

4.3 História
Jedného času tu žili aj ľudia. Bolo to na konci 19. storočia, keď v Údolí smrti v roku 1881 otvoril William Tell Coleman bane, v ktorých sa ťažil bórax. Táto surovina je dôležitá pri tavení kovov, výrobe skla, mydla, bieliacich prostriedkov, či insekticídov. Z Údolia smrti sa vyťažený materiál dopravoval povozmi až dvestopäťdesiat kilometrov k najbližšej železničnej stanici.
Na počudovanie je, že takúto nehostinnú krajinu navštívi viac ako milión turistov ročne. Prvé ubytovacie zariadenie tu bolo postavené v roku 1927. Spoločnosť, ktorá tu ťažila bórax, prestavala robotnícky dom na hotel s názvom Furnace Creek Inn. Už roku 1933 bola celá oblasť vyhlásená za chránené územie a v roku 1994 tu vznikol Národný park. Údolie smrti sa rozkladá na ploche 1,2 milióna hektárov, čo ho robí najväčším národným parkom na území USA – ak nepočítame Aljašku.

4.4 Môj pohľad
Ubytovali sme sa práve vo Furnance Creek Inn. Keďže ešte boli len tri hodiny poobede vybrali sme sa objavovať krásy tohoto národného parku. Naša cesta najprv viedla na Danteho výhľad. Z výšky 1669mnm sa pred vami rozprestiera celé údolie. Môžeme vidieť biele soľné polia, ktoré sa rozprestierajú pod hladinou mora a zároveň sa dívať na najvyšší vrch údolia, ktorý meria 3347 m.
Na druhý deň nás čakala cesta k Yosemitu ale ešte predtým sme si nemohli nechať ujsť postaviť sa na najnižšie miesto na západnej pologuli - Badwater Basin 86 metrov pod hladinou mora. Ešte pred dvoma až štyrmi tisícami rokov bola táto panva zaliata vodou. 9 metrov hlboké jazero, ktoré sa vyparilo zanechalo po sebe niekde až  jeden meter vysokú vrstvu soli.

5. Cesta popri Sierra Nevade

Prejsť na druhú stranu údolia nám trvalo asi hodinu. Pomaly sa do prírody okolo nás vracal život. V diaľke pred nami sa týčia hory Sierra Nevady s najvyšším vrchom USA (ak nepočítame Aljašku) Mt. Whitney. Je vysoký 4 421m. Mestečko Lone Pine, v ktorom sme sa ocitli, je takou bránou pre všetkých treckerov idúcich na Mt. Whitney. Znovu sme sa zastavili na informáciách, aby sme sa dostali do obrazu, čo sa tu dá vidieť. Odporučili nám prejsť autom vyhliadkovú cestu cez Alabama Hills. Zjazdná horská cesta sa tiahne pomedzi obrovské kopy zvláštnych, guľatých kameňov. V tomto priam cudzom prostredí sa natáčalo mnoho Hollywoodskych a westernových filmov. Zaujímavé formácie kameňových návrší vznikli dlhým procesom zvetrávania. Sú to premenené sopečné a žulové kamene, ktoré sú také staré, ako samé pohorie Sierry.

Po tomto nádhernom pohľade naša cesta viedla k základnému táboru na Mt. Whitney. Vrch leží v pohorí Sierra Nevada v národnom parku Sequoia. Vyštverať sa naň nie je prekvapujúco až tak ťažké. Hlavná turistická cestička je veľmi dobre udržiavaná. 10 000 nadšencov, ktorí sem každoročne prídu, vyšliapalo bezpečnú cestu. Nepotrebujete žiadnu horolezeckú výstroj, ani laná, aby ste vyšli až na vrchol. Ubytovali sme sa v mestečku Bishop, ktoré sa nachádza medzi Lone Pine a Yosemitom. Odtiaľto nie je ďaleko do jedného z najväčších lyžiarskych stredísk na svete - Mammoth Lakes. Okrem dlhých zjazdoviek je tu viac ako 100 jazier.

5.1 Mesto duchov
Toto územie sa nazýva Východná Sierra. Je známe svojou krásnou prírodou ale aj ťažbou zlata. Leží tu najväčšie „mesto duchov“ v Kalifornii Bodie. Mesto je pomenované podľa Watermana.S. Bodey, ktorý tu objavil zlato v roku 1859. Mesto bolo na vrchole svoje slávy v 70-tych rokoch 19. storočia. Zlato sa ale rýchlo vyťažilo a z niekedy prekvitajúceho mesta je teraz národný historický park. Z pôvodných 2000 domov sa zachovalo asi 170 a len zopár z nich je sprístupnených turistom. Pre mňa to bol veľký zážitok prechádzať sa pomedzi staré drevené budovy a krčmy - salóny. Z predstavy, že to tu niekedy prekypovalo životom, ako vo filmoch o divokom západe, mi behajú po tele zimomriavky. Intrigy, vraždy a nenásytnú chuť po zlate je stále cítiť v ovzduší.

5.2 Mono Lake
Ďalšou atrakciou tejto oblasti je Mono Lake. Je to okolo milión rokov staré jazero. Rozprestiera sa na ploche 155 km2. Jazero je vulkanického pôvodu. V jeho strede je ostrov. Každoročne sem prilieta okolo 50000 kalifornských čajok na hniezdenie. Až 90% ich populácie je narodených práve tu, na Mono Lake. J

Je to bezodtoková oblasť. Počas dlhej existencie tohto jazera sa soli a minerály zmyli z pohorí východnej Sierri. Postupne sa voda vyparovala, ale soľ a minerály v nej ostali. Preto je dnes toto jazero dva a pol krát také slané a až osem krát také zásadité, ako morská voda. Voda je tak slaná, že jazero cez zimu nezamŕza. Zaujímavosťou jazera sú tufové veže. Tufa je niečo ako vápenatá skala. Vzniká zmiešaním slanej jazernej vody (obsahuje uhličitany) s čistou vodou (obsahuje vápenaté soli), ktorá pramení spod jazera. Keď sa uhličitany s vápnikom spoja, vznikajú vápenaté tufové veže. Niektoré veže sú staré až 13 000 rokov a môžu narásť až o 2,5 cm za rok. Mesto Los Angeles je akvaduktami napojené na jazero, čo spôsobuje jeho zmenšovanie. Už teraz sa jazero zmenšilo na jednu pätinu svojej pôvodnej veľkosti, preto je predmetom častých environmentálnych debát.

6. Národný park Yosemite
Diaľnicou z Mono Lake sa dá ľahko dostať do Yosemitu. Cesta je uzavretá od novembra do mája. Vyzerá to tu ako v rozprávke. Kocháte sa výhľadom na ešte stále zasnežené vrcholky hôr, pričom pod vami je hlboká priepasť. Po zaplatení poplatku vstupujeme do národného parku. Rozprestiera sa na 3030 km2. Za národný park bol vyhlásený v roku 1890. Každý rok Yosemite navštívi okolo 3,5 milióna ľudí. Mnohí z nich pritom ale ostávajú len na 18 km2, v doline Yosemite (Yosemite Valley). Yosemitské údolie tvorí centrum parku, jeho stredom preteká rieka Merced. Park je známy pre svoje neobyčajné žulové bralá, vodopády,  krištáľovo čisté bystriny a obrovské sekvoje.
Cesta dolu k dolinke Yosemite mi trochu pripomína naše Tatry. Sú tu vysoké ihličnaté stromy, ktoré kde tu odokrývajú výhľad na hory, alebo ešte zamrznuté jazierka. Z omylu ma ale vyviedla hneď prvá vyhliadka - Olmsted point. Vidieť z nej  nielen ľadovcové jazero Teneya, ale aj jednu z najväčších atrakcií parku - Half Dome (polovičný dóm). Geológovia  sa domnievajú, že pred 15 000 rokmi sa ľadovcové kryhy pohli dolu dolinou a tým odtrhli druhú polovicu tohto brala. Ľadovec tu zanechal po sebe okrúhle kamene, ktoré osamotene stoja na hladkých skalnatých kopcoch.

6.1 Vznik
Vznik Yosemitu siaha niekoľko miliónov rokov do minulosti, kedy sa začalo tvoriť pohorie Sierra Nevada. Táto masa bola geologickými procesmi vyzdvihnutá nad ostatnú pevninu. Vytvorili sa tu hlboké kaňony a miesta, kde neskôr budú prúdiť potoky a rieky. Pred zhruba 1 miliónom rokov sa vo vyšších polohách nahromadený sneh a ľad premenil na ľadovce, ktoré sa postupom času začali pohybovať smerom dole a doslova tak vyrezali a vytvarovali údolie do tvaru písmena U. Erózia a ďalšie prírodné vplyvy vytvarovali krajinu až do dnešnej podoby.

6.2 Yosemite Valley

Vedú sem tri cesty a všetky tri sa tu aj končia. Najkrajší pohľad na toto malebné údolie je z cesty z Wavony. Pred vami sa rozprestiera neuveriteľný výhľad na celé údolie. Zelené lesy, obklopené mohutnými skalnatými bralami a pohľad na jedny z najväčších vodopádov na svete, vyrážajú dych.
Po krátkom zostupe do údolia ako prvé čo zazrieme, je obrovská žulová skala El Capitan. Tento skalnatý útvar má výšku 1095 m a je najvyšším monolitom svojho druhu na svete. Je jedným z najpopulárnejších horolezeckých destinácií. Je tu množstvo rôznych horolezeckých ciest, dokonca celoročne. Počuť tu hučanie vodopádov, no tie najznámejšie sa ešte stále nachádzajú pred nami, v srdci údolia.

Mnoho áut stojacich pri ceste narúša krásnu scenériu. Snažíme sa nájsť nejaké parkovacie miesto, čo sa nám aj podarí asi tak po pol hodine. Celý šťastní konečne vystupujeme z auta a vyberáme sa cestičkou k Yosemitským vodopádom. Sú to najvyššie vodopády v Severnej Amerike s výškou 740m. Sú tvorené z dvoch častí Upper and Lower Yosemite Falls. Najviac vody majú v máji a júni, kedy sa sneh roztápa. V septembri tieto vodopády väčšinou úplne vyschnú.

Ocino, s úmyslom odfotiť perfektnú fotku mňa a maminy pod vodopádmi, vyskočil na spadnutý kmeň stromu. Pošmykol sa a spolu s foťákom spadol do potoka. Foťák sa už neprebral a ocino sa prebral s výronom členku. Moje vyhliadky na pešiu túru po tomto krásnom údolí sa zmenšili na minimum.
Dopravili sme sa k autu a začali sme hľadať nejaký hotel. Napriek tom, že hotelov je tu dosť, nie je si veľmi z čoho vyberať. Buď sú príliš drahé, alebo sú obsadené hlavne cez letnú sezónu. Prinajhoršom sme mohli odparkovať auto na jednom z mnohých kempov, ale riskovať, že sa nám do auta bude dobíjať nejaký medveď, to nás dostatočne odradilo. Našťastie sme našli hotel, kde bolo ešte voľných pár izieb.

6.3 Mariposa Groove
Na druhý deň sme zamierili na Wawonu, kde sa nachádza les obrovských sekvojí. Je tu niekoľko stovák týchto majestátnych stromov, z toho dva patria medzi najväčšie na svete. Najvyšší meria 88 m. Jeden z nich sa nazýva Grizzly Giant a je okolo 2700 rokov starý! Jeden z jeho najväčších konárov má priemer až dva metre. Chcete sa prejsť cez strom? Žiadny problém, v dvoch stromoch je spravený tunel. Jeden z nich je ale už spadnutý, keď sa zrútil pod rekordnou snehovou prikrývkou v roku 1969.

Odtiaľto vyrážame do San Francisca. Cestou ešte prespíme v hoteli a navštívime populárnu obchodnú sieť v USA, niečo ako naše Tesco - Walmart. Keďže sme bez fotoaparátu, je to jedinečná príležitosť kúpiť si nový. A tak na cestu do San Francisca odchádzame s novým, lepším foťákom .
Ako postupne prichádzame k mestu, diaľnica sa rozširuje až na sedem pruhov každým smerom! Výjazdy sú síce dobre označené, ale dostať sa z jedného kraja na druhý, nie je také ľahké. My radšej ostávame pri pravom kraji vozovky, aby sme sa nemuseli predierať cez kolóny áut, na druhú stranu k výjazdu. Nebudeme riskovať, že nestihneme odbočiť. Stratiť sa v spleti ciest je tu veľmi ľahké.

7. San Francisco
Po New Yorku je San Francisco druhé najhustejšie zaľudnené mesto v USA.
750 000 obyvateľov sa tlačí na 122 km2. Je to doslovne multikultúrne mesto. 45% obyvateľstva tvoria belosi, Ázijčania tvoria 33%, Číňania zaberajú až jednu pätinu celkovej populácie. Majú tu aj vlastnú štvrť Chinatown. Pokladá sa za najväčšiu štvrť alebo mestečko, ktoré sa nachádza mimo Číny. Cítite sa tu, akoby ste prišli do iného sveta. Je to štvrť plná farieb, vôní a krámikov s lacnými vecami, avšak neustále pokrikovanie chtivých čínskych obchodníkov vás po chvíli začne otravovať. Výber je veľký, len  tá kvalita je otázna. Oni sami to vedia, a preto sa s nimi dá dojednať  pomerne ľahko.
Obyvatelia San Francisca sú vyslovene liberálne založení a ich tolerancia voči rôznym presvedčeniam, kultúram a náboženstvám je príkladná. Možno aj preto sa toto mesto považuje za hlavné mesto gayov a lesbičiek. Nie je nezvyčajné vidieť prechádzať sa páry rovnakého pohlavia. Odhaduje sa, že každý piaty obyvateľ mesta je gay, alebo lesbička, čo je najvyššia koncentrácia v Spojených štátoch.

7.1 Poloha
San Francisco leží na pobreží Tichého oceánu na špici poloostrova San Francisco. Patrí k nemu aj niekoľko ostrovov v Sanfranciskom zálive, napríklad aj svetoznámy Alcatraz, bývalé väzenie. Záliv je charakterizovaný dvoma orientačnými bodmi: Golden Gate Bridge a San Francisco–Oakland Bay Bridge.

7.2 História

Po druhej svetovej vojne sa San Francisco sa stalo magnetom pre odporcov konzumnej americkej kultúry. Zakotvili tu napr. beatnici, či hipisáci. Centrum hipisákov sa stala v šesťdesiatych rokoch štvrť Haight Ashbury.  Dnes v tejto štvrti stále cítiť  nekonvenčnú atmosféru, kde nájdete mix rôznych ľudí, obchodov, kníhkupectiev a zašitých kaviarničiek. My sme sa tu boli naobedovať v jednej sympatickej reštaurácií. Vysvitlo, že majiteľka je Talianka, ktorá tu žije už 37 rokov. Mesto je poznačené históriou, ktorú formoval mix španielskeho kolonializmu a americký romantizmus. Prví Európania sa usadili na mieste súčasného mesta v r. 1776. Usadlosť sa do r. 1847 nazývala Yerba Buena, neskôr bola úradne pomenovaná na San Francisco.

7.3 Zemetrasenia
San Francisco je krásne, ale aj nepokojné vďaka zlomu San Andreas. Každoročne je tu niekoľko menších zemetrasení. V roku 1906 silné otrasy a následný požiar mesto úplne zničili. Takmer 200-tisíc ľudí zostalo na ulici a tri štvrtiny mesta sa museli vystavať odznova. Až vtedy sa San Francisco zaskvelo v celej svojej kráse.

7.4 Naša cesta
Hotel, čo sme si rezervovali nás milo prekvapil. Po všetkých tých pochybných ubytovniach, v ktorých sme doteraz boli, to bol celkom luxus.
Na druhý deň ocinovi členok opuchol do nadrozmernej veľkosti a tak sme sa rozhodli pre oddychový deň. Ráno fúkal silný vietor a bola hmla, nič nezvyčajné pre túto oblasť. Vo vidine lepšieho počasia sme sa vybrali na most Golden Gate. Ako inak, bol celý v hmle. Trochu sklamaní sme šli ďalej k pobrežiu, do prístavu Fisherman´s Wharf. Je tu množstvo reštaurácií, ktoré podávajú tie najlepšie morské dobroty.  Takisto je tu mnoho trhov a obchodíkov, ktoré lákajú turistov.

Zaujímavosťou je mólo 39. Okrem výborných reštaurácií a krásneho výhľadu na celú zátoku je domovom skupinky tuleňov. Tie sa tu vyhrievajú na slniečku a nedbajú na kopu turistov, ktorí si ich fotia. Prejsť celým prístavom zaberie aj celý deň, ani neviete, ako rýchlo vám to ujde. Mesto je vybudované na skupine kopcov (viac než 40), takže z mnohých ulíc je panoramatický výhľad na záliv. Nachádza sa tu aj najkľukatejšia ulica na svete - Lombard Street. Klesá pod viac ako 27° uhlom a má 8 úzkych zákrut. Nenechali sme si ujsť ani známe Cable Cars (električky) pohybujúce sa „až“ 9 míľ za hodinu. Vytŕčať von z takéhoto dopravného prostriedku je zážitok na celý život. Našťastie my sme ho vždy chytili celkom prázdny.

7.5 Alcatraz
Na ďalší deň máme naplánovaný výlet do slávneho Alcatrazu. Aj keď sme už prišli do prístavu na desiatu hodinu, lístky sme dostali až na 11:30. Denne sa tu premelie množstvo ľudí. Ročne ho navštívi až milión turistov. Alcatraz znamená v španielčine pelikán a poukazuje to na prvých obyvateľov ostrova.
V roku 1859 tu americká armáda založila pevnosť na ochranu zátoky San Francisco. V roku 1907 sa z ostrova stala armádna väznica. Od roku 1934 do 1963 bol Alcatraz maximálne strážená federálna väznica. Väzni ju nazývali „The Rock“ – skala. V priemere väznica bola domovom pre 264 najväčších kriminálnikov, ktorí sem boli premiestnení z dôvodu neposlušnosti z iných väzníc v USA. Ako bolo napísané pri vchode do väznice: „ Poruš pravidlá a pôjdeš do väzenia, poruš väzenské pravidlá a pôjdeš do Alcatrazu.“
Väznica bola rozdelená do 4 blokov. D blok so 42 celami bol nazývaný aj „izolačka“. Tu boli väzni, ktorí museli byť pre bezpečnosť oddelení od ostatných.

Za 29 ročnú históriu Alcatrazu ako väznice nebol ani jeden pokus o útek úspešný. Z 36 väzňov, ktorí o to poskúsili, bolo 23 prichytených,  šesť zastrelených pri úteku a dvaja sa utopili. Piati sú však stále nezvestní.
Azda najznámejší útek z Alcatrazu sa odohral v roku 1962. Bankoví lupiči Frank Lee Morris a bratia Clarence a John Anglinovci si cestu z najstráženejšej väznice „vyrúbali“ nabrúsenými lyžičkami a odplávali na podomácky vyrobenej plti. V celách namiesto nich spali bábky, ktoré vyrobili z mydla a toaletného papiera. Stovka vojakov pomáhala policajtom hľadať odsúdencov. Márne. FBI prípad uzavrela s tým, že sa im utiecť nepodarilo. Nikdy ich však nechytila ani nenašli ich telá. Doteraz nie je jasné, či sa dostali na pevninu. Dráma sa stala námetom známeho filmu Útek z Alcatrazu.

7.6 Golden Gate Bridge
Na druhý deň sme využili pekné počasie a opäť sme sa išli pozrieť na slávny červený most Golden Gate Bridge. Je pomenovaný podľa časti San Franciského zálivu. Most bol otvorený v roku 1937. Jeho stavba trvala 4 roky a stála 35 miliónov dolárov. Na moste je šesť pruhov pre autá a jeden chodník pre chodcov. Každý rok ním prejde viac ako 40 miliónov áut. Je dlhý 2,7 km. V období, keď bol postavený, bol najdlhším a najvyšším visutým mostom na svete.  Most je konštruovaný tak, aby odolal vetru s rýchlosťou až 160 km za hodinu.

8. Záver
Amerika je zvláštna krajina. V podstate nemajú žiadne historické pamiatky staršie ako 300 rokov. Majú však krásnu prírodu, o ktorú sa starajú s veľkou úctou. Američania sú pohodlní ľudia, všetko majú vymyslené tak, aby nemuseli vystúpiť zo svojho auta. V národných parkoch máte vždy pri vyhliadkach parkovisko, kde si odstavíte auto, vybehnete von, odfotíte sa a zas bežíte späť s pocitom, že ste videli to najkrajšie. Samozrejme nie všetci sú takí. My sme tiež na chvíľu podľahli tomuto štýlu.

V Kalifornii sa dá vidieť toho veľmi veľa, od hollywoodskych stars až po obrovské sekvoje, či vyprahnuté púšte. Počas projektu som sa dozvedela mnoho informácií, o ktorých som predtým vôbec netušila. Znova som sa ponorila do cestovateľskej mánie, do ktorej keď vhupnete, nie je cesty späť. Svet je krásne miesto a v každej krajine je niečo zaujímavé. Dúfam, že sa mi podarí vidieť aspoň časť z toho.