Cestovný ruch - dovolenka s cestovnou kanceláriou

Prírodné vedy » Geografia

Autor: maturantkaa
Typ práce: Referát
Dátum: 02.04.2008
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 641 slov
Počet zobrazení: 12 046
Tlačení: 878
Uložení: 715
Cestovný ruch
Za prvotné dôvody vzniku cestovného ruchu pokladáme vznik a pomerne rýchly vývin rôznych dopravných prostriedkov, všeobecnú industrializáciu a urbanizáciu, ktoré v priebehu 19. storočia poznačili spoločenský vývoj v Európe a vyvolali tiež zmeny v spôsobe života ľudí. V hospodársky najrozvinutejších európskych štátoch vzrastá, najmä v druhej polovici 19. storočia, účasť obyvateľstva na procese, ktorý súvekí pozorovatelia označovali ako "cestovanie za účelom zábavy a odpočinku". Neskôr, asi v tridsiatych rokoch nášho storočia, dostal tento procesofi-ciálne pomenovanie "cestovný ruch". Vznikol na určitom stupni spoločenského vývoja, keď boli vytvorené priaznivé podmienky na jeho realizáciu - voľný čas, dostatok potrebných zariadení a tovarov, potreba obnovy duševných i fyzických síl.
Za počiatok novodobého cestovného ruchu sa považuje rok 1863, keď T. Cook usporiadal vlakový zájazd z Anglicka do Švajčiarska.

Objektmi záujmu účastníkov cestovného ruchu boli predovšetkým hospodársky málo využívané horské oblasti, ktorých prírodné prostredie pôsobilo osviežujúco a zároveň atraktívne v porovnaní s atmosférou v mestách, ktoré sa stávali čoraz rušnejšími a preľudnenejšími. Predovšetkým to boli tie horské lokality, ktoré popri svojom zaujímavom okolí mali aj ďalšie priaznivé predpoklady pre osvieženie, napríklad pramene liečivej vody, vhodnú klímu. Práve takéto miesta sa stávali už v priebehu posledných rokov minulého storočia významnými návštevnými centrami. Rovnako v kúpeľných strediskách s dlhoročnou liečebnou tradíciou dochádza v minulom storočí k niektorým markantným zmenám, zapríčineným predovšetkým rozšírením okruhu hostí o príslušníkov nových sociálnych skupín.

Trvalý vzrast počtu záujemcov o cestovný ruch viedol k postupnému vzrastu rozlohy navštevovaných území. K primárnej európskej oblasti cestovného ruchu, za ktorú môžeme pokladať Alpy, sa v priebehu krátkej doby pridružili územia s perspektívami rozvoj a návštevnosti. V poslednom desaťročí 19. storočia zasiahla a poznačila vlna rozmachu cestovného ruchu aj Slovensko, a to nielen pre jeho pomerne malú vzdialenosť od Álp, ale predovšetkým pre priaznivé podmienky jeho územia.

Začiatky rozvoja cestovného ruchu na Slovensku súvisia s rozvojom návštevnosti v Tatrách. Významnú úlohu zohrala pritom výstavba železničnej trate Bohumín - Košice v rokoch 1870 - 1871. Spájala Tatry s hospodársky rozvinutejšími oblasťami, v ktorých sa nachádzali záujemci o cestovný ruch, a stala sa tak dopravnou tepnou prvoradého významu.
Pod vplyvom počiatočných náznakov záujmu o Tatry vznikli roku 1873 prvé turistické spolky (napr. v Kežmarku Ungarischer Karpathenverein). Mali za úlohu rozširovať a technicky zabezpečovať turistické pobyty v Tatrách. Ich zásluhou sa tam koncom minulého storočia rozšírila cestná sieť, hustota turistických chodníkov a pod. K starším liečebno-rekreačným zariadeniam v Starom Smokovci, ktorý bol založený v roku 1797, pribudli za necelých dvadsať rokov návštevné strediská Štrbské Pleso, Nový Smokovec, Dolný Smokovec, Tatranská Lomnica atď.

Popri týchto strediskách, nachádzajúcich sa na úpätí Tatier, boli z iniciatívy novovzniknutých turistických spolkov vybudované viaceré útulne - chaty. Nachádzali sa hlbšie vo vnútri pohoria a slúžili ako základne pre pešie túry ku končiarom. K prvým patrila chata v Studenej doline (1863), neskôr pribudli podobné zariadenia pri Štrbskom plese, pri Popradskom plese atď.
Rozvoj návštevnosti Tatier vyvolal aj vzrast záujmu o okolité pohoria, najmä o Nízke Tatry, Malú a Vel'kú Fatru, v ktorých tiež dochádza koncom 19. storočia k výstavbe rozličných zariadení, úprave ciest, chodníkov a pod. Revolučnú zmenu v návštevnosti Tatier spôsobilo rozšírenie návštevnej sezóny o zimné mesiace (1907). Vyžiadala si ju stúpajúca popularita a rozmach zimných športov.

V poslednom desaťročí minulého storočia zaznamenali zmenu štruktúry návštevníkov i slovenské kúpeľné strediská s bohatou liečebnou tradíciou. Pod vplyvom trvalého vzrastu rekreačných pobytov strácali svoju rýdzo liečebnú funkciu a viaceré z nich sa v priebehu niekoľkých rokov stali centrami čulého spoločenského života.

Rozvoj cestovného ruchu, jeho úpadok či prosperita, boli a sú závislé od spoločenských a politických podmienok - svetová hospodárska kríza, dve svetové vojny museli nutne poznačiť i túto oblasť života. Po druhej svetovej vojne nastalo oživenie turistického a cestovného ruchu. Štát a jednotlivé podniky budovali rekreačné strediská pre svojich zamestnancov a ich rodiny, zariadenia pre školskú mládež, zotavovne a liečebnédomy pre pacientov. V tejto dobe vzrástol cestovný ruch i z hľadiska zahraničnej návštevnosti, pretože Tatry sa stali obľúbeným a vyhľadávaným turistickým, oddychovým i liečebným miestom pre záujemcov z okolitých štátov.

S rozvojom cestovného ruchu úzko súvisí aj činnosť cestovných kancelárií. Sú to špecifické zariadenia, ktoré organizujú, sprostredkúvajú, zabezpečujú a poskytujú služby účastníkom cestovného ruchu. Napríklad ubytovacie služby, stravovacie služby, prepravu, obstarávanie cestovných dokladov, výmenu valút, propágaciu, sprievodcovské služby. Vo svojej činnosti sa špecializujú na domáci cestovný ruch, zahraničný cestovný ruch, liečebné pobyty, poznávacie zájazdy, kúpeľné služby. Svoje služby poskytujú jednotlivcom i rôznym záujmovým skupinám.

Cestovný ruch sa postupne stal dôležitou súčasťou hospodárstva štátu,pretože môže významnou mierou ovplyvniť jeho finančné príjmy, spôsob života i životnú úroveň obyvateľstva.

Ako sa dá stráviť dovolenka s cestovnou kanceláriou?
V súčasnej dobe sú ľudia priam posadnutí cestovaním. Cestujú po vlastnej krajine, ale i do zahraničia, cestujú obchodne (služobné cesty), pre radosť, zá oddychom alebo dokonca kvôli štúdiu či za zdravím. výhodným pomocníkom pri uskutočnení plánovanej cesty je cestovná kancelária, ktorá poskytuje niekoľko druhov služieb.

Zákazník si môže vybrať:

1. Organizovaný zájazd, keď cestujú aj iní turisti a plán cesty je vopred pripravený. Zvyčajne obsahuje všetky turistické zaujímavosti a atrakcie. V cene, ktorú účastník zaplatí, je započítaná doprava, strava (plnápenzia, polpenzia), ubytovanie, prehliadka pamätihodností a služby sprievodcu. Cestovná kancelária môže turistov zaradiť do skupín podľa ich záujmov, takže ten, kto nerád pobehuje po múzeách, môže byť zaradený do sk_piny tých, ktorí sa radšej poprechádzajú napn1dad po botanickej záhrade. .
2. Individuálna turistika s vopred vypracovaným plánom cesty. Trasu svojej cesty si určí zákazník a podľa jeho záujmu vypracuje presný plán cesty referent cestovnej kancelárie. Ten tiež zaistí dopravu, rezervuje ub){tovanie v hoteli, zostaví zoznam zaujímavých podujatí a pamätihodností objednanej trasy. Výdavky za služby sa platia vopred.
3. Ak si turista zvolí zájazd s voľným individuálnym programom, platí si výdavky vždy sám, keď treba. Nemusí mať vopred stanovenú trasu, turista sa rozhoduje sám počas cestovania. l tu je však výhodné využiť služby cestovnej kancelárie, pretože môže zákazníkovi vopred zaistiť určitý druh dopravy a rezervovať účasť na špeciálnych podujatiach, ktoré si vyžadujú dlhodobú rezerváciu.
4. V posledných rokoch je veľmi obľúbený typ cestovania, pri ktorom sa     turista dokáže zaobísť bez akéhokoľvek pohodlia. Súvisí to so systémom turistických nocľahární, ked´ sa turisti zúčastňujú na najlacnejších a najnepohodlnejších formách turistiky. To znamená cestovanie po krajine na bicykloch, člnoch alebo pešo, s betožinou na chrbte a prespávaním v stanoch alebo v turistických nocľahárňach .

Hotely a reštaurácie

S cestovaním a dovolenkami sú úzko späté hotelové a reštauračné zariadenia. Sú to miesta slúžiace na oddych a občerstvenie, no nie sú vymoženosťou posledných sto rokov, i keď tieto sa pýšia toľkými vynálezmi a objavmi v rôznych oblastiach nášho života. Majú tradíciu starú niekoľko storočí. Samozrejme, že budovy slúžiace v minulosti pocestným nemožno porovnávať s našimi hotelmi a reštauráciami.
Súčasné hotelové zariadenia, ktorých úroveň služieb a vybavenia je označovaná po celom svete počtom hviezdičiek od jednej do päť, poskytuje svojim hosťom oveľa väčšie pohodlie.

Ako taký hotel vyzerá a ako sa v ňom treba orientovať?
Vo vstupnej hale musí byť recepcia, miesto, kde sa treba prihlásiť alebo informovať. Ak sme si rezervovali izbu telefonicky alebo prostredníctvom cestovnej kancelárie, predstavíme sa, preukážeme sa občianskym preukazom (v cudzine pasom) a overíme si, či nám rezervovali izbu podľa objednávky. Ak sme si vopred ubytovanie nezaistili, infor-mujeme sa o možnosti prenajatia izby. V kladnom prípade recepčnému (recepčnej) oznámime okrem svojich údajov a vyplnenia formulára, ako dlho chceme zostať, či si želáme ubytovanie s čiastočným stravovaním (polpenziou) alebo sa chceme stravovať celý deň (plná penzia). Vybavenosť hotelov závisí od zaradenia podľa kvality. V bežných hoteloch, turistických ubytovniach si môžeme objednať jedno-, dvoj- alebo viaclôžkovú izbu. Sociálne zariadenia, WC a sprcha sú zvyčajne spoločné pre všetkých hostí jedného poschodia. V hoteloch, ktoré sú zaradené do vyššej kategórie a sú označené v katalógoch jednou alebo viacerými hviezdičkami, si môžeme vybrať izbu alebo apartmán s viacerými miestnosťami na určitom poschodí, s výhľadom napríklad na ulicu, na les, na more atď. Každý hosť má k dispozícň vlastnú kúpeľňu, televízor, telefón, chladničku s občerstvením, možnosť objednať si jedlo do izby, dať si vyčistiť šaty či topánky. O poriadok a čistotu izieb a posteľnej bielizne sa denne starajú chyžné. Luxusné hotely majú vo svojom areáli sauny, bazény, soláriá, športové ihriská a pre tých, ktorí strávia v takomto zariadení dlhší čas, sú k dispozícň kadernícke a holičské služby, malé predajne suvenírov, toaletných potrieb, časopisov. Je pochopiteľné, že s luxusom, s množstvami kvalitných služieb, ktoré hotely poskytujú, rastie i cena za ubytovanie.

V dnešnej dobe nájdeme rôzne možnosti ubytovania: od turistických II hytovní, ktoré bývajú najlacnejšie, cez motely - ubytovanie pre hostí, ktorí si potrebujú oddýchnuť počas viacdňovej alebo namáhavej jazde autom, penzióny, ktoré poskytujú hosťom domáce prostredie a stravu, hotely v menších mestách a luxusné hotely, ktoré nájdeme väčšinou iba vo veľkých mestách. Práve tento typ hotelov v dnešnej dobe plní aj inú funkciu. Sú miestom stretávania sa významných a dôležitých ľudí, pre ktorých sú pripravené špeciálne rokovacie siene a zasadačky. Špecifickou kategóriou hotelov alebo ubytovní sú horské hotely a chaty.

Reštaurácie odjakživa slúžili ľuďom ako miesta, kde sa mohli najesť, napiť, posedieť si so známymi. Intímnejšiu atmosféru na príjemné posedenia poskytujú kaviarne. Dnes sú známe i ďalšie formy miest, ktoréposkytujú rýchle občerstvenie. Sú to rôzne bystrá, snack bary, McDonaldy, bufety, espresá atď. Rozdiely medzi nimi sú v spôsobe podávania jedál. Väčšinou nás obslúži čašník, čašníčka, niekde sa obslúžime sami. Pri vstupe do reštaurácie si najskôr odložíme kabáty a prebytočné veci v šatni. Potom nás čašník odprevadí k voľnému stolu alebo si ho nájdeme sami. Keď sme sa rozhodli jesť, dostaneme do rúk jedálny lístok. V ňom sú ponuky označené nasledujúcimi nadpismi: nápoje (nápojový lístok), predjedlá, polievky, hotové jedlá, jedlá na objednávku, ktoré sa skladajú z rôznych druhov mäsa, prílohy, šaláty, dezerty, zmrzlinové poháre, káva, alkoholické, nealkoholické nápoje.   
V posledných rokoch sa v priestoroch reštaurácií zvyknú konať rôzne rodinné oslavy - svadby, promócie, pomaturitné stretnutia.
Vo svete i u nás majú tradíciu malé reštaurácie a kaviarne, v Anglicku puby, v ktorých sa zvykli schádzať významní umelci, herci, novinári a pod. V súčasnosti, hlavne v Bratislave, vznikajú miesta, ktoré sa stávajú typickými tým, že sa tu stretávajú ľudia rovnakej profesie.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu