Ciele: Zdôvodniť význam informácií v súčasnosti. Dokázať efektívne využiť zdroje informácií pri práci s textom. Dokázať určiť v texte kľúčové slová. Rozlíšiť hlavnú informáciu od vedľajších.
Dokázať spracovať text – vytvoriť z neho osnovu, tézy, konspekt. Charakterizovať dané pojmy, použiť ich vo vecnom texte. Dokázať vyjadriť vlastný názor na riešenie problémov s využitím prečítaného textu.
Dokázať spracovať text – vytvoriť z neho osnovu, tézy, konspekt. Upevniť si získané vedomosti a prakticky ich aplikovať. Ovládať základné pravopisné javy. Odstrániť chyby a nedostatky v získaných vedomostiach.
1. primárne – informácie v originálnych, nespracovaných textoch – kniha, článok
v časopise, na webe
2. sekundárne – informácie vyberané z primárnych zdrojov – signatúra, katalogizačný
lístok, obsah knihy, anotácia, resumé, internetový portál, register
3. terciárne - informácie zo
sekundárnych, ale aj z primárnych zdrojov – použitá literatúra, zoznam literatúry, rešerš...
Menný a vecný
register – abecedný zoznam mien, termínov, pojmov
Marginálie - poznámky na vonkajšom okraji
stránky
Resumé - stručný výťah obsahu textu, súhrn, prehľad záverov aj v cudzom jazyku, abstrakt
Kartotéka - forma sady lístkov usporiadaných podľa kritérií
Bibliografický zápis –
zápis priezviska, iniciály mena, názov diela, miesto a rok vydanie, počet strán, ISBN
Rešerš – prehľad,
súpis poznatkov a údajov o téme z primárnych a sekundárnych zdrojov
Anotácia – stručná charakteristika
obsahu kníh, článku, dokumentu a i. (uvedenie vydavateľstva, rok vydania, ceny, počet strán a i.), približuje sa reklame, hodnotí, propaguje
a pôsobí na city
Osnova – najstručnejší
prehľadný záznam obsahu textu v bodoch, heslách, menných vetách
- fáza tvorenia textu
Konspekt – plán obsahu textu v heslách, kľúčových slovách
- záznam údajov, hl.
myšlienok z textu, zhustený obsah textu, podrobnejší než osnova (konkrétne údaje, farebné rozlíšenia, číslovanie)
- poznámky
z obsahu textu
Téza stručne zhrnutá myšlienka, z textu vyplývajúca zásada vyjadrená ucelenou
vetou
- nemusí vystihovať stavbu textu, zhoduje sa s výrazmi a formuláciami v texte
Citát - je
doslovný text prebratý z nejakého zdroja alebo od inej osoby /jeho výrok/
- musí byť vždy zreteľne a presne
zaznamenaný a musí pri ňom byť použitý prameň, neuvádzanie zdrojov sa považuje za plagiátorstvo
- od
hlavného textu sa citáty musia oddeliť úvodzovkami: „Veľa tvoriť, málo troviť a učiť sa.“ (Ľ. Štúr)
a) doslovná citácia - doslovne uvedený cudzí výrok s menom autora, názvom diela, vydavateľstva, roku vydania
a číslom strany, graficky sa odlišuje od ostatného textu, napr. úvodzovkami
Napr. „Jazyk slúži človeku, ktorý hľadá a vyslovuje
pravdu, ako aj človeku, ktorý vedome odovzdáva lož ako zaručenú pravdu..“ (Findra, J.: Jazyk, reč, človek. Bratislava: Q111, 1998, s. 8)
b) voľná citácia = parafráza
- využíva sa v rečníckych a publicistických textoch, kde sa
neuvádza autor či dielo, z kt. citovaný text pochádza
- voľné prerozprávanie/spracovanie cudzej predlohy – myšlienky/motívu iným
spôsobom
- nevyskytuje sa v odbornom štýle
- Napr.: Teda zvolajme spolu Goethem: „Postoj, chvíľa, si
krásna!“
- výhody – prehľadné spracovanie textu, rozličné zdroje
nápadov a námetov, pomoc pri zhromažďovaní faktov a nápadov
1. Mapa mysle – pojmové
mapovanie, výsledok uvažovania jednej osoby, grafické spracovania hlavných myšlienok cudzieho textu
2.
Brainstroming – búrka nápadov, metóda skupinovej práce, tvorivej diskusie, produkovania nápadov a riešení, kroky:
a) formulácia problému
b) tvorba, produkcia nápadov
c) záznam
spoločného riešenia
d) prestávka
e) vyhodnotenie návrhov